Malmedy Massacre

De gevechten en operaties tijdens WOII
Gesloten
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Natuurlijk, maar deze versie is te belachelijk voor woorden. Er klopt vrijwel helemaal niets. Pure fantasie. Om dit dan als "het WARE gebeuren in Baugnez" te presenteren onder de kop "dit zijn de feiten" is belachelijk.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Jochen S.
Lid

Bericht door Jochen S. »

:yearning:
Tot zover het relaas van het WARE gebeuren in Baugnez
Volgens mij heeft hier iemand een paar boekjes gelezen en een uurtje over internet gesurft? :cry:

'Geheimleger' - je doet niets anders dan een opsomming geven van informatie uit meerdere gepubliceerde bronnen en pretendeert dan dat dit het 'ware' gebeuren is alsof jij het net hebt ontdekt.
Heb je überhaupt al eens een archief van binnen gezien? - Of met veteranen van toen(het liefst van beide kanten) contact gehad?

Zo ja - kun je me misschien overtuigen met bronnen?

Zo nee - lijkt het me beter als je je mond houdt - of liever gezegd niet meer typt...

Om je voor te zijn (voor het geval je misschien reageert) - Ja, ik weet waar ik over praat!
Had Peiper chosen to attack when he arrived at the Stavelot Bridge instead of waiting for morning, he would have gone through us like a hot knife through butter.
Jochen S.
Lid

Bericht door Jochen S. »

Om hier trouwens inhoudelijk op te reageren zou veeeeeel te lang duren! :)
Had Peiper chosen to attack when he arrived at the Stavelot Bridge instead of waiting for morning, he would have gone through us like a hot knife through butter.
Hauptman Raymond
Lid

Bericht door Hauptman Raymond »

Toen in Stavelot burgers werden vermoord was dat alleen omdat er op hun was geschoten door die burgers, bij Malmedy was Peiper er niet bij, een paar mannen van hem bleven achter omdat hun tank kapot was
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

In Stavelot? Praat alsjeblieft geen onzin Raymond. De burgers die daar vermoord werden zijn nieteens door de mannen van Peiper omgebracht. Dat was Kampfgruppe Knittel en die burgers hebben absoluut niet op de SS'ers geschoten! Maison Legaye (Stavelot) was een misdaad van Ustuf. Sieber en zijn mannen van III. Zug, 2./SS-Pz.AA1 LSSAH en deze vrouwen en kinderen hadden niet misdaan!

Malmédy (Baugnez): alleen wat mannen van een kapotte tank? Je bent gek. Jochen S. kent de commandant van die "kapotte tank" persoonlijk dus dat vecht je maar met hem uit.

Brisy, Stavelot, Malmédy, ben je hier enkel om Amerikanen en Belgische burgers van misdaden te beschuldigen en de Duitsers vrij te pleiten?
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Behalve een paar bezoekjes aan de streek, heb ik me nooit veel bezig gehouden met de gebeurtenissen in Baugnez...
Wat ik ervan weet is wat ik her en der lees... (Pallud, enz...)

In hoeverre is het boek van Ceuppens waarheidsgetrouw?

JOhan
29th Let's Go!!!!!
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Nog over Stavelot. Uit het onderzoeksrapport van de Belgische overheid (1945)...

