Operation Blackcock (Clearing of the Roer triangle)

De gevechten en operaties tijdens WOII
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik denk dat zoiets puur te wijten is aan de tijdsdruk. Ik geloof dat hij iedere avond een paar uur aan zijn boek werkt. Probeer hem anders nog eens te mailen?
Gebruikersavatar
Bigshot
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 12 sep 2005, 21:03
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Bericht door Bigshot »

Zie ook mijn website: American-Divisions.com
Beste kinderen, jullie moeten later proberen de wereld zo mooi te maken als de gevallenen die voor jullie hadden willen maken! Prinses Wilhelmina (maart 1960)
Gebruikersavatar
Bart M.
Lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 05 apr 2005, 16:18
Locatie: Sittard

Bericht door Bart M. »

Heel interessant, dankuwel! Als ik wat meer tijd heb zal ik hem aandachtig doorlezen.
Dictators die, like all men.
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

screamingeagle90 schreef:ik heb dhr munnicks ook nog fotos gestuurd uit roermond gedurende de oorlog, alleen was na het opsturen van de fotos het contact verbroken :?
Sprak Eric deze avond en het beste kun je hem nogmaals een mailtje sturen, zoals Roel ook al aangaf. Ik stuur je nog wel even een pb hierover.
Het boek wordt zeker de moeite waard kan ik jullie vertellen.

Gr,

Richard
Gebruikersavatar
screamingeagle90
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jul 2006, 13:36
Locatie: mofert

Bericht door screamingeagle90 »

ik heb hem een mail gestuurd met de foto's :wink:
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
Gebruikersavatar
Sgt Fenne
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jun 2007, 11:07
Locatie: Mofert

vervolg operatie Blackcock

Bericht door Sgt Fenne »

Weet ook iemand iets over het vervolg van operatie Blackcock??
Half februari 1945 beschouwden de Britten operatie Blackcock als voltooid en werd het front overgenomen door de US 8th Armored Division. Deze hebben vervolgens nog een paar hevige gevechten geleverd in het noordelijkste puntje van de Roerdriehoek. Als hier iemand nog iets meer over weet te vertellen......................

Over de uniformen die de Duitsers in dit gebied droegen heb ik begrepen uit verhalen (ook van US veteranen) dat dit vanalles bij elkaar geraapt was. De FJ droegen veelal Luftwaffe kleding, maar er waren ook FJ die de FJ helm droegen, Fliegerbluse, Reversable jacks en broeken. Ik heb een foto met Duitse krijgsgevangenen die genomen is in Erkelenz, en volgens mij staat hier ook een Duitse soldaat op met jumptrousers en reversable jack
Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem
Contacteer:

Re: vervolg operatie Blackcock

Bericht door arneken »

Sgt Fenne schreef:Weet ook iemand iets over het vervolg van operatie Blackcock??
Als hier iemand nog iets meer over weet te vertellen......................
haalde ik van de site van de 8th armored division
17 Feb - received orders to relieve the British 7th Armored Div. (the Desert Rats) on 19 Feb.
23 Feb - Operation Grenade started. This operation was planned to cross the Roer River and to clear the area between it and the Rhine River. 26 Feb - CCR leads attack to capture Roermond, Holland. One platoon of Co. C, 58th AIB is cut off for nearly 24 hours until contact is made by Co. C, 7th AIB. CCR suffered 64 casualties during the operation.
26 Feb - The 35th Inf. Div. secures a bridgehead across the Roer and the 8th Armored begins crossing.
27 Feb - CCA crosses the Roer River via the Hilfarth Bridge which had been captured by the 35th Inf. Div. and headed for the town of Wegberg.
27 Feb - CCB moves through Sittard, Gangelt,Geilenkirchen, Randerath, and Brachlen to arrive at the Hilfarth Bridge.
27 Feb - 15th Cavalry Group (Mechanized) began relieving CCR in the Hiede Woods near Roermond and they began moving to the vicinity of Huckelhoven.
28 Feb - CCA tanks and infantry destroy fifteen pillboxes, capture Tetelrath, and cross the Swalm River.
28 Feb - CCB attacks and captures the towns of Arsbeck and Ober Kruchten
28 Feb - CCR joins up with CCA and they begin crossing the Roer River and move to assist the attack on Wegberg.
hier staan nog een paar mapjes en details van maart 1945
it's not how many you write but what you write in the books of history
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: vervolg operatie Blackcock

Bericht door Richard1976 »

Kampfgruppe Hübner en Müller bestonden uit: voor een deel fallschirmjäger (waarvan een groot deel nog nooit een sprong gemaakt had) en voor een deel uit grondpersoneel van de Luftwaffe, zoals van flakeenheden enz. Bijelkaar geschraapte onderdelen. Zo zal het met kleding ook gegaan zijn. Nooit echt in verdiept.
Als hoofddeksel werd de gewone stahlhelm, M43 Einheitsmutze of de FJ helm gedragen.
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Re: vervolg operatie Blackcock

Bericht door HMS Renown »

