Operation Blackcock (Clearing of the Roer triangle)

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
screamingeagle90
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jul 2006, 13:36
Locatie: mofert

Operation Blackcock (Clearing of the Roer triangle)

Bericht door screamingeagle90 »

In dit topic kan men vertellen over Operation Blackcock.
Dit is een operatie die in o.a. in mijn dorp (Montfort) heeft plaatsgevonden en in andre delen van Limburg en Duitsland.
Graag wou ik verhalen horen van forumleden (buurtgenoten).
Onder verhalen bedoel ik:
-Feiten
-Meningen
-Ooggetuigen verslagen

Ook lijkt het me leuk om informatie te weten te komen over afgestortte vliegtuigen in het gebied waar deze operatie zich heeft afgespeeld.

De doelen van dit topic zijn:
- Met medeverzamelaars uit mijn regio in contact te komen.
- Informatie te delen.
- Van elkaar te leren.
Laatst gewijzigd door screamingeagle90 op 04 jan 2007, 00:50, 2 keer totaal gewijzigd.
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
Gebruikersavatar
screamingeagle90
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jul 2006, 13:36
Locatie: mofert

Bericht door screamingeagle90 »

gewijzigd*
Laatst gewijzigd door screamingeagle90 op 04 jan 2007, 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Bericht door Ivo Wilms »

Ik denk dat, als je ''betrouwbare'' informatie over dit incident wilt hebben je toch vooral met oudere mensen zult gaan moeten praten die dit hebben meegemaakt. Hoewel ik denk dat niet veel burgers erbij waren toen dit gebeurde.

Verder denk ik dat dit een interresant topic gaat worden. Vooral voor de mensen die in de regio wonen waar het zich heeft plaatsgevonden.

Om maar een beginnetje te maken aan dit topic zal ik vertellen wat een buurman me ooit verteld heeft.

Op een winternacht in '44 was een Duitse soldaat die gelegerd was in het boerderijhuis van mijn voormalige buurman de omgeving van St. Joost aan het verkennen of patrouilleren (niet bekent). Hij liep in de buurt van een beek die aan de rand van St. Joost stroomt. (De Vulische beak) Wat hij niet door had. Je voelt hem al aankomen. Hij is er rechtstreeks ingelopen. Zeiknat en steenkoud is hij teruggelopen naar het boerderijhuis van mijn voormalige buurman waar hij zich ging opwarmen. In de kelder zat de rest van zijn compagnie met de veldradio's, en boven zaten ook nog een paar soldaten die de coordinaten moesten doorgeven als er vijandelijke actieviteit was. Het was er dus erg druk.

Dit is één van de verhalen die mijn buurman vroeger vertelde.

Granaattreffers en kogelgaten waren tot op voorheen nog steeds te zien op het boerderijhuis. Een ijzeren paal die voor aan de weg stond was volop door een granaatscherf getroffen. Bij hem achter in 't hof waren tijdelijk 2 of 3 graven van Duitse soldaten gemaakt. Na de oorlog zijn deze weggehaald. Een blindgangergranaat heeft het boerderijhuis geraakt, deze is voorzichtig na de oorlog verwijderd. Tot op enkele jaren terug kon je nog volop granaatscherven achter in 't hof vinden.

Om maar een indicatie te geven hoe hard hier gevochten werd.
Laatst gewijzigd door Ivo Wilms op 26 jan 2007, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
screamingeagle90
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jul 2006, 13:36
Locatie: mofert

Bericht door screamingeagle90 »

Hey Ivo,

De info van de jager heb ik van een kennis die ze van een een ooggetuige heeft.
Er waren destijds 5 ooggetuiges waarvan er nog 1 leeft.
Verder moet ik zeggen dat het zeer mooie verhalen zijn hier uit de regio.
Er zullen misschien mensen zijn die me doorverwijzen naar deze site:
http://home.hetnet.nl/~h.gootzen/
Deze heb ik al grondig doorgelezen.
Het lijkt me leuk om verhalen te horen wat burgers hebben meegemaakt zoals hierboven genoemt
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Bericht door Ivo Wilms »

http://home.hetnet.nl/~h.gootzen/
Dit is inderdaad een zéér interresante site.

Ik kan me ook nog het verhaal herrineren van een ver familielid die ook in St. Joost heeft gewoont.

De strijd was in volle gang bezig, links zaten de Duitsers ingegraven, rechts de Britten. De burgers in St. Joost moesten worden geevacueerd van de lokale authoriteiten omdat er té hevig werd gevochten. Tussen de twee loopgraven door liep de kolom van burgers. Degene die me dit verteld heeft zegt nu nog steeds dat ze duizendste van een geluk hebben gehad. 'Granaten vlogen ons om de oren' Ook in een krantenknipsel dat ik eens heb gevonden staat een quote van een Duitse soldaat die de slag had overleefd: 'Sankt Joost war schrecklich.'

