Operation Blackcock (Clearing of the Roer triangle)

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
screamingeagle90
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jul 2006, 13:36
Locatie: mofert

Bericht door screamingeagle90 »

Shaft schreef:
screamingeagle90 schreef:nog een verhaal van een evacuee in st.joost:
In haar oorlogsmemoires schrijft Truus: „Boer Coenen bracht ons vanuit Melick met paard en wagen door de sneeuw naar een oom en tante in Sint Joost. Op een gegeven moment kregen we inkwartiering van enkele gehate Duitse SS-ers. Mijn vader en oom hadden een grote bunker gemaakt, verstevigd met dikke dennebomen. Als er alarm was, kwamen de SS-ers in de bunker schuilen. Zij hadden veel lof voor de degelijkheid waarmee onze schuilplaats was gebouwd. Mijn vader beweerde steeds dat de SS-ers wel eens te veel aandacht voor de bunker konden hebben. En ja hoor, 's avonds kregen we bericht dat de bunker ontruimd moest worden voor de Wehrmacht".
Iets wat me opvalt is dat de vader en oom niet ondergedoken zaten, maar tijdens alarm samen met de "gehate" SS'ers in een bunker zaten? De Grüne Polizei maakten toendertijd jacht op mannen tussen de 16 en 60 jaar voor het verrichten van schanswerk.

Dit stukje tekst staat nog voor het gequote deel van screamingeagle90.
Truus Gerrits-Lausen (51) uit Echt was als kind van elf jaar ooggetuige van de helse bevrijdingsstrijd in Sint Joost

Ze was dus 11 jaar ten tijde van Operation Blackcock. Aan te nemen is dan dat haar vader in de leeftijd tussen 16 en 60 jaar was. Iemand misschien een idee?
In de tekst staat toch dat ze bericht kregen dat de bunker gevordert werd? dit betekend toch dat ze hun boeltje moesten pakken en wegmoesten?
Waarschijnlijk waren ze wel bij de SSers voor het alarm.
Wat ik echter ook niet begrijp is waarom deze mannen niet opgepakt werden door de grüne polizei.
:?
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
Sjoske
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 jul 2004, 00:14

Bericht door Sjoske »

op het moment dat de ss'ers de schuilbunker ingingen, zou de aanval wel al gestart zijn, toen hadden de 'ss-ers' wel wat anders te doen gehad hebben dan de Grune te waarschuwen.
Bovendien boeide het veel van de frontsoldaten waarschijnlijk weinig of de mannen werkelijk voor te werkstelling waren afgevoerd, zo waren er nog genoeg mannen die de razzia ontlopen waren.

hier nog een stukje van de 7th Armoured Division over operation blackcock.
http://www.btinternet.com/~ian.a.paters ... #Blackcock
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

Sjoske schreef:op het moment dat de ss'ers de schuilbunker ingingen, zou de aanval wel al gestart zijn, toen hadden de 'ss-ers' wel wat anders te doen gehad hebben dan de Grune te waarschuwen.
Als ik de tekst goed begrijp dan is het vaker voorgekomen dat de duitsers samen met hun de bunker gebruikte om te schuilen, voordat de bunker ingevorderd werd. Dus dat het niet om één incident ging.
Gebruikersavatar
Bart M.
Lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 05 apr 2005, 16:18
Locatie: Sittard

Bericht door Bart M. »

Misschien zagen ze de Wehrmacht aan voor SS? Wie weet want de FJ van Hübner droegen de standaard Heer tenue in plaats van smocks e.d.

Het Heer was niet opgescheept met de taak voor het opsporen van mannen tussen de 16 en 60. Ik weet niet of in St. Joost ook razzia's zijn geweest want ik dacht dat alleen dat alleen het 1e Battalion onder Matthaeas zo gruwelijk optrad. En deze hadden slechts het commando over Roermond alleen en niet St. Joost of Melick. Ook vind ik het vreemd dat de SS de bunker ontdekt en dat de Wehrmacht hem dan plotseling in gebruik neemt? Je moet nagaan dat het beeld over de Duitsers toen heel erg algemeen was. Slechte ongeschoren griezels met een voorliefde voor gruweldaden en klakkende laarzen. Wellicht dat ze meent dat het SS was maar dat het in feite gewoon Heer soldaten waren.
Dictators die, like all men.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Misschien zagen ze de Wehrmacht aan voor SS? Wie weet want de FJ van Hübner droegen de standaard Heer tenue in plaats van smocks e.d.
:?

