guadalcanal
- Bart V
- Lid
Je kan het ook omdraaien. Hoe kan je in godsnaam nou weten dat de oorlog voorbij is als je daar geen informatie over krijgt.Bart V schreef:Jah, ik vraag me af leest die geen kranten * Sarcasme .. *, maar ik bedoel als je er zolang al zit hoe kun je ingodsnaam denken dat de oorlog nog bezig is?
Er is onderzoek gedaan naar dat soort gedachten. het blijkt dat mensen die in een geisoleerde positie komen te zitten niet vooruit denken maar blijven steken in de tijd zoals ze die kennen. Het is zelfs zo dat dergelijke Jappaners in hun gedachte gang niet konden voorstellen dat de oorlog voorbij was.
Zelfs mensen die langdurig in de gevangenis zitten overkomt dat in meer of mindere mate. Vreemde nieuwe auto's, kleding, reclame borden, ziet er anders uit als men kende, muziek, geluiden, geuren.
Er zijn langdurige gevangenen die liever in de cel blijven omdat dat dat de wereld is die ze kennen en dus veilig voelen.
Zo ook die Japanners. De jungle kenden ze en daar zijn ze veilig tegen de vijand die daarbuiten nog moet rondzwerven.
-
- Lid
Inmiddels heb ik me in Guadalcanal verdiept en er over nagedacht. Mijn conclusie is niet mooi voor het Japanse opperbevel.
Om de Japanse strategie te begrijpen, moeten we terug naar Pearl Harbour. Deze Japanse aanval had als doel de Amerikaanse vloot uit te schakelen en de vrije hand in Oost-Azië te krijgen. Dat mislukte, de drie Amerikaanse vliegdekschepen waren niet aanwezig. Zeven maanden later beslisten dezen dan ook de Slag bij Midway.
Het Japanse idee was ongeveer hetzelfde als in China. Japan wilde zoveel mogelijk territorium veroveren en binnen dit territorium zelfvoorzienend worden in economisch opzicht. Daarna moest het Japanse imperium sterk genoeg zijn om zich te verdedigen tegen de vijanden.
In China gelukte dat. Japan had alle economisch belangrijke gebieden bezet. Het slaagde er niet in, het Chinese leger (de Kwomintang) beslissend te verslaan, maar was sterk genoeg om een nederlaag te vermijden.
De Japanse strategie hield er dus vanaf het begin rekening mee, dat er verdedigd moest worden. De verloren slag bij Midway had het teken moeten zijn om de expansie te staken en tot de verdediging over te gaan.
Daarom denk ik, dat de pogingen om Guadalcanal te hernemen een strategische blunder was. Ik geloof niet, dat een Japans vliegveld daar de handelsroute VSA-Australië beslissend had kunnen bedreigen. De schepen hadden hun route gewoon naar het oosten verlegd - ten oosten van Fiji bijvoorbeeld.
De Japanners vielen aan onder ongunstige omstandigheden. Het dichtstbijzijnde Japanse vliegveld, Rabaul op Nieuw Engeland, lag maar liefst 800 km verwijderd. Japan kon dus niet optimaal gebruik maken van zijn sterkste troef: de Zero's en zijn piloten.
Japan had bovendien een andere mogelijkheid: de geallieerden onder druk houden en op Bougainville bases aanleggen.
We moeten er ook rekening mee houden, dat in augustus 1942 noch Timor, noch Nieuw-Guinea onder Japanse controle stonden.
Conclusie: Japan heeft vele ervaren manschappen, goede piloten en materiaal opgeofferd voor een eiland en een vliegveld, dat hen maar weinig voordeel zou hebben opgeleverd. Daarbij hebben ze Amerika nauwelijks weten te verzwakken. Die soldaten, piloten en dat materiaal hadden ze elders en op andere wijze veel nuttiger kunnen gebruiken.
In het algemeen valt het me op, dat Japan op uiterst kundige wijze inferieure tegenstanders wist te verslaan. Maar zodra de vijand hardnekkige weerstand kon bieden (Timor, Birma, Nieuw-Guinea, soms ook in China), bleek de Japanse militaire doctrine erg star. De Japanners vielen keer op keer op dezelfde wijze aan. De Geallieerden konden zich er op instellen en de Japanners faalden zonder daar lessen uit te trekken. Toen de gemakkelijke overwinningen voorbij waren, werd de Japanse oorlogsvoering voorspelbaar en fantasieloos in alle opzichten.