De moord op de familie Legaye

Commissieleden ondervraagden de enige overlevende getuige van dit drama (met uitzondering van haar 2 kinderen), de dertigjarige mevrouw Régine Heuser, echtgenote Maurice Grégoire. Toen op maandag 18 december 1944, het gevecht te Stavelot losbarstte, besloot zij om samen met haar twee kinderen ’s avonds rond 20 uur, beschutting te zoeken in de kelder van de woning Legaye, ongeveer rechtover haar verblijfplaats gelegen op de weg naar Trois-Ponts . Deze kelder bood een veiliger schuiloord als het hare. Ter plaatse trof zij er reeds 23 mensen aan, meestal vrouwen en kinderen. De kinderen waren slechts tussen 4 en 9 jaar oud. Zonder verontrust te worden brachten alle personen, incl. mevrouw Grégoire en haar 2 kinderen, er de nacht door van maandag 18 december op dinsdag 19 december. Op dinsdagmiddag, verscheen er een Amerikaans soldaat in de kelder om zich te vergewissen of er geen Duitsers waren. Na nazicht, vertrok de Amerikaan opnieuw en maakte de vluchtelingen duidelijk dat de Duitsers reeds gesignaleerd waren in de buurt van Ster, maar dat ze terug verdreven waren. Hij raadde de vluchtelingen aan stil te blijven en zich niet ongerust te maken. Kort daarna, hoorden de kelderbewoners vuurschoten voortkomend uit de woning boven hun hoofd. Ze hoorden ook dat de Duitsers het vuur beantwoordden. Het werd een vuurgevecht dat bijna een uur duurde. Het leek er sterk op dat de Amerikaanse soldaat van daarnet als eerste het vuur opende. Zekerheid had men echter niet. Wat er ook van was, na 20 uur verschenen de Duitsers voor de woning Legaye en gooiden een granaat in de eerste kelder, waar ineengehurkt het merendeel der kinderen zaten. Er werd niemand gewond. Kort daarna, volgde er een tweede granaat in diezelfde kelder. Toen werd alleen mevrouw Grégoire aan het been gewond. Door het keldergat werd er toen meerdere malen geschreeuwd : “Heraus”. Mevrouw Grégoire, welke Duits sprak (zij was afkomstig van Manderfeld), werd door de angstige kelderbewoners verzocht om de Duitsers toe te schreeuwen dat er enkel burgers in de kelder zaten. Na dit verzoek ingewilligd te hebben, bleven de Duitsers maar schreeuwen “Heraus”. Mevrouw Grégoire besloot dan maar als eerste uit de kelder te komen, vergezeld van haar 2 kinderen. Zij herhaalde dat er enkel maar vrouwen, kinderen en ouderlingen in de kelder zaten en dat zij bovendien aan het been gekwetst was. Zij was toen in het gezelschap van een 12-tal SS soldaten, die haar verplichtten de anderen in de kelder toe te roepen om tevoorschijn te komen. Het bevel werd uitgevoerd en allen begaven zich naar de tuin van de woning Legaye. Er werd toen aan mevrouw Grégoire gevraagd of iedereen aanwezig was en of er niemand nog in de kelder achtergebleven was. Zij deed alsof ze de aanwezigen telde en bevestigde daarop dat iedereen er was. Toen deelde Anne Marie Daisomont aan mevrouw Grégoire mede dat haar ouders en haar zus reeds eerder de kelder verlaten hadden. Zij wist toen op dat moment niet dat deze ongelukkigen reeds koelbloedig vermoord werden. Inderdaad, toen de granaten explodeerden in de kelder, geraakte mevrouw Marie-Thérèse Daisomont bewusteloos, waarop haar ouders de buitendeur openden om frisse lucht aan te voeren. De Duitsers hadden dit opgemerkt, riepen hen toe dat ze zouden helpen, maar doodden de 3 personen. Ondanks de bevestiging van juffrouw Daisomont, verzekerde mevrouw Grégoire dat alle vluchtelingen uit de kelder boven waren. Ze werd toen verplicht haar verklaring ter plaatse te controleren. Toen de rust enigszins terugkeerde, praatten de soldaten met de burgers via mevrouw Grégoire. Ze beveelden de burgers dat ze zich in groep in de tuin van de woning Legaye moesten neerzetten tegen de haag. Mevrouw Grégoire en haar 2 kinderen werden afzonderlijk gehouden. Zo ontkwam zij aan de dood. Intussen hield zij zich bezig met de kwetsuren van een soldaat, mogelijks opgelopen bij de eerste vuurschoten. In de duisternis van een decemberavond, het was toen 21 uur, werd de misdaad voltrokken. Zonder enige vorm van proces werden de 23 personen, merendeel vrouwen en kinderen, ter plaatse neergeschoten door 2 gewapende soldaten, één met een revolver, de andere met een geweer. Mevrouw Grégoire bleef gevangene van de Duitsers tot de volgende vrijdag, dag dat de Amerikanen haar bevrijdden.

Wachtmeester der Rijkswacht Arnould, brigade Stavelot, zorgde voor het weghalen van de 23 slachtoffers. Hij vond 22 lijken, opeengestapeld langs de haag van de woning Legaye en achter de straatafsluiting. Het lijk van een kindje van ongeveer 14 jaar, bevond zich op de weg, dicht bij de tuiningang. Eén der inwonenden die hielp bij deze verschrikkelijke taak, vond het lijk van de kleine 4 jarige Paul Prince met verbrijzelde schedel. De 28ste december werden voorlopig de rest van de lijken begraven op de binnenplaats van het gesticht van Stavelot.

Johan: Cuppens is een versie zoals er tientallen zijn.
Jochen S.
Lid

Bericht door Jochen S. »

Johan,

Gerd Cuppens had een ongelofelijk goed contact met de duitse veteranen. Helaas heeft hij de vekregen informatie niet altijd goed weergegeven en was hij - in een later stadium - het zelf ook niet altijd meer eens met de info welke hij van enkele veteranen in 't begin van zijn onderzoek had gekregen.
Ik heb het originele manuskript van zijn 2de boek gezien - helaas door zijn overlijden niet meer gepubliceerd.
Neemt niet weg dat ik het heerlijk vind om zijn boek nog regelmatig in te zien.

Mike S.
johan willaert
Lid
Contacteer:

Thanks Harro en Jochen...

Ik vind het eveneens een interessant boek...

