guadalcanal

De gevechten en operaties tijdens WOII
arneken
Lid
Contacteer:

guadalcanal

Bericht door arneken »

nog weinig hierover gelezen op dit forum dus wijd ik er maar een stukje aan.

de gevechten op guadalcanal. wat vinden jullie van deze operatie /gevechten op een stukje godverlaten aarde.

thnx arne
it's not how many you write but what you write in the books of history
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Een eiland te ver voor de Japanners? Ik moet me eerst verdiepen over de strategische waarde ervan. Ik heb wel eens gelezen, dat de Japanners er volkomen zinloos waardevolle eenheden hebben opgeofferd.
arneken
Lid
Contacteer:

Bericht door arneken »

tussen 21.00 en 27.500 man hebben ze er verloren voor 1 klein vliegveld (henderson field)
King tiger
Lid
Contacteer:

Bericht door King tiger »

Heb ergens gelezen dat de laatste Japanner er zich heeft overgegeven in 1947. 5 jaar na de capitulatie van het eiland. Waar die zich verstopt had :-)
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
arneken
Lid
Contacteer:

Bericht door arneken »

idd ook ergens gelezen hij had zich strategisch verstopt in de bosjes :)
Aramillo
Lid

Bericht door Aramillo »

De laatste officier kwam in 1970 uit de bosjes in Burma.....

Maar Guadalcanal was inderdaad een grote tegenslag, de japanners probeerden met veel te veel moeite dat eilandje te houden, en hebben er(vind ik) maar weinig tegen gedaan van buitenaf.
World War Episode II: Attack of the Aryan Clones

Uncyclopedia
von Manteuffel
Lid

Bericht door von Manteuffel »

Aramillo schreef:De laatste officier kwam in 1970 uit de bosjes in Burma.....

Maar Guadalcanal was inderdaad een grote tegenslag, de japanners probeerden met veel te veel moeite dat eilandje te houden, en hebben er(vind ik) maar weinig tegen gedaan van buitenaf.
Ik meende gelezen te hebben dat er in 1972 in Papoea-Nieuw-Guinea of op Borneo ook nog een Japanse soldaat is ontdekt die dacht dat de oorlog nog bezig was.
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

von Manteuffel schreef:

Ik meende gelezen te hebben dat er in 1972 in Papoea-Nieuw-Guinea of op Borneo ook nog een Japanse soldaat is ontdekt die dacht dat de oorlog nog bezig was.
hehe zou die soldaat z'n kop wel eens willen zien toen ze hem vertelde dat het geen oorlog meer was :')
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Alles hangt af van de strategische waarde van dat eiland. Ik heb er twee tegenstrijdige stellingen over gevonden.
De eerste zegt, dat de Japanners in hun verhitte aanvalsdrift en opgeblazen trots niet wilden accepteren, dat de Amerikanen op het vliegveldje Henderson Field bleven zitten. De Japanners waren kort ervoor van dat vliegveldje gejaagd. Oh gekrenkte eer!
De andere zegt, dat de bevoorradingsroute VSA-Australië niet ver van het eiland liep. Met Guadalcanal in Japanse handen zouden de koopvaarders en troepentransporten een enorme omweg moeten maken. Nou heb ik er een globe bijgepakt - geen atlas, want die vertekent. Als we de kortste route San Francisco-Brisbane nemen, loopt die inderdaad niet ver van Guadalcanal. Maar een route ten oosten van de Cook-eilanden is helemaal niet zoveel langer.
Dus ik begrijp het niet zo erg. De Amerikaanse houding begrijp ik wel; zij moesten toch een keer in de tegenaanval en blijkbaar vond McArthur plaats en tijd geschikt.
Moeten we het op de ondoorgrondelijke Japanse geest houden? Gooi maar in mijn pet.
Hopelijk later meer.
arneken
Lid
Contacteer:

Bericht door arneken »

Moengoman schreef:Alles hangt af van de strategische waarde van dat eiland. Ik heb er twee tegenstrijdige stellingen over gevonden.
De eerste zegt, dat de Japanners in hun verhitte aanvalsdrift en opgeblazen trots niet wilden accepteren, dat de Amerikanen op het vliegveldje Henderson Field bleven zitten. De Japanners waren kort ervoor van dat vliegveldje gejaagd. Oh gekrenkte eer!
De andere zegt, dat de bevoorradingsroute VSA-Australië niet ver van het eiland liep. Met Guadalcanal in Japanse handen zouden de koopvaarders en troepentransporten een enorme omweg moeten maken. Nou heb ik er een globe bijgepakt - geen atlas, want die vertekent. Als we de kortste route San Francisco-Brisbane nemen, loopt die inderdaad niet ver van Guadalcanal. Maar een route ten oosten van de Cook-eilanden is helemaal niet zoveel langer.
Dus ik begrijp het niet zo erg. De Amerikaanse houding begrijp ik wel; zij moesten toch een keer in de tegenaanval en blijkbaar vond McArthur plaats en tijd geschikt.
Moeten we het op de ondoorgrondelijke Japanse geest houden? Gooi maar in mijn pet.
Hopelijk later meer.
had al iets gedacht in de aard van een belangrijke handelsroute. waarom de japanners zo standvastig vochten? zal altijd een raadsel blijven hé. het geloof dat sterven voor de keizer het nobeslte was dat er op de aarde was zat er hoog ingestampt.
Aramillo
Lid

Bericht door Aramillo »

Mike.H schreef:
von Manteuffel schreef:

hehe zou die soldaat z'n kop wel eens willen zien toen ze hem vertelde dat het geen oorlog meer was :')
Hoeveel jappen moeten er nog komen, hoeveel jappen moeten er nog gaan:P
(ik had de mijne van een discoverydoc.)
World War Episode II: Attack of the Aryan Clones

Uncyclopedia
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

haha best wel droog eigenlijk als je nagaat. Zit die soldaat daar maar te wachten op andere soldaten.. 'Ze komen maar nieeeeeeeeet!' :lol:
King tiger
Lid
Contacteer:

Bericht door King tiger »

Moesten ze horen dat het geen oorlog meer is denk ik dat ze een hartaanval krijgen door de ouderdom
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bart V
Lid

Bericht door Bart V »

Mike .H die Japanse soldaat zet daar nog met de radio en blijft in de micro roepen: "IK HEB NU DRINGEND STEUN NODIG! IK DENK DAT VIJAND EEN AANVAL BERAAD, ZE ZIJN AL HELE TIJD AFWEZIG MAAR ZE ZIJN IETS VAL PLAN, STUUR DRINGEND EEN TANKEENHEID EN GRONDTROEPEN."

Maar van het Guadalcanal ken ik niet veel.
“Sweat saves blood, blood saves lives, and brains saves both.” ~ Erwin Rommel
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

haha zei niemand iets terug dan!? wel lullig als je daar zo lang zit..
Plaats reactie