Verblijfplaatsen Duitse bevelhebber in Nederland 1944/1945

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
Tanja
Lid

Verblijfplaatsen Duitse bevelhebber in Nederland 1944/1945

Bericht door Tanja »

Beste leden,

Heeft toevallig iemand een overzicht van de verblijfplaatsen van Duitse bevelhebbers in Nederland gedurende 1944/1945?

Ik ben bijzonder geinteresseerd in de verblijfplaatsen van Generaal Christiansen en General Von Rundtsted gedurende 1944/1945.

Bij voorbaat dank.
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Ik heb niet veel kunnen vinden.

http://de.wikipedia.org/wiki/Gerd_von_R ... haber_West
http://www.go2war2.nl/artikel/131

Von Rundstedt zat tot na D-day in Parijs. Daarna raakte hij betrokken bij de schijnprocessen tegen de samenzweerders van 20 juli. Dat zal wel in Duitsland geweest zijn. Begin september 44: Koblenz.
Von Rundsted is in deze periode een keer of wat ontslagen. Hij was ook bij het Ardennenoffensief betrokken en bij de Amerikaanse oversteek bij Remagen. Volgens mij heeft hij dus vooral in Duitsland zelf gezeten en waarschijnlijk nooit in Nederland.

Over Christiansen is er zo goed als niets concreets. Ik meen me te herinneren, dat hij zijn hoofdkwartier tot het einde van de oorlog in Amsterdam had en daar ook gearresteerd is.
lexiebabe
Lid

Bericht door lexiebabe »

Bij het NIOD las in een archiefstuk dat Christiansen regelmatig in Hilversum was en daar op een hoofdkwartier overleg had met o.a. leidende Nederlandse NSKK'ers.
Foto's van Alkmaar 1939-1946, altijd welkom!
Heideroos
Lid

Bericht door Heideroos »

van Wikipedia:

Toen de Operatie Market Garden begon, was veldmaarschalk Walter Models hoofdkwartier in Oosterbeek gevestigd. Model vluchtte voor de luchtlandingen naar Doetinchem en leidde van daaruit de tegenaanval.
Hancock. I've got lunatics laughing at me from the woods. My original plan has been scuppered now that the jeeps haven't arrived. My communications are completely broken down. Do you really believe any of that can be helped by a cup of tea?
Joe_Liebgott
Lid
Contacteer:

Bericht door Joe_Liebgott »

Je kan in Wikipedia zelf de teksten wijzigen! Zoek/koop dan een boek over Market Garden daar staat het heus wel in!

Gelukkig nieuwjaar trouwens. :P
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
SJORS-SJORS
Lid

Re: Verblijfplaatsen Duitse bevelhebber in Nederland 1944/1945

Bericht door SJORS-SJORS »

Ik ben er achter gekomen dat er een hoge Duitse officier (mijn oma had het over een generaal) in Herpt (Noord Brabant) ingekwatiert heeft gezeten. Ik zal er eens achteraan gaan.
Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
vorwärts, zum Siege voran!
Cas
Lid

Re: Verblijfplaatsen Duitse bevelhebber in Nederland 1944/1945

Bericht door Cas »

Ik meen dat Generaal Hans Schmidt in september 44 zijn hoofdkwartier in het huis van het hoofd der School in Berg in Terblijt had, onderdeel van de Gemeente Valkenburg a/d Geul
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Plaats reactie