Als het Ardennenoffensief was geslaagd...

De gevechten en operaties tijdens WOII
Thomas V
Lid

Bericht door Thomas V »

Kan op een andere manier ook hoor. Daarvoor moet je geen scenario's uitvinden die er toch nooit geweest zijn.
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Maar met dit soort scenario's leer je niet alleen de feiten, maar ook hoe, waarom en wat er zou kunnen gebeuren (dus ook in de toekomst!).
Tegenvraag: wat heeft het voor zin om te discussieren over of buitenlanders crimineel zijn of ze voor een onveilig gevoel zorgen als je er ook cijfers voor zijn uit onderzoeken?
Thomas V
Lid

Bericht door Thomas V »

gamer0004 schreef:Maar met dit soort scenario's leer je niet alleen de feiten, maar ook hoe, waarom en wat er zou kunnen gebeuren (dus ook in de toekomst!).
Tegenvraag: wat heeft het voor zin om te discussieren over of buitenlanders crimineel zijn of ze voor een onveilig gevoel zorgen als je er ook cijfers voor zijn uit onderzoeken?
Misschien leer je er iets uit, alleen is de hedendaagse oorlogsvoering ietsje anders dan die was in WO2.

Wat heeft het voor zin om erover te discussiëren?? Het geeft wel degelijk zin, dan weet je elkaars standpunten en kan je die eventueel weerleggen. Je verzint in dergelijke discussies niets. In de discussie over "hoe zou het afgelopen zijn moest dat gebeurt zijn", wel.
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Jullie kunnen hierover discussiëren via PB of in een apart topic. Graag hier bij het onderwerp houden (dat overigens is goedgekeurd door de staff).

Groeten
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Spitfire
Lid
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door Spitfire »

Naar mijn bescheiden mening had Hitler de troepen voor het AO
beter gebruikt om de Russen in het oosten op te houden dan waren
de geallieerden misschien éérst in berlijn aangekomen, wat voor de bewoners van die stad volgens mij een stuk beter zou geweest zijn.
Maar ja.....Het Duitse volk was toen niet echt meer in zijn gedachten
vrees ik.

En dan zou ikzelf nu een stuk verder moeten rijden om een 'slagveld' te
bezoeken :?

Grtz.

Luc 8)
SPITFIRE....KING OF THE SKY
Thomas V
Lid

Bericht door Thomas V »

Dodo schreef:Jullie kunnen hierover discussiëren via PB of in een apart topic. Graag hier bij het onderwerp houden (dat overigens is goedgekeurd door de staff).

Groeten
Ik heb geen problemen hoor met het topic, ik vond het gewoon nutteloos. Maar ik zal er verder over zwijgen :wink:
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Ik heb wel eens gelezen dat de commando's van Otto Skorzeny de sleutel hadden kunnen vormen tot de overwinning.

Is dit waar of heeft de schrijver overdreven?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
leieboordbewoner
Lid
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

koos24 schreef:Ik heb wel eens gelezen dat de commando's van Otto Skorzeny de sleutel hadden kunnen vormen tot de overwinning.

Die zijn tot in Dinant geraakt als is me niet vergis? Dat was het verste punt dat de Duiters bereikt hebben tijdens het Ardennen Offensief. Maar wat ga je forceren met een man of 10/15/20 achter "vijandelijke linies"? Ze konden verwarring brengen en de communicatielijnen verstoren. Maar voor een doorbraak zorgen? :? Ik denk inderdaad dat de schrijver overdreven heeft...
For King & Country
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Veel van hun missies mislukten toch? Volgens mij hebben ze niet zoveel bereikt uiteindelijk...
HMS Renown
Lid

Bericht door HMS Renown »

gamer0004 schreef:Veel van hun missies mislukten toch? Volgens mij hebben ze niet zoveel bereikt uiteindelijk...
Ze hebben inderdaad niet veel missies tot een goed einde gebracht maar ze zaaiden toch voor de nodige verwarring.

De Duitsers wilden net als in mei 1940 de Britten dwingen tot een nieuw Duinkerke om zo hen uit de oorlog te krijgen. Als D-day was mislukt of het Ardennenoffensief was gelukt lagen de Britten uit de oorlog want ze hadden niet meer genoeg reserves om dan opnieuw te komen. De Amerikanen hadden dan geen uitvalbasis meer voor een aanval op Europa uit te voeren dus ze waren dan gedwongen om verder te gaan vechten in Japan.

Maar toch als het Ardennenoffensief was gelukt waren die troepen ook weer te pletter gelopen op het Rode Leger. Kijk maar naar operatie Sonnewennende ( hopelijk juist geschreven :oops: )
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Dus had het Rode Leger in 1946 aan de Noordzee en aan de Atlantische Oceaan gestaan.
HMS Renown
Lid

Bericht door HMS Renown »

Zou gekund hebben.
von Manteuffel
Lid

Bericht door von Manteuffel »

leieboordbewoner schreef:
koos24 schreef:Ik heb wel eens gelezen dat de commando's van Otto Skorzeny de sleutel hadden kunnen vormen tot de overwinning.

Die zijn tot in Dinant geraakt als is me niet vergis? Dat was het verste punt dat de Duiters bereikt hebben tijdens het Ardennen Offensief. Maar wat ga je forceren met een man of 10/15/20 achter "vijandelijke linies"? Ze konden verwarring brengen en de communicatielijnen verstoren. Maar voor een doorbraak zorgen? :? Ik denk inderdaad dat de schrijver overdreven heeft...
De 2e pantserdivisie is tot Celles (nabij Dinant) geraakt, niet Skorzeny. Skorzeny's operatie Greif was op zich een mislukking, maar het effect was wel geslaagd: algemene paniek bij de geallieerden, en dan vooral in Frankrijk en SHAEF.
von Manteuffel
Lid

Bericht door von Manteuffel »

Als ze Roosevelt, Churchill en Stalin vermoord hadden wsl? Een stukje dagdromerij van de schrijver denk ik.
leieboordbewoner
Lid
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

von Manteuffel schreef:
leieboordbewoner schreef: Die zijn tot in Dinant geraakt als ik me niet vergis? Dat was het verste punt dat de Duiters bereikt hebben tijdens het Ardennen Offensief. Maar wat ga je forceren met een man of 10/15/20 achter "vijandelijke linies"? Ze konden verwarring brengen en de communicatielijnen verstoren. Maar voor een doorbraak zorgen? :? Ik denk inderdaad dat de schrijver overdreven heeft...
De 2e pantserdivisie is tot Celles (nabij Dinant) geraakt, niet Skorzeny. Skorzeny's operatie Greif was op zich een mislukking, maar het effect was wel geslaagd: algemene paniek bij de geallieerden, en dan vooral in Frankrijk en SHAEF.
Nee, ik bedoelde dat Skorzeny tot in Dinant geraakt is met zijn verkleedpartij. :wink:
For King & Country
Plaats reactie