Duinkerken.

De gevechten en operaties tijdens WOII
Stefan
Lid

Duinkerken.

Bericht door Stefan »

Hey.Wat is er nu precies allemaal gebeurt in Duinkerken.

Ik weet dat ik op google enzo kan gaan zoeken,maar ik dacht,vraag het eens aan de mensen op Wo2.nl forum.
Maj.Cain
Lid
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Denk dat je beter kunt gaan Google'n' daar je dan alle info kunt lezen over Duinkerken.
Het is in ieder geval een miracle voor het B.E.F. geweest en Engeland zelf!

Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
von Manteuffel
Lid

Bericht door von Manteuffel »

En een serieuze blunder van de Duitsers (vooral van de heren Göring en Hitler).
Axis vs Allied
Lid

Bericht door Axis vs Allied »

Hier zal het vast en zeker tussen staan:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_om_Duinkerken

Had zelf geen zin om het allemaal te lezen en uit te leggen.
[Gezocht]: Heer uitrusting
Aramillo
Lid

Bericht door Aramillo »

Nou, volgens mij was niet helemaal de schuld van Göring en Hitler, de slag om arras vertraagde de duitsers wel een poos, als ik het goed heb
World War Episode II: Attack of the Aryan Clones

Uncyclopedia
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Hitler beval zijn pantserdivisies om stil te staan en Goring's luftwaffe moest het karwij afmaken, wat ze dus niet gedaan heeft.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

von Manteuffel schreef:En een serieuze blunder van de Duitsers (vooral van de heren Göring en Hitler).
Dat weet ik nog niet zo net. In 1940 waren pantserdivisies nauwelijks geschikt voor straatgevechten en Hitler wist dat. De Engelsen en de Fransen hadden inderhaast de nodige verdedigingslinies aangelegd.
Daarnaast wist in 1940 nog niemand precies wat nu de beperkingen waren van de luchtmacht. Met de toenmalige kennis was het niet zo gek om te veronderstellen, dat voortdurende bombardementen de evacuatie konden verhinderen. Sindsdien weten we beter.
De Weermacht maakte wel degelijk haast om infanterie de straten van Duinkerken in te sturen. Of heb ik het weer eens mis?
Volgens mij is de belangrijkste oorzaak deze. Oorspronkelijk speelden de pantserdivisies van de zuidelijke aanvalsgolf (door Noord-Frankrijk) de belangrijkste rol in de tangbeweging. Maar voor Duinkerken moest de noordelijke aanvalsgolf (door België) deze rol overnemen. Het tijdverlies, dat hier het gevolg van was, gaf de geallieerden gelegenheid om zoveel soldaten te evacueren.
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Eigenlijk was het een samenloop van omstandigheden.

* De Engelsen hadden operatie Dynamo goed voorbereid en gezorgd voor een solide luchtsteun, die misschien niet 100% waterdicht was maar
een geduchte tegenstander was voor de luftwaffe.

* Hitler gaf zijn achteraf veelbesproken "haltbevel" niet zomaar. Op basis van de op dat moment voorhanden zijnde informatie vreesde hij een flankaanval, dat de Franse troepen in totale chaos verkeerden wist hij niet.

* Hermann Göring overschatte zijn eigen mogelijkheden net zoals later bij de slag om Engeland en Stalingrad.

* De Engelsen zijn prima verdedigers, rond Duinkerken lag een ijzeren ring.

Maar nog meer dan de bovenstaande tekst is het natuurlijk gewoon aan de heldhaftige zeelieden te danken die met visserbootjes, plezierbootjes en eigenlijk alles wat maar drijven kon zo'n 350.000 man van het strand hebben gehaald. Petje Af :!:
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
von Manteuffel
Lid

Bericht door von Manteuffel »

