Hoe lang had Nederland het volgehouden?

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie

Hoe lang had Nederland het nog volgehouden?

Meteen opgegeven.
6
14%
1 dag.
1
2%
2-3 dagen.
13
30%
3-4 dagen.
9
21%
5 dagen.
7
16%
We hadden gewonnen.
7
16%

Totaal aantal stemmen: 43

Jonhy Frost
Lid

Bericht door Jonhy Frost »

Moengoman schreef: dat de regeringen van 1935 tot 1940 een veel grotere schuld hebben aan de snelle nederlaag, dan tot nu is aangenomen. Het is in Nederland een erg slechte gewoonte in de politiek om met het vingertje naar Jan Soldaat te wijzen als het mis gaat.
Ben ik honderd procent met je eens!!!!!!!!!Maar in dit geval...was het wel een beetje anders, generaal Winkelman(die op 19 april-dacht ik me te herrinere- had ge zegt NOOIT te capituleren) had sinds 13 mei-geloof ik- niet alleen het opperbevel over het Nederlandse leger maar ook de regerende functie...dat werd hem volgens de verhalen een beetje te veel, zeker toen Utrecht ook nog dreigde gebombardeerd te worden. Daarom vind ik ook dat de regering toen een beetje te overhaast is vertrokken. En zoals ook al is gezegd, Die paar dagen zijn niet voor niets geweest, er zijn op het laatste nippertje nog 1200 duitse krijgsvangenen naar GB gestuurd, haast alle(¿of alle?) Nederlandse marine schepen hebben een veilig heenkomen kunnen zoeken, en de regering(in tegenstelling to wat ik net zei) heeft vanuit GB de nederlanders toch nog enigsind kunnen 'helpen'.
Zo dat is welweer genoeg voor vandaag :P
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Justin
Lid

Bericht door Justin »

Jonhy Frost schreef:
Moengoman schreef: dat de regeringen van 1935 tot 1940 een veel grotere schuld hebben aan de snelle nederlaag, dan tot nu is aangenomen. Het is in Nederland een erg slechte gewoonte in de politiek om met het vingertje naar Jan Soldaat te wijzen als het mis gaat.
Ben ik honderd procent met je eens!!!!!!!!!Maar in dit geval...was het wel een beetje anders, generaal Winkelman(die op 19 april-dacht ik me te herrinere- had ge zegt NOOIT te capituleren) had sinds 13 mei-geloof ik- niet alleen het opperbevel over het Nederlandse leger maar ook de regerende functie...dat werd hem volgens de verhalen een beetje te veel, zeker toen Utrecht ook nog dreigde gebombardeerd te worden. Daarom vind ik ook dat de regering toen een beetje te overhaast is vertrokken. En zoals ook al is gezegd, Die paar dagen zijn niet voor niets geweest, er zijn op het laatste nippertje nog 1200 duitse krijgsvangenen naar GB gestuurd, haast alle(¿of alle?) Nederlandse marine schepen hebben een veilig heenkomen kunnen zoeken , en de regering(in tegenstelling to wat ik net zei) heeft vanuit GB de nederlanders toch nog enigsind kunnen 'helpen'.
Zo dat is welweer genoeg voor vandaag :P
Er zijn ook een aantal Nederlandse schepen ten onder gegaan, waaronder de HMS. Friso op het IJsselmeer :wink:
Meer dan 330 jaar,
Staat hij al met zijn leven klaar
Van poolcirkel, tot evenaar
De marinier, de marinier…
Omhoog omlaag, door berg en dal
Het interesseert hem echt geen bal
Hij vecht op zee en aan de wal
De marinier, de marinier
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

