Belgen blijven doof bij nadere invasie in 1940
-
- Lid
- Contacteer:
En om nog even terug te keren naar Mei '40:
De Dijle-linie (Koningshooik/Wavre) is, ondanks zware tankaanvallen door de Duitsers niet doorbroken. Om een gesloten front te handhaven moesten ze terugtrekken na de Nederlandse overgave in het noorden en het Franse debacle in het zuiden. De Duitsers koelden daarna hun woede op enkele dorpen in Vlaanderen.
De Dijle-linie (Koningshooik/Wavre) is, ondanks zware tankaanvallen door de Duitsers niet doorbroken. Om een gesloten front te handhaven moesten ze terugtrekken na de Nederlandse overgave in het noorden en het Franse debacle in het zuiden. De Duitsers koelden daarna hun woede op enkele dorpen in Vlaanderen.
- King tiger
- Lid
- Contacteer:
De dijle-linie is een linie van Breda tot Antwerpen die gevormd zou worden na de start van het DIJLE-plan in Noord-Belgie. De linie van Koningshooik- Wavre is toch gewoon kortaf de KW-linie...LEO schreef:En om nog even terug te keren naar Mei '40:
- Dodo
- Lid
Oh oke, sorry, dan had ik één van je vorige berichten niet goed gelezen. Zitten we precies op één lijn!Moengoman schreef:Dat is precies, wat MG en ik ook beweren. Petain was overigens met pensioen; Gamelin was de Franse opperbevelhebber in mei 1940. Maar dan komt natuurlijk de vraag, wat de geallieerden beter hadden kunnen doen.Dodo schreef:Ja, maar dat maakt geen zak uit als je niet weet hoe je er mee om moet gaan. Als je een bejaarde seniele vent als opperbevelhebber (aka Petain) instelt dan weet je al dat je met verouderde tactieken aan het werk bent.Moengoman schreef:Ik ben het met Market Garden eens. Frankrijk + België + Nederland + BEF hadden zelfs een licht overwicht op de Duitsers, als je alleen naar de getallen kijkt.
Rommel, Guderian, Manstein, allemaal top bevelhebbers, en omdat ze om konden gaan met panzers. Met de nieuwe vorm van oorlogvoeren.
München 1938 was een enorme blunder. Wie, met een beetje gezond verstand, levert vrijwillig, zonder enige concessie, één van zijn sterkste bondgenoten (Tsjechoslowakije) uit aan de genade van een mogelijke vijand (Nazi-Duitsland)? De bezetting van Tsjechië in maart 1939 was een bijna even grote blunder. Als Hitler zich meteen op Polen had gericht, waren Frankrijk en Groot-Brittannië waarschijnlijk buiten de oorlog gebleven.

"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
- King tiger
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
- Contacteer:
- King tiger
- Lid
- Contacteer:
- King tiger
- Lid
- Contacteer:
Hier heb ik nog een poolse poster gevonden van een soldaat die Chamberlain wil tonen wat de Duitsers nu eigenlijk doen. Engeland en Frankrijk hadden toendertijd inderdaad die onverschillige houding aangenomen.Dodo schreef:Oh oke, sorry, dan had ik één van je vorige berichten niet goed gelezen. Zitten we precies op één lijn! :)Moengoman schreef:Dat is precies, wat MG en ik ook beweren. Petain was overigens met pensioen; Gamelin was de Franse opperbevelhebber in mei 1940. Maar dan komt natuurlijk de vraag, wat de geallieerden beter hadden kunnen doen.Dodo schreef: Ja, maar dat maakt geen zak uit als je niet weet hoe je er mee om moet gaan. Als je een bejaarde seniele vent als opperbevelhebber (aka Petain) instelt dan weet je al dat je met verouderde tactieken aan het werk bent.
Rommel, Guderian, Manstein, allemaal top bevelhebbers, en omdat ze om konden gaan met panzers. Met de nieuwe vorm van oorlogvoeren.
München 1938 was een enorme blunder. Wie, met een beetje gezond verstand, levert vrijwillig, zonder enige concessie, één van zijn sterkste bondgenoten (Tsjechoslowakije) uit aan de genade van een mogelijke vijand (Nazi-Duitsland)? De bezetting van Tsjechië in maart 1939 was een bijna even grote blunder. Als Hitler zich meteen op Polen had gericht, waren Frankrijk en Groot-Brittannië waarschijnlijk buiten de oorlog gebleven.
http://www.earthstation1.com/Warposters ... wwii01.jpe
- Dodo
- Lid
http://www.earthstation1.com/Warposters ... wwii01.jpg voor de grotere afbeelding trouwens.. 

"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
- King tiger
- Lid
- Contacteer:
- Katusha
- Lid
Polen waren toen ook niet de liefsten. Ze waren ook al min of meer bond genoten van Duitsland en hadden mee gedaan aan anexatie van Tjecho Slowokije, samen met Hongaren. En toen vielen Slowaken samen met Duisland Polen aan.
Hongaren en Roemenen hadden hekel aan elkaar. Maar vochten samen met Duitsers tegen Sovjet Unie..
Vaag ik denk dat ik maar appart Topic over open!
Hongaren en Roemenen hadden hekel aan elkaar. Maar vochten samen met Duitsers tegen Sovjet Unie..
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
- Mike.H
- Lid
Polen bondgenoten van DuitslandKatusha schreef:Polen waren toen ook niet de liefsten. Ze waren ook al min of meer bond genoten van Duitsland en hadden mee gedaan aan anexatie van Tjecho Slowokije, samen met Hongaren. En toen vielen Slowaken samen met Duisland Polen aan.

Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
- King tiger
- Lid
- Contacteer:
Kent er iemand het drama van de wouden van Katyn. Daar vond een poolse boer 4000 lijkn van Poolse officieren. Toen het uitkwam dat de russen de polen haddden omgebracht en niet de Duitsers kwam het ook bijna tot een verscheuring van de geallieerde mogendheden. Churrchil zei zelf dat hij meer geloof hechte aan het woord van de vijand dan de vriend.
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940
http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Katusha
- Lid
Volgens mij was het programma over Hitler en zo.. zag je dat ze naar Pools monument liepen voor krans legging en het ging over anexatie van Czechie.. probeerde op te zoeken.... kon geen r>k vinden..Polen bondgenoten van Duitsland ze hadden militaire afspraken met Frankrijk en Engeland beste Katusha.. ook leningen van Frankrijk om het in militaire doelen te stoppen, maar waar haal je dat dan vandaan..?
Spijt er voor... kan zijn dat ik me geheugen verkeert geinterperteerd heb.
En 4000 officieren. Tjah gaan verschillende verhalen over. Sommige zeggen dat Russen dat gedaan hebben. Sommige weer dat het Duitsers geweest waren. Sommige hebben zelf twijfels of het wel Poolse offecieren waren

She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
- Mike.H
- Lid
ja dat ken ik.. Walgelijk.King tiger schreef:Kent er iemand het drama van de wouden van Katyn. Daar vond een poolse boer 4000 lijkn van Poolse officieren. Toen het uitkwam dat de russen de polen haddden omgebracht en niet de Duitsers kwam het ook bijna tot een verscheuring van de geallieerde mogendheden. Churrchil zei zelf dat hij meer geloof hechte aan het woord van de vijand dan de vriend.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,