Bevrijding door Amerikanen

De gevechten en operaties tijdens WOII
dwayne
Lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 mar 2006, 21:05

Bericht door dwayne »

Cas schreef:Zuid Limburg werd sowieso tot aan de lijn Kerkrade / Sittard bevrijd door 3 regimenten van de 30 inf div Old Hickory deel uitmakend van het 19e legerkorps Tomohawk, deel uitmakend van het 1st leger.De 2e arm. div Hell On Wheels (met name de div bijgenaamd Power House) en het cavalerie reg Red Horse namen als ondersteuning deel aan de acties.

Twee van de drie regimenten waren sowieso het 119e en het 120 rgt.

En natuurlijk Eindhoven, Son Best, St Oederode enz door de 82 All American Airborne div en het 101 Screaming Eagels div
Wij (Herkenbosch - Venlo etc.) zijn ook door de ami's bevrijd..
Ze zijn hier toen via Duitsland binnengevallen op 1 Maart 1945..
De Engelse hebben hier eerst nog alles platgebombardeert met artillerie..
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Precies toen de paratroopers voet zetten op Nederlandse bodem rolden hier in Schimmert de Shermans, Stuarts en Willys jeeps van de 2nd Armored Schimmert binnen. Helaas hadden de Duitsers een stuk of 5 88's in Schimmert staan, en dat heeft één Willys en zijn complete vierkoppige bemanning dan ook het leven gekost.
Zie mijn onderschrift :)

http://members.aol.com/dadswar/us-troops-in-holland.htm
Gebruikersavatar
Justin
Lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 02 okt 2006, 19:49
Locatie: Weert, bij Rick achterop da fiets :)

Bericht door Justin »

dwayne schreef:
Cas schreef:Zuid Limburg werd sowieso tot aan de lijn Kerkrade / Sittard bevrijd door 3 regimenten van de 30 inf div Old Hickory deel uitmakend van het 19e legerkorps Tomohawk, deel uitmakend van het 1st leger.De 2e arm. div Hell On Wheels (met name de div bijgenaamd Power House) en het cavalerie reg Red Horse namen als ondersteuning deel aan de acties.

Twee van de drie regimenten waren sowieso het 119e en het 120 rgt.

En natuurlijk Eindhoven, Son Best, St Oederode enz door de 82 All American Airborne div en het 101 Screaming Eagels div
Wij (Herkenbosch - Venlo etc.) zijn ook door de ami's bevrijd..
Ze zijn hier toen via Duitsland binnengevallen op 1 Maart 1945..
De Engelse hebben hier eerst nog alles platgebombardeert met artillerie..
Ik weet niet of je er Weert ook mee bedoelt (zal wel niet :P), maar Weert is bevrijd door het 1e Bataljon van het Suffolk Regiment (waar ik ook mijn infanterist van ga bouwen :P).. mijn opa vertelde dat hij de stukken artillery en de tanks nog op het voetbalveld van Laar zag staan (waar ik nu voetbal!! :P), Nederweert te beschieten, en dat de Engelsen daar nog hun loopgraven hadden...

http://www.brandonatwar.co.uk/suffolks.htm (kijk bij 21 september :P)
Meer dan 330 jaar,
Staat hij al met zijn leven klaar
Van poolcirkel, tot evenaar
De marinier, de marinier…
Omhoog omlaag, door berg en dal
Het interesseert hem echt geen bal
Hij vecht op zee en aan de wal
De marinier, de marinier
bonanza
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 okt 2005, 10:11

Bericht door bonanza »

Mijn dorp Ospel is bevrijd door de Amerikaanse Pantserdivisie.
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

Jasper J schreef:Sorry voor de late reactie.
Ik wist niet dat dhet Amerikaanse 104 tot moerdijk is gekomen.
Ik dacht dat de amrikanen afbogen richting Duitsland.
Kan iemand vertellen wat de 104de hier deed en waar men onderdeel van uitmaakten?Heeft deze eenheid hier in de buurt ook dorpen bevrijd?

