Als het Ardennenoffensief was geslaagd...
-
- Lid
Ho wacht even, zijn er niet ook een aantal commando's niet voorbij hun eigen linies geraakt, waardoor de duitsers dachten dat ze in de rug aangevallen werden ?
hebben ze daarom ook niet paniek gezaaid achter de verkeerde linie ?
hebben ze daarom ook niet paniek gezaaid achter de verkeerde linie ?
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
- von Manteuffel
- Lid
Dat zou kunnen, al zou het mij wel verbazen. In ieder geval had dat op zich geen enkel belang.leieboordbewoner schreef:Nee, ik bedoelde dat Skorzeny tot in Dinant geraakt is met zijn verkleedpartij.von Manteuffel schreef:De 2e pantserdivisie is tot Celles (nabij Dinant) geraakt, niet Skorzeny. Skorzeny's operatie Greif was op zich een mislukking, maar het effect was wel geslaagd: algemene paniek bij de geallieerden, en dan vooral in Frankrijk en SHAEF.leieboordbewoner schreef: Die zijn tot in Dinant geraakt als ik me niet vergis? Dat was het verste punt dat de Duiters bereikt hebben tijdens het Ardennen Offensief. Maar wat ga je forceren met een man of 10/15/20 achter "vijandelijke linies"? Ze konden verwarring brengen en de communicatielijnen verstoren. Maar voor een doorbraak zorgen?Ik denk inderdaad dat de schrijver overdreven heeft...
- Vergeldt
- Lid
weet jij wel dat de westerlijke geallieerde troepenmacht eerder in berlijn hadden kunnen zijn dan de russen, maar dit aan de russen hebben overgelaten na gecaculeerd te hebben dat ze te veel soldaten en uitrusting zouden verliezen.Naar mijn bescheiden mening had Hitler de troepen voor het AO
beter gebruikt om de Russen in het oosten op te houden dan waren
de geallieerden misschien éérst in berlijn aangekomen, wat voor de bewoners van die stad volgens mij een stuk beter zou geweest zijn.
Maar ja.....Het Duitse volk was toen niet echt meer in zijn gedachten
vrees ik.
(en dat de russen grote verliezen incasseerden maar dat dat ze niet zoveel uitmaakte hun commandanten dan) zie begin strijd stalingrad.
"one Conqeurer conqeurs the world - then another Conqeurer conquers him let that be me"
-
- Lid
Het blijft natuurlijk allemaal conjectuur, maar...
Ik vermoed dat de Duitse nederlaag bij een "geslaagd" AO alleen zou zijn uitgesteld. De Duitse troepen hadden een schrijnend tekort aan brandstof, zeker nadat de Roemeense olievelden kapot waren gebombardeerd - en syntetische brandstof was op dat moment ook nog geen afdoende oplossing. Luchtoverwicht hadden ze ook niet meer, al waren de raids op geallieerde vliegvelden aan het begin van het offensief zo geslaagd geweest dat er een maand nodig was om daarvan te herstellen.
Uiteindelijk win je daar ingesloten ("Eingekesselt") geen oorlog meer mee.
Wel denk ik dat een geslaagd AO een enorme klap voor het geallieerde moreel had kunnen zijn. In tegenstelling tot de geschiedschrijving achteraf, en wellicht de berichtgeving destijds, ging het vanaf Market Garden helemaal niet meer goed met de geallieerde opmars. De Amerikanen werden bijvoorbeeld afgeslacht in het Hurtgenwoud (volgens conservatieve schatting 30.000 man kwijt, dat is al bijna zo veel als in de hele Vietnamoorlog - zie bijv: "A Dark and Bloody Ground"). Het front zat vast.
En wellicht had een doorstoot tot Antwerpen het Duitse moreel opgevijzeld...
En moreel en publieke opinie zijn erg belangrijk...
Ik vermoed dat de Duitse nederlaag bij een "geslaagd" AO alleen zou zijn uitgesteld. De Duitse troepen hadden een schrijnend tekort aan brandstof, zeker nadat de Roemeense olievelden kapot waren gebombardeerd - en syntetische brandstof was op dat moment ook nog geen afdoende oplossing. Luchtoverwicht hadden ze ook niet meer, al waren de raids op geallieerde vliegvelden aan het begin van het offensief zo geslaagd geweest dat er een maand nodig was om daarvan te herstellen.
Uiteindelijk win je daar ingesloten ("Eingekesselt") geen oorlog meer mee.
Wel denk ik dat een geslaagd AO een enorme klap voor het geallieerde moreel had kunnen zijn. In tegenstelling tot de geschiedschrijving achteraf, en wellicht de berichtgeving destijds, ging het vanaf Market Garden helemaal niet meer goed met de geallieerde opmars. De Amerikanen werden bijvoorbeeld afgeslacht in het Hurtgenwoud (volgens conservatieve schatting 30.000 man kwijt, dat is al bijna zo veel als in de hele Vietnamoorlog - zie bijv: "A Dark and Bloody Ground"). Het front zat vast.
En wellicht had een doorstoot tot Antwerpen het Duitse moreel opgevijzeld...
En moreel en publieke opinie zijn erg belangrijk...
Ever considered you may have lived before?
- Forrest Guth 506th P.I.R
- Lid
Als het Ardennen ofensief goed was gelukt! dan had hitler zelfs door gezet en zelfs wou hij dan praten over een vredes verdrag maar gelukig is het hem niet gelukt.
we jump together we, we all come home together!
het gaat er niet om te sterven uit de naam van je land... het gaat er om je vijand te laten uit naam van het zijne.
het gaat er niet om te sterven uit de naam van je land... het gaat er om je vijand te laten uit naam van het zijne.
