operatie Kompas

De gevechten en operaties tijdens WOII
HMS Renown
Lid

operatie Kompas

Bericht door HMS Renown »

1 vraag wat is jullie mening over de deze operatie?
Mike.H
Lid

Re: operatie Kompas

Bericht door Mike.H »

HMS Renown schreef:1 vraag wat is jullie mening over de deze operatie?
Ehm ik heb echt geen idee wat operatie Kompas is beste kerel, heb je misschien meer info (die je misschien in je beginpost kan doen :)?) dan is het voor iedereen die er geen bal van snapt wat handiger zegmaar ;)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
HMS Renown
Lid

Persoonlijk heb ik op het internet nog niet veel info gevonden maar heel in het kort.

Ik heb hier over december-januari 1940-1941. 13 septbember 1940 valt het Italiaanse leger Egypte binnen. Ze houden halt voor Sidi Barrini en graven zich er in. De Britten starten een tegenaanval.

de Italiaanse sterkte in heel Libie: ongeveer 250.000 man. Waarvan er ongeveer 130.000-150.000 langs de Egyptisch-Libische grens liggen.

de Britse sterkte: ongeveer 36.000 man verdeeld over 2 divisies de 7de panster ( gevormd door generaal Hobart ) en de 4de Idiaanse.

De Italianen hebben een reeks versterkte kampen aangelegd voor Sidi baranini. Maar tussen deze kampen ligt een gat van 50 km. Ik ben nog veel info aan het zoeken dus ik kan nog geen nauwkeurig relaas geven. Alleen kan ik zeggen dat de Britten de Italianen versloegen en de de Britten in 1 beweging 130.000 Italianen gevangen namen en een eigen verlies hadden van ongeveer 670 doden en 1300 gewonden
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Tijdens de Italiaanse oorlogsverklaring had Italie 236.000 man, 1811 artillerie stukken, 339 hoofdzakelijk lichte tanks, 5140 voertuigen en 341 vliegtuigen (88 moderne bommenwerpers, 144 verouderde jagers en 113 andere toestellen) in geheel Libie. Deze strijdmacht was in het echt veel zwakker aangezien men niet was voorbereid op de plotselinge oorlogsverklaring. Veel troepen vielen onder garizoenen en de rest was standaard infanterie. Anti-tank geschut, luchtafweer, moderne artillerie en de middelzware tanks moesten nog aankomen uit Italie. Daarnaast stond veel uitrusting nog in onderhoud, bijvoorbeeld 2000 van de 5140 voertuigen en een groot deel van de luchtmacht. Graziani (Italiaans bevelhebber) probeerde tijd te winnen om zijn strijdmacht voor te bereiden op een offensief en om zijn uitrusting uit Italie in ontvangst te kunnen nemen. Mussolini verwachte echter elk moment een vredesvoorstel van de Britten en wilde haast maken om aanspraak te kunnen maken op Egypte. Op 13 September 1940 startte dus het onvoorbereidde Italiaanse offensief.

Aan de grens (Marmarica) met Egypte startte 4 divisies met 200 tanks van het 5de en 10de leger het offensief (order of battle heb ik ook als je geinterreseerd bent).
Tegenover hen stonden 31.000 Britse troepen, de Western Desert Force, bestaande uit de onvolledige 4de en 7de Armoured Division, gepantserde brigade, 2 artillerie regimenten en 2 gemotoriseerde infanterie bataljons onder O'Connor ondersteund door 205 vliegtuigen.
De Britten trokken zich over het gehele front terug en de Italianen namen Sidi Barrani in. Graziani hoopt door dit succes Mussolini tijdelijk tevreden gesteld te hebben en hier halt te kunnen houden wachten op zijn noodzakelijke uitrusting. Echter deze uitrusting zal nooit verstuurd worden aangezien alle middelen nu naar Griekenland worden gestuurd vanwege de Italiaanse campagne daar. Graziani besluit zich in te graven.

