Operation Blackcock (Clearing of the Roer triangle)

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

screamingeagle90 schreef:Nu is mijn vraag of er SS en Hitlerjugend soldaten in St.joost hebben gevochten.
Ik wist wel dat er jonge soldaten meevochten in st.joost maar ik heb nooit gedacht dat er SS eenheden hier zouden zijn geweest :?
Kijk nu komt er wat meer diepgang in dit topic.

Zover ik weet waren er alleen maar reguliere Wehrmachttroepen en Fallschirmjäger in de Roerdriehoek gelegerd. Wat wel zo is, is dat de 176e infantrie divisie toendertijd onder het XII SS korps viel. De 183e Volksgrenadiers divisie hoogstwaarschijnlijk ook, maar dat moet ik even nakijken.
Het boek D-Day in Midden Limburg is een mooi boek (2 delen) en hoort in elke verzameling oorlogsboeken over Limburg thuis, maar het heeft z'n tekortkomingen.
Gebruikersavatar
Bart M.
Lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 05 apr 2005, 16:18
Locatie: Sittard

Bericht door Bart M. »

Vandaar mijn vraag, de 183e en de 176e vielen beide onder het commando van het XIIe SS korps. D-Day in Limburg is een mooi boek. Spijtig dat ik alleen deel 1 heb weten te bemachtigen. Voor deel 2 ben ik nog rond aan het kijken.
Dictators die, like all men.
Gebruikersavatar
screamingeagle90
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jul 2006, 13:36
Locatie: mofert

Bericht door screamingeagle90 »

Ik heb beide delen eens van een kennis geleent en gelezen, staat veel handige info in, maar zou het dus kunnen dat er ss eenheden in de roer driehoek gelegerd zaten?
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
Sjoske
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 jul 2004, 00:14

Bericht door Sjoske »

Shaft schreef: Het boek D-Day in Midden Limburg is een mooi boek (2 delen)
Waar is dat te krijgen? heb je wellicht een nummer zodat het te bestellen is?
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

Sjoske schreef:
Shaft schreef: Het boek D-Day in Midden Limburg is een mooi boek (2 delen)
Waar is dat te krijgen? heb je wellicht een nummer zodat het te bestellen is?
Dit zijn speciale uitgave die in 1985 door Dagblad De Limburger zijn uitgegeven. Kijk eens op marktplaats of zo. Staan ze nog weleens op.
Sjoske
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 jul 2004, 00:14

Bericht door Sjoske »

thanks.

Heb er al een setje gevonden bij boekhandel.
Sjoske
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 jul 2004, 00:14

Bericht door Sjoske »

Shaft schreef:
Zover ik weet waren er alleen maar reguliere Wehrmachttroepen en Fallschirmjäger in de Roerdriehoek gelegerd. Wat wel zo is, is dat de 176e infantrie divisie toendertijd onder het XII SS korps viel. De 183e Volksgrenadiers divisie hoogstwaarschijnlijk ook, maar dat moet ik even nakijken.
wellicht dat de Fallschirmjäger als ss werden aangezien, in roermond hebben ze in ieder geval een enrome terreur uitgevoerd.
Gebruikersavatar
screamingeagle90
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jul 2006, 13:36
Locatie: mofert

Bericht door screamingeagle90 »

ja, misschien dat ze daarom als gehaat staan omschreven :wink:
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
Sjoske
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 jul 2004, 00:14

Bericht door Sjoske »

goh :wink:

heb het boek van van heemkunde vereniging Roerstreek inmiddels maar weer even opgezocht. Is uit 1985 met op voorzijde de pentekening van de tanks in Linne. Inscannen gaat niet lukken, zijn iets van 65 pagina. In het jaarboek van 1970 zou ook een flink stuk staan, dat heb ik helaas niet.


(huisarts in de frontlinie is inmiddels ook besteld trouwens)
Gebruikersavatar
screamingeagle90
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jul 2006, 13:36
Locatie: mofert

Bericht door screamingeagle90 »

Huisarts in de frontlinie is echt een aanrader voor iedereen die in het gebied woont waar Operation Blackcock zich heeft afgespeeld.
Ik heb geen heemkunde boeken :(
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

screamingeagle90 schreef:maar zou het dus kunnen dat er ss eenheden in de roer driehoek gelegerd zaten?

Heb nog even snel wat doorgelezen, maar kan niets vinden waaruit blijkt dat er tijdens operation Blackcock SS troepen in de Roerdriehoek aanwezig waren. De 183ste en de 176ste infantrie divisies waren gewoon reguliere troepen, maar waren wel in het XII SS korps ingedeeld.

Wel in de laatste maanden van 1944 waren er SS troepen in de Roerdriehoek. Bijv de 9e en 10e SS panzerdivisies.
Sjoske schreef:wellicht dat de Fallschirmjäger als ss werden aangezien
Dit zou goed mogelijk kunnen zijn.
Sjoske
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 jul 2004, 00:14

Bericht door Sjoske »

heb vanalles doorgelezen en nog wat gezocht op internet maar niets daarvan terug kunnen vinden.
Gebruikersavatar
Bart M.
Lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 05 apr 2005, 16:18
Locatie: Sittard

Bericht door Bart M. »

Ook hoeven die kleine soldaatjes nog geen Hitlerjugend te zijn. In 1945 werden ook al jongens van 14 bij de Wehrmacht gevoegt.
Dictators die, like all men.
Gebruikersavatar
screamingeagle90
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jul 2006, 13:36
Locatie: mofert

Bericht door screamingeagle90 »

hier heb je gelijk in.
Waarschijnlijk heeft de lokale bevolking de fallschirmjägers voor SS aangezien vanwege hun andere model helmen dan de normale duitse legers, de hitlerjugend zullen dan wel zoals hier boven word genoemd zeer jonge wehrmachtsoldaten zijn.
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

screamingeagle90 schreef:nog een verhaal van een evacuee in st.joost:
In haar oorlogsmemoires schrijft Truus: „Boer Coenen bracht ons vanuit Melick met paard en wagen door de sneeuw naar een oom en tante in Sint Joost. Op een gegeven moment kregen we inkwartiering van enkele gehate Duitse SS-ers. Mijn vader en oom hadden een grote bunker gemaakt, verstevigd met dikke dennebomen. Als er alarm was, kwamen de SS-ers in de bunker schuilen. Zij hadden veel lof voor de degelijkheid waarmee onze schuilplaats was gebouwd. Mijn vader beweerde steeds dat de SS-ers wel eens te veel aandacht voor de bunker konden hebben. En ja hoor, 's avonds kregen we bericht dat de bunker ontruimd moest worden voor de Wehrmacht".
Iets wat me opvalt is dat de vader en oom niet ondergedoken zaten, maar tijdens alarm samen met de "gehate" SS'ers in een bunker zaten? De Grüne Polizei maakten toendertijd jacht op mannen tussen de 16 en 60 jaar voor het verrichten van schanswerk.

Dit stukje tekst staat nog voor het gequote deel van screamingeagle90.
Truus Gerrits-Lausen (51) uit Echt was als kind van elf jaar ooggetuige van de helse bevrijdingsstrijd in Sint Joost

Ze was dus 11 jaar ten tijde van Operation Blackcock. Aan te nemen is dan dat haar vader in de leeftijd tussen 16 en 60 jaar was. Iemand misschien een idee?
Plaats reactie