Pearl Harbour

De gevechten en operaties tijdens WOII
King tiger
Lid
Contacteer:

Pearl Harbour

Bericht door King tiger »

Heeft er iemand soms meer informatie over de mislukte duikbootaanval van de Japanners tijdens de aanval op Pearl Harbour?

Bedankt
Justin
Lid

Bericht door Justin »

Duikboten weet ik weinig vanaf, maar wat ik WEL weet is dat de Amerikanen (ja, de Amerikanen) als eerste het vuur geopend hebben. Op zo'n klein Japans onderzeeërtje.. dat schip dat het vuur opende heette U.S.S. Ward
Meer dan 330 jaar,
Staat hij al met zijn leven klaar
Van poolcirkel, tot evenaar
De marinier, de marinier…
Omhoog omlaag, door berg en dal
Het interesseert hem echt geen bal
Hij vecht op zee en aan de wal
De marinier, de marinier
King tiger
Lid
Contacteer:

Bedoel je dat die duikboten NIET van plan waren om ook de vloot aan te vallen?????
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Justin
Lid

Bericht door Justin »

King tiger schreef:Bedoel je dat die duikboten NIET van plan waren om ook de vloot aan te vallen?????
Nee die mini's niet, volgens mij was dat meer observeren... ze hebben de aanval met de zeevloot volgens mij niet door laten gaan, toen ze hoorden wat die vliegtuigen voor een schade aangericht hadden..
Meer dan 330 jaar,
De marinier, de marinier
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Nou ik hoorde.. zag.. las.. Dat de Mini U naar Haven zouden glippen en daar dood en verderf zaaien. Er was maar een door gedronnen en heeft twee van haar torpedos afgevuurt (foto bewijs vaag allemaal) en dat er maar 1 bemanning gevangen genomen is. En die is tegen niet terug te zien op de 'glorie' foto dat een soort van homage moet zijn aan de dappere bemaning van de onderzeeërtjes toen d'r tijd!
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Justin
Lid

Bericht door Justin »

Katusha schreef:Nou ik hoorde.. zag.. las.. Dat de Mini U naar Haven zouden glippen en daar dood en verderf zaaien. Er was maar een door gedronnen en heeft twee van haar torpedos afgevuurt (foto bewijs vaag allemaal) en dat er maar 1 bemanning gevangen genomen is. En die is tegen niet terug te zien op de 'glorie' foto dat een soort van homage moet zijn aan de dappere bemaning van de onderzeeërtjes toen d'r tijd!
Ja zou ook nog kunnen, dat ene onderzeeërtje dat naar de bodem is geschoten had blijkbaar de bedoeling de U.S.S Antares de haven in te volgen..
Meer dan 330 jaar,
De marinier, de marinier
King tiger
Lid
Contacteer:

Justin schreef:
Katusha schreef:Nou ik hoorde.. zag.. las.. Dat de Mini U naar Haven zouden glippen en daar dood en verderf zaaien. Er was maar een door gedronnen en heeft twee van haar torpedos afgevuurt (foto bewijs vaag allemaal) en dat er maar 1 bemanning gevangen genomen is. En die is tegen niet terug te zien op de 'glorie' foto dat een soort van homage moet zijn aan de dappere bemaning van de onderzeeërtjes toen d'r tijd!
Ja zou ook nog kunnen, dat ene onderzeeërtje dat naar de bodem is geschoten had blijkbaar de bedoeling de U.S.S Antares de haven in te volgen..
Om zich dan te verstoppen tot de aanval zou beginnen en dan vanaf dar de vliegtuigen zouden aanvallen ook uit hun schelp te kruipen?
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Ja zo iets. Min of meer Coordinatie aanval..
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Justin
Lid

Bericht door Justin »

King tiger schreef:
Justin schreef:
Om zich dan te verstoppen tot de aanval zou beginnen en dan vanaf dar de vliegtuigen zouden aanvallen ook uit hun schelp te kruipen?
Hmmm dat weet ik niet daar wordt niks over geschreven, volgens mij echt alleen observeren, en als het moest die torpedo's...
Meer dan 330 jaar,
De marinier, de marinier
King tiger
Lid
Contacteer:

Er zal gewoon nog te weinig over vrijgegeven zijn...

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Justin
Lid

Bericht door Justin »

Hier staat zo'n rapport over wat er die morgen is gebeurd:

http://www.history.navy.mil/docs/wwii/pearl/ph97.htm
Meer dan 330 jaar,
De marinier, de marinier
King tiger
Lid
Contacteer:

"Behavior during attack: In spite of the five minute run from the time of sighting and time of attack, the submarine apparently did not see or detect the Ward. It was making from 8 to 10 knots and was apparently bent on following the Antares into port. Exact distances are not known but at the time of the first shot the range was not more than 100 yards and for the second shot the range was 50 yards or less. The submarine passed very close to our stern. "

Als ik dit lees denk ik zelf dat de duikboten zelf geen torpedo's aan boord hadden...

mark
Lid

Bericht door mark »

Ik heb er volgens mij eens een aflevering van 'the seahunters' van gezien op Nat. Geo. ,ze waren toen opzoek naar de wrakken van de japanse dwerg duikbootjes, die wel degelijk bewapend waren met torpedo's. Kan me niet meer herinneren of ze uiteindelijk een wrak vonden, volgens mij niet.
Op Japanse luchtfoto's die genomen zijn tijdens het bombardement zijn vreemde plekken in het water te zien alsof er van onder water een torpedo is gelanceerd, maar het is inderdaad erg vaag, maar dessalnietemin een vreemde foto.

Een van de duikbootjes zonk en de bemanning spoelde aan, waarvan er eentje het overleefde, zodat hij de eerste Japanse krijgsgevangene van de oorlog werd.
'signatures are like assholes, everybody's got one'
Justin
Lid

Bericht door Justin »

mark schreef:Ik heb er volgens mij eens een aflevering van 'the seahunters' van gezien op Nat. Geo. ,ze waren toen opzoek naar de wrakken van de japanse dwerg duikbootjes, die wel degelijk bewapend waren met torpedo's. Kan me niet meer herinneren of ze uiteindelijk een wrak vonden, volgens mij niet.
Op Japanse luchtfoto's die genomen zijn tijdens het bombardement zijn vreemde plekken in het water te zien alsof er van onder water een torpedo is gelanceerd, maar het is inderdaad erg vaag, maar dessalnietemin een vreemde foto.

Een van de duikbootjes zonk en de bemanning spoelde aan, waarvan er eentje het overleefde, zodat hij de eerste Japanse krijgsgevangene van de oorlog werd.
Volgens mij hadden ze wel een wrak gevonden... of het was een ander duikbootwrak ergens in de Pacific :?
Meer dan 330 jaar,
De marinier, de marinier
Wilco Vermeer
Lid
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Er is inderdaad onlangs nabij de haven een wrak gevonden. Tot op de dag van vandaag gaat het debat door over wat er werkelijk op de foto's is te zien en ook wordt er naar de inslaggegevens van de schepen gekeken of alles wel door vliegtuigen kan zijn toegebracht.

Interessant detail, de bemanning van de duikboot die aangespeold is op het strand is inderdaad krijgsgevangen gemaakt (1 persoon). Deze persoon is daarna verwijderd van de erefoto's die de bemanning van de actie eerde omdat hij krijgsgevangen gemaakt werd.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Plaats reactie