Goede vraag ik zal eens kijken of ik hier iets over kan vinden.gamer0004 schreef:Koos, heb ej enig idee hoeveel soldaten er werkelijk meevochten? Heel veel mannen lagen immers achter de linie, of lagen in de linie maar konden niks doen omdat daar simpelweg niet werd aangevallen. Een aanvaller zet uiteraard alleen zoveel troepen in als er nodig zijn, en bovendien waren er vaak onderdelen aan teogevoegd, die vaak over het hoofd worden gezien. Als je alleen de diviesies telt, kom je op een anzienlijk lager getal uit dan alle daadwerkelijke soldaten.
In een latere uitgave van Lou de Jong is het dan ook verandert in zoiets als "Ze waren met kleine meerderheid, maar vooral met betere middelen" o.i.d.
Maar goed, ik denk dat lokaal er een sprake was van minstens 2:1, misscien wel 4:1. En dan hebben we het nog niet over de bewapening.
Verder zijn er heel veel onderdelen geweest die geen vijand hebben gezien, die meetellen is oneerlijk. Die moesten bijvoorbeeld een vliegveld beschermen die werd aangevallen ofzo. Als je kijkt naar het aantal aanvallers bij de Grebbelinie en de verdedigers alleen in die stelling, scheelt het al niet zo veel meer (of niks, of mmisschien blijkt dan dat de Duitsers een meerderheid hadden, ik zal dit nog wel eens opzoeken).
Ik kom hier op terug