Duitse 'azen' in Nederland?

De gevechten en operaties tijdens WOII
g-1reaper
Lid

Bericht door g-1reaper »

daar zijn we hier voor he,
nog even terug naar die johannes steinhoff. niet alleen een van de "grotere" asse, maar ook nog eens een die (voor zover ik weet) de oorlog heeft overleefd. hij heeft een eenheid 262's geleid en o.a. tijdens de slag om arnhem en de geallieerde opmars richting het noorden een aantal missies gevlogen.
Erik S.
Lid

Bericht door Erik S. »

Ik denk dat de nederlanders net zulke luchtazen waren geweest, zouden ze meer materieel hebben gehad.....
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
g-1reaper
Lid

Bericht door g-1reaper »

bijvoorbeeld, maar het had ook in het voorbeeld gescheeld als er bijvoorbeeld Nederlandse piloten actief mee hadden kunnen vechten tijdens de battle of britain.

Slechts een klein aantal Nederlandse piloten ten tijde van 1940 waren van enig kaliber. het merendeel kwam net uit opleiding of had nog maar weinig ervaring in bijvoorbeeld het inschatten van afstanden, snelheid en voorhoudhoeken. grote piloten zoals buwalda, overvest en van der stok hebben zeker met het beperkte materiaal goed van zich af gebeten.

Toch hebben de nederlanders uitstekend gepresteerd, het 320e squadron was bijvoorbeel onder alle geallieerde eenheden vermaard om zijn acuratesse als het ging om bombardementen
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

g-1reaper schreef:bijvoorbeeld, maar het had ook in het voorbeeld gescheeld als er bijvoorbeeld Nederlandse piloten actief mee hadden kunnen vechten tijdens de battle of britain.

Slechts een klein aantal Nederlandse piloten ten tijde van 1940 waren van enig kaliber. het merendeel kwam net uit opleiding of had nog maar weinig ervaring in bijvoorbeeld het inschatten van afstanden, snelheid en voorhoudhoeken. grote piloten zoals buwalda, overvest en van der stok hebben zeker met het beperkte materiaal goed van zich af gebeten.

Toch hebben de nederlanders uitstekend gepresteerd, het 320e squadron was bijvoorbeel onder alle geallieerde eenheden vermaard om zijn acuratesse als het ging om bombardementen
Hmm ja volgens mij waren het juist ook de oudere piloten.
Ik heb een quote hier ergens van een vlieger -dacht Noomen- die zei; We waren een enthousiaste club vliegers, maar slechte militairen.. Vliegers met leeftijd hadden dus het voordeel al over ervaring te beschikken ===> meer vlieguren ook op andere modellen.

en de vliegers van de 1e JaVa waren van een heel andere kaliber dan van andere JaVa's. die zijn voor de bombardementen bijvoorbeeld opgestegen op 10 mei en hebben in kringengevechten behoorlijk wat jagers neergehaald.

Maar volgens mij was er niets mis met de nederlandse vliegers, Nederlandse Fokker T-V bommenwerpers hebben zelfs vliegtuigen neergehaald. (in de bronnen die ik heb kom ik op 4 vliegtuigen die zij neer hebben gehaald in de lucht uit.. en ook nog aantallen op de grond) dat vind ik toch echt knap..

Bij 323 Squadron waren de meeste Nederlandse vliegers ook volgens RAF instructoren; Above avarage.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
g-1reaper
Lid

Bericht door g-1reaper »

Zeker als je bedenkt dat de Solothurn schot-voor-schot afgevuurd moest worden - laden, richten, schieten, laden, richten schieten etc etc etc.

er zijn bij mijn weten drie toestellen neergeschoten in de ochtend van 10 mei, het kunnen er ook meer zijn. Een toestel, een Junkers 88 werd zelfs in de lucht door de midden geschoten!
g-1reaper
Lid

Bericht door g-1reaper »

die opmerking over enthousiaste vliegers was overigens een van Jan Linzel - meen ik, is iets om op te zoeken
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

g-1reaper schreef:Zeker als je bedenkt dat de Solothurn schot-voor-schot afgevuurd moest worden - laden, richten, schieten, laden, richten schieten etc etc etc.

er zijn bij mijn weten drie toestellen neergeschoten in de ochtend van 10 mei, het kunnen er ook meer zijn. Een toestel, een Junkers 88 werd zelfs in de lucht door de midden geschoten!
hier de quotes:

En toch.. sgt. de Geus na de oorlog: "Eigenlijk had ik geen ideeën over de oorlog, want daarin geloofde ik niet. Ik was een enthousiast vlieger, maar een slechte militair."
En sgt. Steensma:"De voorbereiding op een eventuele luchtoorlog bestond bij de ML gewoonweg niet. Een vliegclub van enthousiasten die stuk voor stuk met een jager konden "lezen en schrijven", dat wel."

