Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ivo Wilms schreef:Ik hoop ooit nog eens een kaart tegen te komen waar St. Joost op centraal staat. Of deze gemaakt zijn betwijfel ik. Maar je weet maar nooit. De kaart is inderdaad een leuke aanwinst voor je omdat jouw woonplaats er op centraal staat.
Gr Ivo.
Die zijn volgens mij idd niet gemaakt. Dichtste in de buurt komt waarschijnlijk Roermond.
screamingeagle90 schreef:haha lijkt me sterk dat ze het operatie zwarte lul zouden noemen
Is overigens een naoorlogse vertaling van black cock. Even ter informatie.
Op wat munitiekisten en flink wat bodemvondsten (hulzen, kogelpunten, granaat en detoscherven, crashmateriaal Short Stirling, enz enz) na eigenlijk niets nee. En wat Duits muntgeld.
hmmm net zoals Ivo zegt wat hulzen, kogelpunten, granaatscherven, detoscherven.
Verder uit mijn hoofd nog een embleem van rifle brigade, mortierstaartje en zo wat klein spul. Het zit nu allemaal in dozen, maar heb wel overal bij gezet waar het vandaan komt. Als de kamer klaar is maak ik wel wat foto's, ook van de poppen.
Mvg Tom
Alles wat te maken heeft met Operation Blackcock en 17th Airborne Division.
513th "Black Cat" Regiment
Operation Blackcock is een van mijn favoriete operaties tijdens de tweede wereldoorlog. Helaas een klein jaartje niet meer mijn aandacht gekregen door het amerikaanse avontuur waar ik me nu mee bezig hou.
Weet iemand of het boek van dhr Gootzen al te krijgen is?
Voor de geïnteresseerden, dit zijn foto's die ik een tijdje terug heb gemaakt van een klein Duits kerkhofje met slachtoffers van de oorlog. Er liggen ruim 30 gesneuvelden. Ongeveer 5 minuten fietsen van mijn huis in het dorpje Wehr (DUI)
Deze foto is afgelopen woensdag nog gemaakt door mij voor de praktische opdracht Geschiedenis (Marc in beeld, neefje van Har Gootzen). Links loopt de rij graven nog door. 1 grafsteen voor 2 doden telkens. De begraafplaats is flink opgeknapt sinds de vorige keer dat ik er was (bovenste foto). Elk graf had zelfs een bloemstuk en op de herinneringsplaat was een krans gelegt.
Interresante foto's. Ik vind dat Duitse oorlogskerkhoven altijd ietwat meer soberder overkomen dan geallieerde, dit zal wel o.a. met de omgeving en de kleur van de kruizen te maken hebben.
Ik ben een paar jaar terug in normandië op een duitse begraafplaats geweest, ik zal eens voor foto's zoeken.
Alhoewel we nu een beetje off-topic gaan....
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
screamingeagle90 schreef:Ik ben een paar jaar terug in normandië op een duitse begraafplaats geweest, ik zal eens voor foto's zoeken.
Alhoewel we nu een beetje off-topic gaan....
Je kan de foto's dan beter even plaatsen in het "Afbeeldingen" gedeelte Dan gaan we niet té ver off-topic.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route" The Lorraine offensive 1944
in een jaarboek(geloof 1985) van de heemkundevereniging van de roerstreek staat ook een uitgebreid verslag van operation Blackcock. Ik weet dat dit vroeger in st. O'berg te krijgen was in het museum.