Belgen blijven doof bij nadere invasie in 1940

De gevechten en operaties tijdens WOII
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

De 1e JaVA verbleef van 11 september 1939 tot 6 januari 1940 op het Groningse vliegveld Eelde.

H. van Overvest vertelt er het volgende over:

"We kregen een stel kamers in het hotel op het vliegveld, daar werden we ingekwartierd. We moesten naar Eelde vanwege de vele neutraliteitsschendingen, vooral in het noorden, zowel door Duitse als door Engelse toestellen. De Engelsen gooiden toen boven Duitsland nog pamfletten uit.
We stonden alarmgereed, bij een telefoontje uit Den Haag moesten we zo snel mogelijk starten. Dat gebeurde zo'n vier of vijf keer per dag. Je had net de eerste hap van je spiegelei op of daar ging de telefoon weer. ...

Do18
Na een paar dagen hadden we de eerste schietpartij. Bij Schiermonnikoog was een Dornier Do 18 geland. Wij er op af, we moesten hem binnen onze territoriale wateren houden. Daar hebben we hem voor de boeg geschoten toen hij omhoog vloog. Later volgde nog een schot in de boeg, waarna hij definitief is omgekeerd. De bemanning is geinterneerd.
Toen we daarna terugkwamen kregen we een geweldige discussie met de marconist op Eelde, die zei:"Ik geef jullie nooit meer een bericht door, jullie zijn moordenaars, je had die mensen wel dood kunnen schieten.

Autoradio
We hadden toen nog geen radio in die kisten, ik had m'n autoradio ingebouwd en met hem een afspraak gemaakt om bepaalde berichten door te geven. Dat wilde hij niet doen, typisch een vent van het gebroken geweertje."

Op 19 november werd op een He 111 geschoten.

Rotweer
"Het was die dag heel rot weer, 't was zondagochtend. Er kwam een telefoontje uit Den Haag, Focquin de Grave nam het aan. Ze vroegen: kunt u starten? Het kon eigenlijk niet, de bewolking zat op zo'n vijftig tot honderd meter, het regende met een harde oostelijke wind.
Toevallig liep mijn kist eerst, we startten normaal altijd van het punt waar we stonden, trokken ons niet te veel van de wind aan. De anderen sloegen niet direct aan, ik ben toen gestart en ging voor de ene en achter de andere langs.

He111
De Heinkel was gesignaleerd boven Texel. Het enige wat wij konden was naar Rottumeroog vliegen en dan linksaf. We vlogen in betrekkelijk wijde lage formatie, ik zat rechts en zag de Heinkel rechts voor me, twintig meter boven de zee. Ik draaide er op af, had geen radio, maar riep toch :"Frans, Willem, een Heinkel!" ...'t was zinloos.
Hij bleef een of twee lengten voor, ik schoot meteen. Hij begon direct te klimmen, ik draaide erachter, weer schietend en hij schoot terug, terwijl hij bijna de wolken inging. Frans en Willem er ook achteraan, die hebben ook geschoten ... in het uitlaatsysteem van mijn motor, vlak voor mijn neus. Ik heb reuze geboft,ze gebruikten panterskogeltjes met een groot penetratievermogen.
De kogel is via het uitlaatsysteem door de klepstoter de cylindermantel ingegaan, toen was de vaart eruit. We hebben later de cylinder van mijn kist getrokken, er zat een deukje in, de zuiger was net niet vastgelopen. Anders was ik zondermeer in de Waddenzee verdronken.
Die Heinkel heeft in Oost-Friesland een noodlanding gemaakt met een doe schutter aan boord.

's Avonds werd deze overwinning met een maaltijd en wodka gevierd bij Hazewinkel van het Nieuwsblad van het Noorden.

