Belgen blijven doof bij nadere invasie in 1940

De gevechten en operaties tijdens WOII
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Moengoman schreef:Gegevens van bhummel's site (voor de link, zie hierboven):

"Op een totaal van 139 gevechtsklare toestellen ( aan de oorspronkelijke 125 werden later nog 14 toegevoegd) verloor de LuVA:

34 vliegtuigen op de grond"

Het lukt mij dus maar niet, om die verfoeilijke gedachte uit mijn hoofd te verwijderen. :shock:

De aantallen zijn gespecificeerd naar type.
Nog een citaat:

"De Nederlandse luchtverdediging werd in mei 1940 door de Duitsers onderschat. Zij was zeker niet te verwaarlozen. De LuVA heeft binnen deze luchtverdediging echter niet een vooraanstaande rol kunnen spelen."
Dat laatste lijkt door alle bronnen bevestigd te worden. Wat mij dus interesseert: wat hadden we kunnen doen, om de LuVA een grotere rol te laten spelen?
betere opleiding, betere vliegtuigen, het 4 jarenplan goed uitvoeren, enz. maar daar doel je niet op denk ik...

ik denk niet dat er meer uit onze LuVA te halen viel dan dat 'we' gepresteerd hebben.. onze jagers hebben rond de 60 vijandige vliegtuigen neergehaald, dat is toch aardig wat vind ik, en dan de luchtafweer ook nog..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
g-1reaper
Lid

Bericht door g-1reaper »

er waren een aantal heel praktische oplossingen;
als allerallerallerallereerste moest men overstappen van 87 octaan naar 100 octaan benzine. daarmee haalde men bijna 100 pk meer uit bijvoorbeeld de Bristol Mercury motor.

Daarnaast waren er een aantal organisatorische molenstenen;
* samenwerking en stroomlijning van de bevelvoering
* verbeterde en gecentraliseerd onderhoud (werd al ingevoerd maar was nog niet erg efficient)
* daarnaast moest de kwaliteit van de luchtvloot verbeterd worden, maar hieraan werd al hard gewerkt. er waren in aanbouw of levering:
- 18 dornier Do-215 (strat. verkenner/lichte bommenwerper)
- 20 Fokker type 154 (strat. verkenner/lichte bommenwerper)
- 26 Fokker G.I Wasp (strat. verkenner/lichte bommenwerper)
- 20 Curtiss Hawk (jager)
- 24 Curtiss Interceptor (jager)
- 36 Koolhoven FK-58 (jager)
- 36 Koolhoven FK-59 (artilleriewaarneming/tactische verkenner)
- 20 Koolhoven FK-56 (trainer/lichte verkenner)

- de al in dienst zijnde Fokker G.I Mercury (35 stuks) zouden overgeheveld worden naar verkenningseenheden zodra voldoende jachtvliegtuigen waren ingevoerd.

- De in gebruik zijnde Fokkers C.V werden gefaseerd verbouwd tot lesvliegtuigen, waar een schrijnend te kort aan was. van de 44 die op 10 mei '40 aanwezig waren, deden tien stuks al dienst als trainer. Ook de als verkenner dienst doende FK.51 zou na de komst van de modernere types overgaan naar de vliegscholen.

Door deze sterke uitbreiding werden een aantal nieuwe vliegvelden gebouw en vergroot;
Nerhoven, nabij Gilze Rijen
de Zilk, nabij Noordwijkerhout
Buiksloot, ten noorden van Amsterdam

Ook werd de beschikbare hoeveelheid hangars uitgebreid.

Gezien het verloop van de strijd van mei '40 (veel cooperatie met het leger) was het aankoopbeleid heel doortastend. er werd een groot aantal toestellen aangeschaft met een goede bomcapaciteit en voorwaarts vuurende bewapening voor het aanvallen van gronddoelen. Met de komst van een flink aantal jachtvliegtuigen hadden de jachtvliegafdelingen een goede ontwikkeling door kunnen maken.
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

g-1reaper schreef:mogelijk wordt op het totaal aantal gedoeld, gedurende de gehele vijf dagen strijd. dan zou 34 stuks op de grond vernietigd nog wel eens kunnen kloppen. maar in ieder geval niet zo'n aantal ten gevolge van de overval
Ja, dat had ik zelf ook kunnen bedenken. Soms voel ik me zo dom ... :lol:
Mogen we de conclusie trekken, dat de Nederlandse luchtmacht, gegeven het beperkte budget, er toch meer uit had kunnen halen? En dat politieke nonchalance er de oorzaak van is, dat dat niet is gebeurd?
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

g-1reaper schreef:er waren een aantal heel praktische oplossingen;
als allerallerallerallereerste moest men overstappen van 87 octaan naar 100 octaan benzine. daarmee haalde men bijna 100 pk meer uit bijvoorbeeld de Bristol Mercury motor.

