Legereenheden (in Herwijnen)

De gevechten en operaties tijdens WOII
leendert
Lid

Legereenheden (in Herwijnen)

Bericht door leendert »

Wie heeft er gegevens over Duitse eenheden die in mijn woonplaats gelegerd zijn geweest.
Zoals ,waren dat soldaten vand de Wehrmacht-Heer of Luftwaffe of Kriegsmarine.
Welk regiment etc.
Of weet er iemand waar ik aan die gegevens kan komen?. :(
PPL
Lid

Bericht door PPL »

Ik heb de naam van je woonplaats even toegevoegd aan het onderwerp / de titel.
Dit ter verduidelijking.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
sobel
Lid

Re: Legereenheden (in Herwijnen)

Bericht door sobel »

leendert schreef:Wie heeft er gegevens over Duitse eenheden die in mijn woonplaats gelegerd zijn geweest.
Zoals ,waren dat soldaten vand de Wehrmacht-Heer of Luftwaffe of Kriegsmarine.
Welk regiment etc.
Of weet er iemand waar ik aan die gegevens kan komen?. :(
Ik weet niet of er Soldaten in herwijnen gelegerd zijn geweest, ik weet niet of bij jullie ook een Historische vereneging is, die weten dat vaak wel :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
leendert
Lid

Bericht door leendert »

Herwijnen heeft inderdaad een historische vereniging.
Maar die bestaat nog niet zolang.
Maar hierover is weinig of niets over bekend.
Het enige wat ik weet,is dat er op 3 plaatsen in Herwijnen soldaten waren gelegerd langs de rivier.
Op twee plaatsen ingekwartierd in huizen langs de dijk, in op 1 plaats op de rivier zelf, op munitieschepen.
Deze zijn door vliegtuigen aangevallen maar niet goed geraakt.
Bij deze actie zijn waarschijnlijk 6 Duitsers gesneuveld,verder is er niets bij mij bekend.
leendert
Lid

Bericht door leendert »

Weet niemand hierover iets te schrijven of te melden.?????
Ook geen boek waarin ik wat kan vinden :cry:
leendert
Lid

Bericht door leendert »

Ben vandaag te weten gekomen dat de Duitse soldaten die ingekwartiert lagen van de Kriegsmarine waren.
Het begin is er nu de rest nog.
Is er nog steeds niemand de mij verder kan helpen. :|
502
Lid

Bericht door 502 »

Als er een plaatselijke bibliotheek is kun je archief stukken aanvragen en doorlezen. dat had ik gedaan nadat ik gelezen had dat nabij Amersfoort/Leusden vuurgevechten waren geweest tussen huzaren en Duitsers in mei 1940.
502
Lid

Bericht door 502 »

http://www.grebbeberg.nl/forum/forum.ph ... 1&view=all
Hier is wat uit de mei dagen.

En onderstaand vond ik net. Toch doet mij dit vermoeden dat er wel degelijk andere eenheden dan de Kriegsmarine aanwezig waren in Herwijnen
Op de begraafplaats in Zuilichem staat een gedenkteken in de vorm van een zwart stenen kruis met daarop; "ter nagedachtenis aan hen" en een steen met daarop de tekst: "die vielen door oorlogsgeweld.". Daaronder staan de volgende personen vermeld: L. van Oostrum-Hanegraaf overleed op 64-jarige leeftijd ten gevolge van een V-1 inslag op 20 januari 1945; C.J. Meijer-Klapwijk werd begin december 1944 in haar eigen huis op 25-jarige leeftijd geraakt door een blindganger; Dirks Verhoeks stond op 20 november 1944 samen met zijn vader en twee broers achter hun huis in de Zijlsteeg te kijken naar laag overvliegende vliegtuigen en werd door het afweervuur vermoedelijk vanuit Herwijnen geraakt; H.J. Benckhuysen, bakker op de Rietschoof in Aalst overleed in een kamp in Ommen; Aart Hobo werd tijdens de overval op hotel Gottschalk in Zaltbommel gedood doordat hij vanwege zijn doofheid de bevelen van de Duitsers niet opvolgde.
502
Lid

