Winteroorlog

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
Mike.H
Lid

Winteroorlog

Bericht door Mike.H »

Ik verdiep me de laatste tijd een beetje in de winteroorlog (zoals sommigen misschien al weten) en daar verbaas ik me toch steeds elke keer weer.. ik verbaas me erover hoe de Russen de Finnen overschat hebben.. Hoe komt dit toch?

en was half Europa tóen al anti-communistisch? want er zijn veel vrijwilligers en wapens gestuurd door Europese landen..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Tjah.. onderschat?? Ze hadden hun eigenleger overschat
Bevelhebbers waren slecht. Materieel was ook niet al te best. Tactic was dramatisch. Je geeft ook geen Skien aan Armeniers(!!). En Finnen hebben gewoon optimaal gebruik gemaakt van eigen gebied. Moet je al die meren bossen en moerassen zien joh! Ik denk zelf dat Wehrmacht veel moeite er mee zou hebben gehad. En ja veel waren anti Rood ja.. En niet toe al.. Toen vooral. Kijk maar Russiche burger oorlog. Japan Engeland Frankrijk Finland Polen VS Japan allemaal anti Sovjet. Dus ja.. In 1940 was het niet veel anders.
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Denk het ook ja..

iig kan je wel stellen dat de Finse tactiek superieur was.
Zhukov
Lid
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Tja tactiek superieur, ik weet het niet. In feite pasten de Finnen gewoon guerilla-tactieken toe. Zelfs tot op de dag van vandaag zijn conventionele legers niet tegen guerilla-tactieken opgewassen; zie hiervoor zo'n beetje alle recente oorlogen in het Midden-Oosten.
Вместе мы непобедимы
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Ja oke...

maar alsnog.. de Finnen zaten ook gewoon in de loopgraven hoor.. volgens mij was de training van de Finnen ook superieur..
Zhukov
Lid
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

De Finnen waren in ieder geval veel beter voorbereid op de omstandigheden waarin de Winteroorlog werd gevoerd. Zodoende konden ze ook beter op de omstandigheden anticiperen. Soldaten die in kleine groepen op ski's opereren zijn daar het meest tot de verbeelding sprekende voorbeeld van. Ik geef overigens grif toe dat de tactieken van de Sovjets weinig tot de verbeelding spraken, itt de skieënde Finnen. ;)
Вместе мы непобедимы
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Luchtmachten dan.

Finnen schieten erg veel vliegtuigen uit de lucht tegen weinig verliezen.. ik denk; veel betere training en betere tactiek.

;) ik weet alleen niet hoe lang de basis training voor Russische piloten was en hoe die kwaliteit van de training was.. maar ik ga er vanuit dat die niet groots was..
Sander Hoenjet
Lid

Bericht door Sander Hoenjet »

ze maakten duidelijk gebruikt van superieure tactieken vooral in de lucht,

ze vlogen bijvoorbeeld met hun fokkers in hun eentje een hele zwerm russische vliegtuigen binnen (ter grootte van een squadron) je zou zeggen dat is zelfmoord maar de russische vliegtuigen konden hun mitraleurs niet gebruiken uit angst om hun eigen toestellen te raken!!!
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Sander Hoenjet schreef:ze maakten duidelijk gebruikt van superieure tactieken vooral in de lucht,

ze vlogen bijvoorbeeld met hun fokkers in hun eentje een hele zwerm russische vliegtuigen binnen (ter grootte van een squadron) je zou zeggen dat is zelfmoord maar de russische vliegtuigen konden hun mitraleurs niet gebruiken uit angst om hun eigen toestellen te raken!!!
volgens mij klopt dit niet zo.. heb je misschien een bron?

ze vlogen toch echt met 2 of 4 vliegtuigen tegen een overmacht..
g-1reaper
Lid

Bericht door g-1reaper »

