Wilde Hitler wel Engeland veroveren?

De gevechten en operaties tijdens WOII
lexiebabe
Lid

Bericht door lexiebabe »

'De' waarheid is heel wat simpeler: allereerst was er namelijk de toezegging van 'Alte Kampfer' Göring, die Hitler beloofd had om de ingesloten Engelsen te bombarderen. Daarmee had Hitler (dankzij Göring) de oorlog voor een klein deel al gewonnen. De Engelsen hadden een zware klap gehad (namelijk een groot leger vernietigd, inclusief materiaal), waardoor een eventuele vrede met Duitsland op dat moment een uitweg had kunnen zijn. Het liep anders: de Luftwaffe had een gebrek aan ongeveer alles (piloten, vliegtuigen, benzine, vliegvelden, munitie) en dus bleef het bombardement uit.

Het afbuigen van een tankdivisie is niet zo eenvoudig als het lijkt op het eerste oog: De Duitse troepen liepen gevaar op hun flanken. Von Manstein of Guderian zei wel doodleuk na de oorlog dat de panstertroepen wel wilden door stoten, maar het niet mochten van 'korporaal' Hitler. Foute opmerking, Hitler bleek hier wel gelijk gehad te hebben gehad. Als de Pz. Div. niet af had gebogen, dan hadden de Fransen de Duitsers een zware slag kunnen toebrengen en misschien de omsingeling kunnen verzwakken of zelfs kunnen breken.

Ik denk dat het niet vernietigen van de Engelse legers bij Duinkerken eerder een averechts effect hadden voor de Duitse oorlogsvoering. Voor de Engelsen een opsteker, van Hitler geen verkapt vredesaanbod aan de Engelsen, maar een grove misrekening.
Foto's van Alkmaar 1939-1946, altijd welkom!
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Ik weet niet of mensen hier de serie 'Bericht van de Tweede Wereldoorlog' hebben, maar in deel 3 staat uitgebreid wat het Duitse plan was en dergelijke dingen.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

lexiebabe schreef:Het liep anders: de Luftwaffe had een gebrek aan ongeveer alles (piloten, vliegtuigen, benzine, vliegvelden, munitie) en dus bleef het bombardement uit.
Overigens veroorzaakt door Görings oude vliegkameraad Ernst Udet. Hij werd door Göring tot Generalluftzeugmeister benoemd. Dit hield in dat hij verantwoordelijk was voor de luchtmachtbewapening. Udet was totaal niet opgewassen tegen deze taak. De Luftwaffe raakte in puin. Pas toen Speer zijn taak overnam (herfst 1944) sprong de productie omhoog.

Udet was verantwoordelijk voor de productie van 375 jagers per maand, Speer voor de productie van 2500 toestellen per maand (topmaanden).

(bron: Hitlers Beulen - Guido Knopp;90-6801-718-7)

Zo zie je maar weer, vriendjespolitiek is werkelijk nergens goed voor!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
lexiebabe
Lid

Bericht door lexiebabe »

:) Speer was een van de weinige (zo niet de enige!) die 'je' tegen Hitler mocht/kon zeggen en een vriend van Hitler was(Sereny, Speer en Fest, Speer).

Maar op zich heb je helemaal gelijk. :)
Foto's van Alkmaar 1939-1946, altijd welkom!
King tiger
Lid
Contacteer:

Bericht door King tiger »

Kom, kom iedereen weet toch wel dat Hitler BEVOLEN had om Londen te bombarderen na een aanval van de RAF. Zelf goering vond dit idee slecht, hij wist dat de RAF zo kon herstellen maar Hitler wou er niets van weten. Moest hij geluisterd habben kon seelowe dorgaan omdat de luftwaffe de overhand zou hebben. Stel voor dat seelowe gelukt was en wij allemaalkleine nazistjes waren.

eeft er iemand soms ne mp 40 want ik kan heel makkelijk aan 9 mm kogels geraken
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