Bericht door 502 »

Ik heb net nog ff wat opgezocht in boeken. Vanaf oktober/november 1944 gebeurde in deze sector vrij weinig. Zuid - ned. was toen bevrijd en de daarop volgende 6 maanden bevroor het front hier. de canadezen/Engelsen begonnen namelijk de bevrijding vannuit zuid oosten naar het noorden waarna halverwegen richting het westen van Ned. en richting noorden ging.
In de omgeving van de Waal gebeurde vrijwel niets van betekenis op het schieten van artellerie beschietingen en patrouille activiteit na...
Ik kom hier nog op terug.
502
Lid

Bericht door 502 »

Ik vond dit nog even:

6. Fallschirmjäger divison
Als onderdeel van het 88. Armee Korps nam het de frontlijn in de Betuwe over van het 2.SS Panzerkorps. Eind 1944 schoof de divisie (6.FJ) in westelijke richting op omdat de 2. FJD een gedeelte van het Betuwe front overnam. Over een gedeelte van 80Km verdedigde zij met enkele toegevoegde troepen de zuid flanken van de duitsers.
Bron: Bijlage 12 Bevrijdingsatlas Veluwe

Bij Gorichem en westwaards daarvan, stond trouwens de 63.Infantrie Divisie.
Omdat Herwijnen vrijwel aan het front lag, zullen waarschijnlijk wel dergelijke eenheden van de bovenstaandegroepen in de omgeving zijn geweest.
leendert
Lid

Bericht door leendert »

Hallo,
Dank voor je verdere inlichtingen.
Dat er Duitse Kriegsmarine soldaten in Herwijnen aanwezig waren is 100 % zeker.
Daar er hier op de Waal munitieschepen voor anker lagen,die bemand waren met soldaten van de Kriegsmarine.
Kan zijn dat er ook andere eenheiden daarbij waren.
Als je nog wat te weet komt, laat dat even weten.
502
Lid

Bericht door 502 »

leendert schreef:Ben vandaag te weten gekomen dat de Duitse soldaten die ingekwartiert lagen van de Kriegsmarine waren.
Het begin is er nu de rest nog.
Is er nog steeds niemand de mij verder kan helpen. :|
Die kriegsmarine was daar denk ik om bruggen over de waal te ondermijnen. :| ik dacht dat ik dat ergens las....
leendert
Lid

Bericht door leendert »

Of dat zo was weet ik niet.
Ze hadden ook langs de rivier,aan de binnenkant van de zomerdijk,ook loopgraven gegraven.
Die hadden ze dan niet nodig.
Deze zijn tot heden ten dagen,nog steeds te zien.
502
Lid

Bericht door 502 »

leendert schreef:Of dat zo was weet ik niet.
Ze hadden ook langs de rivier,aan de binnenkant van de zomerdijk,ook loopgraven gegraven.
Die hadden ze dan niet nodig.
Deze zijn tot heden ten dagen,nog steeds te zien.
Serieus? Ik heb hier niks over gelezen in een boek waar de beschrijving van ned. wordt gemaakt. Heb je enige foto's?
leendert
Lid

Bericht door leendert »

Helaas niet.
Kan ze wel maken,maar daar kan ik het beste nog even mee wachten.
Ze liggen op een plaats waar nog al een paar grote bomen staan,en op het ogenblik zit er nog veel bladeren aan. [Kastanje-bomen]
Ik denk,dat dan de foto's donker worden daar je eigelijk te weinig licht inval hebt.
Het beste is dat, als je fotos wilt zien,dat we nog een paar weken moeten wachten tot het blad van de bomen zijn.
Dan heb je veel meer daglicht om daar fotos te maken.
Dus.
Plaats reactie