Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Had het Britse leger Caen op de eerste dag kunnen veroveren?
Volgens Bradley wel:
Toen ik de mogelijkheid kreeg om de D-day operaties van Dempsey te bestuderen, was ik behoorlijk teleurgesteld.
Er was een duidelijk bewijs dat met wat meer inspanning het Britse tweede leger op 6 juni meer grondgebied landinwaarts had kunnen veroveren."
had gekunt maar je weet nooit wat je te wachten. op de avond van 6 juni kregen de duitsers weer versterkingen de 21e panzer divisie en 12e SS hitlerjugend. en daar kwam je niet zo makkelijk doorheen. SSers vochten tot het uiterste en een panzer divisie. 1 ding je weet nooit of je iets sneller had kunnen veroveren. alles kan meespelen. je had ook kunnen vragen kon de invasie in normandie niet eerder?
het was denk ik praktisch onmogelijk als je zou denken wat ze die dag al hadden doorgestaan en dan ontbrak denk ik wel eens de moed om nog een ss panzer divisie te aanvallen. ook het feit dat ze toch wel veel verliezen hadden geleden en ieder moment een serieuze tegenaanval verwachtten (die uiteindelijk lang op zich liet wachten) en tegen de tijd dat ze uigeruste en georganisserd waren waren da duitsers dat ook.
it's not how many you write but what you write in the books of history
arneken schreef:het was denk ik praktisch onmogelijk als je zou denken wat ze die dag al hadden doorgestaan en dan ontbrak denk ik wel eens de moed om nog een ss panzer divisie te aanvallen. ook het feit dat ze toch wel veel verliezen hadden geleden en ieder moment een serieuze tegenaanval verwachtten (die uiteindelijk lang op zich liet wachten) en tegen de tijd dat ze uigeruste en georganisserd waren waren da duitsers dat ook.
Met alle respect voor de soldaten die deelnamen aan de landing, maar veel moeilijkheden leverden de landingen in de Britse sectoren niet op en veel verliezen leden ze ook al niet. Met een mentaliteit van "ja mannen, we zijn op 't strand geraakt, 't is goed geweest voor vandaag" kom je niet ver. De inname van Caen op dag 1 lijkt mij zeker geen onmogelijke opgave en ware zeker wenselijk geweest.
arneken schreef:echter zelf patton en eisenhower zeiden later dat het een onmogelijke taak was geweest.
Gezien het plan was het idd vrij onmogelijk. Maar als de nadruk van de operatie op de sector Caen had gelegen, was het mss anders geweest. Ik bedoel daarmee dat de troepen die de landing zelf uitvoeren dan onmiddellijk de weg vrij maken (strand en onmiddellijke omgeving zuiveren van Duitsers, obstakels opruimen, e.d.m.), waarop vervolgens een stuk of drie nieuwe divisies aan land worden gezet (dezelfde dag nog), waaronder een pantserdivisie, die dan meteen oprukken richting Caen, terwijl de landingstroepen van de eerste golven, tezamen met de Britse 6e luchtlandingsdivisie de flanken beschermen. Dit zou dan natuurlijk ten koste gaan van de Amerikaanse sectoren, maar die schade kan ingehaald worden de daaropvolgende dagen, terwijl rond Caen een verdedigende positie wordt ingenomen.
ja dan kon het geloof ik wel. maar het blijft speculeren. ik weet het niet je had wel 2 duitse pantserdivisies dan tegen 1 (hitlerjugend mogen dan jonkies zijn. ze vuren ook terug).
arneken schreef:ja dan kon het geloof ik wel. maar het blijft speculeren. ik weet het niet je had wel 2 duitse pantserdivisies dan tegen 1 (hitlerjugend mogen dan jonkies zijn. ze vuren ook terug).
