Belegering van Leningrad

De gevechten en operaties tijdens WOII
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Zhukov schreef:
Moengoman schreef:Er bestaat een fantastisch boek genaamd De 900 dagen van Leningrad. Ik ben de naam van de schrijver vergeten.
Harrison E. Salisbury uit m'n hoofd.
Dat is hem, al ben ik niet 100% zeker van de voornaam. Ik kan me nog goed herinneren, dat ik een beetje misselijk werd van de epiloog. Stalin was toch ook een zeldzame hufter.
mannerheim
Lid

Bericht door mannerheim »

Moengoman schreef:Stalin was toch ook een zeldzame hufter.
Op sommige punten nog erger dan Hitler.
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
502
Lid

Re: Belegering van Leningrad

Bericht door 502 »

Dit is de enige topic die ik vond over leningrad dus bij deze..

Vandaag heb ik een boek uitgelezen over het beleg van leningrad. Ind,ronduit gruwelijk! Onbergijpelijk dat die mensen zich nog staande hebben weten te houden al die dagen en niet zozeer alleen onder het juk van de bezetter maar ook onder het beleid van Moskou zelf. Sommige goede ideeën van garnizoencommendanten van de stad werden simpelweg door Moskou van de tafel geveegd en even daarna weer aangenomen. Ik kan hier ook maar nauwelijks het goede van het kwade onderscheiden.
Ik las ind. een stuk over lijkenschennis/kannibalisme. Zijn geen bewijzen van zoals al werd gezegd...is ook niet nodig want met zo'n honger is het erg makkelijk aan te nemen dat dergelijke gevallen zich voordeden.
Degenen die ook maar even niet de handen uit de mouwen staken voor arbeid werden beschuldigd van meeheulers en verraders. Vrachtwagen chauffeurs van Ladoga werden beschaamd voor het telaat zijn met voedselvoorzieningen en met de dood bedreigt... en dat terwijl ze amper van de honger op de benen kunnen staan. Toch gehoorzaamde iedereen. De wil om te blijven leven versloeg alles.
Het volk werd afgetuigd door beide partijen. Ik denk persoonlijk dat Moskou de val van Leningrad zou beshouwen als gekrenkte trots en eer... zonder zich te bekommeren om de Leningraders die voor de stad zwoegden..
Het monument wat zich eraan herinnert zal wel van de burgers zelf gekomen zijn....
Sturmkreuz
Lid

Bericht door Sturmkreuz »

Hoeveel Duiters zijn eigenlijk in de stad geraakt?

Er waren verschillende Duitse soldaten (Patroullies, verkenningseenheden?), die de vallen ontwijkt hebben en de stad zijn binnengeraakt. Alleen geraakten deze niet meer terug. Ik denk niet dat ik wil weten wat er met deze gebeurden.
502
Lid

Bericht door 502 »

Daarover heb ik helemaal niets gelezen eigenlijk. Wel waren er troepen in de buitenwijken in gevechten geraakt.
Mochten er toch troepen in de stad zijn geweest, wat ik betwijfel, zullen ze of teruggetrokken zijn of gedood...
ls dat waar is wat jij zegt, heb je een link of iets dergelijk?
Sturmkreuz
Lid

502 schreef:Daarover heb ik helemaal niets gelezen eigenlijk. Wel waren er troepen in de buitenwijken in gevechten geraakt.
Mochten er toch troepen in de stad zijn geweest, wat ik betwijfel, zullen ze of teruggetrokken zijn of gedood...
ls dat waar is wat jij zegt, heb je een link of iets dergelijk?
Beelden gezien. Ik dacht 'Oostfront', een DVD van zo'n hele serie. Ken het niet meer.
502
Lid

Bericht door 502 »

Volgens mij heb ik die DVD. Goedkoop met zo'n getekende voorkant? Slechte beeldkwaliteit trouwens...
Sturmkreuz
Lid

502 schreef:Volgens mij heb ik die DVD. Goedkoop met zo'n getekende voorkant? Slechte beeldkwaliteit trouwens...
Voorkant is een StuG, je ziet alleen de loop en dan een deel winter-grond.
502
Lid

Bericht door 502 »

Hoe kun je via beelden zien dat die soldaten in leningrad zaten? Dit had toch ook een buitenwijk ofzo kunnen zijn of stond er een bord bij?
arneken
Lid
Contacteer:

Bericht door arneken »

Na wat leeswerk hierover betwijfel ik ook of er wel degelijk echt troepen Leningrad zijn binnengeraakt. Eenmans-acties zouden wel eens kunnen. Duitse soldaten die Russisch kunnen spreken en eens een kijkje gingen gaan nemen om de toestand te bekijken of elite-troepen. gevechten bleven inderdaad beperkt tot de buitenwijken.
it's not how many you write but what you write in the books of history
de korte golf
Lid
Contacteer:

Bericht door de korte golf »

de persoon van mijn soldbuch is in Leningrad gelegerd in 1942. waar hij zijn ost medaille en VWA zwart heeft gekregen.
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
Plaats reactie