Executies

De gevechten en operaties tijdens WOII
Bart V
Lid

Executies

Bericht door Bart V »

Heb een boek gelezen ( De Tweede Wereldoorlog in Foto's ) en er stond in dat als m'n executies deden (Dacht dat hier de Duitse kant werd vermeld) dat er 5 man werd aangesteld en er maar 4 wapens geladen waren? En hoopte iedereen dat hij het ongeladen wapen had? Klopt dit?
“Sweat saves blood, blood saves lives, and brains saves both.” ~ Erwin Rommel
Jonhy Frost
Lid

Bericht door Jonhy Frost »

Of het was maar een fabel, zodat de soldaten er geen trauma's aan overhielden.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

Ik heb er wel eens van gehoord, echter zodra je met een grendelgeweer als de K98 schiet (spreek uit ervaring) merk je toch echt heel goed of je werkelijk vuurt of dat de kamer leeg was.... Dus is het morele effect weg zodra je de trekker overgehaald hebt want dan zou je gelijk weten wie we wel of niet geschoten heeft....
Mauserwerke
Lid

Bericht door Mauserwerke »

De meeste executies waar ik van weet staan er gewoon (net als bij vrijwel elk leger in oorlogstijd) 5 man die ZELF hun kar98 laden en gewoon met scherp schieten. Is hij ook zeker dood.
Als het waar zou zijn wat jij schrijft bestaat de kans dat hij op een minder vitaal deel geraakt wordt en nog een half uur op de grond voor zijn leven moet vechten. Lijkt me ook niet echt logisch.
En zoals michiel01 ook al schreef is het moraal effect ook meteen weg als je de trekker over haalt. Het effect wat het wél heeft door met 5 man te schieten is dat de soldaat zich makkelijker voelt dat het niet "alleen" zijn schuld is dat hij dood is. Dan dragen 4 anderen nog diezelfde last met hem.
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Mauserwerke schreef:De meeste executies waar ik van weet staan er gewoon (net als bij vrijwel elk leger in oorlogstijd) 5 man die ZELF hun kar98 laden en gewoon met scherp schieten. Is hij ook zeker dood.
Als het waar zou zijn wat jij schrijft bestaat de kans dat hij op een minder vitaal deel geraakt wordt en nog een half uur op de grond voor zijn leven moet vechten. Lijkt me ook niet echt logisch.
Dan volgt meestal nog een schot van dichtbij door een pistool.
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Wat ik er van weet - en dat is niet veel - is, dat Duitse militairen zich zonder problemen aan executies konden onttrekken. Volgens mij is het dus een fabel.
Bart V
Lid

Bericht door Bart V »

Moengoman schreef:Wat ik er van weet - en dat is niet veel - is, dat Duitse militairen zich zonder problemen aan executies konden onttrekken. Volgens mij is het dus een fabel.
Er zijn genoeg die trauma's kregen, omdat ze te veel executies deden van dichtbij.
Jim
Lid
Ontvangen: 28 keer

Bericht door Jim »

Er is een hele procedure rondom een officiele excecutie. 1 losse flodder in het excecutie peleton. Een doktor en priester aanwezig.
Als de te excecuteren persoon na de executie nog leeft zijn er 2 mogelijkheden of de excecutie wordt direct overgedaan. De wapens worden direct door een (onder) officier opnieuw geladen of de bevelvoerende officier schiet met zijn pistool door het hoofd van de te excuteren persoon.

Er zijn landen waar men in het excecutie peleton 1 wapen laden met een losse flodder.
Met de wetenschap dat 1 persoon een losse flodder schiet is voor de soldaten bedoeld als psychologische "ontsnapping" het geeft het idee dat zij misschien de persoon zijn die niet op een weerloos persoon hebben geschoten.

Als soldaten geregeld op weerloze personen moeten schieten kunnen deze in psychologische nood komen. Als het niet is dat ze niet meer kunnen funktioneren kan het ook zo zijn dat ze juist naar de andere kant doorslaan en juist gaan genieten van excecuties. (Dit soort neuroten wil je ook niet gaan kweken, bij gebrek aan officiele excecuties kunnen deze personen andere slachtoffers gaan zoeken)

Op het hart word een papiertje /doekje gespeld dat als doel dient. Een blinddoek kan aangeboden worden en eventueel door de te excecuteren persoon geweigerd worden. Maar ook verplicht omgedaan worden. Ook dit is puur psychologisch. Voor het peleton die kan niet in het gezicht/ogen van de te excuteren persoon kijken en dit verminderd de weerzin om die persoon dood te schieten. (Bij de Jappanners was dit bijvoorbeeld verplicht.) Een te excecuteren persoon blijft er rustiger door.

Er zijn per land en er per geval uitzonderingen wat praktijk en uitvoering betreft te vinden.