Graziani kreeg dus niet veel versterkingen, maar dit geld niet voor de Britten.
De RAF kreeg hoeveelheden moderne Hurricane jagers, waardoor zij overwicht in de lucht verkregen. Daarnaast kwamen de tankbrigades 3de Huzaren en het 2de Royal Tank Regiment aan. De 4de Indische Divisie werd uitgerust met 3 volledig uitgeruste brigades en daarnaast kwamen 150 tanks aan waarvan 50 Matilda's aan.
Overzicht van de strijdkrachten aan het front:
Italianen:
140.000 man
400 stukken geschut
240 lichte tanks
60 medium tanks
190 verouderde jagers
140 bommenwerpers

Britten
36.000 man
150 stukken geschut
200 lichte tanks
75 medium tanks
45 zware tanks
48 jagers
140 bommenwerpers

De Italianen hadden zich dus vanwege hun gebrek aan mobiliteit in stellingen verschanst. Deze werden over een groot gebied verspreid aangezien ze moesten dienen als brede uitvalsbasis voor het komende Italiaanse offensief. Nadeel was echter dat door deze grote onderlinge afstanden ze elkaar niet konden dekken.

Op 9 december 1940 startte het Britse offensief Codenaam "operatie Compass" De Italiaanse stellingen worden de 1 na de ander door de mobiele Britten opgerold. Zij genieten plaatselijke superioriteit gedurende deze operaties aangezien de Italianen hun strijdkrachten verdeeld hebben en de Britten hun troepen naar 1 plaats dirigeren. Ongelukkig voor de Italianen is ook dat het overzicht van de stellingen en de mijnenvelden in Britse handen zijn gevallen.

Op 9 Februarie is alles afgelopen en stoppen de Britten hun offensief bij El Agheila. De Britten hebben 130.000 troepen gevangen genomen en veel uitrusting buitgemaakt.

Het was dus een ongelijke strijd door het verschil in beschikbare mobiele middelen. De Italiaanse nederlaag is veroorzaakt door Mussolini's beslissing tot de operatie tegen Griekenland, terwijl het bekend was dat de Italianen enkel de uitrusting en mogelijkheden hadden voor oorlogsvoering aan 1 front. Daarnaast waren de goedgetrainde Britten met O'Connor en Wavell's gedurfde strategie veel beter voorbereid en superieur aan de gewone Italiaanse infanterist opgesloten in hun stellingen afgesloten van de buitenwereld, angstig door onwetendheid en bezorgd om zijn bevoorading van water en voedsel in de woestijn.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
HMS Renown
Lid

Alle info is welkom Veltro :) En ken je generaal Wilson? De Western dessert force was inderdaad onderverdeelt in 2 divisies maar vergeet zeker de Nieuw-Zeelanders niet en de Selby Force (ongeveer 1750 man afkomstig van het garnizoen uit Matroe). Heb je trouwens meer info over de patrouilles die de Britten uitvoerde tussen de Italiaanse oorlogsverklaring en operatie Kompas in?

En al zeker bedankt voor de links maar de meeste had ik al gevonden en ik spreek geen letter Duits. 8)
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

@HMS Renown; ik zal morgen wat hierover posten...

Veltro
arneken
Lid
Contacteer:

Bericht door arneken »

vind ik persoonlijk een mooie foto over de italiaanse verliezen (genomen na the battle of beda fomm)

Afbeelding
it's not how many you write but what you write in the books of history
King tiger
Lid
Contacteer:

Bericht door King tiger »

Met een wat meer degelijke leiding zouden ze het zeker van de Britten kunnen gehaald hebben.
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

@HMS Renown; beknopt overzicht van gebeurtenissen in Noord Afrika te land tussen de Italiaanse oorlogsverklaring en operatie Compass:

11 juni 1940: 3 eskadrons van het 11de regiment huzaren met Morris en Rolls Royce pantserwagens raken in gevecht bij Sidi Omar met 4 Italiaanse vrachtwagens volgepakt met Libische infanterie. De Libiers worden vernietigd.

