Belgen blijven doof bij nadere invasie in 1940

De gevechten en operaties tijdens WOII
King tiger
Lid
Contacteer:

Bericht door King tiger »

Het Belgisch en Nederlandse leger misschien niet maar het Franse had wel degelijk meer modern en zwaar materiaal tot zijn beschikking dan beweerd wordt. De zaak is alleen het materiaal verstandig aan te wenden.
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

King tiger schreef:Het Belgisch en Nederlandse leger misschien niet maar het Franse had wel degelijk meer modern en zwaar materiaal tot zijn beschikking dan beweerd wordt. De zaak is alleen het materiaal verstandig aan te wenden.

Franse leger was paraat............................
Alleen tot de mei dagen '40 had nog niemand te maken gehad met de blitzkrieg.
De samenwerking van de Duitse tanks, infanterie en luchtmacht was perfect getraind en zelfs al gedeeltelijk in de praktijk gebracht in o.a. Polen.
Deze traning en ervaring was natuurlijk niet binnen een paar maanden in te halen door Frankrijk, Belgie enz.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
King tiger
Lid
Contacteer:

Wat was dan de tactiek van het Britse 8ste leger om de Blitskrieg bij El ALamain een halt toe te roepen??

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
BBB
Lid

Bericht door BBB »

Nu spring je toch wel van de hak op de tak.................
Rommel z'n aanvoerlijnen werden te lang en z'n materiaal was versleten, het Africakorps was niet bepaald Hitlers grootste aandachtspunt, de acties in Afrika als Blitzkrieg bestempelen is minder van toepassing,het is eigenlijk een uit de hand gelopen expeditie.
Al eens de afstanden daar aan Noord Afrika bekeken?
De acties aan het oostfront kan dan wel als Blitzkrieg bekeken worden -> massale inzet van op elkaar inspelende land en luchtmacht, met speerpunten die linies doorbreken en achter de linies zware averij aanrichten.
Maar in Rusland kwamen dan weer die enorme problemen zoals afstanden, bevoorrading boven. Dan nog de tactiek van verschroeide aarde door de Russen toegepast en dan nog een ijzige winter tegemoet voorafgaand door modder modder en nog eens modder....
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

King tiger schreef:Wat was dan de tactiek van het Britse 8ste leger om de Blitskrieg bij El ALamain een halt toe te roepen??
Ik sluit me wederom aan bij bollebekboerke, daarbij komt nog dat we inmiddels een kleine 3 jaar verder waren.

Het nieuwe was op een bepaald moment ook af.

Een geheel nieuwe denkwijze, oke niet helemaal nieuw maar toch.

Eeuwen lang hadden legers elkaar gezocht om elkaar te bestrijden met frontale aanvallen denk o.a. Waterloo.
Natuurlijk werd er ook wel omsingeld en aanvallen op de aanvoerroutes vonden bijvoorbeeld ook tijdens de Burgeroorlog in de VS plaats.

Wat de blitzkrieg bijzonder maakte was de perfecte samenwerking tussen vliegtuigen, tanks en infanterie.
Men zocht ipv een sterk punt in de linie een zwak punt, daar brak men doorheen om vervolgens de vijand in de rug aan te vallen.
Niet het vijandelijke leger zelf was meer het doel maar, aanvoerroutes, opslagplaatsen, enz. werden het hoofddoel.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gertos45
Lid

Bericht door Gertos45 »

Mike.H schreef:Generaal Reijnders heeft die plannen ook gehad en heeft toen gezegd tegen de Belgische minister van Buitenlandse zaken ofzo die dat aan hem gaf; Bedankt, maar ik krijg bijna dagelijks berichten dat de Duitsers aan gaan vallen en deze moet ik wél geloven?
Inderdaad. Dat vliegtuig (een Me 108) is gecrashed in januari 1940, dacht ik.

Een inval werd toen verwacht. Maar dit bleef maar duren. Tot mei 1940.

