DE RCD hebben inderdaad de wijk bevrijd.Tex schreef:Ik heb nog eens even in Maple Leaf up gekeken en op blz. 286 staat een kaart van de bevrijding van Drenthe. Ik kan er niet precies uithalen welke eenheid het is maar misschien dat Haplo dit beter kan.
Wat ik uit de kaart kan halen, is dat de Royal Canadian Dragoons, de Wijk in Drenthe hebben bevrijd
Uit een ander boek heb ik het volgende:
Ik citeer:
Mijn conclusie hieruit is ; dat De wijk niet echt is bevrijd, maar dat patrouilles van de RCD er wel zijn geweest.Een momentopname van de situatie van begin April laat zien, dat de 3e infanterie divisie zich na de bevrijding van Zwolle gereedmaakte om via Meppel Friesland in te trekken; dat de 2e infantery divisie klaarstond om vanuit Ommen over Hoogeveen en Assen in de richting van Groningen op te rukken; Dat de 5e Tankdivisie na Coevorden zowel via Emmen als door noordwest Duitslandmoest oprukken; Dat de 1e Poolse Tankdivisie uit Almelo in het grensgebied het gat tussen de 2e en 4e Canadese divisies moest dichten.
Op 6 en 7 April volstonden de Canadezen in Drenthe met consolidatie van de streek rond Coevorden, Waarbij patrouilles de dorpen De Stapel, De Wijk, Dalen en Nieuw Amsterdam verkenden; De gemeente Schoonebeek werd bevrijd.
Echter is er geen vijandelijke weerstand ondervonden.