Wie weet welk Regiment. De Wijk in Drenthe hebben bevrijd

De gevechten en operaties tijdens WOII
Haplo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Tex schreef:Ik heb nog eens even in Maple Leaf up gekeken en op blz. 286 staat een kaart van de bevrijding van Drenthe. Ik kan er niet precies uithalen welke eenheid het is maar misschien dat Haplo dit beter kan.

Wat ik uit de kaart kan halen, is dat de Royal Canadian Dragoons, de Wijk in Drenthe hebben bevrijd
DE RCD hebben inderdaad de wijk bevrijd.
Uit een ander boek heb ik het volgende:

Ik citeer:
Een momentopname van de situatie van begin April laat zien, dat de 3e infanterie divisie zich na de bevrijding van Zwolle gereedmaakte om via Meppel Friesland in te trekken; dat de 2e infantery divisie klaarstond om vanuit Ommen over Hoogeveen en Assen in de richting van Groningen op te rukken; Dat de 5e Tankdivisie na Coevorden zowel via Emmen als door noordwest Duitslandmoest oprukken; Dat de 1e Poolse Tankdivisie uit Almelo in het grensgebied het gat tussen de 2e en 4e Canadese divisies moest dichten.
Op 6 en 7 April volstonden de Canadezen in Drenthe met consolidatie van de streek rond Coevorden, Waarbij patrouilles de dorpen De Stapel, De Wijk, Dalen en Nieuw Amsterdam verkenden; De gemeente Schoonebeek werd bevrijd.
Mijn conclusie hieruit is ; dat De wijk niet echt is bevrijd, maar dat patrouilles van de RCD er wel zijn geweest.
Echter is er geen vijandelijke weerstand ondervonden.
Mvg/Best regards, Sipke
Robbert M
Lid

Bericht door Robbert M »

Er was wel weerstand in De Wijk want er zaten Duitsers Bij het dorppscafe en toen kwamen de Canadesen eraan en het was een aardig vuurgevecht,

Robbert
Mobilisatie 1939
Haplo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Waar heb je die info vandaan?
Dat is weer een aanvulling op mijn boekwerk.
Mvg/Best regards, Sipke
Robbert M
Lid

Bericht door Robbert M »

Heb zelf een boek dat gaat over De Wijk in de Geschiedenis het boek zelf het 'Tweestroomlanden De Wijk' Daarin stond dat er net buiten de wijk aan de rand stond een cafe daar zaten uigeputte Duitsers en toen kwamen de Candesen langs en die schoten de Duitsers neer mar ze kregen weerstand en een Boerderij er naast was toen Verbrand.

Dat snap ik, maar je moet ergens beginnen. Als er geen boek is geschreven over "de Wijk", dan zul je het wat ruimer moeten zoeken. Je zou dus eens langs de bibliotheek kunnen gaan een de boeken over Drenthe 1940-1945 in het algemeen kunnen door bladeren. Zodoende kom je er wel achter. Daarnaast is er in de meeste provincies ook wel een boek verschenen in 2005, mbt de 60 jaar bevrijding.
En ben Gister langs de Bied gegaan en ze hadden alleen boeken over Meppel maar daar intereseer ik me ook in dus heb ik er nu 3 van Meppel opgehaald leuek boekjes met Leuke Verassende fotos zag zo al dat er 4 bunkers in Meppel stonden :roll:
Mobilisatie 1939
Plaats reactie