Inderdaad, wat had men kunnen doen?
Dingen die nu meer voor de hand liggen dan in die tijd. Die nu vanzelfsprekend lijken, maar zij hadden geen glazen bol...
BBB
Lid

Bericht door BBB »

Ik heb het boek "vleugels boven Meetjesland" en daarin word duidelijk beschreven hoe haastig vliegvelden werden aangelegd in m'n streek, in januari 40 werd een haastig aangelegd vliegveld bevoorraad met bommen, ze werden gewoon in de open lucht opeen gestapeld, de 10de mei moesten plots bommenwerper acties ondernomen worden van dat vliegveld, om de Maasbruggen te bombarderen, in al hun haast was men vergeten de nodige ontstekers voor die bommen klaar te leggen, resultaat was dan dat de vluchten van die bommenwerpers vertaging opliepen want men moest nog iemand met de wagen naar Gent sturen om ze op te halen.
Een voorbeeld is dit dus ook dat sedert september 39 België hals over kop bezig was om een tactiek uit te dokteren om de naderende Duitse inval te bekampen.
Am Ende steht der Sieg
MARKET GARDEN
Lid

Bericht door MARKET GARDEN »

Gertos45 schreef:
Mike.H schreef:Generaal Reijnders heeft die plannen ook gehad en heeft toen gezegd tegen de Belgische minister van Buitenlandse zaken ofzo die dat aan hem gaf; Bedankt, maar ik krijg bijna dagelijks berichten dat de Duitsers aan gaan vallen en deze moet ik wél geloven?
Inderdaad. Dat vliegtuig (een Me 108) is gecrashed in januari 1940, dacht ik.

Een inval werd toen verwacht. Maar dit bleef maar duren. Tot mei 1940.

Inderdaad, wat had men kunnen doen?
Dingen die nu meer voor de hand liggen dan in die tijd. Die nu vanzelfsprekend lijken, maar zij hadden geen glazen bol...

De berichten werden serieus genomen, men verwachte de aanval alleen datum en tijdstip wisten ze niet.

Vergelijk het met de Duitsers vanaf 1943, ze wisten dat de geallieerden zouden landen alleen................. Waar, wanneer?
De waarheid komt met de jaren
King tiger
Lid
Contacteer:

De Duitse SD had toch de verzen van Verlaine ontcijferd?

koos24
Lid

Bericht door koos24 »

King tiger schreef:De Duitse SD had toch de verzen van Verlaine ontcijferd?
Klopt maar ook hier weer, wat moesten ze er aan doen?
Geallieerden hadden een absoluut luchtoverwicht, zelfs al hadden ze de exacte plaats geweten was het moeilijk bijna onmogelijk om daar troepen naar toe te verplaatsen op korte termijn.

Volgens mij wisten de Duitsers door het ontcijferen van code's wel dat de invasie zou komen maar niet waar.
Overigens was het door misverstanden dat het 7e leger in Normandie niet gealarmeerd was. Aan de rest van de Franse kust stond iedereen klaar.
Bart Geraerts
Lid
Contacteer:

Bericht door Bart Geraerts »

Dat vliegtuig was geen Fiseler Storch en stortte evenmin neer op 17 januari '40. Dat was een Messerschmitt Bf108 die op 10 januari 1940 nabij Vucht (dichtbij Maasmechelen). Dat toestel vervoerde de plannen van Fall Gelb, die normaal gezien per trein moesten vervoerd worden. Ze werden in eerste instantie aangehouden door Belgische Grenswachters. Geen Gendarmes (rijkswacht) dus.

Het Belgisch leger was al sinds augustus 1939 op mobilisatie, en vele soldaten werden het wachten beu, wat leidde tot een niet al te best moreel.

