Legereenheden (in Herwijnen)

De gevechten en operaties tijdens WOII
Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

Leendert,

Heb je het boekje van Aart Bijl "Over heren, weiden en kastelen"( Een geschiedenis van Herwijnen van prehistorie tot heden ) in je bezit ?

Hierin staat ook in beschreven wat er ten tijde van WO II is gebeurd in Herwijnen.

De 'Fluchwache' (ik weet niet of dit een officiele dienst van de Duitsers was) had vanaf 16 november 1941 een uitkijkpost vanaf de oude molen van C. de Jager.

Op pagina 175 van bovengenoemd boek staat:
Eind oktober 1944 lagen er in Herwijnen een batterij houwitsers, infanterie en tien stuks 2cm luchtafweergeschut. Dit hing samen met de vanuit het zuiden over de Waal terugtrekkende Duitse eenheden. Op de twee aanlegsteigers stonden een aantal stuks 3cm luchtafweergeschut. De infanterie lag langs de dijk.
De Kriegsmarine patrouilleerde op de rivier en soldaten behorende tot de in Buren gevestigde 'Kampfschule Muttig' werden vanaf 6 december in Herwijnen ingezet.
Herwijnen is op 7 mei 1945 bevrijd.

Groet,

Charly
Over heren, weiden en kastelen: een geschiedenis van Herwijnen van prehistori tot heden / door Aart Bijl. ISBN 90-800831-1-9
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
502
Lid

Bericht door 502 »

Charly1975 schreef: Herwijnen is op 7 mei 1945 bevrijd.
Dat is ook laat zeg...
Bedankt voor de info.
leendert
Lid

Bericht door leendert »

Hallo Charly,
Dank voor je gegevens.
Ik heb het boek van Aart Bijl niet.
Weet wel dat het bestaat,maar nooit gezien.
Wat staat er nog meer over die periode in, b.v welke regiment of iets dergelijks.
Kun je dat voor mij vermelden.

Leendert
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Rond 10 oktober 1944 zat in de sector Herwijnen-Heselt Het III./SS Grenadiersregiment "Landstorm Nederland" van H. Delfs
Charly1975
Lid

leendert schreef:Hallo Charly,
Dank voor je gegevens.
Ik heb het boek van Aart Bijl niet.
Weet wel dat het bestaat,maar nooit gezien.
Wat staat er nog meer over die periode in, b.v welke regiment of iets dergelijks.
Kun je dat voor mij vermelden.

Leendert
Hoi Leendert,

Ik heb het hele hoofdstuk dat betrekking heeft op WOII helemaal doorgelezen. Ik kwam verder geen gegevens tegen van regimenten of andere eenheden dan de genoemde.
Er stond nog wel iets over een toestel van de geallieerden die boven Herwijnen is neergeschoten maar daar stond bij dat deze was neergeschoten door een batterij gelegerd in Gilze.

Er stond wel in dat vóór WOII 3 Herwijnenaren lid waren van de NSB en dat het totaal aantal leden van de NSB in Herwijnen ten tijde van WOII 12 bedroeg. Plus nog een aantal andere wetenswaardigheden.

Misschien dat 'Den Ouden Dijk' nog aan exemplaren kan komen van het boek anders even contact opnemen met Aart in Vuren.

Groet,

Charly

Edit: Ik heb even op de site gekeken maar zo te zien hebben zij het boekje ook niet.
Ik zal nog even verder zoeken. Ik stuur wel een PB zodra ik meer info heb.
We're fools to make war
On our brothers in arms

Charly1975
Lid

Ik las net in het genoemde boek dat er ook een Duitse Arado Ar 234 Blitz bij Herwijnen is neergestort.

Weet iemand een site waar deze gegevens te vinden zijn ?? Of weet iemand iets meer hierover ??
We're fools to make war
On our brothers in arms

leendert
Lid

Bericht door leendert »

Hallo rednas,
Dankje voor je reactie,als je nog wat meer tegen komt.
Graag even vermelden.
Groetjes Leendert.
502
Lid

Bericht door 502 »

Rednas schreef:Rond 10 oktober 1944 zat in de sector Herwijnen-Heselt Het III./SS Grenadiersregiment "Landstorm Nederland" van H. Delfs
Dat dacht ik ook maar deze lagen volgens mij toch net ten westen van Arnhem en weer ten zuiden van de Grebbeberg? Herwijnen ligt onder Culemborg bij Gorichem in de buurt. Das een flink eind naar het westen en daar heeft nooit de landstorm gestaan volgens mij.
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

502 schreef:
Rednas schreef:Rond 10 oktober 1944 zat in de sector Herwijnen-Heselt Het III./SS Grenadiersregiment "Landstorm Nederland" van H. Delfs
Dat dacht ik ook maar deze lagen volgens mij toch net ten westen van Arnhem en weer ten zuiden van de Grebbeberg? Herwijnen ligt onder Culemborg bij Gorichem in de buurt. Das een flink eind naar het westen en daar heeft nooit de landstorm gestaan volgens mij.
Het komt uit een telegram aan het A.O.K 15, lijkt mij een kloppende bron. Het telegram is van 12 oktober waarin staat dat ze terugtrekken richting een bruggenhoofd bij Zaltbommel.
Plaats reactie