Ik heb het meer over een directe executie, met een in-directe bedoel ik een vuurgevecht, je probeert iemand te doden, hoeft hij de persoon niet doden.sobel schreef:Dan is een gehele oorlog natuurlijk onterecht (een oorlog is ook niet nodig nee) daar vallen immers ook doden...
Executies
- viny
- Lid
'War is delightful for those who have not experienced it'
-
- Lid
Ik denk dat het er ook mee te maken heeft met de tijd waarna we kijken. De Einsatzkommando's die verantwoordelijk zijn voor de massamoord bij Kiev bevinden zich nog in de rol van overwinnaars, de het Duitse leger boekt successen en alles gaat voor de wind (1941 dus). Een duidelijk verschil als men kijkt naar 1945, daar kan het, als de vijand in de buurt is, al snel gegooit worden op dienstweigering of verraad waar de doodstraf op staat en waardoor dan maar snel besloten word om dan (nu men toch bezig is met een executie) maar gelijk het vonnis te voltrekken.
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
- gvdbor
- Lid
- Contacteer:
Re: Executies
Gisteravond was het programma "Reportage" op TV wat ging over executies in Amerika. In de staat Utah kon de veroordeelde zelf aangeven of hij een dodelijke injectie of voor een vuurpeloton wilde sterven. In het laatste geval waren er 5 schutters, met een winchester, en één van het schoot met een losse flodder.Bart V schreef:Heb een boek gelezen ( De Tweede Wereldoorlog in Foto's ) en er stond in dat als m'n executies deden (Dacht dat hier de Duitse kant werd vermeld) dat er 5 man werd aangesteld en er maar 4 wapens geladen waren? En hoopte iedereen dat hij het ongeladen wapen had? Klopt dit?
Men kwam nooit te weten wie met de losse flodder had geschoten.
Lijkt erg veel op het verhaal van Bart
- Dodo
- Lid
Even inhakend op de vrijwilligheid van Duitsers in het beestachtig afschieten van joden, wil ik even een stukje citeren uit het boek van Goldhagen. Dit stukje is een fragment van een interview met een luitenant van het Politiebataljon 101:
Dan heb ik nu nog een andere quote, deze komt ook uit het boek van Goldhagen en gaat over de mogelijkheid om zich te onttrekken uit de executies:
Nu zijn lang niet alle holocaust-historici het eens met Goldhagen, maar ik ga ervan uit dat iedereen zijn eigen conclusie kan trekken uit deze quote."Het is ook zo," getuigt een man van de Tweede Compagnie, "dat er altijd voldoende vrijwilligers waren voor de executies. Ik deed er ook een keer of twee vrijwillig aan mee, vooral bij kleinere acties van het peleton." Een aantal kameraden bevestigt deze geest van vrijwilligheid. Een man vertelt: "Ik wil hier met de hoogst mogelijke nadruk verklaren dat zich altijd voldoende vrijwilligers meldden voor de moordploegen.
Dan heb ik nu nog een andere quote, deze komt ook uit het boek van Goldhagen en gaat over de mogelijkheid om zich te onttrekken uit de executies:
In dit was alleen voordat de gemeente Józefów "Judenrein" werd gemaakt. Hierbij kwamen 1200 joden om het leven, allen werden geexecuteerd van korte afstand met het geweer of een pistool. En toch waren er maar weinig mannen die zich onttrokken van het moorden...Blijkbaar aarzelden ten minste enkele mannen niet om vrijstelling te vragen. Het is een feit dat ze die gemakkelijk konden krijgen, en de anderen zagen dat het mogelijk was om zich aan de gruwelijke taak te onttrekken. Het aanbod van Trapp [om niet mee te hoeven doen aan de executies] gold voor het hele bataljon. Ten minste één sergeant van een moordploeg herhaalde dit aanbod duidelijk voor zijn mannen, en de luitenant en sergeant van een andere ploeg willigden verzoeken van mannen om niet mee te hoeven doen zonder moeite in.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
The Lorraine offensive 1944