Vervolgens bestond het garnizoen van F.E.E. wel degelijk uit 1200 manschappen. Ten tijde van de aanval door de geheime wapens - zweefvliegtuigen en holle ladingen - bevonden zich enkele honderden soldaten zich in het rustkantonnement van Wonck, zo'n 6 km ten zuiden van het fort. Een gedeelte van die soldaten zijn teruggekeerd naar het fort (onder zwaar Stuka-vuur), zij die afgesneden werden door de Stuka's vervoegden zich bij het veldleger.
plus dan ook nog dat het garnizoen uit reservisten die het moesten stellen met oud materiaal.
Het garnizoen bestond uit grotendeels miliciens. Oud materieel?!?! De artillerie die opgesteld stond in F.E.E. waren moderne stukken, met een impressionante vuurafstand en ditto vuurcadans.
Het enige 'oud' marterieel was de persoonlijke bewapening; Mausers van het model 1916. Waarom? Héél simpel, de mensen in het fort waren Artilleristen, en als dusdanig opgeleid. Zij hadden geen infanterieopleiding van doen.
Ik denk ook dat als het garnizoen wist dat de duitsers maar met 85 man waren dat ze nog een uitval konden proberen.
Hebben ze tot drie keer toe geprobeerd. De tegenaanvallen werden meteen door de Stuka's in de kiem gesmoord, en dan heb ik het nog niet over het feit gehad dat de Duitsers in een bevoordeelde positie (bovenop - verscholen in de Belgische bunkers) zat.
aangeduid dan een stelletje oude reservisten
De leeftijd van de gesneuvelden in F.E.E. bedroeg gemiddeld 20 jaar. Oud zei je?!

Zoals Johan reeds aanhaalde, de DBT is een granaatlanceerder, en werd door meerdere Belgische eenheden gebruikt, niet alleen door de Ardeense Jagers.
belangrijker kaarten over de aanval van 10 mei die luitenant Witzig bij zich had waarop staat dat de kentekens van de DFS 230 zweefvliegtuigen oververfd zouden worden. Hierdoor zou het garnizoen toch niet weten of het vriend of vijand was. Door de twijfel konden ze ongehinderd op het dak landen en er zich meester van maken. Al kwamen ze niet in de andere verdiepingen, ze gooiden gwn granaten in het luchtverversingssystemen.
Er spelen meerdere factoren een rol bij de inname van het bovenplateau van het fort. Het overschilderen van de Duitse kentekens is daar één van ja.
Granaten in de luchtverversingssystemen? Duidelijk dat je nog nooit in het fort geweest bent...
Wat men met goed zoeken niet allemaal te weten komt.
Goed zoeken begint met meerdere bronnen te raadplegen.

Anyhow, that's it for now.
Fort Eben-Emael - Ils se battaient pour notre liberté
Gids fort Eben-Emael
BBB
Lid

Bericht door BBB »

twerd hoog tijd Bart dat ge u wat met deze thread moeide ;) , duidelijke uitleg !
Am Ende steht der Sieg
Bart Geraerts
Lid
Contacteer:

Bericht door Bart Geraerts »

Ik had hem niet eerder zien staan :) Maar in ieder geval, als der vragen zijn of er mocht nog iets niet duidelijk zijn ivm het fort, shoot :) of kom anders eens langs op een opendeurdag, praat wat makkelijker :D
Fort Eben-Emael - Ils se battaient pour notre liberté
Gids fort Eben-Emael
King tiger
Lid
Contacteer:

Danku Bart, ge hebt mij veel duidelijk gemaakt.

TommoVich
Lid
Contacteer:

Bericht door TommoVich »

Ghehehe , 500 % gelijk ... Oude reservisten plaatste men niet in een fort de oudste klas was namelijk 1929 , maar heb ook al papieren gezien van een klas 1927... en meestal waren die in 1940 al Onderofficier.
Het waren gewoon jongemannen die hun dienstplicht van 17 maanden moesten doen. Er bestaat ook wel een fabeltje dat men in de forten het uitschot van het veldleger plaatste , niks van waar dus...

Hier kan je maar een les uittrekken , ga geen discussies aan terwijl je niet veel over dat onderwerp weet :-)
"L'union Fait la Force - Eendracht Maakt Macht"
"Regiment Forteresse de Liège"
Plaats reactie