Wilde Hitler wel Engeland veroveren?

De gevechten en operaties tijdens WOII
Marcfire
Lid

Bericht door Marcfire »

Mark, ik kan je aanraden dit onderstaande boek te lezen als je meer wilt weten over de vlucht van Hess. Thomas Ross heeft een groot deel fictie in zijn boek, deze schrijvers hebben alle theorien getracht te onderbouwen met ooggetuigen en verslagen. Tot nu toe zijn er nog weinig zaken weerlegd, echt heel interessant boek.

Hess, het dubbelleven van de man achter Hitler. Geschreven door Picknett, Prince en Prior.

Zie thread Rudolf Hess.

mark schreef:De reden dat ik hier op reageer is omdat ik pas geleden een interessant fictioneel boek (maar gebaseerd op ware feiten) heb gelezen van de Nederlandse schrijver Thomas Ross over de geheimzinnige vlucht van Hess naar Engeland en het smerige geheimzinnige spel van de verschillende geheime diensten.
De Duitse Abwehr die probeert vrede te sluiten (o.a. via Prins Bernhard en zijn contacten met hooggeplaatste Duitsers en Engelsen, Engelse Koninklijke famillie) met Engeland maar stuit op tegenwerking van zowel de Nazi's als de Engelse geheime diensten (o.l.v. Churchill -die idd een bloedhekel heeft aan een Duits europees machtsblok-)

Ik vond vooral het laatse hoofdstuk 'epiloog' erg interessant om te lezen, allerlei waargebeurde feiten over de vlucht van Hess naar Schotland en de tijd daarna waaruit je allerlei conclusies kan trekken.

Persoonlijk denk ik dat Hitler waarschijnlijk wel wilde maar niet kon, kijk alleen eens naar de hoeveelheid schepen, materiaal, manschappen en het luchtoverwicht dat de geallieerden nodig haden om het op 6 juni 1944 te doen in Frankrijk!
Nu waren de Duitsers in 1944 natuurlijk beter voorbereid op een invasie als de Engelsen in 1940, die hadden hoogstens wat home-guard, roestig prikkeldraad en mijnenvelden aan de kust liggen en verder inlands 300.000 soldaten zonder (zwaar) materieel. Volgens mij had het Duitse leger zonder al te veel moeite zo aan land kunnen gaan en in ieder geval Zuidelijk Engeland makkelijk kunnen veroveren, maar dat is een ander topic...
Het eerste wat de Duitsers deden was alles wat op het water dreef in beslag nemen en inzetten voor hun 'invasievloot', landingsboten e.d. hadden ze niet, alleen vissersboten, aken, en allerlei andere scheepjes, en dat getuigt toch niet echt van een zwaar voorbereidde operatie.

Ja Hitler wilde wel maar kon niet, stelde uit, verlegde zijn interesse naar het Oosten en zijn kans was verkeken.
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Hey hallo!.. Goh antwoord is nog niet gekomen! We veel stof zeg.. phu phu :) Blij dat dit nog leeft!

Wat ik hier allemaal uitmaak is. Duitse leger was niet 'gemaakt' om Engeland te veroveren. Elke onderdeel er van. Wehrmacht Luftwaffe en Krieg marine waren niet opgewassen voor zo'n taak.

Dus je kan zo en zo zeggen. Veroveren van Engeland stond niet op Hitlers agenda.

Toch?
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Hmm dat vind ik nog best een scherpe opmerking..

De luftwaffe iig. niet. De jagers hadden te weinig brandstof om echt goed en lang te kunnen presteren boven Engeland.

