Duinkerken.

De gevechten en operaties tijdens WOII
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Ja genoeg. Via google?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Maj.Cain
Lid
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

De BBC heeft in 2004 een mini-serie uitgezonden over Duinkerken!
Ik vond deze serie zeker het kijken waard, want ze laten in mijn ogen goed zien hoe de Britse troepen die laatste dagen in Duinkerken vochten voor hun leven!
Je ziet ook een bekende terug uit BoB, deze heeft nu de rol van een R.A.M.C. Arts.
Dus voor wie deze mini serie nog niet heeft gezien, go check it out!

Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Bart M.
Lid

Bericht door Bart M. »

Ik heb er in de carnavalsvakantie wat foto's gemaakt.

Afbeelding

De evacuatiestranden.

Afbeelding

Afbeelding

Gedenkteken voor luchtgevechten van 1917.

Afbeelding
Dictators die, like all men.
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Die theorie, dat Hitler Britse levens wilde sparen, om Engeland gunstig te stemmen, bevat een tegenstrijdigheid. Hitler gaf Göring namelijk opdracht om op de stranden en op zee zoveel mogelijk Engelse soldaten om zeep te helpen. Daarom geloof ik er niet in.
Voorlopig houd ik het er op, dat Hitler werkelijk geloofde, met behulp van de Luftwaffe de evacuatie te kunnen verhinderen en zoveel mogelijk krijgsgevangenen te maken. Dat zou immers gunstig zijn voor de vredesonderhandelingen, die hij toen verwachtte (zie zijn rede te Nürnberg 1½ maand later).
To Tall
Lid
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Moengoman schreef:Die theorie, dat Hitler Britse levens wilde sparen, om Engeland gunstig te stemmen, bevat een tegenstrijdigheid. Hitler gaf Göring namelijk opdracht om op de stranden en op zee zoveel mogelijk Engelse soldaten om zeep te helpen. Daarom geloof ik er niet in.
Voorlopig houd ik het er op, dat Hitler werkelijk geloofde, met behulp van de Luftwaffe de evacuatie te kunnen verhinderen en zoveel mogelijk krijgsgevangenen te maken. Dat zou immers gunstig zijn voor de vredesonderhandelingen, die hij toen verwachtte (zie zijn rede te Nürnberg 1½ maand later).
@ moengoman,

Het is een theorie, dus kun je met gemak een andere conclusie trekken en we zullen er nooit achter komen. Daar heb ik dan ook geen bezwaar tegen.

Echter vindt ik het verkeerd om de rede in Nürnberg 1½ maand later aan te voeren als bewijs hiervoor. Immers past een politicus zijn speech altijd zodanig aan dat datgene wat gebeurd is weer naar zijn hand gezet kan worden en op positieve wijze in zijn beleidsplannen naar voren wordt gebracht. Immers der Fuhrer had immer recht (tja, mijn Duits is echt nooit geweest wat het had moeten zijn qua schrijven dan :P )

gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
MARKET GARDEN
Lid

Bericht door MARKET GARDEN »

Moengoman schreef:Die theorie, dat Hitler Britse levens wilde sparen, om Engeland gunstig te stemmen, bevat een tegenstrijdigheid. Hitler gaf Göring namelijk opdracht om op de stranden en op zee zoveel mogelijk Engelse soldaten om zeep te helpen. Daarom geloof ik er niet in.
Je hebt gelijk het is heel tegenstrijdig.

De theorie van Hitlers gulle gebaar hoor je ook vaak in kringen van Neo Nazi's op deze manier willen ze verhullen dat hun zo onfeilbare Fuhrer ook fouten maakte.
De waarheid komt met de jaren
LEO
Lid
Contacteer:

Bericht door LEO »

Bekijk het nu eens zoals het was:

Hitler zei tegen Chamberlain(UK) en Daladier(Fr): Ik val Polen binnen en jullie laten me doen. Ga negen maanden wachten tot ik de Lage Landen binnenval als mijn strijdkrachten op peil staan. Ik laat jullie wel ontsnappen zodat niemand gezichtsverlies lijdt en jullie geen 360.000 gevangenen te betreuren hebben. De Nederlanders en de Belgen, komaan zeg !!

Het ene plezier is het andere waardt.
MJK
Lid

Bericht door MJK »

Ik lees alleen maar de namen Hitler en Goering. Die goeie ouwe von Rundstedt was degene die bij Hitler aandrong om de tanks een andere kant op te sturen. Als Hitler toen eigenwijs was geweest hadden de Britten een zware nederlaag geleden. Ik denk ook dat de geslaagde evacuatie van het BEF een van de meest cruciale gebeurtenissen van de oorlog is geweest.

Want als de Duitse tanks het BEF hadden opgeruimd en daarna de restanten van het Franse leger in de regio, zou Engeland DAN in staat zijn geweest om Noord-Afrika in handen te houden met al de gevolgen (Suez kanaal, Irakeze olievelden, Caucasus, Iran, Caucasus, Brits-India, Centraal Afrika enz.) van dien?
Please correct me if I'm wrong!
British soldier in Normandy:

When the RAF appears the Germans look for cover.
When the Luftwaffe appears we look for cover.
When the USAF coms EVERYONE runs for cover!!
To Tall
Lid
Contacteer:

Bericht door To Tall »

@MJK, ik ben het helemaal eens met je betoog, ik geef dat ook al aan in mijn inbreng van 26-3-2007 dat de middelen er waren voor een totale nederlaag van de Britten.

