Hoe lang had Nederland het volgehouden?

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie

Hoe lang had Nederland het nog volgehouden?

Meteen opgegeven.
6
14%
1 dag.
1
2%
2-3 dagen.
13
30%
3-4 dagen.
9
21%
5 dagen.
7
16%
We hadden gewonnen.
7
16%

Totaal aantal stemmen: 43

gamer0004
Lid
Contacteer:

Hoe lang had Nederland het volgehouden?

Bericht door gamer0004 »

Tja, ik zat dus laatst nog wat boeken te lezen en toen dacht ik: stel, als Rotterdam niet was gebombardeerd en er ook niet mee was bedreigt, hoe lang zou Nederland de strijd dan nog volgehouden hebben? We zaten inmiddels in de Hollandse waterlinie, en er werd een PAG front rond Den Haag gemaakt zodat de 9 pantserdivisie (?) opgevangen zou worden die over de Moerdijkbruggen zouden komen. In Rotterdam was de situatie stabiel, langs Kornwerderzand kwamen ze niet, een landing over het IJsselmeer zou een catastrofe worden zoals na de oorlog bleek en vrijwel alle fallschirmjäger waren uitgeschakeld. Er was wel een groot te kort aan munitie.
Een verklaring erbij si altijd welkom :)
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Tja een groot tekort aan munitie, een laag moraal. Maximaal nog 2 a 3 dagen...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Justin
Lid

Bericht door Justin »

Ik denk nog zo'n 4 tot 5 dagen.. Ik heb het boek 'Afsluitdijk 1940' van E.H. Brongers gelezen, en aangezien de Nederlanders zich op een aantal posities pas overgaven als alle munitie en voorraden op waren, denk ik nog zo'n 4 tot 5 dagen, zolang ze die dijk ook niet overkwamen..
Meer dan 330 jaar,
Staat hij al met zijn leven klaar
Van poolcirkel, tot evenaar
De marinier, de marinier…
Omhoog omlaag, door berg en dal
Het interesseert hem echt geen bal
Hij vecht op zee en aan de wal
De marinier, de marinier
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Welke grapjas heeft "we hadden gewonnen" gestemd? Ik zou graag wel even zijn onderbouwing willen horen. :)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

Als Nederland het nog wat langer had uitgehouden dan had Duitsland misschien geen transportvliegtuig meer overgehouden doordat Nederland er zoveel uit de lucht haalde. Als Nederland meer munitie zou hebben dan.....Als Nederland beter bewapend was dan.......Als Duitsland Nederland echt als een neutraal land had beschouwd dan........Als als als.....ja als Nederland eens superieur aan Duitsland was dan had Nederland gewonnen.

Jullie begrijpen het denk ik wel: Charly vind het weer een enorm boeiende poll. :roll:
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
dennisb
Lid

Bericht door dennisb »

Charly1975 schreef:Als Nederland het nog wat langer had uitgehouden dan had Duitsland misschien geen transportvliegtuig meer overgehouden doordat Nederland er zoveel uit de lucht haalde. Als Nederland meer munitie zou hebben dan.....Als Nederland beter bewapend was dan.......Als Duitsland Nederland echt als een neutraal land had beschouwd dan........Als als als.....ja als Nederland eens superieur aan Duitsland was dan had Nederland gewonnen.

Jullie begrijpen het denk ik wel: Charly vind het weer een enorm boeiende poll. :roll:
heb je wel gelijk in, want stel ze hadden Rotterdam niet gebombardeerd, hadden ze misschien wel munitie van de Britten ofzo gekregen hebben.

Dus je krijgt dan toch als als als.. :wink:
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Britten zouden waarschijnlijk 2 Jagereskaders en 2 bommenwerperseskaders hebben gestuurd en trouwens in Noord-Brabant waren er toch ook nog veel Wielrijderskorpsen?.. En de rest is al wel genoemd. Moraal + Munitie zullen als grootste problemen worden genoemd dan denk ik. Maargoed van de Luchtmacht was dus weinig of niks over. Fokker was nog wel bezig met op volle toeren vliegtuigen produceren, maar op den duur zullen toch ook de Fokker fabrieken worgen gebombardeerd en waarschijnlijk de munitiefabrieken ook.. dan zit je met een groot probleem. Dan heb je maar 1 keus; overgeven of met het blanke staal erin.

Maar toch ga ik voor 5 dagen omdat de situatie in Vesting Holland niet zo hopeloos was als andere posities.

en trouwens Britse standaardmunitie = .303 en Nederland was 6.5 mm of 7.9 mm.. dus lijkt me onwaarschijnlijk..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

van onze bondgenoten konden we niet zo veel hulp verwachten... ze hadden ons grondgebied immers niet nodig voor het succesvol uitvoeren van hun verdedigingstactieken (niet dat die werkten, maar dat terzijde).
Moraal was wel goed. De meeste soldaten hadden hun vuurdoop ook al gehad.
@Charly: ik wist dat het een "als" topic was, maar ik was er al een tijdje over aan het nadenken, en ik wou graag jullie mening horen.
Zelf heb ik 2-3 dagen gekozen. De Grebbelinie hield het 3 dagen vol, ik geef de Waterlinie niet veel meer kans. Ons PAG geschut was goed, dus ik denk dat rond Den Haag het niet zo'n probleem zou zijn. Munitie was er niet veel, maar dat kwam ook vaak omdat er juist zuinig mee om was gegaan, zodat we later (nu dus) ook nog wat zouden hebben.
Wat wel zo is, is dat onze weinige pantserwagens weer beschikbaar aan het komen waren, omdat ze niet zo veel meer nodig waren ter ondersteuning van aanvallen op de FJ.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

