Had Caen op de eerste dag van D-day verovert kunnen worden?
- Goof
- Lid
-
- Lid
Hebben de Britten (mischien afgezien van El Alamein en de eerste tegenaanval tegen de Italianen) ooit wel eens een instant succesvol offensief voor elkaar gekregen? Volgens mij hadden ze een chronisch gebrek aan inigatief.
British soldier in Normandy:
When the RAF appears the Germans look for cover.
When the Luftwaffe appears we look for cover.
When the USAF coms EVERYONE runs for cover!!
-
- Lid
-
- Lid
Ja, daar heb je wel gelijk in. Ik bedoel het Britse leger.
Zo is Montgomery zwaar overschat. Sinds El Alamein (en daar borduurde hij voort op het werk van z'n voorganger) heeft die niks bijzonders tot stand gebracht.
Zo is Montgomery zwaar overschat. Sinds El Alamein (en daar borduurde hij voort op het werk van z'n voorganger) heeft die niks bijzonders tot stand gebracht.
-
- Lid
-
- Lid
Ja inderdaad. maar die aanval werd niet door Montgomery geleid. Ik zei in een eerdere post al dat dit een van de weinige instant succesvolle Britse aanvallen was. (En het Italiaanse leger was niet bepaald het beste leger, ahum).
-
- Lid
-
- Lid
- arneken
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
Ja lekker makkelijk, ik kan nu ook in 1 dag van de Belgische grens helemaal naar Arnhem rijden om daar de John Frost Brug over te stekenGoof schreef:Ja, ze zouden Caen de eerste dag hebben kunnen veroveren. Probleem was dat er Duitse verdediging was. Zonder die verdediging was het ongetwijfeld gelukt.

Het is oorlog dan gebeurt het nog wel eens dat de tegenstander een verdedigingslinie opzet o.i.d
Mvg
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
- arneken
- Lid
- Contacteer:
ja maar caen was dan ook wel goed verdedigd niet? de duitsers wist ook wel al s de geallieerden caen in handen hadden dat de aanvoer van de geallieerden groter werd. er werd verbeten gevochten en het waren ss-troepen. die versla je niet in 1-2-3.Brian schreef:Ja lekker makkelijk, ik kan nu ook in 1 dag van de Belgische grens helemaal naar Arnhem rijden om daar de John Frost Brug over te stekenGoof schreef:Ja, ze zouden Caen de eerste dag hebben kunnen veroveren. Probleem was dat er Duitse verdediging was. Zonder die verdediging was het ongetwijfeld gelukt.En als ik wil ook nog vanuit Oosterbeek...
Dat was in september '44 ook wel wat lastiger...
Het is oorlog dan gebeurt het nog wel eens dat de tegenstander een verdedigingslinie opzet o.i.d
Mvg
it's not how many you write but what you write in the books of history
-
- Lid
En dat is precies wat ik ermee probeer te zeggen! Hoe Goof het in zijn post bracht, deed mij denken: He toevallig stonden er wat Duitsers in de weg..., iets wat mij dus meer dan logisch lijkt in een oorlog!
Maar ik denk inderdaad dat het zeer moeilijk zou zijn geweest om gelijk een grootschalige aanval op Caen uit te voeren op de 6e juni... Het is natuurlijk wel zo, de mannen zijn net geland, en hoe je het ook wend of keert om daaarna nog een mars van 12 km uit te voeren én dan nog eens een stad in te moeten nemen, lijkt mij niet onmogelijk maar zeer onwaarschijnlijk...
Ik vergelijk dit maar even met Arnhem, hoewel de geallieerden zonder problemen aan land zijn gekomen, hebben de Duitsers genoeg tijd om een verdediging op te zetten. Ik ken de situatie rond Caen niet zo heel goed uit het hoofd -volgens mij bevonden zich er een Panzer- (21st?) en een SS divisie Hitlerjugend- die je inderdaad niet in 1 dag op de kniën krijgt, wat ook wel gebleken is.
Maar ik denk inderdaad dat het zeer moeilijk zou zijn geweest om gelijk een grootschalige aanval op Caen uit te voeren op de 6e juni... Het is natuurlijk wel zo, de mannen zijn net geland, en hoe je het ook wend of keert om daaarna nog een mars van 12 km uit te voeren én dan nog eens een stad in te moeten nemen, lijkt mij niet onmogelijk maar zeer onwaarschijnlijk...
Ik vergelijk dit maar even met Arnhem, hoewel de geallieerden zonder problemen aan land zijn gekomen, hebben de Duitsers genoeg tijd om een verdediging op te zetten. Ik ken de situatie rond Caen niet zo heel goed uit het hoofd -volgens mij bevonden zich er een Panzer- (21st?) en een SS divisie Hitlerjugend- die je inderdaad niet in 1 dag op de kniën krijgt, wat ook wel gebleken is.
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
-
- Lid
- Contacteer:
Caen...Caen... Caen...Caen is een stad. Hoofddoel was het vliegveld van Carpiquet, ten oosten van Caen, om directe luchtsteun te kunnen leveren aan de landingen.
Als ons aller Monty de luchtstrijdkrachten die de Orne-bruggen veroverden gedropt had op het vliegveld van Carpiquet had Caen kunnen blijven voor wat het was....Een stad.
Als ons aller Monty de luchtstrijdkrachten die de Orne-bruggen veroverden gedropt had op het vliegveld van Carpiquet had Caen kunnen blijven voor wat het was....Een stad.