Sander heeft wel gelijk, ik heb dit ook gelezen, maar weet potverkaatje even niet waar. dat de finnen goede tactieken gebruikten in de lucht staat buiten kijf, ze hebben het luchtgevecht in paren ontwikkeld, al in 1934 of zo. Bovendien waren ze niet bang om snachts grondaanvallen uit te voeren, bijv. in de fokker C.X
Op de grond weet ik niet zo, ze gingen over op een onconventionele oorlog door hit and run acties.
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 68 keer
Ontvangen: 121 keer

Fins Russische winteroorlog

Bericht door asjemenou »

De Fins Russische winteroorlog was een gevolg van de vruchteloze besprekingen van beide landen in 1938 en 1939.
Eén van de besprekingen ging over een landcorrectie op de Karelische landengte. Stalin vond dat de stad Leningrad (nu St. Peterburg) te dicht bij de Fins Russische grens lag wat de stad kwestbaar maakte voor artilleriebeschietingen vanaf Fins grondgebied. Ook vreesde hij dat zo een toekomstig vijandig leger (Duitsland?!) via de Finse golf Leningrad kon aanvallen.
Hiervoor bood Stalin de Finnen Russisch grondgebied aan in Oost Karilië. De besprekingen liepen echter op niets uit.
Een grensincident was de aanleiding voor de Fins Russische winteroorlog.
Zonder oorlogsverklaring trokken op 30 november 1939 Sowjettroepen de grens met Finland (Karelië) over en bombardeerden ze de stad Helsinki.
4 Russische legers hadden de taak Finland te overmeesteren op een Blizkrieg achtige wijze. Zij hoopten de Finnen in een massaal gevecht te kunnen verslaan. Deze wijze mislukten voor hen volledig.
De Finnen welke het terrein door en door kenden waren hierdoor in het voordeel. Zij vielen de Russische legers niet massaal aan maar met zogenaamde speldeprikacties. Hierbij dient het precisieaandeel van de Finse scherpschutters te worden vermeld. Zij waren zo succesvol dat ze hele Russische legers in de pan hakten of op de vlucht deden slaan. De Finnen vochten ook meer verbeten dan de Russen want voor hen stond de onafhankelijkheid van hun land op het spel. Zij waren pas in 1917, met behulp van Duitsland onafhankelijk van Rusland geworden.
Een ander voordeel voor de Finnen was dat de meeste Russische soldaten niet echt gemotiveerd waren voor de strijd. De zuiveringen van Stalin in het Rode leger van de jaren dertig eisten in deze oorlog z'n tol. In deze periode van de winteroorlog maakten de Finnen grote aantallen wapens buit op de Russen.
Toch keerde het tij voor de Russen. Vanaf februari 1940 startte zij hun grote offensief dat zich hoofzakelijk richtte op de Karilische landengte. De Russen voerden toen zoveel manschappen aan dat de Finnen letterlijk werden overspoeld. De Finse soldaten kregen geen rust meer en raakten uitgeput. In deze periode werden de Russische tanks zelfs bestreden met flessen gevuld met explosieve vloeistoffen (Molotow cocktails). De Russen lanceerden een nieuw wapen in het oprollen van de Finse stellingen, de vlammenwerper.
Het Finse leger was nog niet totaal en definitief verslagen maar door het tekort aan manschappen (ondanks de vele vrijwilligers uit 26 landen) en door een tragische uitputting moesten zij de strijd uiteindelijk staken en vrede sluiten. Op 13 maart 1940 eindigde de winteroorlog.
Sander Hoenjet
Lid

Bericht door Sander Hoenjet »

maar er werden toch nog meer fins/russische oorlogen gevoerd he?
ik lees wel eens iets over een Vervolgoorlog, hoe zit dit eigenlijk?
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Het is 1941-1944 voor de finnen. Toen ze samen met Duitsers Sovjet Unie binnen vielen.

En Tijdens Burger Oorlog had je nog wat.. en er na waren paar operaties uit gevoerd op Korelie bij te sluiten.
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Sander Hoenjet schreef:maar er werden toch nog meer fins/russische oorlogen gevoerd he?
ik lees wel eens iets over een Vervolgoorlog, hoe zit dit eigenlijk?
The continuation war of Finland zoek daar maar op bij google ;)
Plaats reactie