Divisie commandant

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
jozua
Lid

Divisie commandant

Bericht door jozua »

Beste lezers,

Ik ben een boek aan het schrijven over Theodor Eicke, commandant van de Duitse Totenkopf-divisie.

Mijn vraag: wat waren de taken van een Divisie commandant? Hoe vulde hij zijn dag? Een voorbeeld: in de ochtend had hij overleg met zijn staf over de ontwikkelingen tijdens de nacht. Maar verder? Hoe leidde hij zijn divisie? Met wie had hij contact? Bijvoobreld met adjudanten van verschillende regimenten uit zijn divisie? Aan wie rapporteerde hij? Inspecteerde hij zijn troepen? Enzovoort.

Graag hoor ik van een ieder van u!!

Beste groet, Folkert.
mark
Lid

Bericht door mark »

Interessante vraag, zou ik ook wel eens willen weten.
Waarschijnlijk hoop inspecties, nog meer overleg met superieuren/ondergeschikten, oefeningen bespreken klachten aanhoren van superieuren en ondergeschikten en 's avonds natuurlijk cocktailparties en bezoekjes aan het theater :lol:

Maar als je serieus bezig bent met een boek over die man zijn er toch vast wel andere manieren om daar achter te komen dan op hoop van zegen je vraag op een forum te zetten?

Ik neem aan dat over de hele wereld de taken van een 'divisiecommandant' wel ongeveer hetzelfde zijn, dus misschien kun je een brief schrijven aan het ministerie van defensie.

Je moet natuurlijk ook allerlei boeken van de SS doorlezen want volgens mij verschilt de organisatie bij de SS van die van de Wehrmacht, maar dat weet ik niet zeker.

succes met je boek
'signatures are like assholes, everybody's got one'
jozua
Lid

Bericht door jozua »

Bedankt Mark,

ja, ik heb hier een hoop boeken liggen over de SS en Divisies, maar ik dacht: kom, laat ik eens kijken of er wat waardevold te halen valt uit bijvoorbeeld dit forum.

Bedankt voor je reactie!

Folkert.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Ik kan je aanraden via Feldgrau of AHF de onderzoekers Christoph Awender en Piet Duits te contacteren. Die hebben vast copies van de betreffende dienstvoorschriften uit het Bundesarchiv in Freiburg. Ik zie dat Chris je op AHF al op weg heeft geholpen.

Maar een boek is geen makkelijke opgave. Ken je bijvoorbeeld veteranen uit Eicke's directe omgeving? Een voormalig adjudant of chauffeur bijvoorbeeld? Of veteranen die onder hem dienden in de Totenkopf divisie bijvoorbeeld? Heb je contact met hun Truppenkameradschaft? Ken je zijn familie? Heb je zijn Personalakten uit het Bundesarchiv in Berlijn (voormalig BDC) of uit de NARA? Als je die niet hebt dan zou ik toch beginnen met het opvragen van de twee microfilmrollen met zijn Personalakte van het toenmalige SS-Personalhauptamt en zijn RuSHA-Akte want dat is toch wel het absolute minimum. Ze kosten 64 dollar per stuk en je kunt ze aanvragen via James Kelling van de NARA. Zijn emailadres kan ik je wel geven. Bedenk wel dat die gegevens zéér betrouwbare informatie bevat maar daarnaast ook uitermate politiek gekleurde gegevens. Zijn stamboom en uitgebreide biografie vallen bijvoorbeeld onder het eerste maar de diverse Vorschlage voor onderscheidingen zeker in de laatste categorie. Als volgende stappen moet je zeker naar Freiburg voor de Kriegstagebücher van de eenheden waarin Eicke diende en naar het Simon Wiesenthal Centre voor documenten over zijn tijd in de concentratiekampen. Ik hoop dat je Duits goed en je portomonee dik is want anders wordt het een hele klus.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
KevinP
Lid
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Een deel van de documenten die Harro noemt, zijn online gezet door het Simon Wiesenthal Centre. Klik hier voor hun file over Eicke.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Maar waar is Folkert nu?
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

Niet iedereen heeft genoeg tijd om elke dag op het forum te zijn Harro...
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

...of elke week :?
jozua
Lid

Bericht door jozua »

Bedankt allen. Ja mijn Duits is prima; ben op dit moment Duitse boeken over de man en zijn Totenkopf Divisie aan het lezen.

Ik heb inmiddels zijn briefwisseling met Himmler uit de Humboldt Universiteit in Berlijn laten overkomen. Zeer interessant.

Vanuit een contact bij Yad Vashem in Jeruzalem kan ik voor 100 euro zijn SS- Personalakt in bezit krijgen. Dat zal wel helpen. Eventueel kan dit natuurlijk ook vanuit het Berlin Document Center (BDC) in Duitsland.

Bedankt voor de feedback so far!
lexiebabe
Lid

Bericht door lexiebabe »

Nog een kleine tip: niet opgeven. Mijn boek over het NSKK is bijna klaar, maar er zijn genoeg momenten geweest dat ik mijzelf afvroeg waar ik het allemaal voor deed. De kosten die ik heb gemaakt, zal ik er waarschijnlijk nooit meer uithalen. Aan de andere kant, het is het waard!

Ander tipje: een deelpublicatie is altijd leuk om te doen. Zo publiceerde ik een artikel over Nederlanders in het NSKK in het Bulletin van de Tweede Wereldoorlog deel 8.

Zo maar wat tips...
Foto's van Alkmaar 1939-1946, altijd welkom!
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

100 euro is dat niet heel veel geld vergeleken met de nara? Een microfilm met een Personalakte kost daar 68 euro (en dat is nog duur want tot vorig jaar was het 38 :( ).
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 961#951961

Nu vertel ik hem twee weken geleden in dit topic precies waar hij moet zijn, NARA of Bundesarchiv omdat het Berlin Document Centre niet meer bestaat, wat het kost en bij wie hij ze kan aanvragen. Waarom dan naar de bekende weg vragen op AHF? Echt, ik snap sommige mensen niet.
Plaats reactie