Operation: Market Garden

De gevechten en operaties tijdens WOII
dennisb
Lid

Operation: Market Garden

Bericht door dennisb »

Ik zit al een tijdje te denken wat er zou gebeuren al Operation: Market Garden zou lukken dus stel dat de Gealieerden slaagde in de slag om Arnhem en door zouden stoten naar Duitsland, wat zou er dan met de Siegfried linie zijn gebeurd ?

Zou die dan omsingeld worden, of wat zou er dan gebeuren ?

Ik denk dat die dan terug zouden trekken en enkele soldaten achter zouden laten voor als ze er toch door zouden komen..

Jullie mening? :roll:
Mr Mojo Risin
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Bericht door Mr Mojo Risin »

Ik denk dat ze het roergebied eerst gingen innemen en dan zo snel mogelijk naar Berlijn.

Berlin by Christmas.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Caesar
Lid

Bericht door Caesar »

Je bedoelt 1 miljoen doden tegen kerstmis zeker. :roll:
Mr Mojo Risin
Lid
Ontvangen: 8 keer

Bericht door Mr Mojo Risin »

Een oorlog kan je niet winnen zonder dat er mensen sneuvelen, maar als Market Garden was geslaagd en ze hadden doorgebroken had Duitsland dan niet beter verdedigd geweest, want MG is niet geslaagd en Hitler heeft het Ardennenoffensief nog geopend. Daardoor is hij toch ook veel troepen kwijtgeraakt. Als ze nou na Market Garden ineens Duitsland waren binnengegaan dan had Hitler denk ik de troepen van het Ardennenoffensief tegen daar ingezet.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
mark
Lid

Bericht door mark »

Hitler had de troepen voor het ardennenoffensief overal vandaan gehaald vooral van het Oostfront, vooral omdat hij een kans rook om de geallieerden in twee kampen op te delen na de mislukte operatie M.G.
De goederelaties tussen de Britten en de Amerikanen stonden toen op een laag punt omdat Monty bij Eisenhower had gevraagd om ALLE bevoorrading om zijn geestekind uit te voeren en verkeerd gegokt had.

Als M.G. geslaagd was hadden de geallieerden doorgestoten naar het IJsselmeer om de V1 en V2 lanceringen vanuit West Nederland te stoppen en daarna direct naar het Ruhrgebied.
En zonder het Ruhrgebied had Duitsland amper zware industrie, zodat ze de troepen die in werkelijkheid ingezet werden bij het ardennenoffensief nooit hadden kunnen bewapenen.
'signatures are like assholes, everybody's got one'
dennisb
Lid

Bericht door dennisb »

hm, maar als ze door zouden stoten naar het Ruhrgebied, dan werd die op dat moment wel zwaar verdedigd! :wink:
wittmann
Lid

Bericht door wittmann »

dennisb schreef:hm, maar als ze door zouden stoten naar het Ruhrgebied, dan werd die op dat moment wel zwaar verdedigd! :wink:
waarmee?? alles zat al aan het front,
de troepen die hitler voor het ardennenoffensief bijeen raapte
zaten toen nog overal verspreid (oostfront ed)
het is niet zo dat hij een nieuw blik opentrok
met complete ss divisie's die toevallig niets waren aan het doen.
als mg was gelukt hadden ze makkelijk flink door kunnen stoten.
mark
Lid

Bericht door mark »

Ja Duitsland had zich zeker niet zomaar overgegeven, maar in september '44 stonden de Duitse linies op instorten.
Het was meer een zaak van de geallieerden die niet snel genoeg konden oprukken omdat de Duitsers zich zo snel terug trokken, ook mede door gebrek aan bevoorrading, die nog helemaal uit Normandie moest komen.

Eigenlijk had Monty eerst Antwerpen en de Schelde moeten zuiveren, maar dat had ook weer lang geduurd, vooral de Oosterschelde en Walcheren, wat zwaar verdedigd werd.
Hij zag een kans om zijn 'comet' luchtlandings plan uit te breiden van 1 divisie naar 3 divisies en hij nam hem, wat eigenlijk vreemd was, want Monty had de gewoonte zijn operaties minitieus voor te bereiden en enorme overmachten op te sparen en alle aandacht en middelen naar zich toe te trekken. Op de Amerikanen kwam hij over of hij nooit genoeg had.
De timing van M.G. was eigenlijk perfect, want de Duitsers werden compleet verrast. Hun reactie had niets te maken met verraad maar met hun enorm goede vermogen om snel te reageren op onvoorziene situaties
Laatst gewijzigd door mark op 18 nov 2006, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Stephan.h
Lid
Contacteer:

Bericht door Stephan.h »

Ik denk dat ze zich hadden terug getrokken en op een onverwacht moment een aantal man via een andere weg sturen en zodra zij de Duitsers hebben bereikt weer het oude pad te volgen.
In iedergeval zo zou ik het doen. :P
Easycompany506th
Lid
Contacteer:

Bericht door Easycompany506th »

Stephan.h schreef:Ik denk dat ze zich hadden terug getrokken en op een onverwacht moment een aantal man via een andere weg sturen en zodra zij de Duitsers hebben bereikt weer het oude pad te volgen.
Waarom afwachten als de weg naar Berlijn open ligt, zoals ook al eerder gezegt is, vrijwel alle Duitse troepen waren aan het front ik denk dat het als volgt gegaan zou zijn:

- 30e Korps bereikt Arnhem en ontzet Britse para's, stuurt een voorhoede weg richting Duitsland om contact met de vijand te houden en als de hoofdmacht aangesloten is met de troepen in Arnhem op te rukken naar het Ruhrgebied.

