gevechten driehoek diekirch,echternach, kruchten

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

gevechten driehoek diekirch,echternach, kruchten

Bericht door lux »

Ik kom al een paar jaar in luxemburg bij Dillingen.
In '44 zijn een paar kilometer verderop de amerikanen voor het eerst Duitsland binnengevallen. Na een paar weken moesten ze door de zware tegenstand terugtrekken over het riviertje de sure.

In dec 44 zijn de duitsers er weer bij dillingen over heen gegaan en hebben een paar eenheden van de amerikanen vermorzeld. zeer zware gevechten van dierirch tot aan Echternach.

In febr 45 zijn de amerikanen en canadezen er weer bij echternach en dillingen en in de buurt van wallendorf, overheen gegaan met zeer zware verliezen aan beide kanten.

Nu speelt dit zich allemaal af net aan de onderkant van the batlle of the bulge (dit is boven diekirch), maar de intensiteit van de gevechten zijn er niet minder om.
Toch lees ik hier bijna niets over.
Kan iemand mij helpen. Heeft deze serie veldslagen een andere naam of is het maar wat strijdgewoel in de marche van het grote ardennen offensief.
Alle hulp is welkom. Ik ben aan het googlen geweest, maar mis natuurlijk de juiste trefwoorden als de gevechten een andere naam hebben.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: gevechten driehoek diekirch,echternach, kruchten

Bericht door okke »

lux schreef:Kan iemand mij helpen. Heeft deze serie veldslagen een andere naam of is het maar wat strijdgewoel in de marche van het grote ardennen offensief.
Ik denk dat het maar wat strijdgewoel was in de marge van het kleine Ardennen offensief. Veldslagen¹ waren het zeker niet; het hele Ardennen offensief zou je slechts als een slag² kunnen bestempelen; een groot gevecht tussen vijandelijke strijdmachten.

Voor de westerse geallieerden was het een slag van formaat. Bijna 20.000 soldaten van de Verenigde Staten kwam om en bijna 1500 van het Verenigd Koninkrijk³. Maar in vergelijking met de slagen die de Duitsers al uitgedeeld hadden en te verduren hadden gekregen, was dit een kleine (maar doordat het Duitse leger aan het einde van haar krachten was, had deze slag zeker invloed op het vervolg van de oorlog).
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

Bericht door lux »

Bedankt voor je antwoord okke.
Je hebt natuurlijk gelijk als je naar het grote plaatje kijkt.
Het is echter anders als je er rondloopt. Overal schuttersputjes en loopgraven. Overal groepsschuilplaatsen. Je kunt geen twee stappen doen zonder gepiep van de MeDe. De bodem is bezaaid met scherven. Alle bomen van die tijd zitten vol. De Amerikanen hebben vanaf de locatie van Radio Lux met hun grootste geschut dagenlang dat gebied volgepompt.
De Duitsers hebben een paar eenheden bij Beaufort verpletterd. Bij Dillingen en Echternach was de rivier rood van het bloed bij verschillende oversteken.
Het is maar een heel klein gebied, maar er is verschrikkelijk gevochten.
Een eenheid van de Amerikanen had in een paar uur 25 doden, 60 gewonden en 125 vermisten of gevangen genomen.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

lux schreef:Een eenheid van de Amerikanen had in een paar uur 25 doden, 60 gewonden en 125 vermisten of gevangen genomen.
"De Duitsers waren in de eerste drie weken van Operatie Barbarossa maar liefst 600 kilometer doorgedrongen op het grondgebied van de Sovjet-Unie. Tijdens de wanhopige defensieve gevechten had het Rode Leger tenminste 747.870 slachtoffers geïncasseerd, waarvan 588.598 doden, gewonden en vermisten. Bovendien waren er 10.180 tanks en 3995 gevechtsvliegtuigen verloren gegaan."

Zelfs al hadden de Sovjets minder respect voor het leven van de individuele soldaat, dan staan de verhouding van de verschrikkelijke Amerikaanse slachtoffers in geen verhouding tot de Sovjet-slachtoffers.