Dit moeten we het opperbevel verwijten. Japan had een uiterst modern leger, dat in de beginperiode goed bevoorraad was. Daar heeft het Japanse opperbevel bepaald niet optimaal gebruik van gemaakt.
Om de Japanse strategie te begrijpen, moeten we terug naar Pearl Harbour. Deze Japanse aanval had als doel de Amerikaanse vloot uit te schakelen en de vrije hand in Oost-Azië te krijgen. Dat mislukte, de drie Amerikaanse vliegdekschepen waren niet aanwezig. Zeven maanden later beslisten dezen dan ook de Slag bij Midway.
Het Japanse idee was ongeveer hetzelfde als in China. Japan wilde zoveel mogelijk territorium veroveren en binnen dit territorium zelfvoorzienend worden in economisch opzicht. Daarna moest het Japanse imperium sterk genoeg zijn om zich te verdedigen tegen de vijanden.
In China gelukte dat. Japan had alle economisch belangrijke gebieden bezet. Het slaagde er niet in, het Chinese leger (de Kwomintang) beslissend te verslaan, maar was sterk genoeg om een nederlaag te vermijden.
De Japanse strategie hield er dus vanaf het begin rekening mee, dat er verdedigd moest worden. De verloren slag bij Midway had het teken moeten zijn om de expansie te staken en tot de verdediging over te gaan.
Daarom denk ik, dat de pogingen om Guadalcanal te hernemen een strategische blunder was. Ik geloof niet, dat een Japans vliegveld daar de handelsroute VSA-Australië beslissend had kunnen bedreigen. De schepen hadden hun route gewoon naar het oosten verlegd - ten oosten van Fiji bijvoorbeeld.
De Japanners vielen aan onder ongunstige omstandigheden. Het dichtstbijzijnde Japanse vliegveld, Rabaul op Nieuw Engeland, lag maar liefst 800 km verwijderd. Japan kon dus niet optimaal gebruik maken van zijn sterkste troef: de Zero's en zijn piloten.
Japan had bovendien een andere mogelijkheid: de geallieerden onder druk houden en op Bougainville bases aanleggen.
We moeten er ook rekening mee houden, dat in augustus 1942 noch Timor, noch Nieuw-Guinea onder Japanse controle stonden.
Conclusie: Japan heeft vele ervaren manschappen, goede piloten en materiaal opgeofferd voor een eiland en een vliegveld, dat hen maar weinig voordeel zou hebben opgeleverd. Daarbij hebben ze Amerika nauwelijks weten te verzwakken. Die soldaten, piloten en dat materiaal hadden ze elders en op andere wijze veel nuttiger kunnen gebruiken.
In het algemeen valt het me op, dat Japan op uiterst kundige wijze inferieure tegenstanders wist te verslaan. Maar zodra de vijand hardnekkige weerstand kon bieden (Timor, Birma, Nieuw-Guinea, soms ook in China), bleek de Japanse militaire doctrine erg star. De Japanners vielen keer op keer op dezelfde wijze aan. De Geallieerden konden zich er op instellen en de Japanners faalden zonder daar lessen uit te trekken. Toen de gemakkelijke overwinningen voorbij waren, werd de Japanse oorlogsvoering voorspelbaar en fantasieloos in alle opzichten.
Dit moeten we het opperbevel verwijten. Japan had een uiterst modern leger, dat in de beginperiode goed bevoorraad was. Daar heeft het Japanse opperbevel bepaald niet optimaal gebruik van gemaakt.
- mannerheim
- Lid
- arneken
- Lid
- Contacteer:
als je bedenkt dat guadalcanal op dichte afstand van australie ligt. lijkt het me ergens wel logisch dat de 'aussies' luisterposten hadden gezet.mannerheim schreef:Guadalcanal, toevallig laatst iets over gelezen.
Hadden de Australiërs niet overal op hun grondgebied luisterposten staan? Volgens mij werd dit stukje aarde nouwlettend door Australië in de gaten gehouden.