12 juni 1940: operatie tegen Fort Maddalena en Fort Sidi Omar. Aanval op Maddalena mislukt door Italiaanse verdediging en de ondersteuning met 9 Fiat CR 32 jagers. Fort Sidi Omar werd verlaten aangetroffen daar de Italianen zich hadden terug getrokken.

14 juni 1940: 2de slag om Fort Maddalena. 1 eskadron van de 11de Huzaren ondersteund door de RAF zet de aanval in. De Italianen hadden zich echter al terug getrokken op 18 man na, welke zich overgeven.

14 juni 1940: De 4de tankbrigade valt het Fort Capuzzo en het legerkamp Sidi Azeiz aan. De 7de Huzaren en 1ste bataljon Royal Riffle Korps van deze brigade vielen het fort aan ondersteund door de RAF. Toen de Italiaanse artillerie was uitgeschakeld gaf het fort zich over.
De Britse aanval op Sidi Azeiz mislukt door de combinatie van een mijnenveld en Italiaanse artillerie. De Britten werden vervolgens aangevallen door lichte Italiaanse tanks en trokken zich terug achter de Egyptische grens.

16 juni 1940: Slag bij Ghirba tussen 12 lichte Italiaanse tanks en 400 man infanterie tegen 1 eskadron van de 11de Huzaren, 1 eskadron 7de huzaren en de J batterij Royal Horse artillery.
De Italianen werden totaal vernietigd door de superioriteit van de Britse cruiser tanks.

De Britten hadden ook een hinderlaag gelegd tussen Tobruk en Bardia en maakten 40 vrachtwagens buit, 21 Italianen sneuvelde en 88 werden gevangen genomen.

29 juni 1940: slag aan de grens door 2 eskadrons van de 7de Huzaren. Aanval word afgeslagen.

25 juli 1940: de 11de huzaren verliezen een half eskadron bij een aanval tussen Bardia en Tobruk door aanvallen van Italiaanse vliegtuigen en tanks.

5 Augustus 1940: onbeslissend tanktreffen tussen Sidi Azeiz en Fort Capuzzo.

13-20 september; Italiaans offensief. De Italianen trekken op tot voorbij Sidi Barrani ten koste van 120 doden en 410 gewonden. De Britten verliezen 40 man.

Oktober: patrouille aanvallen aan beide kanten.

14 oktober 1940: Italiaanse verkenning met tanks; afgebroken na kanonvuur

23 oktober 1940: Britse aanval op het legerkamp Makila door de 1ste Camaron Highlanders en de 8ste Huzaren. Aanval wordt een fiasco en Britten trekken zich gehaast terug.

19 november 1940; slag in het Emba gat; Italianen verliezen 5 tanks en 100 man; Britten 5 man.

9 december 1940: start van Operatie Compass

Veltro
arneken
Lid
Contacteer:

Bericht door arneken »

indrukwekkend verslag
it's not how many you write but what you write in the books of history
HMS Renown
Lid

Dank je Veltro ik ga zeker iets met die info kunnen doen. Als je nog meer info hebt over die preode mag je het altijd geven. En had je het bevel tot mars van Graziani of van Wavell?

maar toch al zeker bedankt

HMS Renown
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Ik heb de order of battle van de Italianen, maar ik kan met wat spitten de Britse ook wel vinden denk ik..

Geef maar aan wat voor info je precies zoekt.

Veltro
HMS Renown
Lid

Voor de Britten hoef je niet te spitten ik heb hem van Wavell. Ik zou graag precies weten hoe Bardia en Tobruk werden aangevallen tot in het kleinste detail als het kan.

alvast bedankt

HMS Renown
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Ik zal deze week de info opzoeken en in het weekend wel posten.

Mag ik vragen waarom deze interesse?

Veltro
Plaats reactie