Malmedy Massacre

De gevechten en operaties tijdens WOII
Gesloten
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

wat een verhaal! Tof Adrian dat je dat verhaal gevonden hebt!
Ik krijg altijd een naar gevoel bij het zien van de gevangenen van de concentratiekampen.
Ik vond die foto met de excecutie van die Duitsers al wat maar dan die foto dat 2 kampgevangenen die SS-er willen doodden..
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Ja, dat was een indrukwekkende foto...
Die Duitsers waren dus niet neergeschoten door één Amerikaan met machinegeweer maar minstens 2 volgens dat kaartje. En misschien hebben de Amerikanen zonder machinegeweer er ook nog heel wat neergeschoten.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Wat een verschrikkelijk verhaal.
Het moeilijke aan dit is dat je weet dat de doodgeschoten SS'ers verschrikkelijke daden op hun geweten zullen hebben.
Maar als je het mij vraagt: Je zet toch geen .30 machinegeweer op om daarna systematisch al die bewakers af te schieten :| :r
Om nog even op dat Greif kommando terug te komen, dat waren gevechts eenheden van Otto Skorzeny infiltreerde achter de Amerikaanse linies. Deze eenheden bestonden uit eenheden met manschappen die allen vloeiend Engels moesten spreken.
Toen enkele van deze manschappen gevangengenomen waren en verhoord werden verzonnen ze de meest gekke dingen. Een van de mannen vertelde dat ze opweg naar het hoofdkwartier in Parijs waren en dat het doel van hun missie was om Eisenhower om te brengen. Meteen daarop werd er een noodbericht naar Parijs gestuurd waarin stond dat generaal Eisenhower absoluut niet meer naar buiten mocht. Zo is hij enkele dagen binnen gebleven. Na een paar dagen was hij het zat en zei:Als ze mij willen vermoorden, dan doen ze dat maar, maar ik ga verdommen naar buiten!
Er is een bekende foto van 3 van Skorzeny's comando's die worden gëexecuteerd, terwijl ze aan palen vastgebonden zijn.
Ik weet toevallig nog van een van de mannen een naam; Manfred Pernass. Ik geloof dat men inderdaad het recht heeft om vermomde krijgsgevangenen te executeren (denk ook eens aan mei 1940!).
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

Stijn schreef:Wat een verschrikkelijk verhaal.
Het moeilijke aan dit is dat je weet dat de doodgeschoten SS'ers verschrikkelijke daden op hun geweten zullen hebben.
Maar als je het mij vraagt: Je zet toch geen .30 machinegeweer op om daarna systematisch al die bewakers af te schieten :| :r
Ik weet niet hoe ik zou reageren als ik ineens, als niets wetende soldaat, in zo'n kamp terecht zou komen, al die gevangenen zou zien die er nieteens meer als mensen uitzagen, stapels met lijken en verminkten zou tegen komen. Lijkt me erg moeilijk om dat die bewakers tegen te komen. Maar goed dit is mijn visie.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Die ene Amerikaan heeft er wel degelijk een paar honderd neergeschoten met zijn machinegeweer, uiteraard werd hij bijgestaan door anderen die de gevangenen onder dwang hielden. Dat andere machinegeweer op het kaartje heeft er ook een tiental neergelegd. De detailfoto's had ik bewust niet getoond :|
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ik twijfel eraan of de Amerikaanse afslachting van Duitse krijgsgevangenen op het vliegveld van Comiso op Sicillië wel heeft plaatsgevonden.

Waarschijnlijk gaan er hier minder reacties opkomen dan op Thomas, die twijfels had bij het Malmédy incident. Dit maar om aan te tonen dat men liever gelooft dat de Waffen-SS misdaden op haar geweten heeft dan bijvoorbeeld de US 45th ID en voor iets dat men graag gelooft zijn er makkelijk bewijzen te vinden.


(De discussie viel wat stil, daarom deze post :) )
Laatst gewijzigd door Peter M op 07 mei 2004, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Ik begrijp het Peter.
Van de bevrijders niets dan goeds natuurlijk en zo wordt ook vergeten dat ook zij oorlogsmisdaden hebben begaan.
Helaas is mij niets bekend over wat er zich op dat vliegveld heeft afgespeeld.
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

Adrian schreef:Lees het hele verhaal:

http://www.humanitas-international.org/ ... iberation/
heb het verhaal gelezen, persoonlijk geef ik die Amerikanen geen ongelijk..
kom je daar aan, overal tot op het bot uitgehongerde en vermoorde gevangenen.. dat doet toch wat met je, en als je dan vervolgens die moordenaars ervan ziet kan ik snappen dat er dan wat knapt bij je!

en dat de gevangenen zelf ook nog 40 man gedood hebben tijdens de bevrijding vind ik niet meer dan logisch! ook al doen ze het met een schep...

om hier goed over te oordelen of het ECHT fout was of niet moet je dat zelf ook meegemaakt hebben denk ik...

maar zijn die Amerikanen daar nou wel voor veroordeeld of is het de doofpot in gestopt?
Timo Worst
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mei 2004, 10:22

Bericht door Timo Worst »

...
Laatst gewijzigd door Timo Worst op 18 jun 2004, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Timo Worst
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mei 2004, 10:22

Bericht door Timo Worst »

...
Laatst gewijzigd door Timo Worst op 18 jun 2004, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Leg eens uit dan Timo Worst...

Volgens mij heeft L_V wel (gedeeltelijk?) gelijk:

Als je een vijand in burgerkleding aanteft is hij/zij een spion, en voor spionnen is in de Confentie van Genéve geen goed woord over...
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Timo Worst
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mei 2004, 10:22

Bericht door Timo Worst »

...
Laatst gewijzigd door Timo Worst op 18 jun 2004, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

We hebben het over een vijand: dat wil zeggen een soldaat, burgers zijn geen strijdende partij dus geen vijand, dus mag je ze niet standrechtelijk executeren.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Timo Worst
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mei 2004, 10:22

Bericht door Timo Worst »

...
Laatst gewijzigd door Timo Worst op 18 jun 2004, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

Maar de ss kon/kun je toch herkennen aan de SS tatooage op hun schouder ofzo? onder oksel ? zoiets
Starting up again
Gesloten