Belgen blijven doof bij nadere invasie in 1940

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Katusha schreef:
Polen bondgenoten van Duitsland ze hadden militaire afspraken met Frankrijk en Engeland beste Katusha.. ook leningen van Frankrijk om het in militaire doelen te stoppen, maar waar haal je dat dan vandaan..?
Volgens mij was het programma over Hitler en zo.. zag je dat ze naar Pools monument liepen voor krans legging en het ging over anexatie van Czechie.. probeerde op te zoeken.... kon geen r>k vinden..

Spijt er voor... kan zijn dat ik me geheugen verkeert geinterperteerd heb.

En 4000 officieren. Tjah gaan verschillende verhalen over. Sommige zeggen dat Russen dat gedaan hebben. Sommige weer dat het Duitsers geweest waren. Sommige hebben zelf twijfels of het wel Poolse offecieren waren :?
Volgens mij staat wel voor 100% vast dat het een Russische misdrijf betrof.

Dit haalde ik van Wikipagina:

In april 1990 bevestigde de regering van de Sovjet-Unie de verantwoordelijkheid van de NKVD voor de massamoord. Na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie heeft de regering van de Russische Federatie dit in 1992 bevestigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

De Polen hebben niet zoveel met de Belgen te maken, dus dit is behoorlijk off-topic ... Maar goed.
Van Katyn staat wel vast, dat de Sovjets dat op hun geweten hebben.
De Polen hebben in 1939 een bepaald merkwaardige politiek gevoerd, gebaseerd op grotelijke zelfoverschatting. Inderdaad hebben ze in maart 1938 heel fijn een stukje van Tsjechië meegepikt. Toen Polen zelf mikpunt werd, deden de kolonels alles eraan om de Sovjet-Unie buiten de coalitie te houden. Daarvoor zijn ze gestraft met 6 jaar nazi-bezetting en nog eens 45 jaar communistische overheersing.
Ter vergelijking: Finland heeft het slimmer aangepakt.
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Finland heerst 8)

Maar ja.. Belgen tjah.. Je zou idd voorbereidingen kunnen plegen tegen Tanks etc. Vooral als je zulke dingen weet van Polen.

Al hoe wel. Ik kan niet begrijpen hoe Duitsers verrast konden worden door KV-1. Dat tank heeft al gevochten tegen Finnen. En Finnen konden alles haar fijn aan Duitsers uitleggen. :)

Duitse 'spionage' was ook niet de beste. Zo denk ik ook van Belgen Nederalnders Fransen en Engelsen.
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Jonhy Frost
Lid

Bericht door Jonhy Frost »

Even een vraagje, hoelang hebben de Belgen het eigenlijk uitgehouden? Langer als Nederland hè...
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Jonhy Frost schreef:Even een vraagje, hoelang hebben de Belgen het eigenlijk uitgehouden? Langer als Nederland hè...
Wat ik er zo gauw van kan vinden 18 dagen maar met hulp van de Fransen en Engelsen.
Verder had Belgie ongeveer 2x zoveel manschappen onder de wapenen dan Nederland ongeveer 600.000 tegen 300.000 en vergeet niet dat de Belgen iets meer oorlogservaring hadden door hun deelname aan WO1
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Jonhy Frost
Lid

Nederland had als ik het goed heb 350.000 manschappen kunnen optrommelen. Ik denk dat de Belgen dapperder waren...(waren dat trouwens ook gewoon dienstplichtigen?)
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Jonhy Frost schreef:Ik denk dat de Belgen dapperder waren...(waren dat trouwens ook gewoon dienstplichtigen?)
Dat is onzin. De echt dappere mannen zijn maloten die niet goed zijn in het inschatten van het gevaar dat ze lopen. Alle soldaten in reguliere dienst zijn over de gehele wereld even dapper. Het onderscheid word gemaakt in training en uitrusting.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Jonhy Frost
Lid

Mooi gezegd, ik zal het onthouden!!!
King tiger
Lid
Contacteer:

Bericht door King tiger »

