Hoe lang had Nederland het volgehouden?
- King tiger
- Lid
- Contacteer:
Ik denk het niet want meestal werd alleen een radar gebruikt als nachtuitrusting en aangezien die nog niet uitgevonden was...
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940
http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mike.H
- Lid
Ik kan toch duidelijke voorbeelden noemen van gevechten dan gevechten met bommenwerpers..koos24 schreef:Allereerst vlogen er regelmatig vliegtuigen over van Engeland naar Duitsland en Duitsland naar Nederland en NOOIT steeg de luchtmacht op.Moengoman schreef:Nog één keertje dan.
1. Duitsland had Oostenrijk, Tsjechië, Polen en Denemarken al bezet en voerde oorlog in Noorwegen.
2. Vele malen had Nederland de waarschuwing gekregen, dat Duitsland zou aanvallen.
3. Als Duitsland aanvalt, hoopt Nederland, dat Frankrijk en GB te hulp schieten.
4. Op 10 mei 1940, nog voor zonsopgang, komen meldingen binnen, dat Duitse vliegtuigen het Nederlandse luchtruim schenden.
Vraag: wat doe je dan met je 125 vliegtuigen, verouderd of niet?
De Nederlands luchtafweer schoot op beide partijen.
Ten tweede was er iets misgegaan met de alarmering, veel vliegtuigen stonden met warmgedraaide motoren te wachten en er kwamen geen vervolg opdrachten.
Ten derde denk ik dat de Nederlandse jagers geen apparatuur hadden voor nachtvluchten.
Ik zal eens kijken of ik hier over iets kan terug vinden
Vlieger Noomen haalde nog een Whitley bommenwerper neer..
Lt. Foquin de Grave heeft 'enkele' schermutselingen met Heinkel He-111 bommenwerpers gehad en er 'waarschijnlijk' een neergeschoten..
bron komt van de site van brummel..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
- koos24
- Lid
Zoals ik al zei, zal kijken of ik er iets van kan vinden.Mike.H schreef:Ik kan toch duidelijke voorbeelden noemen van gevechten dan gevechten met bommenwerpers..koos24 schreef:
Ik zal eens kijken of ik hier over iets kan terug vinden
Vlieger Noomen haalde nog een Whitley bommenwerper neer..
Lt. Foquin de Grave heeft 'enkele' schermutselingen met Heinkel He-111 bommenwerpers gehad en er 'waarschijnlijk' een neergeschoten..
bron komt van de site van brummel..
Best mogelijk dat er incidentele gevechten zijn geweest.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
-
- Lid
De architecten en uitvoerders van de neutraliteitspolitiek en appeasement, zoals Chamberlain, Daladier en Colijn, hebben nooit een gebroken geweertje gedragen. Centrum-rechts heeft in de jaren 30 Hitler's Nazi-Duitsland de vrije hand gegeven en heeft na WW-2 het pacifisme als zondebok gebruikt, om de eigen verantwoordelijkheid te ontduiken.Mike.H schreef:zeg dat maar tegen de lui van het gebroken geweertje, we deden aan neutraliteitspolitiek remember
?
Koos24: ik ben benieuwd, ook naar de luchtruimschendingen voor 10 mei 1940.
-
- Lid
Ik denk dat Moengoman hier een juist punt heeft................. De zondebok was snel gevonden maar waren dat ook de ware schuldigen van het falende defensiebeleid?Moengoman schreef:De architecten en uitvoerders van de neutraliteitspolitiek en appeasement, zoals Chamberlain, Daladier en Colijn, hebben nooit een gebroken geweertje gedragen. Centrum-rechts heeft in de jaren 30 Hitler's Nazi-Duitsland de vrije hand gegeven en heeft na WW-2 het pacifisme als zondebok gebruikt, om de eigen verantwoordelijkheid te ontduiken.Mike.H schreef:zeg dat maar tegen de lui van het gebroken geweertje, we deden aan neutraliteitspolitiek remember
?
Koos24: ik ben benieuwd, ook naar de luchtruimschendingen voor 10 mei 1940.
Daarbij komt natuurlijk ook dat de Duitse aanvalstechniek uniek was in die tijd, zou een sterkere defensie dit wel hebben kunnen stuiten?
De waarheid komt met de jaren
- Mike.H
- Lid
@ Market Garden:
ik denk met meer vliegtuigen/luchtafweer geschut wel..
moet je nagaan.. wij hebben rond de 350 vliegtuigen in 5 dagen, de Fransen ook iets van 650.. dat was al 1/3 -dacht ik- van de duitse luchtvloot..
en de luchtmacht is een dan wel niet het belangrijkste onderdeel in de blitzkrieg..
moet je nagaan.. wij hebben rond de 350 vliegtuigen in 5 dagen, de Fransen ook iets van 650.. dat was al 1/3 -dacht ik- van de duitse luchtvloot..
en de luchtmacht is een dan wel niet het belangrijkste onderdeel in de blitzkrieg..