Kriegsmarine was te weinig en de Weermacht was dus afhankelijk van transport dat er te weinig was..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
BBB
Lid

Bericht door BBB »

Moengoman schreef: naar Hitlers maatstaven was het eind september 1940 vrede in het westen.
Hitler besefte wel degelijk, dat Engeland een gigantisch vliegdekschip kon worden. Daarom viel hij de SU aan: om alle industrie naar het oosten te kunnen verplaatsen, buiten bereik van de RAF. De consequenties voor zijn eigen volk konden hem geen moer schelen.
ivm dat eerste deel geef ik je gelijk maar dat Hitler bewust Duitsland zou op offeren om zich te vestigen in het oosten, geloof ik niks van, waarom heeft hij met Speer eindeloos gedagdroomd over het nieuwe Berlijn? (Germania moest het heten geloof ik)
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
mark
Lid

Bericht door mark »

Duitse Wehrmacht en Luftwaffe waren ontworpen voor een snelle oorlog op het continent, niet voor het oversteken van het kanaal.
En de Kriegsmarine was volgens mij helemaal nergens klaar voor, hoogstens voor duikbootoorlog, hoewel ze in sept. '39 maar 57 operationele U-boten hadden
'signatures are like assholes, everybody's got one'
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Ze [Hitler] rekenden er eigenlijk op dat Engeland vrede zou willen sluiten, dus daarom was er ook nooit begonnen aan de taak
het Duitse leger te ontwerpen voor de oversteek over het Kanaal.
The_Watcher87
Lid

Re: Wilde Hitler wel Engeland veroveren?

Bericht door The_Watcher87 »

Gertos45 schreef:Na lang nadenken start ik hier weer een nieuwe topic.
-----------------------------------------------------------------

Ik las een boek over Rudolph Hess, geschreven door drie schrijvers druk 2002, titel: vergeten.

ik weet niet wat er van de complot theorieën rond hess waar is en daar wil ik het nu niet over hebben.

-----------------------------------------------------------------

kan er besloten worden dat Hitler nooit van plan is geweest om De Britse eilanden te veroveren?

ik weet het niet en daarom vraag ik de deskundigheid van de forumleden om hierop hun mening over te uiten...

------------------------------------------------------------------

Het klinkt allesinds logisch. Want, iedereen zal wel weten dat Hitler in feite geen oorlog met Engeland wilde. Hij had bewondering voor het Britse Imperium en wilde (zoals verklaard in juli 1940) Engeland de controle aanbieden op zee en zijn Rijk en Duistsland controle over het vasteland.

Groot-Brittanië ging, zoals bekend, hier niet op in. en na enkele maanden rust begon de Battle of Britain.

Maar kan het niet zijn dat Hitler nooit van plan was van Seelöwe te laten doorgaan?

Omdat hij wilde de Russen laten geloven dat hij daarmee bezig was (met Seelöwe maar al zijn materiaal conentreerde zich toch op het Middelandse zee gebied en vanaf 1941 op de voorbereidingen van Barbarossa, dus kan Seelöwe enkel een afleidingsmaneuver geweest zijn om Rusland blind te maken voor Barborossa? iets wat zeer goed gelukt is, want Stalin geloofde tot 22 juni 1941 niet dat hitler zou aanvallen (volgens de mainstream historici)

So shoot!
(meer info volgt nog)
Dit is echt zo grappig; je kent het aantal schrijvers, de druk, over wie het boek gaat, ... maar de titel :?: dat dan weer niet :)

Vind ik wel mooi, ik zou alleen maar de titel kunnen onthouden :)

Niets verkeerds bedoeld hiermee natuurlijk! ;)
hendrik
Lid

Bericht door hendrik »

bollebekboerke schreef: ivm dat eerste deel geef ik je gelijk maar dat Hitler bewust Duitsland zou op offeren om zich te vestigen in het oosten, geloof ik niks van, waarom heeft hij met Speer eindeloos gedagdroomd over het nieuwe Berlijn? (Germania moest het heten geloof ik)
Germania was bedoeld als prestige-object. Het moest de meest prestigieuze hoofdstad ter wereld worden, waarbij alle andere steden verbleekten. Alles moest groter zijn, dan wat er al was. Hitler had een grote bewondering voor Parijs. Berlijn moest dus mooier en groter worden dan Parijs. Hele volksstammen moesten uit Berlijn verhuizen om Germania te kunnen verwezenlijken.