Ik heb nog eens gelezen in een oud boek van mijn grootmoeder op zolder waarin het Duitse leger na de Blitz in het westen de geallieerde legers beoordeelden. En ze beoordeelden het Belgisch leger hoger dan het Nederlandse ( ik zeg ook maar wat ik gelezen heb). Dit kwam wel grotendeels wel door de Ardense Jagers, de elite dus. bijvoorbeeld door de vertragende gevechten die ze leverden bij Vinkt verschoten de duitsers tot wat de Jagers in staat waren. Ze noemden de Belgen de onzichtbare vijand. Ook naarmate de overgave gebruikten de Belgen meer "tanks" (De T13 en T15) die toch wel de panzer I En II aankonden en de Gepantserde verkenningswagens. Persoonlijk denk ik dat de Belgen, moesten ze alleen staan, 2 à 3 dagen na Nederland zich zouden hebben overgegeven.
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Moed en Dapper staan los van Goed getraint.

Bijvoorbeeld. Ik denk dat er veel Iraqezen moedig streden tegen Americanen. Maar hun slagkracht etc etc was nehil om een betekenis te hebben.

Ik denk ook dat Belgisch leger wat beter uitgerust was en beter getraind. Plus ze hadden tanks. Nederlanders niet.
Belgisch leger was gewoon beter. En ik geloof dat allebei (B en NL) ff dapper streden. En niet in de zin van dom. Dom en dapper zijn verschillende dingen. Je hebt gekken die ergns of af rennen schietend niet wetend wat ze doen. En je hebt mensen die weten wat ze doen.

Was trouwens psygologisch onderzoek naar gedaan. Naar helden. Blijkbaar is 49% sick f@#$% en gewoon moorden dan 49% krijgen schellshock of pssd en maar 2% echte 'helden' zijn. Die alles bewust en rationeel mee maken.
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Katusha schreef:Moed en Dapper staan los van Goed getraint.

Bijvoorbeeld. Ik denk dat er veel Iraqezen moedig streden tegen Americanen. Maar hun slagkracht etc etc was nehil om een betekenis te hebben.

Ik denk ook dat Belgisch leger wat beter uitgerust was en beter getraind. Plus ze hadden tanks. Nederlanders niet.
Belgisch leger was gewoon beter. En ik geloof dat allebei (B en NL) ff dapper streden. En niet in de zin van dom. Dom en dapper zijn verschillende dingen. Je hebt gekken die ergns of af rennen schietend niet wetend wat ze doen. En je hebt mensen die weten wat ze doen.

Was trouwens psygologisch onderzoek naar gedaan. Naar helden. Blijkbaar is 49% sick f@#$% en gewoon moorden dan 49% krijgen schellshock of pssd en maar 2% echte 'helden' zijn. Die alles bewust en rationeel mee maken.
Pff, kan je misschien even die laatste zin veranderen, ik begreep er echt geen zak van. Maar je bedoelt neem ik aan dat 49% van de soldaten eigenlijk simpelweg moordenaars zijn, 49% krijgen last van PTSS (Post Traumatisch Stress Syndroom) en Shellshock. En 2% maakt rationeel de oorlog mee (wat niet direct zegt dat het helden zijn).
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Nou het is zo. Bijvoorbeeld. Je bestormt een machine geweer nest. En je maakt hele eenheid af (dus pak weg 4 man of zo). Dan het zo zijn 49% zou het plezier doen. Dus gewoon mordenaars. 49% zou er naa gaan kotsen en janken. En 2% zou het zien als plicht en gewoon veder leven.
Niet dat ze helden zijn idd.. daarom ook tussen aanhalings tekens.
King tiger
Lid
Contacteer:

Die 2% "helden" kan het evenwel uit wraak doen omdat ze door de vijand zelf familie zijn verloren en er niet bij gaan kotsen en janken omdat ze geen medelijden tonen met de moordenaars voor hun familie.

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Dat zijn die andere 49% goed lezen. Uit wraaak.. dus ze hebben plezier.. die 2% hebben geen plezier nog ergenis. Ze doen wat ze moeten doen.
King tiger
Lid
Contacteer:

juist, niet goed gelezen :-)

Plaats reactie