Ja, oorlog is verschrikkelijk. En een slagveld dat na zoveel jaar nog onaangeroerd is en alleen door natuurlijk verval veranderd is, is interessant.

Zoals Stalin goed zei: "De dood van één persoon is een tragedie, maar de dood van een miljoen mensen is een statistiek".
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

okke schreef:
lux schreef:Een eenheid van de Amerikanen had in een paar uur 25 doden, 60 gewonden en 125 vermisten of gevangen genomen.
"De Duitsers waren in de eerste drie weken van Operatie Barbarossa maar liefst 600 kilometer doorgedrongen op het grondgebied van de Sovjet-Unie. Tijdens de wanhopige defensieve gevechten had het Rode Leger tenminste 747.870 slachtoffers geïncasseerd, waarvan 588.598 doden, gewonden en vermisten. Bovendien waren er 10.180 tanks en 3995 gevechtsvliegtuigen verloren gegaan."

Zelfs al hadden de Sovjets minder respect voor het leven van de individuele soldaat, dan staan de verhouding van de verschrikkelijke Amerikaanse slachtoffers in geen verhouding tot de Sovjet-slachtoffers.

Ja, oorlog is verschrikkelijk. En een slagveld dat na zoveel jaar nog onaangeroerd is en alleen door natuurlijk verval veranderd is, is interessant.

Zoals Stalin goed zei: "De dood van één persoon is een tragedie, maar de dood van een miljoen mensen is een statistiek".
Waarom de vergelijking met operatie Barbarossa?
Gebruikersavatar
Gertos45
Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:38
Locatie: Gistel

Bericht door Gertos45 »

Om, misschien, aan te tonen, dat de gevechten bij Dierkich, alhoewel zeer intens, in verhouding, veel kleinschaliger waren dan de eerdere gevechten (waaronder Barbarossa) waar bij de Duitsers betrokken waren, en dat er er daarom niet zo veel over leest. Barbarossa is een goed voorbeeld omdat ze gigantische aantallen mensen betreft.
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

als je meer over deze specifieke plaats wilt weten, maar het moeilijk te vinden is in de literatuur omdat het een onderdeel was van een grote slag (zo noem ik het nu maar even) ga ik meestaal als volgt te werk.

zoek uit welke eenheid of eenheden er hebben gevochten, dit moet neit al te moeilijk zijjn (het wordt vast wel ergeens in een boek over het ardennenoffensief geenoemd, of het staat op de plaatselijke monumenten). zoek dan speficieke boeken over deze eenheid tijdens wo2. Er zal dan wellicht een hoofdstuk gaan over die plaats als er zo hard is gevochten. zo een aantal boeken zoeken over die eenheid en je hebt al wat meer hoofdstukken over die plaats. maar een nog handigere manier is, om vanuit de gevonden boeken de literatuurlijst/bibliografie te volgeen. Deze zal tot nog meer boeken leiden.

succes ermee
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

Bericht door lux »

bedankt voor de tip karell.
Ik ga er mee aan de slag.
leendert
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jun 2007, 11:51
Locatie: Herwijnen

Re: gevechten driehoek diekirch,echternach, kruchten

Bericht door leendert »

Luc, heb je daar in Dillingen nog wat gevonden.
Ben er net voor twee weken terug, nog geweest,en heb er een monument van de oversteek gevonden.
Volgens mij was dat een monument voor de 80 inf div.
Heb zelf wat rond gelopen,maar niets kunnen vinden,dan wat kano's die daar verhuurd worden.
Is jou het beter vergaan.
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: gevechten driehoek diekirch,echternach, kruchten

Bericht door S1991 »

Als ik het goed heb heeft in deze regio de: US 5th Infantry Division, US 26th Infantry Division, US 80th Infantry Division en de 4th Armored Division gezeten.
Ben me niet 100% zeker maar zal eens nakijken.

Grt
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Plaats reactie