Executies
-
- Lid
Wat ik dus probeerde duidelijk te maken, het zal toch wel niet zo makkelijk zijn geweest om te weigeren plaats te nemen in het executie peloton...
Het enige wat ik kan bednken wat ermee te maken kan hebben gehad dat de stad enkele uren voor zijn bevrijding stond?
Het enige wat ik kan bednken wat ermee te maken kan hebben gehad dat de stad enkele uren voor zijn bevrijding stond?
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
- Bart V
- Lid
- Mike.H
- Lid
In 't Apeldoornse bos bedoel je? of die keer dat ze op de straten werden gelegd om 'tentoongesteld te worden'?Rick.. schreef:Net als vlak bij Apeldoorn,Bart V schreef:Op de dag van de bevrijding van Deventer, 10 april 1944, wilden jonge verzetsstrijders de bruggen over de IJssel en de havens voor de bevrijders veilig stellen. Twee van hen kwamen om in hun schuilplaats, het gebouw 'Twentol'. Vijf werden hierheen gevoerd en gefusilleerd. Dit monument en de treurwilg ernaast vormen een eerbiedige herinnering aan hun leven en sterven. Respect verdient eveneens de Duitser Ernst Gräwe, die weigerde aan de executie deel te nemen en wiens leven hier een geweldadig einde vond.
waar op 2 en 3 mei ook nog verzetstrijders zijn vermoord..
Helaas dat deze duitsers daar geen problemen mee hadden.
Apeldoorn 4 life, 'mattie'

Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Er worden 2 zaken doorelkaar gehaald.
1) officieële excecutie volgens de regels na een veroordeling door een rechtbank of krijgsraad
2) het neerschieten van gevangenen /burgers als vergelding of waarschuwing
Een Duits militair mocht volgens het Duits militair recht bevelen weigeren die tegen het miltair recht ingingen.
Dus ook deelname aan dergelijke standrechtelijke excecuties zoals in punt 2.
Er zijn Duitse militairen die zonder consquenties zich hieraan hebben kunnen ontrekken. Maar zeker later in de oorlog met vele terreurpolitiek gemotiveerde bevelen werd het zich ontrekken aan dit soort opdrachten voor die militairen gevaarlijk gemaakt.
Zo is het Fürhrer befehl (= doodschieten van geallieerde militairen al dan niet in uniform betrapt op sabotage) menig keer door Duitse officieren genegeerd. Ook dit bevel was in tegenspraak met het Duitse oorlogsrecht.
1) officieële excecutie volgens de regels na een veroordeling door een rechtbank of krijgsraad
2) het neerschieten van gevangenen /burgers als vergelding of waarschuwing
Een Duits militair mocht volgens het Duits militair recht bevelen weigeren die tegen het miltair recht ingingen.
Dus ook deelname aan dergelijke standrechtelijke excecuties zoals in punt 2.
Er zijn Duitse militairen die zonder consquenties zich hieraan hebben kunnen ontrekken. Maar zeker later in de oorlog met vele terreurpolitiek gemotiveerde bevelen werd het zich ontrekken aan dit soort opdrachten voor die militairen gevaarlijk gemaakt.
Zo is het Fürhrer befehl (= doodschieten van geallieerde militairen al dan niet in uniform betrapt op sabotage) menig keer door Duitse officieren genegeerd. Ook dit bevel was in tegenspraak met het Duitse oorlogsrecht.
- gvdbor
- Lid
- Contacteer:
Uit Bergen-Belsen van Eberhard Kolb, blz. 17;
Bij het grootste bloedbad (op 29 en 30 sep. 1941 in de kloof van Babi Jar bij Kiev) doodde een Einsatzkommando in twee dagen 33771 joden........
Omdat bij de SS-commando's steeds meer fysieke en psychische "prestatieproblemen" optraden, begon men in hoge SS-kringen na te denken over andere mogelijkheden de joden te vermoorden dan massale executies...........
Ik denk dus dat er van vrijwilligheid niet zo veel sprake was.
Bij het grootste bloedbad (op 29 en 30 sep. 1941 in de kloof van Babi Jar bij Kiev) doodde een Einsatzkommando in twee dagen 33771 joden........
Omdat bij de SS-commando's steeds meer fysieke en psychische "prestatieproblemen" optraden, begon men in hoge SS-kringen na te denken over andere mogelijkheden de joden te vermoorden dan massale executies...........
- Rick..