PAG geschut is dat "pantser afweer geschut geschut"? ;)
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Oeps :oops: . Maar die fout wordt heel vaak gemaakt trouwens...
Eigenlijk moet je dus PA geschut zeggen, denk ik.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Klopt, dezelfde bekende fout is Flak kanon :)
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Justin
Lid

Bericht door Justin »

Ja want da's toch Flug Abwehr Kanone ofzoiets? :?
Meer dan 330 jaar,
Staat hij al met zijn leven klaar
Van poolcirkel, tot evenaar
De marinier, de marinier…
Omhoog omlaag, door berg en dal
Het interesseert hem echt geen bal
Hij vecht op zee en aan de wal
De marinier, de marinier
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Charly1975 schreef:Als Nederland het nog wat langer had uitgehouden dan had Duitsland misschien geen transportvliegtuig meer overgehouden doordat Nederland er zoveel uit de lucht haalde. Als Nederland meer munitie zou hebben dan.....Als Nederland beter bewapend was dan.......Als Duitsland Nederland echt als een neutraal land had beschouwd dan........Als als als.....ja als Nederland eens superieur aan Duitsland was dan had Nederland gewonnen.

Zie het als een gedachte-experiment. Door alle voors en tegens tegen elkaar op te wegen moeten we tot een gefundeerd antwoord kunnen komen. Hiervoor hoef je helemaal niet allemaal "als-en" te gebruiken. Die zijn zinloos. De enige "als" die we hebben is voor het bombardement op Rotterdam, meer mogen we er niet inzetten.

Voor:
We schoten veel Junker transportvliegtuigen neer.
Een PAG front rond Den Haag.
Een landing over het Ijsselmeer zou uitdraaien op een catastrofe.
Vrijwel alle FSJ waren uitgeschakeld.
Bondgenootschap met Engeland en Frankrijk.

Tegen:
Zeer beperkte munitie-voorraad
Laag moraal.
Sterke weerstand op de afsluitdijk.
Geen luchtmacht.
Geen pantsers.
Verouderd materieel.

Ehm tja, ik blijf bij mijn 2 tot 3 dagen.
Wat kan je met een regiment wielrijders tegen de Duitse tanks en goed getrainde troepen doen? Niets, noppes, nada. En dat besefte een groot deel van de Nederlandse strijdkrachten zéér goed.

@Justin, ja dat klopt. Flug-Abwehr-Kanone. En nu weer terug on-topic.
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Dodo schreef:
Voor:
We schoten veel Junker transportvliegtuigen neer.
Een PAG front rond Den Haag.
Een landing over het Ijsselmeer zou uitdraaien op een catastrofe.
Vrijwel alle FSJ waren uitgeschakeld.
Bondgenootschap met Engeland en Frankrijk.

.
Er waren weinig transporttoestellen meer om neer te schieten omdat het merendeel van de Duitse troepen al was afgezet. Buiten dat, al had Duitsland geen enkel transpotvliegtuig meer gehad, het gevaar zat hem in de Duitse tactische luchtmacht.

De FSJ waren op een paar groepjes na niet uitgeschakeld, die zaten rond de Moerdijk en Rotterdam. De luchtlandingstroepen waren ingesloten op diverse plaatsen in de vesting Holland, o.a. in Valkenburg.

Een landing over het Ijselmeer was niet nodig voor de Duitse troepen, na het doorbreken van de Grebbelinie en het veroveren van de Moerdijk stonden ze al in de vesting Holland.

Op steun van Engeland en Frankrijk hoefde Nederland niet te rekenen, die hadden de handen vol aan de Duitse aanval op Belgie en Frankrijk.
15 mei breken de Duitse troepen door bij Sedan, de hoofdas van de Westveldtocht, hierna storten de Geallieerde legers in.

Het Nederlandse leger was net als het Poolse, Noorse, Franse en Belgische legers niet opgewassen tegen de Duitse tactiek (blitzkrieg)

Hooguit 2 a 3 dagen en dan was ook in Nederland het feest over geweest.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Het Duitse overwicht in de lucht wegdenkend, schat ik 3-4 dagen. Ik neem aan, dat de Nederlandse soldaten volledig zouden hebben beseft, dat ze met de rug tegen de muur stonden.
Van wat ik gelezen heb, was de moraal helemaal niet slecht. Velen waren geschokt, toen ze de overgave vernamen. Van het tankargument ben ik ook niet onder de indruk. Die paar tanks, die de Weermacht in Nederland had ingezet, zaten vast in Rotterdam-Zuid. Bedenk bovendien, dat de Duitse parachutisten in Zuid-Holland aan het einde van hun Latijn waren.
Plaats reactie