Mits goede ondersteuning vanuit de lucht en vanaf oorlogschepen mogen die Duitse eenheden geen onoverkomelijke hindernis vormen, te meer daar ze op de eerste dag nog geen gecoördineerde tegenaanval in mekaar konden steken.
het blijft moeilijk om te zeggen wat de uitkomst zou zijn geweest. hitler was erop gebrand om caen in duitse handen te houden zoals blijkt ui onderstaande tekst:
De vlakte van Caen tot Falaise, die zich voor het Britse 2de leger uitstrekte, bestond uit golvende akkers en weiden. Het was een open droog en stevig terrein, ideaal voor acties met tanks. Het nadeel was dat de Duitsers dit wisten en er alles aan deden om de geallieerden er vandaan te houden. Het Duitse opperbevel concentreerde de sterkste divisies en het grootste deel van de beschikbare pantsertroepen, in totaal 7,5 divisie, tegen eind juni rond Caen en bereidde zich voor op een zware strijd om deze belangrijke stad te behouden.
arneken schreef:het blijft moeilijk om te zeggen wat de uitkomst zou zijn geweest. hitler was erop gebrand om caen in duitse handen te houden zoals blijkt ui onderstaande tekst:
De vlakte van Caen tot Falaise, die zich voor het Britse 2de leger uitstrekte, bestond uit golvende akkers en weiden. Het was een open droog en stevig terrein, ideaal voor acties met tanks. Het nadeel was dat de Duitsers dit wisten en er alles aan deden om de geallieerden er vandaan te houden. Het Duitse opperbevel concentreerde de sterkste divisies en het grootste deel van de beschikbare pantsertroepen, in totaal 7,5 divisie, tegen eind juni rond Caen en bereidde zich voor op een zware strijd om deze belangrijke stad te behouden.
1) De vlakte van Caen tot Falaise? M.a.w. ten zuiden van Caen?
2) Hier hebben we het al over eind juni hé. Is volgens mij eerder een indicatie dat de stad gemakkelijker met een snelle verrassingsaanval kon zijn veroverd.
arneken schreef:het was denk ik praktisch onmogelijk als je zou denken wat ze die dag al hadden doorgestaan en dan ontbrak denk ik wel eens de moed om nog een ss panzer divisie te aanvallen. ook het feit dat ze toch wel veel verliezen hadden geleden en ieder moment een serieuze tegenaanval verwachtten (die uiteindelijk lang op zich liet wachten) en tegen de tijd dat ze uigeruste en georganisserd waren waren da duitsers dat ook.
Met alle respect voor de soldaten die deelnamen aan de landing, maar veel moeilijkheden leverden de landingen in de Britse sectoren niet op en veel verliezen leden ze ook al niet. Met een mentaliteit van "ja mannen, we zijn op 't strand geraakt, 't is goed geweest voor vandaag" kom je niet ver. De inname van Caen op dag 1 lijkt mij zeker geen onmogelijke opgave en ware zeker wenselijk geweest.
Omaha Beach was het lastigste ja en ze hadden zelfs nog geluk met de zee dat ze eb was want het 3de Reich hoopte erop dat ze op vloed gingen komen.. En het komt ook vooral door de Sherman DD tank er verdwenen meer DD's in de zee dan op het land (Vanwege de te lange afstand vooral en de te hoge golven). En de bombardementen die de Naval Guns deden kwamen vooral Inlands terecht en niet op het strand zodus de Duitse lijn bleef intact en de meeste werden gewoon neergeschoten het was gewoon "Sitting Ducks" + door het water was heel hun uniform nat en vol met zand.
Voor een diepgravend en gedetailleerd antwoord zou je eigenlijk "Decision in Normandy, The Real Story of Montgomery and the Allied Campaign" van Carlo D'Este moeten lezen. Naast de belangrijke vraag "hadden de Geallieerden op de eerste dag Caen kunnen veroveren?" wordt ook nog de vraag "wílden de Geallieerden (of beter: wilde Montgomery) op de eerste dag dag Caen veroveren?" door Carlo D'Este beantwoord. En een logische vraag die kan worden gesteld nadat beide eerdergenoemde vragen zijn beantwoord is "had de verovering van Caen op de eerste dag veel verschil voor de hele campagne uitgemaakt en zo ja, wát voor verschil?"
Zo roept de ene vraag de andere vraag weer op. En dit soort vragen (de "what if's") is altijd moeilijk te beantwoorden.