Hess, het dubbelleven van de man achter Hitler. Geschreven door Picknett, Prince en Prior.
Zie thread Rudolf Hess.
mark schreef:De reden dat ik hier op reageer is omdat ik pas geleden een interessant fictioneel boek (maar gebaseerd op ware feiten) heb gelezen van de Nederlandse schrijver Thomas Ross over de geheimzinnige vlucht van Hess naar Engeland en het smerige geheimzinnige spel van de verschillende geheime diensten.
De Duitse Abwehr die probeert vrede te sluiten (o.a. via Prins Bernhard en zijn contacten met hooggeplaatste Duitsers en Engelsen, Engelse Koninklijke famillie) met Engeland maar stuit op tegenwerking van zowel de Nazi's als de Engelse geheime diensten (o.l.v. Churchill -die idd een bloedhekel heeft aan een Duits europees machtsblok-)
Ik vond vooral het laatse hoofdstuk 'epiloog' erg interessant om te lezen, allerlei waargebeurde feiten over de vlucht van Hess naar Schotland en de tijd daarna waaruit je allerlei conclusies kan trekken.
Persoonlijk denk ik dat Hitler waarschijnlijk wel wilde maar niet kon, kijk alleen eens naar de hoeveelheid schepen, materiaal, manschappen en het luchtoverwicht dat de geallieerden nodig haden om het op 6 juni 1944 te doen in Frankrijk!
Nu waren de Duitsers in 1944 natuurlijk beter voorbereid op een invasie als de Engelsen in 1940, die hadden hoogstens wat home-guard, roestig prikkeldraad en mijnenvelden aan de kust liggen en verder inlands 300.000 soldaten zonder (zwaar) materieel. Volgens mij had het Duitse leger zonder al te veel moeite zo aan land kunnen gaan en in ieder geval Zuidelijk Engeland makkelijk kunnen veroveren, maar dat is een ander topic...
Het eerste wat de Duitsers deden was alles wat op het water dreef in beslag nemen en inzetten voor hun 'invasievloot', landingsboten e.d. hadden ze niet, alleen vissersboten, aken, en allerlei andere scheepjes, en dat getuigt toch niet echt van een zwaar voorbereidde operatie.
Ja Hitler wilde wel maar kon niet, stelde uit, verlegde zijn interesse naar het Oosten en zijn kans was verkeken.