Daarnaast waren er een aantal organisatorische molenstenen;
* samenwerking en stroomlijning van de bevelvoering
* verbeterde en gecentraliseerd onderhoud (werd al ingevoerd maar was nog niet erg efficient)
* daarnaast moest de kwaliteit van de luchtvloot verbeterd worden, maar hieraan werd al hard gewerkt. er waren in aanbouw of levering:
- 18 dornier Do-215 (strat. verkenner/lichte bommenwerper)
- 20 Fokker type 154 (strat. verkenner/lichte bommenwerper)
- 26 Fokker G.I Wasp (strat. verkenner/lichte bommenwerper)
- 20 Curtiss Hawk (jager)
- 24 Curtiss Interceptor (jager)
- 36 Koolhoven FK-58 (jager)
- 36 Koolhoven FK-59 (artilleriewaarneming/tactische verkenner)
- 20 Koolhoven FK-56 (trainer/lichte verkenner)

- de al in dienst zijnde Fokker G.I Mercury (35 stuks) zouden overgeheveld worden naar verkenningseenheden zodra voldoende jachtvliegtuigen waren ingevoerd.

- De in gebruik zijnde Fokkers C.V werden gefaseerd verbouwd tot lesvliegtuigen, waar een schrijnend te kort aan was. van de 44 die op 10 mei '40 aanwezig waren, deden tien stuks al dienst als trainer. Ook de als verkenner dienst doende FK.51 zou na de komst van de modernere types overgaan naar de vliegscholen.

Door deze sterke uitbreiding werden een aantal nieuwe vliegvelden gebouw en vergroot;
Nerhoven, nabij Gilze Rijen
de Zilk, nabij Noordwijkerhout
Buiksloot, ten noorden van Amsterdam

Ook werd de beschikbare hoeveelheid hangars uitgebreid.

Gezien het verloop van de strijd van mei '40 (veel cooperatie met het leger) was het aankoopbeleid heel doortastend. er werd een groot aantal toestellen aangeschaft met een goede bomcapaciteit en voorwaarts vuurende bewapening voor het aanvallen van gronddoelen. Met de komst van een flink aantal jachtvliegtuigen hadden de jachtvliegafdelingen een goede ontwikkeling door kunnen maken.
Fokker type 154 :roll: nog nooit van gehoord? heb je er misschien meer info over?

maar g-1 dat is toch veels te weinig die vliegtuigen.. zeker als je de Wasps naar de verkenning wil over laten gaan, dan heb je -behalve de D-21's- nog steeds maar 80 jagers, dat is toch veels te weinig.. of waren er meer vliegtuigen op komst soms..?

Het 4 jarenplan was volgens mij wat beter...
g-1reaper
Lid

Bericht door g-1reaper »

Mike.H schreef: Het 4 jarenplan was volgens mij wat beter...
Errr... dit is wat het vierjarenplan effectief inhield. een plan om van 1938 tot 1942 een moderniseringsslag te maken voor de LVA.

Toestellen die ik vergeten was te noemen waren 40 stuks Fokker S.IX waarvan de eerste 20 afgeleverd waren.

Dit zijn de typen die bij mijn weten daadwerkelijk besteld zijn. Er waren nog een aantal toestellen die in Nederland in ontwikkeling waren;

- de fokker D.XXIII, technisch gezien een interessant toestel dat een neuswiel introduceerde, pantsering en een "autokanon" wat feitelijk een mitrailleur van zwaar kaliber was dat ook granaten kon afvuren.

- de Schelde S.21, een gewaagd toestel met een db-601 toestel in duwconfiguratie, dubbele staartboom en een bewapening met een 20 mm kanon en 4 7,7 mg's.

- de Fokker T.IX was in ontwikkeling voor gebruik in Nederlands Indie. wellicht zou het ook een goed toestel zijn voor de LVA maar van interesse van die kant is mij niks bekend.

- Fokker types 142 en 146 waren hoogdekkers die in de verkenningsrol zou moeten overnemen.

er werden zelfs een aantal buitengewoon interessante toestellen (heinkel 112, Hurricane, Spitfire) afgeslagen wegens de te hoge kosten. Bovendien pasten ze niet in de neutraliteitspolitiek, hoewel men daar later op terug kwam (in de vorm van bestellingen voor de FW-58 weihe, Doernier 215, beide curtiss types en douglas 8a3n)

tot zover het vierjaren plan.

nog even over de G.I;
de Mercury variant (de grote) was een buitengewoon goed toestel maar omdat het werd gebruikt als jager is het zo ook de geschiedenis ingegaan. het toestel is ontwikkeld als schaap-met-vijf-poten;
- verkenning,
- licht bombardement,
- patrouille,
het waren allemaal taken die de G.I moest kunnen uitvoeren. het toestel was niet voor niets uitgerust met een bommenruim waarin 400 kg bommen konden worden opgeborgen. Het toestel was zeker niet bestemd om zijn gehele operationele leven als jager te dienen, er waren simpelweg geen fatsoenlijke jagers voorhanden.