- viny
- Lid
Ik denk niet dat de gealieerden hiermee in gestemd zouden hebben, wat had Hitler dan gedaan? Parijs bombaderen, ja dan zijn de gealieerden ook gek, waarom dan niet meteen door zetten.Forrest Guth 506th P.I.R schreef:Als het Ardennen ofensief goed was gelukt! dan had hitler zelfs door gezet en zelfs wou hij dan praten over een vredes verdrag maar gelukig is het hem niet gelukt.
Ik denk niet dat het gelukt zou zijn, een vredes akoord.
'War is delightful for those who have not experienced it'
-
- Lid
AO geslaagd. Dan zou er na de oorlog geen Oost- en West Duitsland zijn geweest maar meteen een verenigd Duitsland..onder de Hamer en de Sikkel!
Het was zoveel effectiever geweest wanneer de troepen van het AO waren gebruikt voor de verdediging van de Rijn.
Het was zoveel effectiever geweest wanneer de troepen van het AO waren gebruikt voor de verdediging van de Rijn.
British soldier in Normandy:
When the RAF appears the Germans look for cover.
When the Luftwaffe appears we look for cover.
When the USAF coms EVERYONE runs for cover!!
- battle of the Bulge
- Lid
-
- Lid
Over het eerste ben ik akkoord.MJK schreef:AO geslaagd. Dan zou er na de oorlog geen Oost- en West Duitsland zijn geweest maar meteen een verenigd Duitsland..onder de Hamer en de Sikkel!
Het 2e echter niet. Je kan geen oorlog winnen door enkel maar te verdedigen. Misschien we als je heel groot land hebt en zeer veel inwoners (china dus) zodat je de invaller gewoon kan doen leeg bloeden.
- battle of the Bulge
- Lid
Als ze de rijn verdedigden dan hadden ze weinig land te winnen.
Het doel van Hitler was dus om de geallieerden te verstoten en weer land te winnen. Maar in deze tijd was Hitler al zo doorgedraaid dat hij zelfs groepen inzette die al helemaal niet meer bestonden!!
Het doel van Hitler was dus om de geallieerden te verstoten en weer land te winnen. Maar in deze tijd was Hitler al zo doorgedraaid dat hij zelfs groepen inzette die al helemaal niet meer bestonden!!
Saint Vith en Hürtgen: dat was de druppel die de Bloody Bucket deed overlopen.
-
- Lid
Dat deed hij eerder ook al, zo is er een verhaald waar Hitler een x aantal nieuwe divisies nodig had, waarop Himmler zegt dat hij x 1000 tal mannen heeft en Göring hetzelfde zegt terwijl dit helemaal niet kon
Adoptant van:
-
- Lid
Ik blijf erbij dat de Duitsers de oorlog in het westen hadden kunnen rekken door het AO niet uit te voeren. Deze divisies waren over het algemeen zo goed mogelijk uitgerust en met name de SS pantserdivisies hadden flink roet in het eten kunnen gooien gedurende b.v. de oversteek van de Rijn.
-
- Lid
Re:
Als ze deze SS panzerdivisies hadden toegevoegd aan hun defensieve capaciteit was het Duitse leger misschien net iets minder snel in elkaar geklapt, meer denk ik ook niet. De afweging van wat extra hardware moet je dan ook zetten tegen de morele kosten van het niet voeren van een offensieve actie. Aan stilzitten en verdedigen hangt een moreel prijskaartje. In 1918 was het staken van het offensief sinds juli een van de redenen voor het duitse leger om ineen te klappen.MJK schreef:Ik blijf erbij dat de Duitsers de oorlog in het westen hadden kunnen rekken door het AO niet uit te voeren. Deze divisies waren over het algemeen zo goed mogelijk uitgerust en met name de SS pantserdivisies hadden flink roet in het eten kunnen gooien gedurende b.v. de oversteek van de Rijn.
Eigenlijk zaten ze in een "catch-22". Gewoon capituleren zou het enig verstandige geweest zijn.
Het probleem voor het Duitse leger was dat ze geen luchtoverwicht en niet de logistiek hadden om in het offensief te gaan. Elke tegenoffensief was gedoemd te mislukken. In die zin was het ardennenoffensief al waanzin omdat het alleen bij permanent slecht weer voortgezet kon worden. Ik denk ook niet dat die SS troepen serieus problemen hadden kunnen veroorzaken door tegenaanvallen uit te voeren.
Marc
- Katusha
- Lid
Re: Als het Ardennenoffensief was geslaagd...
Dan waren ze nog in de pak gehakt. Weer zou beter worden. Gealeerden zouden bij komen. En Duitsers nog grotere ramp bezorgen, dan het al geweest was.
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
-
- Lid
Re: Als het Ardennenoffensief was geslaagd...
Hoeveel van de Duitse soldaten in Normandie zaten daar al langer dan twee maanden? Velen van hen hadden ook al een tijdje geen actie meer gezien, maar boden toch heftige weerstand.
En natuurlijk, zelfs als deze troepen de Rijn succesvol verdedigd zouden hebben zouden ze plotseling door de Russen op de schouder worden getikt....
Als Hitler nog een beetje verstand/hart zou hebben gehad zou hij in die laatste maanden alles tegen de Sovjets hebben ingezet, zodat voor de Gealieerden in een keer konden doorrijden naar Berlijn. (Als die slome Eisenhower dat natuurlijk had aangedurfd.)
En natuurlijk, zelfs als deze troepen de Rijn succesvol verdedigd zouden hebben zouden ze plotseling door de Russen op de schouder worden getikt....
Als Hitler nog een beetje verstand/hart zou hebben gehad zou hij in die laatste maanden alles tegen de Sovjets hebben ingezet, zodat voor de Gealieerden in een keer konden doorrijden naar Berlijn. (Als die slome Eisenhower dat natuurlijk had aangedurfd.)