King tiger schreef:Kom, kom iedereen weet toch wel dat Hitler BEVOLEN had om Londen te bombarderen na een aanval van de RAF. Zelf goering vond dit idee slecht, hij wist dat de RAF zo kon herstellen maar Hitler wou er niets van weten. Moest hij geluisterd habben kon seelowe dorgaan omdat de luftwaffe de overhand zou hebben. Stel voor dat seelowe gelukt was en wij allemaalkleine nazistjes waren.

eeft er iemand soms ne mp 40 want ik kan heel makkelijk aan 9 mm kogels geraken
King Tiger ik heb je nu in een paar topics zien reageren en die reacties staan me allemaal niet aan..

en iedereen wéét ook dat hitler bevolen had om londen te bombarderen nadat eerst HE-111's perongeluk bommen boven londen losten en een reactie van de Engelsen was het bombarderen van Berlijn, wat helemaal geen zin had..

En dat laatste dat is totaaal niet ontopic dus voor de volgende keer; een beetje normaler reageren graag en een beetje ontopic.. want ook wat je wél ontopic zegt is al zeker een paar keer langsgekomen..

mvg, mike
mark
Lid

Bericht door mark »

De reden dat ik hier op reageer is omdat ik pas geleden een interessant fictioneel boek (maar gebaseerd op ware feiten) heb gelezen van de Nederlandse schrijver Thomas Ross over de geheimzinnige vlucht van Hess naar Engeland en het smerige geheimzinnige spel van de verschillende geheime diensten.
De Duitse Abwehr die probeert vrede te sluiten (o.a. via Prins Bernhard en zijn contacten met hooggeplaatste Duitsers en Engelsen, Engelse Koninklijke famillie) met Engeland maar stuit op tegenwerking van zowel de Nazi's als de Engelse geheime diensten (o.l.v. Churchill -die idd een bloedhekel heeft aan een Duits europees machtsblok-)

Ik vond vooral het laatse hoofdstuk 'epiloog' erg interessant om te lezen, allerlei waargebeurde feiten over de vlucht van Hess naar Schotland en de tijd daarna waaruit je allerlei conclusies kan trekken.

Persoonlijk denk ik dat Hitler waarschijnlijk wel wilde maar niet kon, kijk alleen eens naar de hoeveelheid schepen, materiaal, manschappen en het luchtoverwicht dat de geallieerden nodig haden om het op 6 juni 1944 te doen in Frankrijk!
Nu waren de Duitsers in 1944 natuurlijk beter voorbereid op een invasie als de Engelsen in 1940, die hadden hoogstens wat home-guard, roestig prikkeldraad en mijnenvelden aan de kust liggen en verder inlands 300.000 soldaten zonder (zwaar) materieel. Volgens mij had het Duitse leger zonder al te veel moeite zo aan land kunnen gaan en in ieder geval Zuidelijk Engeland makkelijk kunnen veroveren, maar dat is een ander topic...
Het eerste wat de Duitsers deden was alles wat op het water dreef in beslag nemen en inzetten voor hun 'invasievloot', landingsboten e.d. hadden ze niet, alleen vissersboten, aken, en allerlei andere scheepjes, en dat getuigt toch niet echt van een zwaar voorbereidde operatie.

Ja Hitler wilde wel maar kon niet, stelde uit, verlegde zijn interesse naar het Oosten en zijn kans was verkeken.
'signatures are like assholes, everybody's got one'
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Ik heb wel een boek met cijfers over evt. Kriegsmarine schepen die konden transporteren dacht ik.. als iemand die wilt horen, dan laat het maar weten
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

bij duinkerken was zo veel materiaal achtergelaten dat dat een zware klap was voor Engeland. er was een groot gebrek aan geschut, want dat kon niet worden meegenomen, en munitie. als ze vlak daarna een invasie hadden uitgevoerd denk ik dat ze een goede kans maakten. ik denk dat hitler dat eerst ook wel van plan was, maar het later minder belangrijk vond.
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