- Lid
Ik had het over de bossen bij Hoog Soeren,Mike.H schreef:In 't Apeldoornse bos bedoel je? of die keer dat ze op de straten werden gelegd om 'tentoongesteld te worden'?Rick.. schreef:Net als vlak bij Apeldoorn,Bart V schreef:Op de dag van de bevrijding van Deventer, 10 april 1944, wilden jonge verzetsstrijders de bruggen over de IJssel en de havens voor de bevrijders veilig stellen. Twee van hen kwamen om in hun schuilplaats, het gebouw 'Twentol'. Vijf werden hierheen gevoerd en gefusilleerd. Dit monument en de treurwilg ernaast vormen een eerbiedige herinnering aan hun leven en sterven. Respect verdient eveneens de Duitser Ernst Gräwe, die weigerde aan de executie deel te nemen en wiens leven hier een geweldadig einde vond.
waar op 2 en 3 mei ook nog verzetstrijders zijn vermoord..
Helaas dat deze duitsers daar geen problemen mee hadden.
Apeldoorn 4 life, 'mattie'
die op de straat is geloof ik bij de Polhoutlaan?
*box*
- gvdbor
- Lid
- Contacteer:
- sobel
- Lid
-
- Lid
Er was in deze natuurlijk wel verschil tussen de Einsatz Kommando's - verantwoordelijk voor Babi Jar, de Waffen SS en de Wehrmacht. Bovendien, zoals gesteld, speelt het tijdstip een rol.gvdbor schreef:Uit Bergen-Belsen van Eberhard Kolb, blz. 17;
Als ik me goed herinner, zijn er ook Duitsers geweest, die om overplaatsing uit de Einsatz Kommando's hebben verzocht en hebben gekregen.
- Rick..
- Lid
Nee, ik bedoel het Kruisjesdal bij Hoog-Soeren.gvdbor schreef:Volgens mij bedoel je dan de executies bij Woeste Hoeve?
http://www.hoogsoeren.info/natuur_kruisjesdal.htm
Dit soort activiteiten valt niet echt onder geordende excecuties maar moordpartijen. Daar gaat het niet om volgens de regels na een vonnis executeren maar efficient afslachten. Het woord executie wordt gebruikt om het een vleugje van waardigheid en rechtvaardigheid te geven.Moengoman schreef:Er was in deze natuurlijk wel verschil tussen de Einsatz Kommando's - verantwoordelijk voor Babi Jar, de Waffen SS en de Wehrmacht. Bovendien, zoals gesteld, speelt het tijdstip een rol.gvdbor schreef:Uit Bergen-Belsen van Eberhard Kolb, blz. 17;
Als ik me goed herinner, zijn er ook Duitsers geweest, die om overplaatsing uit de Einsatz Kommando's hebben verzocht en hebben gekregen.
-
- Lid
Ik zie het verschil niet zo erg ... de Einsatz Kommando's werkten namelijk volgens duidelijke regels. Het punt is natuurlijk, dat die regels onze afschuw wekken. Eerlijk gezegd vind ik executies van bijvoorbeeld deserteurs - geheel volgens de regels - net zo afschuwelijk.
Hoe dan ook, ik betwijfel of de Nazi's verschil zagen tussen moordpartijen op joden, Sovjet-commissarissen en ander plutocratisch "tuig" aan de ene kant en executies van verzetsstrijders, franc-tireurs en deserteurs aan de andere kant.
Het woordgebruik van Nazi's is een hoofdstuk apart. Zie Eindoplossing (desnoods even een Nederlands-Duits woordenboek gebruiken).
Hoe dan ook, ik betwijfel of de Nazi's verschil zagen tussen moordpartijen op joden, Sovjet-commissarissen en ander plutocratisch "tuig" aan de ene kant en executies van verzetsstrijders, franc-tireurs en deserteurs aan de andere kant.
Het woordgebruik van Nazi's is een hoofdstuk apart. Zie Eindoplossing (desnoods even een Nederlands-Duits woordenboek gebruiken).
-
- Lid
Ik denk dat veel afhing van de commandant, bij de executies bij de Woeste Hoeve (Apeldoorn) is een Duitse militair geexecuteerd die weigerde plaats te nemen in het vuurpeleton.gvdbor schreef:Uit Bergen-Belsen van Eberhard Kolb, blz. 17;
Er zijn echter genoeg verhalen bekent van Duitsers die weigerden executies uit te voeren en daar geen nadelige gevolgen van ondervonden.
De waarheid komt met de jaren