Welke divisies bij de westwall (nabij Aken)

De gevechten en operaties tijdens WOII
pionier
Lid

Bericht door pionier »

Waar ligt rimburg in de buurt? Stata namelijk niet op de kaart (die is alleen van zuid limburg en stuk duitsland)

Kan ook zijn dat het de bedoeling was dat die divisies richting Kerkrade en Heerlen moesten gaan, dat kan ik niet afleiden uit de kaart.
micky
Lid

Bericht door micky »

Rimburg is gemeente landgraaf vandaag de dag.
Bij rimburg lagen 9 bunkers en is ene heftige strijd geweest.
Het ligt aan Palenberg, marienberg.
pionier
Lid

Bericht door pionier »

10ss pz div zou naar heerlen afslaan en kerkrade meenemen. 183 V.G.D (?) bij geilenkirchen. Daartussen in ligt marienberg.
Tim Y.
Lid

Bericht door Tim Y. »

In en voor Kerkrade lagen voornamelijk troepen van de 49ste ID, maar blijkbaar dus ook delen van de 10de SS Panzer Divisie.
Hier een aantal verslagen van de 49ste divisie, gaat voornamelijk over de aanval op de Siegfried Linie, dus er staat aardig wat nuttige informatie in.

Hier staat ook in dat deze divisie opgedragen was om Kerkrade als bruggenhoofd te houden. En dat boven de 49ste ID, de 183 Volksgrenadier Divisie lag. Aan de rechter kant van de divisie lag het 148ste IR, voor Kerkrade. En aan de linkerkant een bataljon, samengesteld van resten van de 711de Divisie, en die hadden blijkbaar weer contact gemaakt met de 246ste Volksgrenadier Divisie aan de linker kant.

Dit staat allemaal op 2 pagina's dus er staat nog veel meer informatie in over de verdediging en de gevechten van de Siegfried Linie in dit gebied!

http://www.oldhickory30th.com/49th%20Ge ... t%2044.pdf
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008

Bericht door jeroen wo2 »

k98k schreef:hey,

ik weet dat er in Simonskall, een klein gat pal naast vossenack dat daadwerkelijk niet meer als 5 huizen en 3 hotels telt, een gedenkplaat staat ter herrinnering aan een battalion.
de tekst luidt:

Luftwaffenfestungs-Bataillon XXIV
Oktober 1944
Simonslall
----------------------------------------
Zum Gedenken
an unsere hier
gefallanan Kameraden

groetjes kevin
(o ja vossenack is eveneens als aken omg hürtgenwald en leg ong. een 20km hemelsbreed verder)

Ik ben ook in simonskall geweest en toen ik bij dat monument was lag er een dooie kat voor.
:P
k98k
Lid

Bericht door k98k »

jeroen wo2 schreef:

Ik ben ook in simonskall geweest en toen ik bij dat monument was lag er een dooie kat voor.
:P
Fris! haha zal een mooie foto geworden wezen met zo'n karkas erbij :lol:
wie niet waagt wie niet wint wie niks vindt
pionier
Lid

Bericht door pionier »

Vandaag in de buurt geweest. Lag ook een monumentje van op elkaar gestapelde stenen met een kruis erbij. In 2001 hadden ze er nog 3 gevonden stond erop. Echter stonden er 5 borden ter nagedachtenis aan deze soldaten. Waarschijnlijk nog 2 gevonden na 2001 daar. Ook stond op sommige stenen namen van soldaten (veteranen), met bezoekersdag. Erg apart om te zien. Stukje verder zag ook een enorme bunker die ontploft was.
Plaats reactie