Volgens mij veel meer..

1e JaVa; 6 Bf-109's neergehaald.

2e JaVa; 2 Ju-52 neergehaald, 1/2/3 Bf-109's/110's door Antoine Bodaan, dat aantal is niet bekend,

3e JaVa; 5 He-111's, 3 Bf-109's, 2 Ju-52's, 1 Ju-88, 1 Do-17, 1 Ju-87 neergehaald.

4e JaVa; heeft op 10 mei geen overwinningen behaald.
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

of bedoelde je soms door de Fokker T-V piloten :-)?
g-1reaper
Lid

Bericht door g-1reaper »

Mike.H schreef:of bedoelde je soms door de Fokker T-V piloten :-)?
exactly!
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

g-1reaper schreef:
Mike.H schreef:of bedoelde je soms door de Fokker T-V piloten :-)?
exactly!
haha oke, sorry dan voor de onnodige info.

maar waar ik dus altijd probeer achter te komen is hoeveel vliegtuigen Antoine Bodaan neer heeft gehaald voordat hij zelf neergehaald werd. heeft iemand daar ook maar enig idee van?
g-1reaper
Lid

Bericht door g-1reaper »

Over Bodaan weet ik gelukkig veel. Het is een intrigerende persoon.
Bodaan was verantwoordelijk voor de technische staat van de toestellen op schiphol. ook was hij verantwoordelijk voor het starten van de machines. dat heeft hij uitstekend gedaan. Hij was de tweede vlieger van de luchtvaartafdeling die zich zelf in veiligheid bracht met de parachute, in 1935.
Van Bodaan gaat de bekende anekdote dat hij zo'n krachtige stem had, dat hij een motor van de D.XXI aan had moeten kunnen schreeuwen.
Hij vloog de 238 en steeg om even voor vier uur op. Hij mengde zich in het luchtgevecht maar wist geen zichtbare resultaten te boeken. om 04.35 landde hij weer om munitie en brandstof te laden. om 04.50 steeg hij weer op voor een individuele patrouille. Drie kwartier landde hij weer op Schiphol, maar zonder resultaten.
Om kwart over twaalf stijgt Bodaan op om drie T.V bommenwerpers te begeleiden op een opdracht naar Waalhaven. Hij wordt neergeschoten door Ferdinand Herbert Springer, ingedeeld bij 7/JG-3. Bodaan werd 35 jaar oud. Hij behaalde geen luchtoverwinningen. Hij werd postuum geeerd met de Militaire Willemsorde vierde klas en op 19 juli 1952 werd een van de gebouwen van het hoofdkwartier van de NATO luchtstrijdkrachten naar hem vernoemd.
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Volgens mij heb je een spelfoutje gemaakt, want hij is 25 geworden volgens mij.
Hij was namelijk geboren op 5 Augustus 1914 te Pedang Boelan te Nederlands-Indië.

en wat er niet genoemd word is dat hij dus vliegtuigen neer heeft geschoten, maar er word 'gedacht' dat hij 2 Bf-109's heeft neergehaald en 1 waarschijnlijk..

maargoed, bewijs het maar eens.
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

g-1reaper schreef:Zeker als je bedenkt dat de Solothurn schot-voor-schot afgevuurd moest worden - laden, richten, schieten, laden, richten schieten etc etc etc.

hmm even over die JU-88.. volgens mij bronnen zijn er 3 Ju-52's en 1 Me-110 neergehaald door Fokker T-V piloten..?

Fokker T-5 nummer 850 2 (1 Ju-52 + 1 Me-110)
Fokker T-5 nummer 855 1 (1 Ju-52)
Fokker T-5 nummer 862 1 (1 Ju-52)
g-1reaper
Lid

Bericht door g-1reaper »

Junkers 52's? dat lijkt me vrijwel uitgesloten, aangezien die rond vier uur niet in de omgeving van Amsterdam te vinden waren. de eerste kwamen pas rond kwart voor vijf, en dan met name rond Den Haag. Hetzelfde geld eigenlijk ook een beetje voor die 110, die waren vooral in het zuidelijk deel van vesting holland geweest. Meen me ook een verslag te herinneren van Ruygrok, dat hij '88's beschoten heeft.

Het is iets om uit te zoeken!
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Uiteraard om uit te zoeken, ik heb het van de verliezenlijst van de Bhummel site..
Plaats reactie