- Hitler put op zijn laatste reserves en begint resterende troepen in Duitsland terug te trekken om hen in te zetten tegen de oprukkende Russen en maakt daarmee toch enigzins de weg vrij voor de Geallieerden vanuit het Westen.

- Geallieerden omsingelen de Ruhr en na een paar dagen vechten geven de nog resterende Duitsers in de Ruhr zich over nadat zij beseffen volledig omsingelt te zijn.

- Nadat de Ruhr opgeruimt is begint de aanval richting Berlijn, waar Hitler ondertussen een verzwakte perimeter heeft opgezet en Berlijn valt na een paar dagen van hevige gevechten, Hitler pleegt even goed zelfmoord en de Duitse troepen die over blijven en tegen de Russen vechten worden krijgsgevangen gemaakt waarna de Geallieerden en Russen elkaar achter Berlijn ontmoeten.

Bovenstaande denk ik dat gebeurt zou zijn als de geallieerden volledig bevoorraad zouden zijn, dit wat echter toch niet zo was, vroeg of laat zouden de Geallieerden in Duitsland toch tegen tekorten op lopen wat de opmars zou vertragen of tot stilstand zou brengen.

Zo denk ik er in ieder geval over.

MvG
Brian
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."

http://www.freewebs.com/easycompany506th
Forrest Guth 506th P.I.R
Lid

Bericht door Forrest Guth 506th P.I.R »

Opzich is de operatie wel Gelukt maar er zijn gewoon heel veel fout gegaan, aan de Galieerde kant en aan de Duitse kant. het doel van de British 1st Airborne Division was op 2 dagen de Brug vast tehouden en dan is ze zeker gelukt zelfs 4 dagen! ik vint het alleen een beetje slordig dat de 1st Airborne heel belangrijke info in de gliders hebben laten lichen, want de Duitsers hebben zelfs een land kaart gevonden van wat het plan was.

maar als het echt vlekenloos was verlopen had de XXX Corps doorgerukt naar de Rhur, en daar vanuit meschien wel Berlijn bevrijd en de alle Airborne troepen door gerukt nederland in.

Dan had niet eens operation: Var city uitgevoert hoeven worden.
we jump together we, we all come home together!

het gaat er niet om te sterven uit de naam van je land... het gaat er om je vijand te laten uit naam van het zijne.
mark
Lid

Bericht door mark »

Market Garden is gewoon mislukt, ondanks dat de 1st airborne haar doel 2 dagen en zelfs 4 bezet hield, het doel was een bruggenhoofd over de Rijn zodat vanaf daar door kon worden gestoten naar Duitsland en het Ruhrgebied kon worden afgesneden.

Nu zaten de geallieerden met een bruggenhoofd in een drassige polder (betuwe) waar ze nog de hele winter hebben moeten knokken en waar ze geen meter verder kwamen.

En de 1st airborne heeft zeker niet de plannen laten liggen in een glider, dat was een Amerikaan maar toen de Duitse bevelhebber de plannen onder ogen kreeg geloofde hij ze in eerste instantie niet, pas nadat bewezen was dat de plannen klopten (droppingstijden/plaatsen van versterkingen) gingen de Duitsers hun plannen wijzigen.
Forrest Guth 506th P.I.R
Lid

Ik ben het toch niet echt met je eens, ik vint market garden grooten deels gelukt! en veel Veteranen trouwens ook.

het gaat er niet om te sterven uit de naam van je land... het gaat er om je vijand te laten uit naam van het zijne.
johan willaert
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Forrest Guth 506th P.I.R schreef:Ik ben het toch niet echt met je eens, ik vint market garden grooten deels gelukt! en veel Veteranen trouwens ook.
Waarom vind je dat? Welk voordeel hebben de geallieerden uit MG gehaald?
29th Let's Go!!!!!
Forrest Guth 506th P.I.R
Lid

Ik zeg niet dat hel vleken loos is verlopen maar het is zo wat alle maal gelukt alleen niet binnen de tijd: XXX Corps rukt op uit belgië geen problemen, 101ste Airborne neemt brug bij Veghel in. alleen is de son brug opgeblazen, toen XXX Corps ariveerde wert er een Bailey bridge gemaakt. toen kon de XXX Corps weer opruken alleen 35 uur achter op schema. toen wert de Grave brug in genomen geen probleem, XXX kon weer opruken in de tussen tijd wert er al een plan gemaakt hoe de 82ste het beste de brug bij Nijmegen kon inemen. nou dat wert dus door bootjes gedaan maar die ariverden pas ook 7 uur telaataan, dus toen was het XXX Corps er al toen wert uit eindelijk dus ook de brug bij Nijmegen verovert en de XXX kon weer opruken.alleen fuckt dat de Polen zo laat werden gedropt die dienden als reserve dus als die eerder werden gedropt was Market Garden zeker gelukt. alleen wert het XXX nog gehindert bij Elst en daar moesten ze weer tot stilstand gebracht worden.

Wat Fout ging:
1. ze haden veelste weinig tijd het moest veel sneller gebeuren
wat beter kon:
1. ze moesten langer over het plan na denken
2. meer vliegtuigen maken.
3.Betere Drop zones voor de 1st A/B
4. gelijk de Para`s van polen laten dropen

Plaats reactie