SS legende Overloon

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
Floris
Lid

SS legende Overloon

Bericht door Floris »

Hallo,

In het boek "Slag in de schaduw" staat kort iets geschreven wat tot de legende van Overloon zou behoren.
Een groep van +/- 30 waffen ss'ers zou zich op/rondom het kerkhof bij de Theobalduskerk tot de laatste man hebben dood gevochten.
Zijn er andere bronnen die hier melding van maken?
Weet iemand of er een heemkundekring in Overloon is?

Mij is bekend dat Kampfgruppe Roestel (10e ss panzer) rond Vortum slag heeft geleverd, maar ik zou graag wat meer info willen krijgen over deze legende.

Gr.

Floris
koos24
Lid

Re: SS legende Overloon

Bericht door koos24 »

Floris schreef:Hallo,

In het boek "Slag in de schaduw" staat kort iets geschreven wat tot de legende van Overloon zou behoren.
Een groep van +/- 30 waffen ss'ers zou zich op/rondom het kerkhof bij de Theobalduskerk tot de laatste man hebben dood gevochten.
Zijn er andere bronnen die hier melding van maken?
Weet iemand of er een heemkundekring in Overloon is?

Mij is bekend dat Kampfgruppe Roestel (10e ss panzer) rond Vortum slag heeft geleverd, maar ik zou graag wat meer info willen krijgen over deze legende.

Gr.

Floris

Het verhaal is volledig fictie.
Ik kom vrij regelmatig in de boekwinkel / speelgoed winkel tegenover het museum en de eigenaar Herman Dinnissen, geboren en getogen in Overloon, heeft onderzoek gedaan naar dit verhaal en tot de conclusie gekomen dat het verhaal van de SS ers niet strookt met de werkelijkheid.

Overigens heeft dezelfde Herman Dinnissen een boek geschreven over de slag om Overloon "Operation aintree" dat te koop is in het museum en de eerder genoemde boek / speelgoedwinkel.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Floris
Lid

Bericht door Floris »

Hallo Koos,

Bedankt voor je reactie.
Het door jou genoemde boek ken ik nog niet maar ik denk wel, dat ik binnekort als ik een keer langs Overloon kom deze aanschaf.

Zijn er nog andere publicaties bekend over de slag bij Overloon?

Gr.

Floris
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Floris schreef:Hallo Koos,

Bedankt voor je reactie.
Het door jou genoemde boek ken ik nog niet maar ik denk wel, dat ik binnekort als ik een keer langs Overloon kom deze aanschaf.

Zijn er nog andere publicaties bekend over de slag bij Overloon?

Gr.

Floris

Er is niet zo heel veel maar als je dus de boek / speelgoedwinkel inloopt kan de eigenaar Herman Dinnissen je veel vertellen over de omgeving en vergeet niet zijn boek te kopen :)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Floris
Lid

Bericht door Floris »

Hallo,

Ik heb het boek "Operation Aintree" De slag om Overloon & Venray vorige week gekocht. Leuke publicatie met een aantal voor mij nog onbekende foto's maar weinig nieuwe informatie. Jammer dat hij geen melding van de legende maakt en zijn verwerping ervan.
Met wat meer research had het misschien een interessanter boek gemaakt.
Er wordt bv melding gemaakt van een strafbataljon maar waar is deze precies ingezet?
"Slag in de schaduw" blijft gewoon tot dusver het beste naslagwerk betreffende de slag om Overloon.

Wat ik wel een goed plus punt vond was dat hij over een aantal voeruigen zoals de Panther schrijft wat de correcte camo behoort te zijn en niet de camo zoals deze er nu op zit. (die niet klopt!)

Floris
eric33
Lid

Bericht door eric33 »

Hey Koos .

Herman Dinnissen is helemaal niet geboren en getogen in Overloon.
herman komt uit Alverna/nijmegen.

gr Eric :wink:
have a nice day
Guido
Lid

Bericht door Guido »

Mij is niets bekend over deze mythe.. Voor zover ik weet zijn 28 september de groep onder Roestel uit Boxmeer weggegaan (waar zij nog enige schade hebben aangericht) en vandaar op de hoogte Sambeek/Vortum Mullem hebben gezeten. 107e brigade bleef gedeeltelijk in Overloon en het verdedigen van een weg westelijk van 'Loon. 21e regt Fj hebben zich ingegraven rond de bossen van Stevensbeek en Overloon.
Na de eerste slagen van Amerikaanse 7th Armored div. zijn wat lijnen teruguit gegaan en uiteindelijk met de britten nog in de Bossen rond de Heikant bij Overloon FJ en SS zich hebben ingegraven. Waar de Britse troepen deze troepen hebben verdreven/gedood/gevangen genomen. En later in Overloon huis tot huis gevechten hebben plaats gevonden. Of de SS daadwerkelijk nog bij de kerk hebben geknokt tot de laatste man. Ook van veteranen van Britse en Duitse zijde heb ik hier nooit echt hier iets van vernomen!
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

eric33 schreef:Hey Koos .

Herman Dinnissen is helemaal niet geboren en getogen in Overloon.
herman komt uit Alverna/nijmegen.

gr Eric :wink:
Oke, bedankt dan heb ik het verkeerd begrepen.
Vind wel dat hij goed geinformeerd is over de slag rond en in Overloon.
Floris
Lid

Bericht door Floris »

Mij is niets bekend over deze mythe..
In het boek "Slag in de Schaduw" wordt hier kort wat over geschreven.
Moeilijk om dit te achterhalen zelfs bij veteranen. De Kameradschaftsverein van de Frundsbergdivisie heeft hier ook geen info over.

@Koos: Het boek van dhr. Dinissen is niet echt goed onderboudt, hij had zich de moeite kunnen nemen om op zoek te gaan naar wat meer Duitse bronnen dat had de publicatie mischien wat boeiender gemaakt.
Gezocht: documenten mbt Market Garden 107e Panzerbrigade, 7e FJ Div., 59e Inf.Div, FJ Rgt.6, 245 Inf.Div. e.a.
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Floris schreef:
Mij is niets bekend over deze mythe..
In het boek "Slag in de Schaduw" wordt hier kort wat over geschreven.
Moeilijk om dit te achterhalen zelfs bij veteranen. De Kameradschaftsverein van de Frundsbergdivisie heeft hier ook geen info over.

@Koos: Het boek van dhr. Dinissen is niet echt goed onderboudt, hij had zich de moeite kunnen nemen om op zoek te gaan naar wat meer Duitse bronnen dat had de publicatie mischien wat boeiender gemaakt.

Mee eens, maar in geen een serieuze bron, Duits of geallieerd kom je dit gevecht tegen.
Volgens mij meer een lokale mythe :)
Plaats reactie