Afsluitdijk/Kornwederzand

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
Sander Hoenjet
Lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 16 jan 2006, 18:48
Locatie: Voerendaal

Afsluitdijk/Kornwederzand

Bericht door Sander Hoenjet »

hoi,
ik zou graag wat meer willen weten over de Duitse aanval op de afsluitdijk,
Hoe zag het er daar uit, aantal manschappen, enz enz ??

Ik weet wel al dat hij door de Duitsers de dodendam werd genoemd en
dat de kannonneerboot Johan Maurits van Nassau bij de acties betrokken is geweest.
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Afsluitdijk/Kornwederzand

Bericht door MARKET GARDEN »

Sander Hoenjet schreef:hoi,
ik zou graag wat meer willen weten over de Duitse aanval op de afsluitdijk,
Hoe zag het er daar uit, aantal manschappen, enz enz ??

Ik weet wel al dat hij door de Duitsers de dodendam werd genoemd en
dat de kannonneerboot Johan Maurits van Nassau bij de acties betrokken is geweest.
Die verhalen over dodendam zijn zwaar overtrokken............
De waarheid komt met de jaren
Sander Hoenjet
Lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 16 jan 2006, 18:48
Locatie: Voerendaal

Re: Afsluitdijk/Kornwederzand

Bericht door Sander Hoenjet »

MARKET GARDEN schreef:
Sander Hoenjet schreef:hoi,
ik zou graag wat meer willen weten over de Duitse aanval op de afsluitdijk,
Hoe zag het er daar uit, aantal manschappen, enz enz ??

Ik weet wel al dat hij door de Duitsers de dodendam werd genoemd en
dat de kannonneerboot Johan Maurits van Nassau bij de acties betrokken is geweest.
Die verhalen over dodendam zijn zwaar overtrokken............
Info? :P
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

Toevallig vind ik Kornwerderzand erg intressant. Over het aantal doden bij de Duitsers zijn veel speculaties. In het ene boek word gezegd dat het aantal doden onbekend en ik heb ook ergens gelezen dat er ongeveer maar 8 Duitsers zijn gesneuveld.

In totaal zaten er 286 manschappen in de 17 kazematten onder leiding van C.J.F. Boers.

Als je echt veel erover wilt weten dan zou ik als ik jouw was er gewoon een keer heen gaan en het aan de vrijwilligers het daar vragen. Want ze vertellen het graag.
Een andere tip koop het boek "Blitzkrieg" Halte Kornwerderzand.

Als je meer vragen heb dan hoor ik het wel :wink:
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Er is jarenlang gesproken over een "Dodendam" waar de Duitsers veel verliezen te betreuren hadden, er werd zelfs gesproken over 300 doden.

Nu kijkt men er wat genuanceerder tegen aan, de 1.Kavalleriedivision verloor van 10 tot 15 mei 21 man (doden)
Bij de afsluitdijk zijn er rond de 8 Duitsers gesneuveld.

Er is nooit sprake geweest van een grootscheepse aanval op de afsluitduik. Historici spreken dan ook liever van een gewapende verkenning
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

hmm er was wel degelijk gepoogd om te veroveren, maar ja, het was idd meer aftasten. die kanonneerboot heeft niemand OP de afsluitdijk gedood, maar was geloof ik ingezet om duitse batterijen in friesland te vernietigen, wat geloof ik werkte.
kornwederzand was overigens een zeer moderne stelling. ze hadden als enig bolwerk een EIGEN telefoonverbinding (dit werkte vaak via kpn of ptt of hoe heette dat toen, met als gevolg afluisteren en kapotte telefoonlijnen). verder hadden ze geloof ik ook een generator (maar dat weet ik niet zeker). de camouflage was ook erg modern, de schietgaten waren bijna niet te zien.
er was echter slechts weinig luchtafweer: 1 a 2 geloof ik. die haalde wel enkele vliegtuigen neer (duikbommenwerpers en/of jagers).
ik denk dat de commandant goed in de gaten had dat hij beter geen aanval kon doen, want dan was het absoluut een slachting geworden.
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

Ze hadden een generator. Op de nacht van 12 op 13 mei kregen ze luchtafweergeschut. Dat bestond uit 4 luchtdoelmitrailleurs en 3 Oerlikon snelvuurkanonnen.

