Had Caen op de eerste dag van D-day verovert kunnen worden?

De gevechten en operaties tijdens WOII
Goof
Lid

Bericht door Goof »

Ja, ze zouden Caen de eerste dag hebben kunnen veroveren. Probleem was dat er Duitse verdediging was. Zonder die verdediging was het ongetwijfeld gelukt.
Wie uit de geschiedenis niets leert moet dulden dat deze zich steeds herhaalt.
MJK
Lid

Bericht door MJK »

Hebben de Britten (mischien afgezien van El Alamein en de eerste tegenaanval tegen de Italianen) ooit wel eens een instant succesvol offensief voor elkaar gekregen? Volgens mij hadden ze een chronisch gebrek aan inigatief.
British soldier in Normandy:

When the RAF appears the Germans look for cover.
When the Luftwaffe appears we look for cover.
When the USAF coms EVERYONE runs for cover!!
HMS Renown
Lid

Bericht door HMS Renown »

In de lucht en op zee hebben ze toch enkele mooie resultaten geboekt.
MJK
Lid

Bericht door MJK »

Ja, daar heb je wel gelijk in. Ik bedoel het Britse leger.
Zo is Montgomery zwaar overschat. Sinds El Alamein (en daar borduurde hij voort op het werk van z'n voorganger) heeft die niks bijzonders tot stand gebracht.

HMS Renown
Lid

MJK schreef:Ja, daar heb je wel gelijk in. Ik bedoel het Britse leger.
Zo is Montgomery zwaar overschat. Sinds El Alamein (en daar borduurde hij voort op het werk van z'n voorganger) heeft die niks bijzonders tot stand gebracht.
De tegenaanval op het Italiaanse leger was anders wel overweldigend.
MJK
Lid

Bericht door MJK »

Ja inderdaad. maar die aanval werd niet door Montgomery geleid. Ik zei in een eerdere post al dat dit een van de weinige instant succesvolle Britse aanvallen was. (En het Italiaanse leger was niet bepaald het beste leger, ahum).

Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

De Britten hebben in Birma de Japanners tegengehouden en enigszins teruggeslagen.
HMS Renown
Lid

MJK schreef:Ja inderdaad. maar die aanval werd niet door Montgomery geleid. Ik zei in een eerdere post al dat dit een van de weinige instant succesvolle Britse aanvallen was. (En het Italiaanse leger was niet bepaald het beste leger, ahum).
Nee die bevelhebber is achteraf gevangen genomen.
ww_soldier
Lid

Bericht door ww_soldier »

Ook niet vergeten dat gedurende El Alamein Monty de handen nog vrij had, maar dat hij tijdens de landingen ook al rekening moest houden met Eisenhouwer en de Amerikanen.
arneken
Lid
Contacteer:

Bericht door arneken »

ik denk dat als ze monty de vrije hand zouden hebben gegeven tijdens de d-day dat we iets anders zouden hebben gezien.
it's not how many you write but what you write in the books of history
Brian
Lid

Bericht door Brian »

Goof schreef:Ja, ze zouden Caen de eerste dag hebben kunnen veroveren. Probleem was dat er Duitse verdediging was. Zonder die verdediging was het ongetwijfeld gelukt.
Ja lekker makkelijk, ik kan nu ook in 1 dag van de Belgische grens helemaal naar Arnhem rijden om daar de John Frost Brug over te steken :roll: En als ik wil ook nog vanuit Oosterbeek... :wink: Dat was in september '44 ook wel wat lastiger...

Het is oorlog dan gebeurt het nog wel eens dat de tegenstander een verdedigingslinie opzet o.i.d

Mvg
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
arneken
Lid
Contacteer:

Bericht door arneken »

Brian schreef:
Goof schreef:Ja, ze zouden Caen de eerste dag hebben kunnen veroveren. Probleem was dat er Duitse verdediging was. Zonder die verdediging was het ongetwijfeld gelukt.
Ja lekker makkelijk, ik kan nu ook in 1 dag van de Belgische grens helemaal naar Arnhem rijden om daar de John Frost Brug over te steken :roll: En als ik wil ook nog vanuit Oosterbeek... :wink: Dat was in september '44 ook wel wat lastiger...

Het is oorlog dan gebeurt het nog wel eens dat de tegenstander een verdedigingslinie opzet o.i.d

Mvg
ja maar caen was dan ook wel goed verdedigd niet? de duitsers wist ook wel al s de geallieerden caen in handen hadden dat de aanvoer van de geallieerden groter werd. er werd verbeten gevochten en het waren ss-troepen. die versla je niet in 1-2-3.
it's not how many you write but what you write in the books of history
Brian
Lid

Bericht door Brian »

En dat is precies wat ik ermee probeer te zeggen! Hoe Goof het in zijn post bracht, deed mij denken: He toevallig stonden er wat Duitsers in de weg..., iets wat mij dus meer dan logisch lijkt in een oorlog!

Maar ik denk inderdaad dat het zeer moeilijk zou zijn geweest om gelijk een grootschalige aanval op Caen uit te voeren op de 6e juni... Het is natuurlijk wel zo, de mannen zijn net geland, en hoe je het ook wend of keert om daaarna nog een mars van 12 km uit te voeren én dan nog eens een stad in te moeten nemen, lijkt mij niet onmogelijk maar zeer onwaarschijnlijk...

Ik vergelijk dit maar even met Arnhem, hoewel de geallieerden zonder problemen aan land zijn gekomen, hebben de Duitsers genoeg tijd om een verdediging op te zetten. Ik ken de situatie rond Caen niet zo heel goed uit het hoofd -volgens mij bevonden zich er een Panzer- (21st?) en een SS divisie Hitlerjugend- die je inderdaad niet in 1 dag op de kniën krijgt, wat ook wel gebleken is.
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
LEO
Lid
Contacteer:

Bericht door LEO »

Caen...Caen... Caen...Caen is een stad. Hoofddoel was het vliegveld van Carpiquet, ten oosten van Caen, om directe luchtsteun te kunnen leveren aan de landingen.

Als ons aller Monty de luchtstrijdkrachten die de Orne-bruggen veroverden gedropt had op het vliegveld van Carpiquet had Caen kunnen blijven voor wat het was....Een stad.
Plaats reactie