mvg
De 104e is bij Moerdijk afgelost door de Engelse of Canadezen(weet even niet uit het hoofd wie) en is daarna idd naar Duitsland gezonden. kijk hier even. http://www.timberwolves.tk/
CAN DO
bonanza
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 okt 2005, 10:11

Bericht door bonanza »

Sorry,
Ik schreef Amerikaanse Pantserdivisie, Maar ik had eigenlijk moeten schrijven De 7e Amerikaanse Pantserdivisie
crashsiteslimburg
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 19 dec 2004, 17:08
Ontvangen: 2 keer

Bericht door crashsiteslimburg »

dorp???

dorpje... :wink:
bonanza
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 okt 2005, 10:11

Bericht door bonanza »

4000 inwoners is een dorp Bloome
crashsiteslimburg
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 19 dec 2004, 17:08
Ontvangen: 2 keer

Bericht door crashsiteslimburg »

hahaha....

ga puzzelen !!


voor al diegene die niet weten wat ospel is?

het is een klein uithoekje van nederweert.

zo,

back on topic! :lol:
bonanza230
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mei 2006, 12:19

Bericht door bonanza230 »

Ik zag laatst een politieman op een varken rondrijden. Toen wist ik weer dat ik in Nederweert was aangekomen
Groeten uit Ospel
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Sorry voor het weer ophalen van dit oude topic het was een beetje in de vergetelheid geraakt.
Kan iemand mij vertellen waarom de Amerikanen zo ver westelijk hier in Moerdijk terecht kwamen zijn er hier ook dorpen in west-braband bevrijd door de Amerikanen?

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

Jasper J schreef:Sorry voor het weer ophalen van dit oude topic het was een beetje in de vergetelheid geraakt.
Kan iemand mij vertellen waarom de Amerikanen zo ver westelijk hier in Moerdijk terecht kwamen zijn er hier ook dorpen in west-braband bevrijd door de Amerikanen?
mvg
Het gebied tussen Breda en Roosendaal werd door de Amerikaanse 104th Infantry Division tijdens Operation Pheasant (1ste Canadese Leger) bevrijdt. Plaatsen zoals Oudenbosch, Zundert, Etten Leur, Rijsbergen e.d. tot aan het Hollands Diep. De 104th Id was tijdens deze operatie tijdelijk ingedeeld in het 1ste Canadese Leger. Moerdijk is weer bevrijdt door de Engelse als ik me niet vergis, aangezien de 104th ID toen al was overgeplaatst naar de omgeving van Aken.
Gebruikersavatar
South Alberta
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 aug 2007, 21:15
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door South Alberta »

De volgende plaatsen zijn in west Brabant door de Amerikanen bevrijdt. Zundert, Schijf, Rucphen, St. willebrord, Zegge, Boschehoofd, Etten-Leur, Hoeven, Oudenbosch, Standaardbuiten, Noordhoek en Zevenbergen als onderdeel van operatie Pheasant. Deze plaatsen zijn bevrijd tussen 27 oktober 1944 en 5 november 1944. Amerikaanse eenheden hebben voor zover ik weet nooit de rivier Maas in West Brabant bereikt. Paul de Schipper heeft hier een interessant boekje over geschreven: "Bij de bevrijding begon de oorlog" met foto's en burger getuigen. :)
Hell, Bill let us take the damned place (Luitenant Kolonel Wotherspoon 27-10-1944)
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Bedankt heren dit verduidelijkt weer een boel.


mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Als je echt eens iets interressants wilt weten, lees dan over de Amerikaanse landingen in Groesbeek, Klein Amerika. De gevechten die volgden waren best heftig.
Door het heuvelige landschap hier werden er ook een paar grote groepen Amerikanen omsingeld door de Duitsers.
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Plaats reactie