Ik ben zelf in de vakantie naar het museum geweest zie hier een fotoverslag.
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Mooie foto's Ajacied. Misschien een idee om ze te uploaden in de wo2 gallery? Als je dat wilt doen en je hebt vragen kan je even sobel pb'en.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Sander Hoenjet
Lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 16 jan 2006, 18:48
Locatie: Voerendaal

Bericht door Sander Hoenjet »

Bestaan er toevallig ook kaarten van hoe het er toen uitzag,
ligging van bunkers, kannonen, en waar die kannonneerboot ongeveer lag?
Miichel
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:13
Locatie: Groningen

Bericht door Miichel »

Ik heb wel een boekje van De oorlog in Mei'40. En daar staat gedetailleerd in hoe die bunkers heten enzo, jammer genoeg heb ik geen scanner..

Er zijn in totaal 16 bunkers bij Kornwerderzand.. Dit was het modernste bunkercomplex van Nederland, sommige bunkers konden zelfs in Westelijke richting schieten, zodat ze de "rug" van de bunkers ook konden beschermen. De bescherming was voornamelijk 5 cm kanonnen en zware mitrailleurs.
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

Dodo schreef:Mooie foto's Ajacied. Misschien een idee om ze te uploaden in de wo2 gallery? Als je dat wilt doen en je hebt vragen kan je even sobel pb'en.
Ik zal er eens over nadenken :wink:
Sander Hoenjet schreef:Bestaan er toevallig ook kaarten van hoe het er toen uitzag,
ligging van bunkers, kannonen, en waar die kannonneerboot ongeveer lag?
Ik heb een boekje erover en daar staat een kaart van de ligging van de kazematten in. Misschien zou je eens contact met hun moeten opnemen. Ze hebben een informatiepakket voor spreekbeurten als ik mij niet vergis. Ik zal als ik jou was eens vragen of je die thuisgestuurd kan krijgen.

http://www.kazemattenmuseum.n
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Ga vooral eens bij Kornwerderzand en het museum kijken.
De verhalen waren in het verleden inderdaad behoorlijk overtrokken. De Duitse "verkeningen" toonden echter wel de formidabele verdediging aan, waardoor de DUitsers afzagen van een frontale aanval op de kazematten en de bemanning bezig hield met luchtaanvallen. Besloten was om de "vesting" te omzeilen en indien nodig met schepen via het IJsselmeer naar Noor-Holland te trekken.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Wilco Vermeer schreef:...en indien nodig met schepen via het IJsselmeer naar Noor-Holland te trekken.
ik meen mij te herinneren dat de bevelhebber dit later (na de capitulatie) nog heeft uitgevoerd, omdat hij zo geintrigeerd was geraakt door het plan. het was een enorme mislukking, volgens mij kwamen ze amper aan land en ging er nogal wat materiaal verloren. kan je nagaan hoe erg het was geweest als er ook nog eens soldaten en het ijsselmeerflottielje zaten.
Gebruikersavatar
Forrest Guth 506th P.I.R
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 nov 2006, 21:45

Bericht door Forrest Guth 506th P.I.R »

Het verhaal gaat ook dat bij Kornewerderzand heel veel Duitse Doden zijn gevalen maar in het echt zijn er maar 4 omgekomen. het was indd wel een heel zwaar gevecht daar.
we jump together we, we all come home together!

het gaat er niet om te sterven uit de naam van je land... het gaat er om je vijand te laten uit naam van het zijne.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Ik denk dat er meer dan 4 of 8 Duitsers zijn gesneuveld, maar ik denk dat het nog niet in de 50 zal lopen, laat staan 300. Ik vermoed zo'n 15-20 man. Ze vielen wel met enkele honderden aan (100 of 200) en de mannen in de stelling lieten ze dicht bij komen, vandaar. Bovendien waren er denk ik nogal wat gewonden diet niet weggehaald konden worden, die dus ook stierven en zo kom ik op 15-20 gesneuvelden.
Ik heb geen ondersteunende bronnen oi.d. maar ik denk dat het er ongeveer zoveel waren.
Plaats reactie