@Moengoman: onze jagers stonden met warmdraaiende motoren klaar. Er zijn er enkelen vernietigd op de gorn, maar zeker niet het grootste deel.
Wat betreft Noord-Brabant: Nederland had daar niets te zoeken. We hadden gewoon niet de middelen om zo'n grote stelling te bemannen, want vesting Holland moest beschermd worden, niet de Belgische/Franse flank.
1.Alle jagers de lucht in sturen is belachelijk. Dit kost te veel benzine (en dus geld) om elke keer te doen dat er waarschuwing was gegeven en zou de mogelijkheden beperken wegens later gebrek aan brandstof in de lucht. De Duitsers konden immers om 01.00 uur 's nachts binnenvallen, maar ook om 10.00 of nog later.
2.zoals ik al zei, dat verdedigden we niet. Bovendien was dat een risico voor de rest van onze stellingen en zouden ze makkelijk omsingeld kunnen worden door de Duitse tanks, waardoor vrijwel al onze PAG verloren zou gaan, ten koste van niet zo heel veel Duitse tanks.
3.Nu kon er meer geld aan onze reguliere stellingen besteed worden wat zorgde voor meer slagkrahct (ook al was het nog steeds niets).
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Nederland zou nooit kunnen winnen. Het is ook niet verkeerd dat de oorlog niet langer duurde, dit zou alleen maar meer bloedverlies zijn.

Het verhaal over de marrokanen klinkt wel mooi, als het waar zou zijn zou het een prachtig stukje propaganda zijn voor de huidige regering:
Jullie voorvaderen verdedigden dit land!!!
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Justin schreef:Ik denk nog zo'n 4 tot 5 dagen.. Ik heb het boek 'Afsluitdijk 1940' van E.H. Brongers gelezen, en aangezien de Nederlanders zich op een aantal posities pas overgaven als alle munitie en voorraden op waren, denk ik nog zo'n 4 tot 5 dagen, zolang ze die dijk ook niet overkwamen..
De Duitsers hoefden de afsluidijk niet over om het Nederlandse leger te verslaan.

Men rukte gestaag op richting Den Haag en er was mede door het luchtoverwicht niets dat ze kon tegenhouden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Rednas schreef:
Het verhaal over de marrokanen klinkt wel mooi, als het waar zou zijn zou het een prachtig stukje propaganda zijn voor de huidige regering:
Jullie voorvaderen verdedigden dit land!!!
Dan heb je het artikel niet goed gelezen, ze verdedigden dit land, of om beter te zeggen Zeeland niet. In eerste instantie gingen die geruchten maar bleken niet waar.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Katusha schreef:
Daarom gingen er tanks door Noord-Brabant.
Goed lezen bij @koos24.. of Ik heb wat gemist
Voor de duidelijkheid: ik bedoel de Duitse tanks, die door Noord-Brabant via de Moerdijkbruggen in Rotterdam-Zuid terecht kwamen. Zodra Nederland zich over had gegeven, draaiden ze om richting België, om uiteindelijk in Duinkerken terecht te komen. Mijn vraag is nog steeds: als het Nederlandse leger anti-tankwapens had, waarom zijn die dan niet ingezet tegen de Duitse tanks, toen die door Noord-Brabant reden?
De Nederlandse strategie was die van de vertragende verdediging: het zolang mogelijk uithouden, totdat de geallieerden te hulp zouden komen. Dat was trouwens de enig mogelijke strategie.
De logische vraag is dus, wat Nederland nog meer had kunnen doen om de overgave uit te stellen - niet vermijden. Duitse bommenwerpers, die het Nederlandse luchtruim schenden, lijken mij dan een erg goede reden om de eigen vliegtuigen de lucht in te sturen. Daar heb je ze toch voor? De regering hoopte buiten schot te blijven en nam aan, dat deze bommenwerpers op weg naar Engeland waren. Stel dat dat waar was, hoe zou de Engelse regering daar over gedacht hebben? In werkelijkheid draaiden de Duitse bommenwerpers boven de Noordzee om, voor het verrassingseffect.
Hoe je het ook bekijkt, zodra vijandelijke vliegtuigen het Nederlandse luchtruim schonden, hadden de Nederlandse vliegtuigen op moeten stijgen.
MARKET GARDEN
Lid

Bericht door MARKET GARDEN »

Moengoman schreef:
Voor de duidelijkheid: ik bedoel de Duitse tanks, die door Noord-Brabant via de Moerdijkbruggen in Rotterdam-Zuid terecht kwamen. Zodra Nederland zich over had gegeven, draaiden ze om richting België, om uiteindelijk in Duinkerken terecht te komen. Mijn vraag is nog steeds: als het Nederlandse leger anti-tankwapens had, waarom zijn die dan niet ingezet tegen de Duitse tanks, toen die door Noord-Brabant reden?.
Vergelijk het met de Duitsers in Normandie '44 door het geallieerde luchtoverwicht konden ze zich niet of nauwelijks verplaatsen.
Daarbij komt nog dat het front in Brabant een chaos was, waar moest het PAG heen?