Moengoman schreef:
von Manteuffel schreef:En een serieuze blunder van de Duitsers (vooral van de heren Göring en Hitler).
Dat weet ik nog niet zo net. In 1940 waren pantserdivisies nauwelijks geschikt voor straatgevechten en Hitler wist dat. De Engelsen en de Fransen hadden inderhaast de nodige verdedigingslinies aangelegd.
Daarnaast wist in 1940 nog niemand precies wat nu de beperkingen waren van de luchtmacht. Met de toenmalige kennis was het niet zo gek om te veronderstellen, dat voortdurende bombardementen de evacuatie konden verhinderen. Sindsdien weten we beter.
De Weermacht maakte wel degelijk haast om infanterie de straten van Duinkerken in te sturen. Of heb ik het weer eens mis?
Volgens mij is de belangrijkste oorzaak deze. Oorspronkelijk speelden de pantserdivisies van de zuidelijke aanvalsgolf (door Noord-Frankrijk) de belangrijkste rol in de tangbeweging. Maar voor Duinkerken moest de noordelijke aanvalsgolf (door België) deze rol overnemen. Het tijdverlies, dat hier het gevolg van was, gaf de geallieerden gelegenheid om zoveel soldaten te evacueren.
Mja, we gaan Duinkerken toch niet vergelijken met Leningrad en Stalingrad? Pantsertroepen waren ook niet geschikt voor straatgevechten in 1941 en 1942. Doch, zo groot is Duinkerken nu ook weer niet hé? En een verdedigingslinie lijkt mij nu ook niet direct een argument om niet aan te vallen. Dat ze op de infanterie moesten wachten, ok. Maar ik meende dat die wel op tijd ter plaatse waren om het grootste deel van de evacuatie te verhinderen, ware er niet het "haltbevel". Dan lijkt mij de schrik voor de flanken nog het meest logische antwoord.
To Tall
Lid
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Zover ik weet, waren er voldoende middelen om de bij Duinkerken op een gepakte manschappen te bombarderen en/of te beschieten met artillerie e.d.. Of er genoeg was om ze te vernietigen, dat weet ik niet, maar in ieder geval genoeg om ze te decimeren.

Een theorie is, dat Hitler de Engelse manschappen spaarde omdat hij nog de hoop koesterde een alliantie met Engeland te kunnen bewerkstelligen. Daarbij zou hij dan in overweging genomen hebben dat het vernietigen van het Engelse leger bij Duinkerken te veel kwaad bloed zou zetten om een vredesverdrag met Engeland te kunnen verkrijgen.

Gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
MARKET GARDEN
Lid

Bericht door MARKET GARDEN »

To Tall schreef:Zover ik weet, waren er voldoende middelen om de bij Duinkerken op een gepakte manschappen te bombarderen en/of te beschieten met artillerie e.d.. Of er genoeg was om ze te vernietigen, dat weet ik niet, maar in ieder geval genoeg om ze te decimeren.

Een theorie is, dat Hitler de Engelse manschappen spaarde omdat hij nog de hoop koesterde een alliantie met Engeland te kunnen bewerkstelligen. Daarbij zou hij dan in overweging genomen hebben dat het vernietigen van het Engelse leger bij Duinkerken te veel kwaad bloed zou zetten om een vredesverdrag met Engeland te kunnen verkrijgen.

Gr.,
Too Tall
Ik ken die theorie maar daar is nooit een serieuze bron voor gevonden.
Dan zou het veel slimmer zijn geweest ze gevangen te nemen en hun vrijlating in de onderhandelingen mee te nemen.
De waarheid komt met de jaren
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Maar gevangen nemen zonder ook maar één man te doden lijkt me nogal een kunst, zeker toen...
Aramillo
Lid

Bericht door Aramillo »

Ja, maar ik denk niet echt dat de britse soldaten erop uit waren om zich dood te vechten. Zo aardig waren die van de britse leiding wel.
World War Episode II: Attack of the Aryan Clones

Uncyclopedia
To Tall
Lid
Contacteer:

Bericht door To Tall »

MARKET GARDEN schreef:
To Tall schreef:Zover ik weet, waren er voldoende middelen om de bij Duinkerken op een gepakte manschappen te bombarderen en/of te beschieten met artillerie e.d.. Of er genoeg was om ze te vernietigen, dat weet ik niet, maar in ieder geval genoeg om ze te decimeren.

Gr.,
Too Tall
Ik ken die theorie maar daar is nooit een serieuze bron voor gevonden.
Dan zou het veel slimmer zijn geweest ze gevangen te nemen en hun vrijlating in de onderhandelingen mee te nemen.
Daarom is het een theorie, er zijn alleen aanwijzingen dat het zo zou kunnen zijn. Bewijs is er niet gevonden voor wat betreft het sparen van de Britten bij Duinkerken.

Tactisch gezien, is het een blunder. Een gemiste kans omdat het Britse leger aldaar dusdaning met artilerie beschoten had kunnen worden dat nog geen 1/3 ervan zou overleven. Feit is wel dat de beschietingen zijn gestaakt. Dit is één van die dingen die worden gebruikt om die theorie te onderbouwen.

Wel is bekend dat Hitler altijd al heeft gevonden dat Engeland met hem samen het Bolsjewisme zou moeten bestrijden. Daarmee is een dergelijke theorie niet ondenkbaar.

Overigens zou de kans om Engeland op de knieën te krijgen misschien weer groter geweest zijn als hij het leger bij Duinkerken inderdaad zou hebben vernietigd. What iff's zijn altijd lastig, maar soms wel leuk om over na te denken. Ik ben in ieder geval blij dat hij deze tactische blunder heeft gemaakt.

Gr.
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Stefan
Lid

Bericht door Stefan »

Nu heb ik weer een hoop informatie over wat er gespeeld heeft rond Duinkerken.Is er misschien nog meer?
Plaats reactie