Als het Ardennenoffensief was geslaagd...
- Mr Mojo Risin
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 8 keer
Als het Ardennenoffensief was geslaagd...
Wat zou Hitler eigenlijk gedaan hebben als hij het Ardennenoffensief gewonnen en had kunnen doorstoten naar Antwerpen? Had hij dan nog genoeg manschappen en wapen om verder te vechten en land te heroveren? Of had dit met de geallieerde luchtovermacht niet gelukt?
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
- Harro
- Lid
Hij had de westelijke geallieerden met het offensief willen splitsen en hen na het toebrengen van die klap tot vrede willen dwingen om zo zijn handen vrij te krijgen in het oosten. Een onzinnige droom natuurlijk want eenmaal uit de Ardennen over de Maas had de geallieerde luchtmacht gehakt gemaakt van de Duitse troepen die op weg waren naar Antwerpen en zelfs als een deel van de aanvalsmacht Antwerpen hadden bereikt hadden de geallieerden geen vrede gesloten.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
- Mike.H
- Lid
Harro, het doet me deugd je hier te zien
maar dit topic is toch al eens langsgeweest.. ze wilden toch de geallieerde bevoorrading stoppen daar..?
Ofwel: Weer zo'n onzinnig idee van Ome Adolf dat nooit had kunnen lukken
maar dit topic is toch al eens langsgeweest.. ze wilden toch de geallieerde bevoorrading stoppen daar..?
Ofwel: Weer zo'n onzinnig idee van Ome Adolf dat nooit had kunnen lukken
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
- Harro
- Lid
Dat is de achterliggende gedachte: met de val van Antwerpen zouden de geallieerden weer op de lange bevooradingsroutes vanuit Frankrijk aangewezen zijn als voor het openen van de Schelde door de val van Walcheren. Hitler had de overtuiging dat er in de westelijke coalitie veel ruzie was tussen Britse en Amerikaanse bevelhebbers, en dat een Duitse verovering van de haven van Antwerpen en het gebied tussen Antwerpen en Brussel, de breuk tussen Britten in het noorden boven Antwerpen en de Amerikanen ten zuiden van Brussel, samen met de nieuwe geallieerde bevoorradingsproblemen, tot zoveel problemen zou leiden binnen de coalitie dat ze tot vrede te bewegen zouden zijn.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
- Mr Mojo Risin
- Lid
- Michael
- Lid
- Contacteer:
Het gebied zou onder andere bezet worden door Vlaamse en Waalse troepen. Van Vlaamse kant werd al een bezettingseenheid opgericht in de vorm van een SS-Polizei-Batallion.
Wat de politiek betreft. De in Duitsland (op papier) opgerichte Reichsgaue zouden dan ook waarschijnlijk het land besturen. Reichsgau Flandern (inclusief Frans-Vlaanderen) onder Van de Wiele en Reichsgau Wallonien onder Degrelle. Die samen met Brussel werden overkoepeld en die, zoals in Nederland onder een Zivilverwaltung kwamen te staan onder leiding van een Reichskommissar.
Kampfgruppen van de Langemarck en de Wallonien lagen tijdens het Ardennenoffensief in het Rijnland gelegerd als reserve voor de 6. SS-Panzer-Armee. Als deze eenheden België zouden bezetten durf ik niet te zeggen, ze mochten althans niet worden ingezet tegen de geallieerden.
Wat de politiek betreft. De in Duitsland (op papier) opgerichte Reichsgaue zouden dan ook waarschijnlijk het land besturen. Reichsgau Flandern (inclusief Frans-Vlaanderen) onder Van de Wiele en Reichsgau Wallonien onder Degrelle. Die samen met Brussel werden overkoepeld en die, zoals in Nederland onder een Zivilverwaltung kwamen te staan onder leiding van een Reichskommissar.
Kampfgruppen van de Langemarck en de Wallonien lagen tijdens het Ardennenoffensief in het Rijnland gelegerd als reserve voor de 6. SS-Panzer-Armee. Als deze eenheden België zouden bezetten durf ik niet te zeggen, ze mochten althans niet worden ingezet tegen de geallieerden.
- Michiel M.
- Lid
- Contacteer:
- Michael
- Lid
- Contacteer:
Ik vindt dit geen nutteloos topic!Michiel M. schreef:Dit vind ik altijd maar een beetje nutteloze topics..
Wat als...dit of dat niet of wel was gebeurt.. je weet het toch nooit zeker..
Wat als de Meneer en Mevrouw Hitler nou veilig hadden gedaan...
Iedereen heeft hier de plannen en ideeën van toen uiteen gezet.
- Mr Mojo Risin
- Lid
- Kaïn
- Lid
Mocht het Ardennenoffesief geslaagd zijn. Zouden (hou je vast) de helft van de Geallieerde troepen in West-Europa gedood of krijgsgevangen gemaakt zijn. Dat was het uiteindelijke doel van het Ardennenoffensief. Hitler's redenering was dat de gebruikte divisies en het gebruikte materieel die ter beschikking stond voor het AO op het Oostfront maar een speldeprik zouden gegeven hebben mochten ze daar ingezet geweest zijn. Wat eigenlijk gewoon waar is. Mocht het AO geslaagd zijn zou Hitler de oorlog in het Westen nog een jaar kunnen uitgesteld hebben tot het voorjaar van 1946.
Veel mensen zien het AO als een nutteloze actie, maar de objectieven en doelstellingen van deze actie bewijzen zeker het tegendeel.
Veel mensen zien het AO als een nutteloze actie, maar de objectieven en doelstellingen van deze actie bewijzen zeker het tegendeel.
Only the dead have seen the end of War.
-
- Lid
Re: Als het Ardennenoffensief was geslaagd...
Dat zijn nu eens vragen waar ik me totaal geen zorgen over maak en die ik eigenlijk totaal zinloos vind. Wat als dit en wat als dat zou zijn gebeurd?paratrooper schreef:Wat zou Hitler eigenlijk gedaan hebben als hij het Ardennenoffensief gewonnen en had kunnen doorstoten naar Antwerpen? Had hij dan nog genoeg manschappen en wapen om verder te vechten en land te heroveren? Of had dit met de geallieerde luchtovermacht niet gelukt?
Het is niet gebeurd, dus waarom zou je je er zorgen om maken en er ellenlange discussies over voeren??
- King tiger
- Lid
- Contacteer:
Re: Als het Ardennenoffensief was geslaagd...
volkomen mee eensThomas Vancraeynest schreef:Dat zijn nu eens vragen waar ik me totaal geen zorgen over maak en die ik eigenlijk totaal zinloos vind. Wat als dit en wat als dat zou zijn gebeurd?paratrooper schreef:Wat zou Hitler eigenlijk gedaan hebben als hij het Ardennenoffensief gewonnen en had kunnen doorstoten naar Antwerpen? Had hij dan nog genoeg manschappen en wapen om verder te vechten en land te heroveren? Of had dit met de geallieerde luchtovermacht niet gelukt?
Het is niet gebeurd, dus waarom zou je je er zorgen om maken en er ellenlange discussies over voeren??

-
- Lid
- Contacteer: