operatie amherst

De gevechten en operaties tijdens WOII
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

operatie amherst

Bericht door special air service »

wie kan me meer vertellen over operatie amherst? het liefst de droppinggebieden (rond welke dorpen)
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Re: operatie amherst

Bericht door PPL »

special air service schreef:wie kan me meer vertellen over operatie amherst? het liefst de droppinggebieden (rond welke dorpen)
Wikipedia schreef:During World War II, Operation Amherst was a Free French SAS attack designed to capture intact Dutch canals, bridges and airfields.

The operation began with the paradrop of seven hundred Special Air Service troopers of 3 and 4 SAS (French) on the night of the 7 April 1945. The teams spread out to capture and protect key facilities from the Germans. Advancing Canadian troops of the 8th Reconnaissance Regiment quickly relieved the isolated French SAS.
Gedurende de Tweede Wereldoorlog was operatie Amherst een SAS aanval door vrije Fransen.
Doel was om Nederlandse kanalen, bruggen en luchtvelden intact in handen te krijgen.

De operatie begon met een luchtlanding van 700 Special Air Service Soldaten van SAS 3 en SAS 4 (Fransen) in de nacht van 7 april 1945.
De teams verspreidden zich om belangrijke faciliteiten op de Duisters te veroveren en vervolgens te beschermen.
Oprukkende Canadese troepen van het 8e Verkennings regiment kwamen de geisoleerde Fransen al snel aflossen.

Bron Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Amherst
(Sorry voor de gebrekkige vertaling, ik zit op mijn werk en deed het even snel.)

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Bericht door special air service »

ok dank je
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Je kan hier ff kijken. Het is dan wel voor een scenario voor 1/72 miniaturen, maar er zit vast wel wat bruikbaars tussen.

http://www.gwhobby.net/forum/index.php?topic=663.0
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Bericht door special air service »

yep ik heb er wat aan :)
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Bericht door special air service »

heeft ook iemand een kaart met droppingzones?? kan niks vinden. (of moet een boek over de operatie kopen 25 euro :| )
Gebruikersavatar
Hell-Fire
Lid
Berichten: 706
Lid geworden op: 19 aug 2004, 11:35
Locatie: Almere, Nederland

Bericht door Hell-Fire »

special air service schreef:heeft ook iemand een kaart met droppingzones?? kan niks vinden. (of moet een boek over de operatie kopen 25 euro :| )
Af en toe moet je er wat voor overhebben :wink: , maar bedoel je het boek "Operatie Amherst" die je onder andere bij het Airborne museum kan kopen ?
"Das gibt`s doch nicht, schnee im september, dass müssen Fallschirmjäger sein."
A German Officer on 17-09-`44

Tommy-Talk.com
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Bericht door special air service »

zal best kunnen dat je die daar kan kopen. volgens mij ook wel in gewone boekhandel
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Bericht door special air service »

heeft iemand het boek over operatie amherst? zo ja staan er ook droppingzones in?
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Koop gewoon het boek.
Koop gewoon zoveel mogelijk boeken over de oorlog als je er echt intresse in hebt.
De aanschaf van een boek is nooit weggegooid geld.
Lezen is cool. :yes:
Mvg/Best regards, Sipke
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Bericht door special air service »

heb dus laatst heb boek gevonden in de bieb en er stond jammergenoeg niks in. ik probeer nu wel via een historishe vereniging uit het dorp wat luchtfoto's te krijgen uit 44/45. mocht iemand een luchtfoto of stafkaart hebben van het gebied rond norg en peest. dan is ie zeer welkom. (ik koop hem uiteraard) of als ik hem mag bekijken is ook goed.
Gebruikersavatar
Jumposaurus
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2007, 18:47

Re: operatie amherst

Bericht door Jumposaurus »

special air service schreef:wie kan me meer vertellen over operatie amherst? het liefst de droppinggebieden (rond welke dorpen)
In het boek Operatie Amherst door Roger Falmand en J.H. Jansen is alles te vindenISBN 90-5352-770-2

Droppingen ten oosten van Westerbork oost en zuid oost van Elp; oost van Orvelte en oost van Garminge en Witteveen. totaal 20 2e RCP 4 SAS en 24 sticks 3e RCP3 SAS
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Bericht door special air service »

oke, dan moet ik het boek toch nog weer een keer door lezen. bedankt :wink:
Ergens in Nederland
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 28 jun 2007, 09:50
Locatie: Emmen
Contacteer:

Bodemvondsten Amherst en meer

Bericht door Ergens in Nederland »

Ik heb wat spullen uit Borger, Eesergroen en Spier die afkomstig zijn van de SAS mannen..... En verder heb ik gezocht bij Gieten enkele jaren geleden. (niets gevonden)....

Heb jij al verder wat ontdekt?

Groet Erik

http://www.ergensinnederland1939-1945.nl
Laat WOII de laatste zijn geweest...... Respecteer iedereen!
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Bericht door special air service »

ik heb verder niet veel meer gevonden laatste tijd lag het zoeken ook stil.
hier in de buurt hoef je eigenlijk ook niet meer te zoeken de EOD is zeer actief (al heel lang) en je hebt verboden gebieden :( ik ben nog wel op zoek naar een kazemat achter huis vesta vlak bij de munitie opslag tussen norg en donderen. er moet daar ook nog een schietbaan zijn met wat bunkertjes. zoeken ligt nu stil school neemt te veel tijd in. hopelijk binnenkoert weer eens kijken.

(wel op de open dag op vliegveld eelde geweest in teken van operatie amherst.)

het probleem zit hier dat er eigenlijk niks bekent is. ik had op de open dag de veteranen kunnen vragen. maar geen kans om ze even te spreken. en mijn frans.. laten we daar maar niet over beginnen.


edit: mocht je hier gaan lopen zoeken met een detector bijv. en ze zien je ben je zwaar de pineut.
Plaats reactie