Het Duitse volk kon Hitler op het laatst geen moer meer schelen. De "Feiglingen" (zoals hij zijn volk zelf noemde) verdienden het om platgebombardeerd te worden.

Maar om ontopic te blijven. Wat Hitler van meet af aan heeft gewild is "vrede" met Engeland. Chamberlain geloofde er ook heilig in. Zelfs in de laatste dagen van de oorlog geloofde Hitler er nog in, dat als de oorlog eenmaal afgelopen was, Duitsland een bondgenootschap kon sluiten met Engeland tegen het communisme. Hij wist, dat Churchill, net als hijzelf, een bloedhekel aan de Sovjet Unie had. En in principe had hij nog gelijk ook. De oorlog was nog maar net afgelopen en vanuit Engeland en Amerika kreeg West-Duitsland alle steun om een blok te vormen tegen het Rode Gevaar. Alleen werd West-Duitsland toen (gelukkig) niet meer bestuurd door de nazi's maar door een democratische regering. Het Wirtschafstwunder waar de Duitsers zelf zo prat op gaan is niet te danken aan de gedemoraliseerde Duitse bevolking van net na WO2, maar voor 100% aan de geallieerden. Het westen van Duitsland moest zo snel mogelijk een defensief en economisch sterke buffer worden tegen het communisme.
Gertos45
Lid

Re: Wilde Hitler wel Engeland veroveren?

Bericht door Gertos45 »

The_Watcher87 schreef: Dit is echt zo grappig; je kent het aantal schrijvers, de druk, over wie het boek gaat, ... maar de titel :?: dat dan weer niet :)

Vind ik wel mooi, ik zou alleen maar de titel kunnen onthouden :)

Niets verkeerds bedoeld hiermee natuurlijk! ;)
Hess, het dubbelleven van de man achter Hitler. Geschreven door Picknett, Prince en Prior.

Denk ik, was een boek uit de bib, vandaar :-)
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Ik ben het volledig een met Hendrik. Hitler maakte een foutje: Churchill had een nog grotere hekel aan de nazi's. Dat heb je met mensen, die alleen vanuit hun eigen standpunt kunnen redeneren. Hitler kon zich niet voorstellen, dat de Engelsen er anders over dachten.
Het Duitse Wirtschaftswunder is trouwens niet uniek. Na de oorlog hebben de Italianen hun land nog sneller opgebouwd (gemiddeld 5% economische groei per jaar, tegen de Duitsers 4.5%).
Forrest Guth 506th P.I.R
Lid

Bericht door Forrest Guth 506th P.I.R »

Tsjah als Hitler door gezet had dan had meschien ook niet een bevrijding gekomen maar ik snap het ook wel weer veel Heikels gingen de gront in en koste veel benzine...
we jump together we, we all come home together!

het gaat er niet om te sterven uit de naam van je land... het gaat er om je vijand te laten uit naam van het zijne.
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Toen waren de problemen niet de toestellen maar de piloten dacht ik zo..
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

De piloten waren ook niet het probleem.
Het probleem was Hermann Goring...

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Veltro schreef:De piloten waren ook niet het probleem.
Het probleem was Hermann Goring...

Veltro
Nee dat bedoelde ik niet, ik bedoelde dat de piloten die neer werden geschoten moeilijk te vervangen waren door groentjes. En Goering was volgens mij niet eens de boosdoener van de Luftwaffe, maar Ome Adolf die zich er weer mee ging bemoeien.
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

@Mike.H; ok, ik begreep je verkeerd.
Goring was eindverantwoordelijke voor de Luftwaffe. Door het toestaan van inmenging van buitenaf is hij bij voorbaad al niet geschikt voor zijn taak. Goring deed enkel wat Hitler vertelde uit persoonlijke motieven. Dit ging tenkoste van de Luftwaffe. De fout ligt dus bij Goring en niet bij Hitler.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Plaats reactie