We moeten vooral niet vergeten dat de luchtvaartafdeling (officieel Militaire Luchtvaart sinds november '38) een onderdeel was van het leger en als zodanig was het de hoofdtaak om het veldleger te ondersteunen. De onafhankelijke jachtvliegdienst zou uit onderscheppingsjagers moeten bestaan die ten tijde van het opstellen van het vierjarenplan nog niet bestonden (in de ogen van het opperbevel dan) dus werden toestellen ingezet die daar feitelijk niet voor waren bedoeld (de D.XXI en G.I dus). beiden toestellen die in samenwerking met de bommenwerpers en verkenners het veldleger moesten ondersteunen.

De G.I Wasp was gezien zijn prestaties zeker geen jachtvliegtuig te noemen, zeker niet naar maatstaven van 1940. het toestel zou samen met de douglas 8a3n de functie van verkenner en slagvliegtuig op zich nemen, (dat laatste kun je zien als jachtbommenwerper) de toestellen zouden verdeeld worden over de vier verkenningsafdelingen (qua aantallen weet ik niet precies, ze zouden samen met de Koolhoven 59 in ieder geval de taken van de Fokker C.V en Koolhoven FK-51 overnemen).

Tot zover!
g-1reaper
Lid

Bericht door g-1reaper »

Oh ja, nu type 154 nog; een tweemotorig toestel (daimler benz db.601), geheel metaalbouw met een bommenlast van plusminus 600 kg. mitrailleurs in neus, buik en rug posities, daarnaast een viertal vaste mitrailleurs in de neus.
King tiger
Lid
Contacteer:

Bericht door King tiger »

interresant, maar welke van die types zijn nog in gebruik genomen voor 10 mei?
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

g-1reaper schreef:Oh ja, nu type 154 nog; een tweemotorig toestel (daimler benz db.601), geheel metaalbouw met een bommenlast van plusminus 600 kg. mitrailleurs in neus, buik en rug posities, daarnaast een viertal vaste mitrailleurs in de neus.
ofwel; Fokker G-2?
King tiger
Lid
Contacteer:

welke van die types zijn nog in gebruik genomen voor 10 mei??
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
g-1reaper
Lid

Bericht door g-1reaper »

@ King tiger, Alleen een aantal FK-56 (een stuk of 7) en 10 Fokkers G.1 Wasp.
Curtiss Hawk en Interceptor gingen naar Indie.

@ Mike, Fokker Type 154, G.2, C.16, allemaal het zelfde type
King tiger
Lid
Contacteer:

g-1reaper schreef:@ King tiger, Alleen een aantal FK-56 (een stuk of 7) en 10 Fokkers G.1 Wasp.
Curtiss Hawk en Interceptor gingen naar Indie.

@ Mike, Fokker Type 154, G.2, C.16, allemaal het zelfde type

Heb je daar foto's van of wat technische data?
battle of the Bulge
Lid

Bericht door battle of the Bulge »

terug ff op Eben-Emael ik ben er al een paar keer geweest en er waren een paar factoren die mee speelden wanneer het werd ingenomen
-het was het "onoverwinelijke fort" dus de militairen hadden een beetje eigen dunk
-het was totaal onverwacht
-ze hadden een gigantisch sterk en geheim wapen genaamd de holle lading
-ze kwamen met zweefvliegtuigen dus ze waren niet te horen
maar wat ik niet begrijp is dat de duitsers van dit fort geen gebruik hebben gemaakt bij de infasie
Saint Vith en Hürtgen: dat was de druppel die de Bloody Bucket deed overlopen.
SV Kenny
Lid
Contacteer:

Bericht door SV Kenny »

Hoe zouden ze er gebruik van kunnen hebben gemaakt?
De blitzkrieg gaat om snel aanvallen, en een fort gaat denk ik niet al te snel vooruit... :wink:
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

SV Kenny schreef:Hoe zouden ze er gebruik van kunnen hebben gemaakt?
De blitzkrieg gaat om snel aanvallen, en een fort gaat denk ik niet al te snel vooruit... :wink:
Ik denk dat Battle of the Bulge het heeft over de invasie van de Geallieerden..
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Volgens mij heeft dat er ook mee te maken dat een fort meestal naar een bepaalde kant staat toch?
Plaats reactie