Afsluitdijk/Kornwederzand

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Het klopt niet helemaal:
Bij de aanval op de Wonsstelling zijn ook niet veel Duitse slachtoffers gevallen, de Duitsers zouden hun doden niet in vrachtwagens vervoeren (of i.i.g. niet in gewone vrachtwagens; ik weet niet wat de heer Visser heeft gezien voor vrachtwagens, maar de meeste verhalen spreken over gewone vrachtwagens). Daarnaast geloof ik ook niet dat die verhalen uit "de duim zijn gezogen".
Maar... Hebben jullie ook niet eens gehad dat je iets had gezien, dat op het eerste gezicht niet zo heel intressant was, maar dat er door heel veel verhalen eromheen (iedereen heeft iets gezien) iedereen uiteindelijk overtuigd raakt van een verhaal dat niet meer strookt met de werkelijkheid?
Ik in ieder geval wel.

Nou hoeft dat hier natuurlijk niet het geval geweest zijn, maar toch.
En over de bevolking: een redelijk groot deel van de groep Nederlanders zullen blij geweest zijn met de bezetters, maar zeker niet de helft. Onze trots ging er natuurlijk een beetje aan (vandaar ook later de verhalen van de "dodendam"), mensen waren woedend over R'dam enz. Maar zeker in de allereerste dagen (zeg maar 10-12 mei) vonden de meeste mensen het alleen maar een spannende gebeurtenis die de sleur doorbrak. Toen de Nederlandse huzaren bijvoorbeeld op de veluwe gingen vechten, zetten de Nederlanders in de buurt de tafels en stoelen buiten om te kijken, tot ze naar binnen werden gestuurt door een agent.

Overigens wilden de Duiters Kornwerderzand hebben niet omdat ze nóg een weg naar Vesting Holland wilden hebben, maar zodat ze de sluizen bij Kornwerderzand konden gebruiken om de waterstand van het IJsselmeer te verlagen zodat de inundaties zouden "opdrogen", de Duitsers hadden nogal watervrees.
Tim_Buruma
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jan 2021, 14:15
Locatie: Fryslân, Tytsjerksteradiel

Re: Afsluitdijk/Kornwederzand

Bericht door Tim_Buruma »

Goedemiddag heren,
Volgens de officiële Duitse rapporten zijn er in totaal 21 doden gevallen bij de 1st KD. 4 ter Kornwerderzand en de rest elders. Ik heb het rapport bijgevoegd. Bekend is dat op 12 mei 2 Duitsers op een mijn stapten tijdens een verkenning, als ik het mij goed herinner is hierbij 1 Duitsers omgekomen en is zijn compagnon zwaar gewond afgevoerd.
met vriendelijke groet,
Tim Buruma
Bijlagen
20210116_164923.jpg
20210116_164844.jpg
20210116_164746.jpg
Tim_Buruma
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jan 2021, 14:15
Locatie: Fryslân, Tytsjerksteradiel

Re: Afsluitdijk/Kornwederzand

Bericht door Tim_Buruma »

Goedemiddag,
Ik heb het verhaal van de heer Visser doorgenomen en het gene wat hij zegt staat hij niet alleen in. In het boekje van Mr. G.A. Bontekoe getiteld 'Rondom De Slag Om De Afsluitdijk' zijn uitvoerig de tientallen ooggetuigen hun verhalen gecodificeerd. Probleem is dat dat vele van deze verhalen aantoonbaar onjuist zijn, het (NIMH) Nederlands Instituut voor Militaire Historie beschrijft dit boekje dan ook als volgt: 'Dit boekje toont aan hoever werkelijkheid en fictie zijn gescheiden'. (Dit is niet één een op een quote maar geeft de strekking van het bericht)
met vriendelijke groet,
Tim Buruma
Tim_Buruma
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jan 2021, 14:15
Locatie: Fryslân, Tytsjerksteradiel

Re: Afsluitdijk/Kornwederzand

Bericht door Tim_Buruma »

overigens is het boek van Ebbens en Wijga getiteld 'De Dodendam' een interessant boek om het perspectief van de Nederlanders te bekijken, maar als bron valt het niet te gebruiken. Leo Leixner heeft als propaganda journalist meegereisd met de 1ste KD en heeft zijn ervaringen ook opgesteld in 'Von Lemberg bis Bordeaux' als het doel van deze man en het snorkelige taalgebruik voor lief wordt genomen is het een interessant stuk. Het stuk dat over de 'gewapende verkenning' gaat is hier te vinden:https://www.militairespectator.nl/sites ... 1-0068.PDF
(vanaf pagina 315)
Plaats reactie