Overige gevechtscontacten

17-10-1939 ; 3 D-21's boven Dollard door Flak vanuit Emden beschoten.
02-11-1939 ; 3 D-21's onderschept bij Boschplaat He111, over en weer geschoten zonder zichtbaar resultaat.
06-12-1939 ; Do17 boven Waddenzee beschoten; geen zichtbaar resultaat.
Bron: http://www.bhummel.dds.nl/index2.html
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Met de aanleg van vliegpark Bergen was in 1937 begonnen. Gelegen in een polder was het vooral geschikt voor lichtere vliegtuigen. Dat waren de C-Xs van de StraVA. Zij stonden op 10 mei gecamoufleerd aan de rand van het park. De zwaardere G-1s stonden in drie rijen van vier op de betonnen platforms voor de hangars 5 en 6. Een paar dagen eerder hadden ze nog verspreid aan de randen van het vliegpark gestaan, maar waren daar weggezakt. De commandant gokte dat hij in de compacte opstelling nog wel vijf minuten zou hebben om op te stijgen. De vliegers dachten op 9 mei toch eerder aan de verspreide opstelling met planken onder de wielen van het landingsgestel.
Om 02.00 uur werden overvliegende toestellen van oost naar west gehoord. Om 3.59 meldde de kustwachtpost Egmond aan Zee 'Drie Blenheims (Engelse vliegtuigen (!)) passeren laag en gaan naar uw veld.' Een minuut later begon de beschieting en bormbardering van vliegpark Bergen.
De gevolgen van de drie kwartier durende aanval waren catastrofaal. De G-1s konden door hun opstelling moeilijk opstijgen; tien werden zwaar beschadigd, één met een voltreffer vernield. Dat lot trof ook de twee G-1s in reparatie in de hangar.
Een dag later waren drie G-1s weer gevechtsgereed. Samen met de G-1 van Waalhaven en drie andere gerepareerde G-1s werd op Schiphol een nieuw detachement gevormd. Zij voerden voornamelijk escortevluchten uit. De vijand konden ze weinig schade toebrengen.
info vliegveld Bergen en 4e JaVa.

Voor meer info over de luchtmacht in 1940 is dit een geweldige site.

http://www.bhummel.dds.nl/index2.html
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Bericht door Moengoman »

Geweldig, bedankt.
Maar is het dan niet raar, dat Van Overvest voor 10 mei 1940 wel regelmatig op moest stijgen en dat op 10 mei zelf iedereen op de grond moest blijven?
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Moengoman schreef:Geweldig, bedankt.
Maar is het dan niet raar, dat Van Overvest voor 10 mei 1940 wel regelmatig op moest stijgen en dat op 10 mei zelf iedereen op de grond moest blijven?
Ik denk niet dat ze op de grond MOESTEN blijven maar nog niet het bevel hadden gehad op te stijgen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

koos24 schreef:
Moengoman schreef:Geweldig, bedankt.
Maar is het dan niet raar, dat Van Overvest voor 10 mei 1940 wel regelmatig op moest stijgen en dat op 10 mei zelf iedereen op de grond moest blijven?
Ik denk niet dat ze op de grond MOESTEN blijven maar nog niet het bevel hadden gehad op te stijgen.
correct.. en 1e JaVa zat tot 6 Januari op Eelde, daarna verhuisd naar Ypenburg.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

De jagers van 1JaVA stonden op de ochtend van de 10e mei in linie verspreid opgesteld voor de hangar en het hoofdgebouw van vliegveld Ypenburg. Van de negen toestellen waren er acht gevechtsklaar en één vliegklaar (de 227). De D-21s stegen, terwijl Duitse bommenwerpers Ypenburg aanvielen, direct op (het bombardement en de aansluitende beschieting leverde weinig materiële schade op). Ondanks hun grote stijgsnelheid en betere wendbaarheid moesten de vliegers na anderhalf uur de ongelijke strijd tegen een overmacht aan Me-110s afbreken. Slechts één vlieger moest zijn toestel per parachute verlaten. Toch hield 1JaVA al op 10 mei op te bestaan.

bron; weer brummel.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Ju52 224, He111 30, Bf109 32, Ju88 22, Bf110 8, Ju87 7, Hs126 7, Hs123 1, He59 4, Do17 6, Do215 2, He115 7

Aantallen die neer werden gehaald volgens de nieuwe lijst van ....


en trouwens vlieger Piet Noomen heeft in Maart 1940 een RAF Whitley bommenwerper neergehaald..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Moengoman schreef:Dat heb ik al eens geschreven: toen de Duitse vliegtuigen het Nederlandse luchtruim binnenvlogen, hadden de Nederlandse vliegtuigen zelf kunnen opstijgen. Want zelfs met warmgedraaide motoren waren zij sitting ducks.
Het beste antwoord dat ik daarop heb gekregen, is dat voor 10 mei 1940 al vaker Duitse vliegtuigen de grens over waren gestoken. Weet iemand daar meer over?

Heb het boek Generaal Winkelman (Teo van Middelkoop) er op nageslagen maar een echt antwoord staat er niet in.
In Lou de Jong deel 2 (Neutraal) vinden we het volgende:

* In september '39 kreeg de luchtdoelartillerie verlof op elk boven Nederland komend Duits, Engels of Frans vliegtuig te schieten, ook 's nachts.

* Op 10 april 1940 maakte generaal Best aan het nachtelijke weinig effectieve geschiet een einde, vooral om munitie te besparen.

* De moeilijkheid was dat als een toestel van vreemde nationaliteit werd waargenomen het meestal zo hoog vloog dat het opstijgende Nederlandse toestel het in het Nederlandse luchtruim niet meer kon inhalen.

