Operation: Market Garden

De gevechten en operaties tijdens WOII
Brian
Lid

Bericht door Brian »

mark schreef:De para's hadden dan niet zoveel huizen kunnen bezetten rondom de oprit maar hadden meer in de stad gezeten, waar ze volgens mij nog moeilijker uit te krijgen zijn als ze zich eenmaal hebben ingegraven.
Je zegt het hier precies goed; áls ze zich eenmaal hebben ingegraven, maar doe dat maar eens als je onder zwaar (onverwacht) vijandig vuur ligt, ik blijf bij mijn standpunt dat de para's van Frost toch niet hadden kunnen opboksen tegen de Duitse tegenstand...

Neem nu het voorbeeld van Mackay's troepen in de school aan de andere kant van de oprit, zij hadden zich goed voorbereid op Duitse tegenstoten, zij waren voorbereid én verdomde moeilijk uit die school te krijgen, iets wat alleen met goede voorbereiding kan, maar niet als er horden ervaren Duitsers je op de hielen zitten... zo denk ik erover... :roll: :P
mark schreef:Op de brugopritten hadden de Duitsers nog voldoende ruimte om te manouvreren met tanks en geschut, in de nauwe staatjes van Arnhem zelf niet, dus dat zou wel een klein voordeeltje zijn voor de para's.

Ja dit zal wel het geval geweest zijn, maar in mijn vorige post ging ik er niet van uit dat de para's vast zouden lopen in Arnhem zélf, maar de oprit bereikt hadden en daar Grabners troepen ontmoetten... en inderdaad; het zou een klein voordeeltje geweest zijn :)
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

mark schreef:Een SS eenheid op de brugoprit zou het de Britten bij het innemen van de huizen inderdaad erg moeilijk gemaakt hebben, maar ik denk dat uiteindelijk de Britten wel succes gehad zouden hebben, al zouden ze flink wat minder terrein rondom de oprit bezet hebben.
En de brug was zowieso al niet toegankelijk voor de britten aangezien er aan de overkant wel al een SS-eenheid met pantserwagens stond. Dus is het wel zo dat Grabner de brug onbewaakt achterliet?
Volgens mij verwachtte hij eerder parachutisten uit de betuwe dan vanaf Renkum.
10 van de SPW's van Grabner zijn richting Oosterbeek gegaan.
Grabner heeft geen pogingen gedaan om de brug te verdedigen, vermoedelijk is het ook niet aan hem opgedragen.

Het is overigens een misverstand dat de Duitsers allemaal uit geharde SS veteranen bestonden. Heel veel Duitsers die de eerste dagen zijn ingezet
dienden bij de ondersteuningstroepen, keukenpersoneel, schrijvers enz.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
mark
Lid

Bericht door mark »

Waar zijn die 10 SKPW's heengegaan dan, zijn die soms ingezet tegen het 1e en 3e bataljon?
Goed punt over die 'geharde' veteranen, de 9e en 10e SSpanserdivisie zaten natuurlijk in het gebied om uit te rusten en om opnieuw op sterkte te komen. Maar zeker de kaderleden waren volgens mij allemaal veteranen, overlevenden van Normandie en Falaise.
'signatures are like assholes, everybody's got one'
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

mark schreef:Waar zijn die 10 SKPW's heengegaan dan, zijn die soms ingezet tegen het 1e en 3e bataljon?
Goed punt over die 'geharde' veteranen, de 9e en 10e SSpanserdivisie zaten natuurlijk in het gebied om uit te rusten en om opnieuw op sterkte te komen. Maar zeker de kaderleden waren volgens mij allemaal veteranen, overlevenden van Normandie en Falaise.

Dat moet ik eens nakijken, weet dat ze richting Oosterbeek zijn gegaan.
Het is inderdaad een mix geweest van diverse eenheden maar alles wat kon lopen kreeg een geweer in handen.

Het verhaal "Lichtbewapende para's landen op tanks" is achterhaald.
Die tanks kwamen later pas en de para's hadden zelfs 17 ponders bij zich, iets waarover de Duitsers onaangenaam verrast waren.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

mark schreef:Waar zijn die 10 SKPW's heengegaan dan, zijn die soms ingezet tegen het 1e en 3e bataljon?
Heb het even voor je opgezocht:

Lieutenant-colonel Dobie , die 's middags met zijn 1st Parachute Battalion via Wolfheze oostwaarts was getrokken stuitte op de 10 spw's van de SS Panzer aufklarungs Abt.9 (Grabner)

Bron: Een andere kijk op de slag om Arnhem: De snelle Duitse reactie door Peter Berends blz.91
mark
Lid

Bericht door mark »

Ja het 1e stuitte inderdaad op halftracks en op KG Weber vanaf Delen, was me alleen nooit duidelijk geworden dat die voertuigen deel uitmaken van de eenheid van Grabner.

En het verhaal 'lichtbewapende para's landen bovenop tanks' is eigenlijk ook alleen maar verzonnen om het dramatischer te maken. Als de Britten gelijk met alles wat ze hadden op hadden gerukt naar Arnhem was het eindresultaat wel anders geweest denk ik. Als als als.......... :wink:
MARKET GARDEN
Lid

Bericht door MARKET GARDEN »

mark schreef:Ja het 1e stuitte inderdaad op halftracks en op KG Weber vanaf Delen, was me alleen nooit duidelijk geworden dat die voertuigen deel uitmaken van de eenheid van Grabner.

En het verhaal 'lichtbewapende para's landen bovenop tanks' is eigenlijk ook alleen maar verzonnen om het dramatischer te maken. Als de Britten gelijk met alles wat ze hadden op hadden gerukt naar Arnhem was het eindresultaat wel anders geweest denk ik. Als als als.......... :wink:

Daar heb je gelijk in, vooral in de jaren 60 / 70 deed dit verhaal het goed.
Als je het cijfermatig bekijkt hadden de Britten in de eerste uren een overmacht, ook wat betreft materiaal en kwaliteit van de troepen.
De waarheid komt met de jaren
mark
Lid

Bericht door mark »

De eerste uren na de landing was de enige Duitse eenheid van enig belang het opleidingsbataljon van Krafft, natuurlijk ideaal gesitueerd, dat direct tot actie over ging tegen het recce-squadron, 3e bataljon en later ook tegen het 1e. Maar Krafft wist dat hij een verliezende slag vocht en trok na enkele uren briljante vertragende gevechten snel terug, als de Engelsen sneller en doortastender hadden opgerukt hadden ze in de namiddag van de 17e sept. makkelijk verder kunnen komen dan Hartenstein, helemaal als de 1e Airlanding brigade ook mee had gedaan aan de opmars richting Arnhem.
In het boek van Martin Middlebrook heeft hij het hoofdstuk over deze periode 'uren van levensbelang' genoemd, een goede keus.
Een Airbornedivisie was nu eenmaal geen 'aanvals' divisie, maar meer een 'bezet en verdedig-tot-het-uiterste divisie'

Het verhaal van de 17 ponders ken ik, de Duitsers wisten niet wat ze zagen, die hadden gerekend op 6 ponders, net als in Normandie.
Wat wel jammer is, is dat de 17 ponders alleen konden worden overgevlogen in een Hamilcar en getrokken moesten worden door een speciale truck (Morristruck ofzoiets??) dus ze waren moeilijk te bewegen en alleen te gebruiken in een statische verdediging (dus eigenlijk kwamen ze pas van pas bij de vorming van de perimeter).

voor het geval ik het vergeet: Allemaal een fijn kerstfeest en een gezond 2007!
Plaats reactie