Belgen blijven doof bij nadere invasie in 1940

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
Jonhy Frost
Lid

Bericht door Jonhy Frost »

Interesate percentages....
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Lou de Jong heeft in deel 2 al een vergelijking gemaakt tussen de Belgen en de Nederlanders. In totaal zijn er meer Belgen gesneuveld, maar per dag meer Nederlanders.
De Nederlandse spionage was best goed. Het Nederlandse leger was precies op de hoogte van alle keren, dat de Duitsers zouden aanvallen. Ze konden zich alleen niet indenken, dat de Duitsers de aanval iets van twintig keer zouden uitstellen! Dus toen het werkelijk zover was, wisten de Nederlanders niet of ze de waarschuwing serieus moesten nemen.
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Nederland en Belgie hebben allebei 1% van hun totale sterkte slachtoffers geleden. Nederland van de 400.000 dus 4.000 en Belgie van de 600.000 6.000 slachtoffers. Dan is het niet zo gek dat nederland op meer per dag uitkomt..

maar wat ik me maar blijf afvragen; was het echt niet mogelijk om meer manschappen op te roepen.. maargoed daar is een ander topic over..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Jonhy Frost
Lid

volgens mij: totaal 350.000 Nederlandse soldaten, 2200 gesneuvelt, 2700 gewond....
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Landmacht bereikte een sterkte van 280.000 man.

http://www.mei1940.nl/Algemene_Mobilisatie.htm
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
King tiger
Lid
Contacteer:

Bericht door King tiger »

Moengoman schreef:Lou de Jong heeft in deel 2 al een vergelijking gemaakt tussen de Belgen en de Nederlanders. In totaal zijn er meer Belgen gesneuveld, maar per dag meer Nederlanders.
De Nederlandse spionage was best goed. Het Nederlandse leger was precies op de hoogte van alle keren, dat de Duitsers zouden aanvallen. Ze konden zich alleen niet indenken, dat de Duitsers de aanval iets van twintig keer zouden uitstellen! Dus toen het werkelijk zover was, wisten de Nederlanders niet of ze de waarschuwing serieus moesten nemen.
Als je informatie krijgt van een Duitse generaal ( naam ontglipt mij) is het natuurlijk niet moeilijk om van de aanval op de hoogte te zijn... :roll:
Jonhy Frost
Lid

Inderdaad, maar het ging dus via een nederlandse majoor op de Nederlandse ambasade in Duitsland, hij was bevriend met een duitse hoge officier...dat het 18 keer werd uitgesteld wis hij natuurlijk ook niet.
King tiger
Lid
Contacteer:

Juist zo was het ter ore van de nederlandse inlichtingendienst gekomen, maar hadden ze wel de anderen gewaarschuwd?
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

King tiger schreef:Juist zo was het ter ore van de nederlandse inlichtingendienst gekomen, maar hadden ze wel de anderen gewaarschuwd?
Nederlandse inlichtingen apparaat werkte prima, men wist exact wanneer de de Duitse aanval begon. Het leger stond in de nacht van 9 op 10 mei 1940 paraat, vliegtuigen stonden de motoren warm te draaien enz.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
King tiger
Lid
Contacteer:

koos24 schreef:
King tiger schreef:Juist zo was het ter ore van de nederlandse inlichtingendienst gekomen, maar hadden ze wel de anderen gewaarschuwd?
Nederlandse inlichtingen apparaat werkte prima, men wist exact wanneer de de Duitse aanval begon. Het leger stond in de nacht van 9 op 10 mei 1940 paraat, vliegtuigen stonden de motoren warm te draaien enz.
Ik bedoel of ze de belgen, Fransen en de engelsen hierover wel op de hoogte brachtten.
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

King tiger schreef:
koos24 schreef:
Ik bedoel of ze de belgen, Fransen en de engelsen hierover wel op de hoogte brachtten.
Heb me nooit verdiept in de Fransen en Belgen maar neem aan dat die ook wel wisten dat de Duitsers in aantocht waren.
Is er iemand op het forum die daar antwoord op weet?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
King tiger
Lid
Contacteer:

De belgen hadden genoeg aan de plannen van januari van de gearresteerd duitsers. Maar zelf weet ik ook niet of ze de info deelden met de nederlanders of fransen...

Iemand die hiervan meer weet?
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonhy Frost
Lid

Idd, maar daar deden de nederlanders niets, of bijna niets mee
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Jonhy Frost schreef:Idd, maar daar deden de nederlanders niets, of bijna niets mee
Ze deden met de informatie alles wat ze KONDEN doen. Leger in paraatheid brengen, versperringen opwerpen enz.
Wat hadden ze meer kunnen doen? Ik bedoel in de nacht van 9 op 10 mei 1940?
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Dat heb ik al eens geschreven: toen de Duitse vliegtuigen het Nederlandse luchtruim binnenvlogen, hadden de Nederlandse vliegtuigen zelf kunnen opstijgen. Want zelfs met warmgedraaide motoren waren zij sitting ducks.
Het beste antwoord dat ik daarop heb gekregen, is dat voor 10 mei 1940 al vaker Duitse vliegtuigen de grens over waren gestoken. Weet iemand daar meer over?
Plaats reactie