-
- Lid
Inderdaad had een sterkere luchtmacht uitgemaakt, maar dan had je groter of minimaal dezelfde grootte moeten hebben.Mike.H schreef:@ Market Garden:
Daarbij nog goed opgeleide piloten, goede vliegtuigen, goede tacktieken enz.
De waarheid komt met de jaren
-
- Lid
Voor luchtverdediging alleen hadden we er mischien rond de 300 moderne nodig ofso?
want je moet onthouden we vochten boven eigen grondgebied
(voordelen van luchtafweergeschut, bekendheid terreind vliegvelden enz)
en de duitsers moesten hun lucht macht verdelen over Nederland, Frankrijk, Belgie en eigen grondgebied........
en de duitsers moesten hun lucht macht verdelen over Nederland, Frankrijk, Belgie en eigen grondgebied........
- King tiger
- Lid
- Contacteer:
En niet te vergeten dat de luftwaffe nog niet op de sterkte was van toen The Battlle of Britain begon.Sander Hoenjet schreef:Voor luchtverdediging alleen hadden we er mischien rond de 300 moderne nodig ofso?
- Mike.H
- Lid
Zoiets.. het 4 jarenplan van de luchtmacht zag er goed uit. De Uitvoering zullen we het maar niet over hebben, dat is deprimerend..Sander Hoenjet schreef:Voor luchtverdediging alleen hadden we er mischien rond de 300 moderne nodig ofso?
-
- Lid
Ja, die Franse vliegtuigen, weet iemand daar iets van? De Franse regering bedelde Engeland non-stop om luchtsteun. Engeland weigerde dit, omdat het de luchtslag van augustus en september zag aankomen en zelf akelig weinig vliegtuigen had.
Hoeveel vliegtuigen had Frankrijk op 10 mei 1940 en vooral: waar waren ze?
Volgens mij hadden de Duitsers er op dat moment nog geen 1000, maar ook dat weet ik niet zeker.
Volgens mij hadden de Duitsers er op dat moment nog geen 1000, maar ook dat weet ik niet zeker.
- Mike.H
- Lid
Rond de 1200 volgens mij..Moengoman schreef:Ja, die Franse vliegtuigen, weet iemand daar iets van? De Franse regering bedelde Engeland non-stop om luchtsteun. Engeland weigerde dit, omdat het de luchtslag van augustus en september zag aankomen en zelf akelig weinig vliegtuigen had.
- King tiger
- Lid
- Contacteer:
Op 10 mei hadden de Fransen 1250 Potez 63 jagers klaar. Ondanks de goede kwaliteiten van het vliegtuig deed het toch niet aan de resultaten die het zou moeten halen. Maar dat lag natuurlijk aan de franse piloten...
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940
- Mike.H
- Lid
Eh, niet alleen maar Potez jagers hoor, Morane-Saulnier MS.406, Dewoitine D.520 al een stuk of 100 dacht ik, Bloch MB-152 en nog een aantal andere oudere types en de Curtiss Hawk 75King tiger schreef:Op 10 mei hadden de Fransen 1250 Potez 63 jagers klaar. Ondanks de goede kwaliteiten van het vliegtuig deed het toch niet aan de resultaten die het zou moeten halen. Maar dat lag natuurlijk aan de franse piloten...
-
- Lid
Dan is de logische vraag: waar waren zij, toen de Duitse Stuka's de weg effenden voor de tanks in Noord-Frankrijk?
Waarom bedelden de Fransen non-stop om Britse vliegtuigen?
Is het antwoord echt zo simpel: alleen maar Franse stommiteit?
Waar het mij om gaat, is dit. De Fransen veronderstelden, dat de Weermacht Von Schlieffen-2 uitvoerden. Dan krijgt Gamelin bericht, dat de Duitsers bij Sedan etc doorbreken. Eerst negeert hij dit. Maar De Gaulle zeurde al aan Gamelin's hoofd, om in Noord-Frankrijk een tegenaanval met Franse tanks te mogen uitvoeren. Wat doet Gamelin uiteindelijk? In plaats van dit aanbod aan te nemen en op zoek te gaan naar die Franse vliegtuigen, raakt hij de kluts kwijt. Is dat incompetentie of zie ik het verkeerd?
Waarom bedelden de Fransen non-stop om Britse vliegtuigen?
Is het antwoord echt zo simpel: alleen maar Franse stommiteit?
Waar het mij om gaat, is dit. De Fransen veronderstelden, dat de Weermacht Von Schlieffen-2 uitvoerden. Dan krijgt Gamelin bericht, dat de Duitsers bij Sedan etc doorbreken. Eerst negeert hij dit. Maar De Gaulle zeurde al aan Gamelin's hoofd, om in Noord-Frankrijk een tegenaanval met Franse tanks te mogen uitvoeren. Wat doet Gamelin uiteindelijk? In plaats van dit aanbod aan te nemen en op zoek te gaan naar die Franse vliegtuigen, raakt hij de kluts kwijt. Is dat incompetentie of zie ik het verkeerd?