gamer0004 schreef:bij duinkerken was zo veel materiaal achtergelaten dat dat een zware klap was voor Engeland. er was een groot gebrek aan geschut, want dat kon niet worden meegenomen, en munitie. als ze vlak daarna een invasie hadden uitgevoerd denk ik dat ze een goede kans maakten. ik denk dat hitler dat eerst ook wel van plan was, maar het later minder belangrijk vond.
Ze misten nog steeds het overwicht in het Britse luchtruim. Vandaar de aanvallen van de luftwaffe.
Dankzij het Britse radarsysteem en het feit dat de piloten boven eigen bodem vlogen en het moraal van de Britse piloten is de luftwaffe niet geslaagd.
Het zou onzinnig zijn een invasie uit te voeren op onbekend gebied en zonder luchtsteun. Als je geen luchtsteun hebt, verlies je de oorlog.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Hitler was niet erg gemotiveerd om Engeland te veroveren. In Mein Kampf is zijn bewondering voor Engeland duidelijk. Er is één gezamenlijke stafvergadering geweest over operatie Zeeleeuw, ergens in juli 1940. De marine en de weermacht konden het niet eens worden, of de invasie via het Kanaal over een smal of over een breed front moest plaatsvinden. Heel onkarakteristiek nam Hitler geen beslissing.
Gelijk had Hitler trouwens. De Engelse economie was toen al volledig afhankelijk van import. Hitler had beslist geen opstandige, verarmende bevolking nodig, terwijl er maar betrekkelijk weinig te plunderen viel.
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Het was toch wel vrij duidelijk dat Engeland niet op een bondgenootschap met de nazi's stond te wachten. Als je Engeland niet hebt, dan heb je een heel westfront open liggen voor de geallieerden... Dat moet toch wel door zijn hoofd gespookt hebben? Dan kan je beter met harde hand een stel stenengooiers onderdrukken in plaats van een springplank open te laten voor de Geallieerden..
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Tja, hij hoopte dat door operatie Barbarossa te starten de Russen zouden verslaan, en dat als die hoop van de Engelsen was weggenomen ze wel vrede zouden willen ofzo.
BBB
Lid

Bericht door BBB »

Dodo schreef:Het was toch wel vrij duidelijk dat Engeland niet op een bondgenootschap met de nazi's stond te wachten. Als je Engeland niet hebt, dan heb je een heel westfront open liggen voor de geallieerden... Dat moet toch wel door zijn hoofd gespookt hebben? Dan kan je beter met harde hand een stel stenengooiers onderdrukken in plaats van een springplank open te laten voor de Geallieerden..
ben ik mee eens, Engeland bezet en Noord Afrika ook, nou dan was zijn west en zuid grens totaal beveiligd, maar zoals we gezien hebben is engeland uitgegroeid tot een gigantisch vliegdekschip van waaruit half Duitsland in de as is gelegd.........
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

bollebekboerke schreef:
Dodo schreef:Het was toch wel vrij duidelijk dat Engeland niet op een bondgenootschap met de nazi's stond te wachten. Als je Engeland niet hebt, dan heb je een heel westfront open liggen voor de geallieerden... Dat moet toch wel door zijn hoofd gespookt hebben? Dan kan je beter met harde hand een stel stenengooiers onderdrukken in plaats van een springplank open te laten voor de Geallieerden..
ben ik mee eens, Engeland bezet en Noord Afrika ook, nou dan was zijn west en zuid grens totaal beveiligd, maar zoals we gezien hebben is engeland uitgegroeid tot een gigantisch vliegdekschip van waaruit half Duitsland in de as is gelegd.........
Als ik even mijn eigen mening opzij zet: het gaat erom, wat Hitler dacht. En Hitler had niet veel begrepen van de Engelse mentaliteit - anders had hij in maart 1938 Tsjechië niet bezet.
Wat Hitler wilde, was een "redelijke" (in zijn ogen) vrede met Engeland, om ongestoord oorlog met de SU te kunnen voeren. Toen Churchill dat niet wilde, haalde hij eenvoudig de schouders op. Zoals Len Deighton het schreef in zijn boek over de Slag om Engeland: naar Hitlers maatstaven was het eind september 1940 vrede in het westen.
Hitler besefte wel degelijk, dat Engeland een gigantisch vliegdekschip kon worden. Daarom viel hij de SU aan: om alle industrie naar het oosten te kunnen verplaatsen, buiten bereik van de RAF. De consequenties voor zijn eigen volk konden hem geen moer schelen.
Plaats reactie