Moengoman schreef:De Nederlandse strategie was die van de vertragende verdediging: het zolang mogelijk uithouden, totdat de geallieerden te hulp zouden komen. Dat was trouwens de enig mogelijke strategie..
Goed gezien.
De waarheid komt met de jaren
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Moengoman schreef:
Kan iemand opzoeken, wat de inhoud van de Duitse propaganda was in 1940-41 over de vierdaagse oorlog? Ik weet vrijwel zeker, dat deze erg negatief was tegenover het Nederlandse leger en dat deze grote overeenkomsten vertoont met de excuses, die na 1945 werden geformuleerd.
In juli 1940 mocht de Nederlandse krijgsmacht in haar tijschrift De Militaire Spectator publiceren over de 5 daagse strijd. De Duitsers legden geen beperkende maatregelen op voor de publikaties alleen moest het woord vijand worden vervangen door tegenstander.
Dit is volgens mij een van de eerste onderzoeken.
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Moengoman, je moet wel weten dat er gewoon niet genoeg vliegtuigen en mannen waren. Nu vraag je je af waarom we ze niet de lucht in stuurden, maar we hadden er bijna geen meer! Bovendien dachten we dat ze naar Engeland gingen, dus was dat niet ons grootste probleem...
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Op de ochtend van 10 mei 1940 bedoel je? Ik dacht, na Lou de Jong deel 2 te hebben gelezen, dat Nederland een behoorlijke luchtmacht had. Kan iemand met cijfers komen?
Inderdaad dachten we dat ze naar Engeland gingen. Maar denk je eens in, hoe Engeland zou hebben gereageerd, als we dat zomaar hadden toegestaan? Nederland vrije aanvliegroute?
Hoe dan ook, een land heeft een luchtmacht om zich te verdedigen. Als een oorlogvoerend land het luchtruim schendt, lijkt het mij handiger om de vliegtuigen te gebruiken, dat ze als schietschijf op de grond te laten staan. Maar dat schreef ik de vorige keer ook al, dus daar houd ik over op.
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

125 vliegtuigen ofzo? kan je zo nakijken.. rond de 60 Fokker D-21's en GI's totaal en dan nog 65 oudere types ofzo..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Nog één keertje dan.
1. Duitsland had Oostenrijk, Tsjechië, Polen en Denemarken al bezet en voerde oorlog in Noorwegen.
2. Vele malen had Nederland de waarschuwing gekregen, dat Duitsland zou aanvallen.
3. Als Duitsland aanvalt, hoopt Nederland, dat Frankrijk en GB te hulp schieten.
4. Op 10 mei 1940, nog voor zonsopgang, komen meldingen binnen, dat Duitse vliegtuigen het Nederlandse luchtruim schenden.

Vraag: wat doe je dan met je 125 vliegtuigen, verouderd of niet?
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

:) zeg dat maar tegen de lui van het gebroken geweertje, we deden aan neutraliteitspolitiek remember :)?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Moengoman schreef:Nog één keertje dan.
1. Duitsland had Oostenrijk, Tsjechië, Polen en Denemarken al bezet en voerde oorlog in Noorwegen.
2. Vele malen had Nederland de waarschuwing gekregen, dat Duitsland zou aanvallen.
3. Als Duitsland aanvalt, hoopt Nederland, dat Frankrijk en GB te hulp schieten.
4. Op 10 mei 1940, nog voor zonsopgang, komen meldingen binnen, dat Duitse vliegtuigen het Nederlandse luchtruim schenden.

Vraag: wat doe je dan met je 125 vliegtuigen, verouderd of niet?
Allereerst vlogen er regelmatig vliegtuigen over van Engeland naar Duitsland en Duitsland naar Nederland en NOOIT steeg de luchtmacht op.
De Nederlands luchtafweer schoot op beide partijen.

Ten tweede was er iets misgegaan met de alarmering, veel vliegtuigen stonden met warmgedraaide motoren te wachten en er kwamen geen vervolg opdrachten.

Ten derde denk ik dat de Nederlandse jagers geen apparatuur hadden voor nachtvluchten.

Ik zal eens kijken of ik hier over iets kan terug vinden :?
Plaats reactie