Massa "excecuties" zoals er uitgevoerd zijn hebben niets met een officiele excecutie te maken en zijn niets meer als moordpartijen.
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Even terzijde, ik weet niet meer welk land, maar als bij een executie het hele vuurpeloton misschien ben je een vrij man.
Als soldaten geregeld op weerloze personen moeten schieten kunnen deze in psychologische nood komen. Als het niet is dat ze niet meer kunnen funktioneren kan het ook zo zijn dat ze juist naar de andere kant doorslaan en juist gaan genieten van excecuties.
Vandaar dat de welbenkende kampbewakers nogal sadistisch waren?
Jim
Lid
Ontvangen: 28 keer

Bericht door Jim »

Rednas schreef:
Als soldaten geregeld op weerloze personen moeten schieten kunnen deze in psychologische nood komen. Als het niet is dat ze niet meer kunnen funktioneren kan het ook zo zijn dat ze juist naar de andere kant doorslaan en juist gaan genieten van excecuties.
Vandaar dat de welbenkende kampbewakers nogal sadistisch waren?
Niet persé. Veel van die personen waren voor de oorlog "normale" mensen met een vaak niet te ontdekken gebrek aan medeleven voor de medemens. Of hadden al een sadistische inslag.
Veel van hen zouden onder normale omstandigheden nooit zulke dingen doen maar in oorlogstijd met officiele hulp hadden ze de mogelijkheid om te doen wat ze zelf heimelijk hadden weggestopt.
Seksisme, sadisme, perversiteit, beschikken over leven en dood, verrijking. Een of meerdere dingen wat ze eigelijk altijd ongeremd hadden willen doen maar door "normale" vredesomstandigheden niet aan zouden durven/kunnen beginnen.

Er zijn ongetwijfeld andere bewaarders zijn geweest die het gewoon als hun moeilijke plicht zullen hebben gezien. Sterke drank behoorde bij vele erbij om het vol te kunnen houden.
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

Ze hebben ooit eens onderzoek naar dit soort verschijnselen gehouden (iets socio-psychlogisch). Het Milgram experiment, met 2 groepen, één groep gevangenen en een groep bewakers (allen vrijwilligers).
Al heel snel moest dit experiment gestopt werden omdat de bewakers teveel in hun rol als bewaker opgingen en sadistische trekjes gingen vertonen. Voor de geintresseerden:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Experiment_van_Milgram

Dit hebben de Duitsers (hoe kan het ook anders :wink:) later verfilmd met als titel Das experiment.
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Bart V schreef:
Moengoman schreef:Wat ik er van weet - en dat is niet veel - is, dat Duitse militairen zich zonder problemen aan executies konden onttrekken. Volgens mij is het dus een fabel.
Er zijn genoeg die trauma's kregen, omdat ze te veel executies deden van dichtbij.
Ik bedoelde, dat deze militairen konden weigeren zonder straf te krijgen. Dat Milgram experiment is huiveringwekkend.
Brian
Lid

Bericht door Brian »

Moengoman schreef:
Bart V schreef:
Ik bedoelde, dat deze militairen konden weigeren zonder straf te krijgen. Dat Milgram experiment is huiveringwekkend.
Dan wil ik hier toch even op inhaken, ik denk dat je dit niet zomaar zonder gevaar kon weigeren, helemaal niet in het heetst van de strijd; of beter gezegt: Wanneer de vijand nadert (in dit geval)

Dan wil ik hier even een voorbeeld van geven. Hier in Deventer is op de 10e april een 5-tal verzetstrijders gefusilleerd die na een vuurgevecht de vorige nacht gevangen genomen waren. (Twentol- drama) Een Duitse soldaat (volgens mij een hospik?), genaamd Ernst Gräwe, weigerde plaats te nemen in het vuurpeloton en werd daarna zelf naast de verzetstrijders gezet en eveneens gedood.

Dus dan vraag ik mij af; is dat wel zo makkelijk om te weigeren? :roll:
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
Bart V
Lid

Bericht door Bart V »

Op de dag van de bevrijding van Deventer, 10 april 1944, wilden jonge verzetsstrijders de bruggen over de IJssel en de havens voor de bevrijders veilig stellen. Twee van hen kwamen om in hun schuilplaats, het gebouw 'Twentol'. Vijf werden hierheen gevoerd en gefusilleerd. Dit monument en de treurwilg ernaast vormen een eerbiedige herinnering aan hun leven en sterven. Respect verdient eveneens de Duitser Ernst Gräwe, die weigerde aan de executie deel te nemen en wiens leven hier een geweldadig einde vond.
Rick..
Lid

Bericht door Rick.. »

Bart V schreef:Op de dag van de bevrijding van Deventer, 10 april 1944, wilden jonge verzetsstrijders de bruggen over de IJssel en de havens voor de bevrijders veilig stellen. Twee van hen kwamen om in hun schuilplaats, het gebouw 'Twentol'. Vijf werden hierheen gevoerd en gefusilleerd. Dit monument en de treurwilg ernaast vormen een eerbiedige herinnering aan hun leven en sterven. Respect verdient eveneens de Duitser Ernst Gräwe, die weigerde aan de executie deel te nemen en wiens leven hier een geweldadig einde vond.
Net als vlak bij Apeldoorn,
waar op 2 en 3 mei ook nog verzetstrijders zijn vermoord..
Helaas dat deze duitsers daar geen problemen mee hadden.
Plaats reactie