@moengoman: dank voor de prachtige uitleg

it's not how many you write but what you write in the books of history
- arneken
- Lid
- Contacteer:
tjah de regel was vechten tot je dood gaat dus deden ze dat en de jappanners waren keien in het zichzelf verbergen in het oerwoud. dus werd er wel eens af en toe iemand 'overgeslagen'.Sam schreef:lijkt me zo raar, dat je teveel soldaten hebt om ze allemaal te kunnen melden dat de oorlog voor bij is
it's not how many you write but what you write in the books of history
-
- Lid
- Contacteer:
Mannerheim zit wel ongeveer juist hoor.
Op de omliggende eilanden zaten veel australische farmers. Deze stonden met hun thuisfront in verbinding via radiozenders. Toen de Japanners zich begonnen te roeren werden deze burgers gerecruteerd als informatiebronnen. Zo gaven ze ook de bewegingen van de Japanse vloot door aan hun basis. Vele van hen trokken zich na de Japanse bezetting terug in de bergen of in ondoordringbaar gebied waar ze met de hulp van de plaatselijke bevolking een guerrilla-oorlog begonnen tegen de bezetter.
Op de omliggende eilanden zaten veel australische farmers. Deze stonden met hun thuisfront in verbinding via radiozenders. Toen de Japanners zich begonnen te roeren werden deze burgers gerecruteerd als informatiebronnen. Zo gaven ze ook de bewegingen van de Japanse vloot door aan hun basis. Vele van hen trokken zich na de Japanse bezetting terug in de bergen of in ondoordringbaar gebied waar ze met de hulp van de plaatselijke bevolking een guerrilla-oorlog begonnen tegen de bezetter.
-
- Lid
Dat klopt. Het racisme van de Japanners hielp. Op de grote Indonesische eilanden hadden ze goede relaties met de bevolking. Deze wilde maar al te graag samenwerken, omdat ze een hekel aan de blanke kolonisten hadden.
Maar op Timor, Papoea Guinea en verder naar het Zuid-Oosten was dat juist omgekeerd. Daar behandelden de Japanners de plaatselijke bevolking erg slecht.
Maar op Timor, Papoea Guinea en verder naar het Zuid-Oosten was dat juist omgekeerd. Daar behandelden de Japanners de plaatselijke bevolking erg slecht.
- mannerheim
- Lid
Waardoor komt dat?Moengoman schreef:Dat klopt. Het racisme van de Japanners hielp. Op de grote Indonesische eilanden hadden ze goede relaties met de bevolking. Deze wilde maar al te graag samenwerken, omdat ze een hekel aan de blanke kolonisten hadden.
- mannerheim
- Lid
- shivaz
- Lid
guadalcanal is ook wel het keerpunt in de pacific genoemd, omdat daar voor het eerst de jappen werden tegengehouden. Er is ook een goed boek van "Keerpunt in de pacific" van Edwin P. Hoyt. Van die luisterposten klopt, in de naburig gelegen eilanden zaten posten om aankomende scheeps- en luchtvaart bewegingen te melden. De aussies maakten ook gebruik van de inheemse bevolking om deze te bemannen.
De jappen gebruiken op een gegeven moment hun snelle destroyers om de hun manschappen te bevoorraden, omdat dit snel en vooral s'nachts gebeurde werd dit door de yanks de "tokyo express" genoemd. Zo zijn ook alle jappen geevacueerd uiteindelijk.
De jappen gebruiken op een gegeven moment hun snelle destroyers om de hun manschappen te bevoorraden, omdat dit snel en vooral s'nachts gebeurde werd dit door de yanks de "tokyo express" genoemd. Zo zijn ook alle jappen geevacueerd uiteindelijk.
-
- Lid
Ik ook niet, totdat ik deze site had gevonden:mannerheim schreef:Kijk, en dat wist ik niet.
http://www.geocities.com/dutcheastindies/
Hier wordt duidelijk, waarom de anti-Japanse guerrilla op Nieuw-Guinea en Timor succesvol was, maar op Borneo en Sumatra niet.
-
- Lid
is het ook niet zo dat de gemiddelde japanner weinig fantasie had? en dus makkelijk te misleiden. (maarja als je nagaat hoe de ze zich verstopten twijfel je aan deze uitspraak)Moengoman schreef:De Japanners vielen keer op keer op dezelfde wijze aan. De Geallieerden konden zich er op instellen en de Japanners faalden zonder daar lessen uit te trekken. Toen de gemakkelijke overwinningen voorbij waren, werd de Japanse oorlogsvoering voorspelbaar en fantasieloos in alle opzichten.