Richard1976 schreef:Kampfgruppe Hübner en Müller bestonden uit: voor een deel fallschirmjäger (waarvan een groot deel nog nooit een sprong gemaakt had) en voor een deel uit grondpersoneel van de Luftwaffe, zoals van flakeenheden enz. Bijelkaar geschraapte onderdelen. Zo zal het met kleding ook gegaan zijn. Nooit echt in verdiept.
Als hoofddeksel werd de gewone stahlhelm, M43 Einheitsmutze of de FJ helm gedragen.
Zijn de troepen van Muller niet opgeleid in Roermond?
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: vervolg operatie Blackcock

Bericht door Richard1976 »

HMS Renown schreef:
Richard1976 schreef:Kampfgruppe Hübner en Müller bestonden uit: voor een deel fallschirmjäger (waarvan een groot deel nog nooit een sprong gemaakt had) en voor een deel uit grondpersoneel van de Luftwaffe, zoals van flakeenheden enz. Bijelkaar geschraapte onderdelen. Zo zal het met kleding ook gegaan zijn. Nooit echt in verdiept.
Als hoofddeksel werd de gewone stahlhelm, M43 Einheitsmutze of de FJ helm gedragen.
Zijn de troepen van Muller niet opgeleid in Roermond?
Nooit van gehoord. Heb je hier bron(nen) voor? Zover bij mij bekend hebben ze een deel van hun opleiding in Groenlo (Overijssel) gehad, maar niet in Roermond.
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Re: vervolg operatie Blackcock

Bericht door HMS Renown »

HMS Renown schreef:
Richard1976 schreef:Kampfgruppe Hübner en Müller bestonden uit: voor een deel fallschirmjäger (waarvan een groot deel nog nooit een sprong gemaakt had) en voor een deel uit grondpersoneel van de Luftwaffe, zoals van flakeenheden enz. Bijelkaar geschraapte onderdelen. Zo zal het met kleding ook gegaan zijn. Nooit echt in verdiept.
Als hoofddeksel werd de gewone stahlhelm, M43 Einheitsmutze of de FJ helm gedragen.
Zijn de troepen van Muller niet opgeleid in Roermond?
Het fallschermgedeelte van een zekere Muller was opgeleid in Roermond meende ik. Ze zijn toen van hun opleiding meteen naar de slag om Hechtel gestuurd om Hechtel leeg te vegen en om het regiment van majoor Grassmel te ondersteunen.
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: vervolg operatie Blackcock

Bericht door Richard1976 »

HMS Renown schreef:Het fallschermgedeelte van een zekere Muller was opgeleid in Roermond meende ik. Ze zijn toen van hun opleiding meteen naar de slag om Hechtel gestuurd om Hechtel leeg te vegen en om het regiment van majoor Grassmel te ondersteunen.
In het begin van september 1944 zijn veel fallschirmjäger battalions (1ste Fallschirm-Armee) vanuit Duitsland per trein in o.a. Roermond aangekomen en moesten van hieruit naar o.a. Hechtel in Belgie marcheren. Deze battalions hadden in Duitsland hun opleiding gehad en werden in de strijd gegooid om het gat in de Duitse linies, welke onstaan was in Belgisch Limburg, te dichten. Of Hauptmann Müller hierbij was weet ik niet. Misschien geeft dit boek daar een antwoord op. Ik ken het boek verder niet, maar lijkt mij wel een interessant boek als je meer over de slag om Hechtel wilt weten.
Nu maar weer terug naar de operatie waar het in dit topic over gaat.
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Re: vervolg operatie Blackcock

Bericht door HMS Renown »

Richard1976 schreef:
HMS Renown schreef:Het fallschermgedeelte van een zekere Muller was opgeleid in Roermond meende ik. Ze zijn toen van hun opleiding meteen naar de slag om Hechtel gestuurd om Hechtel leeg te vegen en om het regiment van majoor Grassmel te ondersteunen.
In het begin van september 1944 zijn veel fallschirmjäger battalions (1ste Fallschirm-Armee) vanuit Duitsland per trein in o.a. Roermond aangekomen en moesten van hieruit naar o.a. Hechtel in Belgie marcheren. Deze battalions hadden in Duitsland hun opleiding gehad en werden in de strijd gegooid om het gat in de Duitse linies, welke onstaan was in Belgisch Limburg, te dichten. Of Hauptmann Müller hierbij was weet ik niet. Misschien geeft dit boek daar een antwoord op. Ik ken het boek verder niet, maar lijkt mij wel een interessant boek als je meer over de slag om Hechtel wilt weten.
Nu maar weer terug naar de operatie waar het in dit topic over gaat.
Ik ken de slag om Hechtel en heb het boek thuis liggen en ja Hauptmann Muller was in de slag betrokken hij is er zelfs gewond in geraakt.

Maar goed back on topic.
Gebruikersavatar
screamingeagle90
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jul 2006, 13:36
Locatie: mofert

Re: Operation Blackcock (Clearing of the Roer triangle)

Bericht door screamingeagle90 »

http://roermond19391945.yourbb.nl/

voor geintresseerden :)
wanneer iemand nog iets weet over operation blackcock laat maar horen!
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Operation Blackcock (Clearing of the Roer triangle)

Bericht door Richard1976 »

screamingeagle90 schreef:http://roermond19391945.yourbb.nl/

voor geintresseerden :)
wanneer iemand nog iets weet over operation blackcock laat maar horen!
8) Thumbs up
Plaats reactie