Lijkt me sterk dat de FJ daar Feldblusen e.d. droegen. Je zal wel algemene Luftwaffe tenue bedoelen, zoals de Fliegerbluse, alhoewel ik dat betwijfel, want in die tijd liepen ze veelal met smocks e.d.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Bart M.
Lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 05 apr 2005, 16:18
Locatie: Sittard

Bericht door Bart M. »

German paratroopers at rest. Here in their typical dress. Hübner's men however wore the standard field-grey battledress of the Wehrmacht
Dictators die, like all men.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Bart M. schreef:
German paratroopers at rest. Here in their typical dress. Hübner's men however wore the standard field-grey battledress of the Wehrmacht
Laat de foto eens zien dan. De benaming Wehrmacht klopt dan niet, want daar behoort de Luftwaffe ook toe ;).
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Bart M.
Lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 05 apr 2005, 16:18
Locatie: Sittard

Bericht door Bart M. »

Lees de zin nog eens Edgar. Het zijn niet Hübners mannen die op de foto staan. Het zal goed mogelijk zijn geweest dat ze Heer uniformen hebben gedragen. Regiment Hübner werd opgericht in augustus 44 als een alarmgroep
Dictators die, like all men.
Gebruikersavatar
Bart M.
Lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 05 apr 2005, 16:18
Locatie: Sittard

Bericht door Bart M. »

Ik heb net een hoop boeken gekregen (EEN BERG) en in 1 van de boeken vond ik een foto van Duitse krijgsgevangenen in Höngen(DL). Ik zal hem morgen eens inscannen.
Dictators die, like all men.
Gebruikersavatar
Bart M.
Lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 05 apr 2005, 16:18
Locatie: Sittard

Bericht door Bart M. »

Komende dagen is het precies 62 jaar geleden dat Operation Blackcock van start ging. Har Gootzen en Kevin Connor brengen vanaf maandag een boek uit en daarom is de meeste informatie van de website afgehaalt. Ikzelf ga kijken of ik volgend weekend wat foto's kan maken hier in de buurt waar de operatie gespeelt heeft.
Dictators die, like all men.
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

Bart M. schreef:Komende dagen is het precies 62 jaar geleden dat Operation Blackcock van start ging. Har Gootzen en Kevin Connor brengen vanaf maandag een boek uit en daarom is de meeste informatie van de website afgehaalt.
De hele site is uit de lucht.
Bart M. schreef:Ikzelf ga kijken of ik volgend weekend wat foto's kan maken hier in de buurt waar de operatie gespeelt heeft
Goed idee.
Bart M. schreef:Ik heb net een hoop boeken gekregen (EEN BERG) en in 1 van de boeken vond ik een foto van Duitse krijgsgevangenen in Höngen(DL). Ik zal hem morgen eens inscannen.
Welke boeken heb je zoal gekregen? Foto van dutse krijgsgevangenen in Höngen wil ik ook wel zien. Is toch Höngen bij Selfkant of niet? Zal zelf even kijken of ik nog wat foto's kan vinden.
Gebruikersavatar
Bart M.
Lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 05 apr 2005, 16:18
Locatie: Sittard

Bericht door Bart M. »

Is inderdaad Höngen in Selfkant. De brug over de Saeffelerbeek bemachtigen was één van de doelen van Operation Blackcock.
Dictators die, like all men.
Desert Rat
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 26 nov 2005, 12:20

Bericht door Desert Rat »

Even topic omhoog halen :P

Deze maand precies 62 jaar geleden dat de operatie zich afspeelde.
Op 18 januari 1945 werden Echt en 't Hingen bevrijd door 2nd/Devons en 1/RTR (geciteerd uit Churchill's Desert Rats door Patrick Delaforce).

Misschien leuk om bij te houden wat dag tot dag werd bevrijd...
Alles wat te maken heeft met Operation Blackcock en 17th Airborne Division.
513th "Black Cat" Regiment
Sjoske
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 jul 2004, 00:14

Bericht door Sjoske »

leuk idee!

Is het boek al uit? Waar is het te krijgen?
cathaleine
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 jun 2006, 17:12

Bericht door cathaleine »

The book "Battle for the Roer Triangle" by Kevin Connor and Har Gootzen describes the relatively unknown Operation Blackcock, the clearing of the Heinsberg salient by the 21st Army Group in January 1945. This site supports the book by giving the reader a look inside.

You can order the book direct via Erskine Hospital (see http://www.erskine.org.uk). Contact person is Scott Fraser (scott.fraser@erskine.org.uk). For further information you can contact Har Gootzen (h.gootzen@hetnet.nl) or Kevin Connor (connorks@btinternet.com)
Plaats reactie