Mike.H schreef:
Het 4 jarenplan was volgens mij wat beter...
Errr... dit is wat het vierjarenplan effectief inhield. een plan om van 1938 tot 1942 een moderniseringsslag te maken voor de LVA.
Toestellen die ik vergeten was te noemen waren 40 stuks Fokker S.IX waarvan de eerste 20 afgeleverd waren.
Dit zijn de typen die bij mijn weten daadwerkelijk besteld zijn. Er waren nog een aantal toestellen die in Nederland in ontwikkeling waren;
- de fokker D.XXIII, technisch gezien een interessant toestel dat een neuswiel introduceerde, pantsering en een "autokanon" wat feitelijk een mitrailleur van zwaar kaliber was dat ook granaten kon afvuren.
- de Schelde S.21, een gewaagd toestel met een db-601 toestel in duwconfiguratie, dubbele staartboom en een bewapening met een 20 mm kanon en 4 7,7 mg's.
- de Fokker T.IX was in ontwikkeling voor gebruik in Nederlands Indie. wellicht zou het ook een goed toestel zijn voor de LVA maar van interesse van die kant is mij niks bekend.
- Fokker types 142 en 146 waren hoogdekkers die in de verkenningsrol zou moeten overnemen.
er werden zelfs een aantal buitengewoon interessante toestellen (heinkel 112, Hurricane, Spitfire) afgeslagen wegens de te hoge kosten. Bovendien pasten ze niet in de neutraliteitspolitiek, hoewel men daar later op terug kwam (in de vorm van bestellingen voor de FW-58 weihe, Doernier 215, beide curtiss types en douglas 8a3n)
tot zover het vierjaren plan.
nog even over de G.I;
de Mercury variant (de grote) was een buitengewoon goed toestel maar omdat het werd gebruikt als jager is het zo ook de geschiedenis ingegaan. het toestel is ontwikkeld als schaap-met-vijf-poten;
- verkenning,
- licht bombardement,
- patrouille,
het waren allemaal taken die de G.I moest kunnen uitvoeren. het toestel was niet voor niets uitgerust met een bommenruim waarin 400 kg bommen konden worden opgeborgen. Het toestel was zeker niet bestemd om zijn gehele operationele leven als jager te dienen, er waren simpelweg geen fatsoenlijke jagers voorhanden.
We moeten vooral niet vergeten dat de luchtvaartafdeling (officieel Militaire Luchtvaart sinds november '38) een
onderdeel was van het leger en als zodanig was het de hoofdtaak om het veldleger te ondersteunen. De onafhankelijke jachtvliegdienst zou uit onderscheppingsjagers moeten bestaan die ten tijde van het opstellen van het vierjarenplan nog niet bestonden (in de ogen van het opperbevel dan) dus werden toestellen ingezet die daar feitelijk niet voor waren bedoeld (de D.XXI en G.I dus). beiden toestellen die in samenwerking met de bommenwerpers en verkenners het veldleger moesten ondersteunen.
De G.I Wasp was gezien zijn prestaties zeker geen jachtvliegtuig te noemen, zeker niet naar maatstaven van 1940. het toestel zou samen met de douglas 8a3n de functie van verkenner en slagvliegtuig op zich nemen, (dat laatste kun je zien als jachtbommenwerper) de toestellen zouden verdeeld worden over de vier verkenningsafdelingen (qua aantallen weet ik niet precies, ze zouden samen met de Koolhoven 59 in ieder geval de taken van de Fokker C.V en Koolhoven FK-51 overnemen).
Tot zover!