Gr, Ivo.
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
screamingeagle90
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jul 2006, 13:36
Locatie: mofert

Bericht door screamingeagle90 »

wederom een zeer mooi verhaal Ivo.
Hier uit blijkt weer wat het een hel moet zijn geweest.
De uitdrukking wat je zojuist gaf heb ik ook al vaker gehoord.
Ook zoals de beroemde uitspraak van het duitse opperbevel ''Sankt Joost sollt behalten werden''.
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
Gebruikersavatar
Bart M.
Lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 05 apr 2005, 16:18
Locatie: Sittard

Bericht door Bart M. »

Via de site van mr. Gootzen heb ik ook vele plaatsen bezocht die met Operation Blackcock te maken hebben.

Één daarvan is het gevechtsgebied nabij Lind/Stein. Op 18 januari 1945 werd hier een doorbraak geforceerd over de Saeffeler beek. Hier stierf ook de jongste VC winner van WOII (volledige verhaal is te vinden op de site van Har Gootzen)

Ik heb de plek bezocht in maart met de fiets en heb er eens rondgekeken. Spijtig genoeg had ik mijn camera niet bij me maar ik zal binnenkort weer eens terug gaan om te kijken wat er nog van de oorlog resteert.

Grappig genoeg deed ik langs het pad wel een oogvondst. Bij een molshoop lag deze scherf.
Afbeelding
De scherf is gedetermineerd als zijnde een scherf van een No. 119 deto afkomstig van een 25 ponder granaat.
Dictators die, like all men.
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Bericht door Ivo Wilms »

Dat is inderdaad een leuke oogvondst. Naast een akker hier in de buurt is een stukje bos waar destijds tanks hebben gestaan. Volgens mij Duitse tanks omdat in het veld ernaast gigantische hoeveelheden aan Britse ijzeren maar ook (zoals de jouwe) messing deto scherven zijn te vinden. Vorig jaar in de zomervakantie heb ik het veld eens gewoon doorgelopen. Resultaat: tientallen deto scherven, tientallen ijzeren scherven (natuurlijk laten liggen, wat heb je immers aan 10Kg oud ijzer) wat afvuurpatroonhulsjes en nog wat slaghoedjes. Toen stonden er asperges, nu is de akker geploegd. Binnenkort maar eens met de detector gaan kijken. Owja, als laatste vondst lag er een complete deto kop van een 25 Pndr smoke grenade die langs de rand van het bos was gegooid.

Gr Ivo.
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bart M.
Lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 05 apr 2005, 16:18
Locatie: Sittard

Bericht door Bart M. »

Misschien ook wel interessant voor dit topic is mijn Duitse staffkaart ( met dank aan de verzamelaar die hem verkocht aan mij). Blackcock gebied staat er niet geheel op maar wel grotendeels.

http://img297.imageshack.us/img297/1043/kaartxv4.jpg

http://img167.imageshack.us/img167/7389/hpim5295ae4.jpg
Dictators die, like all men.
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Bericht door Ivo Wilms »

Volgens mij is dat die kaart van Edgar. Ik had er ook op geboden maar achteraf bleek dat ik niet genoeg geld had. :( Maar ik denk dat hij (omdat jij in Sittard woont en Sittard op die kaart centraal staat) beter in jouw verzameling past. :)

Mvg Ivo.
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bart M.
Lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 05 apr 2005, 16:18
Locatie: Sittard

Bericht door Bart M. »

Deze kaart heb ik inderdaad van Edgar gekocht voor 33 euro. Ik ben er zelf heel erg blij mee en ik heb hem grondig bestudeert.
Dictators die, like all men.
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Bericht door Ivo Wilms »

Ik hoop ooit nog eens een kaart tegen te komen waar St. Joost op centraal staat. Of deze gemaakt zijn betwijfel ik. Maar je weet maar nooit. De kaart is inderdaad een leuke aanwinst voor je omdat jouw woonplaats er op centraal staat.

Gr Ivo.
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
screamingeagle90
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jul 2006, 13:36
Locatie: mofert

Bericht door screamingeagle90 »

de kaart is inderdaad erg mooi en zeer gedetaileerd vind ik :lol:
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
Desert Rat
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 26 nov 2005, 12:20

Bericht door Desert Rat »

Hallo,

erg mooie stafkaart heb je daar Bart :wink:
Ik ben benieuwd of er nog meer forumleden in deze regio wonen/geintereseerd zijn :)

Gr.Tom
Alles wat te maken heeft met Operation Blackcock en 17th Airborne Division.
513th "Black Cat" Regiment
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ehm, eventjes, hoe vertaal je precies de naam Blackcock? Ik heb iets in mijn hoofd, maar dat zal zéér waarschijnlijk niet kloppen.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Plaats reactie