Hoewel het dan nog steeds gissen is, lijkt deze manier van handelen de theorie te ondersteunen dat Hitler inderdaad de Britten als bondgenoot zou willen door ze te sparen.

Of dat ook werkelijk de reden was waarom Hitler inging op het plan van Von Rundstedt zullen we nooit weten.

We kunnen evengoed een nieuwe theorie lanseren dat Von Runstedt de Britten willen sparen, want ook de werkelijke motivatie van deze man kennen we ook niet. Als strateeg zou hij toch ingezien moeten hebben dat een paar later die tanks verplaatsen niet zo veel uit zou maken op dat moment.

Gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
MJK
Lid

Bericht door MJK »

Ik wil ook nog wat meer over de man leren, maar volgens mij was hij een beetje te oud voor zijn vak. In vergelijking met andere (in verhouding jongere) bevelhebbers zoals Guderian, Rommel en Manstein heeft Rundstedt zijn Blitzkrieg overwinningen minder uitgebuit. Ik zeg niet dat hij een slechte bevelhebber was. Patton scheen hem de sluwste Duitse generaal te hebben genoemd. Maar dit zijn gewoon mijn indrukken. Ik ga nog wat zoeken naar info.

Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

MJK schreef: Want als de Duitse tanks het BEF hadden opgeruimd en daarna de restanten van het Franse leger in de regio, zou Engeland DAN in staat zijn geweest om Noord-Afrika in handen te houden met al de gevolgen (Suez kanaal, Irakeze olievelden, Caucasus, Iran, Caucasus, Brits-India, Centraal Afrika enz.) van dien?
Please correct me if I'm wrong!
Moeilijk te zeggen, wat hier precies juist en onjuist is, omdat Hitler geen aantekeningen bijhield. Maar daar gaat hij dan. In de eerste plaats, een behoorlijk aantal van de geëvacueerde Britse soldaten ging in hetzelfde tempo via Bretagne weer naar het front. Heeft iemand cijfers? In de tweede plaats vochten in Noord-Afrika vooral Australiërs en Nieuw-Zeelanders. Kortom, volgens mij is de betekenis van het wonder van Duinkerken een beetje overschat.
Als de Amerikanen er niet bij waren gekomen, waren de Duitsers dan Noord-Afrika uitgejaagd? Hadden de Britten zonder hun bondgenoten ook Operatie Overlord kunnen uitvoeren?
Het is onzinnig om een tegenstelling tussen Von Rundstedt aan de ene kant en Rommel en Guderian aan de andere kant te creëren. Von Rundstedt was tijdens de Slag om de Lage Landen namelijk de directe chef van de andere twee en steunde hen. Inzake het eerste Stopbevel nam Von Rundstedt de verantwoordelijkheid op zich, dat Guderian het negeerde en gewoon doorreed. Alweer wat Duinkerken zelf betreft, Rommel en Guderian waren er niet happig op om Duinkerken binnen te rijden. Ze hebben niet geprotesteerd, wat Guderian een jaar later tijdens Barbarossa wel deed.

Wanneer heeft Hitler precies zulke uitspraken tegen Chamberlain en Daladier gedaan? Heeft Hitler Chamberlain een plezier gedaan? Volgens mij was Churchill toen al premier.

Laten we kijken hoe het was. Warschau had uitgewezen, dat de Duitse tanks ongeschikt waren voor straatgevechten. In Rotterdam-Zuid konden ze de brug niet over. De Luftwaffe had tot dan toe, van Guernica tot Rotterdam, uitstekende prestaties geleverd. Duinkerken moest ingenomen worden door infanterie. Die zat voor een groot deel nog in België. Göring met zijn grote mond en eerzucht beloofde de evacuatie te hinderen. Hitler gunde zijn oude maat ook wat. Meer kan ik er niet achter zoeken.
MJK
Lid

Bericht door MJK »

Ik weet ook wel dat de Britse soldaten die bij Duinkerken werden geavacueerd weer terug gingen naar het Franse front. Maar werden ze daar alsnog tot de laatste man vernietigd? Ik neem aan dat toen toch nog het leeuwendeel Groot-Brittanie weer wist te bereiken?

En welliswaar bestond een groot deel van de troepen in Noord-Afrika uit Vrije Fransen, Australiers en Nieuw-Zeelanders, maar wanneer het BEF bij Duinkerken was vernietigd had GB in 1942 de kracht gehad voor het tegenoffensief bij El Alamein of andere gevechtten die Rommel toen ophielden/tegenhielden?

Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Alweer, moeilijk te zeggen. We zouden moeten nagaan, hoeveel veteranen van Duinkerken ruim twee jaar later bij Alamein vochten.
MJK
Lid

Bericht door MJK »

Het lijkt me logisch dat een groot gedeelte van het het Britse leger in Noord-Afrika in Duinkerken was. Groot Britannie moest immers zoveel mogelijk van z'n (in vergelijking met het Duitse) kleine leger focussen in Noord Afrika om het Suez kanaal en de olievelden in het Midden-Oosten veilig te stellen.
Een hoop van de Britse soldaten die op D-day aan land gingen hadden Duinkerken meegemaakt en volgens mij hadden velen ervaring opgedaan in Noord Afrika.
Ik ga nog wat zoeken naar feitelijk materiaal. Weet iemand hie riets over?

Plaats reactie