*De enkele keer dat een Duitser neergeschoten werd, kwam er zo"een vreselijke stampei van Duitse zijde" dat Buitenlandse Zaken er op ging aandringen het schieten voortaan te laten.

*Tenslotte werd het patrouileren met de jachtvliegtuigen gestaakt, niet om reden van politieke aard maar om het materiaal te sparen.


Hier kan je duidelijk uit opmaken dat Nederland om diverse redenen geen grote prioriteit gaf aan het jagen op Duitse vliegtuigen die naar Engeland gingen. Toen men in de nacht van 9 op 10 mei vlietuigen hoorde dacht men tenslotte dat het om Duitsers op weg naar Engeland ging.

Overigens was het wel mogelijk geweest want:

- 9 mei om 23.15 geeft Winkelman het volgende bevel:
Met ingang van hedennacht 3.00 volledige strijdvaardigheid.

- 10 mei 02.00 Luitenant-generaal Best geeft alle vliegvelden
opdracht de motoren van de vlietuigen te laten
warmdraaien zodat ze om 03.00 klaar staan.

De Duitsers vlogen rond 03.00 over......................
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
King tiger
Lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 20 aug 2006, 21:10
Contacteer:

Bericht door King tiger »

En wat heeft de Belgisch "luchtmacht" gedaan tussen 9 en 10 mei. De poging van de belgen om de bruggen van Vroenhoven en nog een andere te vernietigen is mij bekend.
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
King tiger
Lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 20 aug 2006, 21:10
Contacteer:

Bericht door King tiger »

nobody?
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

King tiger schreef:En wat heeft de Belgisch "luchtmacht" gedaan tussen 9 en 10 mei. De poging van de belgen om de bruggen van Vroenhoven en nog een andere te vernietigen is mij bekend.
sorry jongen ik weet niet zoveel over de Belgische luchtmacht van voor mei 1940. *google*?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door LEO »

Jaren geleden zag ik op TV een documentaire over de Belgische Luchtmacht op 10 mei ' 40. Een anecdote van een oude piloot is me bijgebleven. Hij vertelde zijn verhaal met letterlijk het schuim van woede op zijn lippen.

Hij was opgestegen in de omgeving van Gent en zijn tweedekker was beladen met bommen (weet niet meer welk vliegtuig of welke bommen).

Boven Brussel is hij voor de eerste keer beschoten door.....Het Belgische leger. Zonder schade. Boven Diest herhaalde dit zich....Weerom het Belgische leger. Geen schade. Boven Tongeren had het Belgisch leger geluk, ze hadden hem. Voordat hij een noodlanding uitvoerde dropte hij zijn bommen. Na een geslaagde noodlanding werdt hij prompt gevangen genomen door Franstalige Belgische soldaten. Deze namen zijn Vlaamse vloeken voor Duitse verwijten.

Het is me bijgebleven door de verbetenheid die op zijn gelaat stond toen hij de reporter zijn verhaal deed begin jaren '90.
Gebruikersavatar
King tiger
Lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 20 aug 2006, 21:10
Contacteer:

Bericht door King tiger »

ja dar word je wel razend van
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
g-1reaper
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 02 jun 2006, 13:44

Bericht door g-1reaper »

koos24 schreef:[
- 10 mei 02.00 Luitenant-generaal Best geeft alle vliegvelden
opdracht de motoren van de vlietuigen te laten
warmdraaien zodat ze om 03.00 klaar staan.

De Duitsers vlogen rond 03.00 over......................
de duitsers vlogen volgens de overlevering om 12 uur al over de Nederlandse kust en vielen om even voor vier Waalhaven, Ypenburg Bergen, De Kooy, Haamstede, Gilze Rijen, Hilversum en de Vlijt aan.
Schiphol werd als enige direct vanuit het oosten aangevallen, ook rond dezelfde tijd.

overigens, overal waar de bron Bhummel genoemd word, moeten jullie beter ... lezen, hij heeft veel daaruit overgenomen
Gebruikersavatar
Gertos45
Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:38
Locatie: Gistel

Bericht door Gertos45 »

De Belgische luchtmacht heeft niet veel kunnen uitrichten.
Een behoorlijk percentage van onze luchtmacht werd op de grond vernietigd.

De overigen waren een makkelijke prooi voor de Duitse overmacht.

België kon over een maximum van 280.000 soldaten beschikken. Het waren dienstplichtigen die al sedert september 1939 gemobiliseerd waren en al 20 keer een Duitse anval verwachtten.

Ze waren slecht uigerust en wilden eigenlijk naar huis. Het door hen te verdidigen front was ook korter dan dat van Nederland. De grens met Duitsland is veel korter.

Ook is de grens veel geschikter voor verdedigende operaties, namelijk de Ardennen. De Duitsers braken toch door de Ardennen, nabij Sedan, niet ver van de Belgische grens.
Plaats reactie