Johan
29th Let's Go!!!!!
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

You're welcome :)

p.s.: alvast van harte, voor het geval ik er morgen niet ben.
johan willaert
Lid
Contacteer:

Thanks!
29th Let's Go!!!!!
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Jochen S. schreef:Zo ja - kun je me misschien overtuigen met bronnen?
Ik ben sowieso wel nieuwsgierig waar "geheimleger" deze fantasie heeft gevonden en hoe Raymond erbij komt dat de burgers in Stavelot het aan zichzelf tedanken hadden.
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

Er wordt hier nogal veel verwezen naar de almachtige Cuppens ..... indertijd werd ie veelal afgedaan als zijnde te rechts ..... waarom deze verandering ineens?
Deed ie de moeite om de andere zijde te bekijken, te ondervragen, uit te zoeken wat hun 'viewpoint' is?
Als je je maar naar 1 zijde richt, dan krijg je sowieso een vertekend beeld.
Denk je nu bv dat een Waffen-SSer die erbij was nu volledig gaat zeggen hoe het in elkaar zat?
Anderzijds, ga je nu denken dat een overlevende GI ineens gaat zeggen van "nee er waren maar 15 neergeknald?" :shock:
Ieder praat vanuit zijn 'viewpoint' en zijn ervaren.

Wat GeheimLeger zegt ..... er zitten wel feiten in, hé.
Ik zeg niet dat alles klopt wat ie verklaart, maar er zitten wel feiten in.

Gezwets zoals Hauptman Raymond kan hier wel gemist worden.
Wéér ongefundeerde aantijgingen! (cfr Brisy). :roll:
Er is door niemand niks op die SS-ers geschoten .... tenzij een kind van 6 (of zelfs jonger) ineens scherpschutter is geworden.
Ga de lijst van gedode burgers maar eens na ..... je zal er weinig 'soldaten' tussen zien staan! :shock:

Baugnez blijft een zeer zwart punt in het Ardennenoffensief, net zoals Bande, Stavelot, Malmedy, Houffalize en zovele andere plaatsen waar er gemoord is door Duitse of Amerikaanse troepen.
Misschien komt ooit eens de waarheid boven water.

Maar hou aub op met verklaringen die ertoe leiden dat men gaat denken dat de Leibstandarte, Das Reich, Hitlerjugend en Hohenstauffen engeltjes waren die enkel streden en verder zich gedroegen. :roll:
Goeie raad - voor het te laat is - praat eens met de mensen in de Ardennen.
Ik denk dat er veel zullen zijn die een regelrechte hartaanval krijgen als ze sommige posts hier bekijken.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Jeeper704 schreef:Wat GeheimLeger zegt ..... er zitten wel feiten in, hé.
Sorry, maar welke feiten zie jij dan in zijn fantasie? :?
Hauptman Raymond
Lid

Bericht door Hauptman Raymond »

Jeeper704 schreef:Er wordt hier nogal veel verwezen naar de almachtige Cuppens ..... indertijd werd ie veelal afgedaan als zijnde te rechts ..... waarom deze verandering ineens?
Deed ie de moeite om de andere zijde te bekijken, te ondervragen, uit te zoeken wat hun 'viewpoint' is?
Als je je maar naar 1 zijde richt, dan krijg je sowieso een vertekend beeld.
Denk je nu bv dat een Waffen-SSer die erbij was nu volledig gaat zeggen hoe het in elkaar zat?
Anderzijds, ga je nu denken dat een overlevende GI ineens gaat zeggen van "nee er waren maar 15 neergeknald?" :shock:
Ieder praat vanuit zijn 'viewpoint' en zijn ervaren.

Wat GeheimLeger zegt ..... er zitten wel feiten in, hé.

Gezwets zoals Hauptman Raymond kan hier wel gemist worden.
Wéér ongefundeerde aantijgingen! (cfr Brisy). :roll:
Er is door niemand niks op die SS-ers geschoten .... tenzij een kind van 6 (of zelfs jonger) ineens scherpschutter is geworden.
Ga de lijst van gedode burgers maar eens na ..... je zal er weinig 'soldaten' tussen zien staan! :shock:

Baugnez blijft een zeer zwart punt in het Ardennenoffensief, net zoals Bande, Stavelot, Malmedy, Houffalize en zovele andere plaatsen waar er gemoord is door Duitse of Amerikaanse troepen.
Misschien komt ooit eens de waarheid boven water.

Maar hou aub op met verklaringen die ertoe leiden dat men gaat denken dat de Leibstandarte, Das Reich, Hitlerjugend en Hohenstauffen engeltjes waren die enkel streden en verder zich gedroegen. :roll:
Goeie raad - voor het te laat is - praat eens met de mensen in de Ardennen.
Ik denk dat er veel zullen zijn die een regelrechte hartaanval krijgen als ze sommige posts hier bekijken.
Sorry maar ik kom maandelijks in de ardennen, ik verzin dit niet, het kan best zijn dat het niet klopt maar ik vertel hoe ik het heb gehoord van mensen

P.S kun je niet tegen mensen van je eigen leeftijd :P
Gesloten